Kinkig bäbis!

Sv: Kinkig bäbis!

Släpp efter på sjalen en bit, dra eventuellt ner smokingbältet (den som du har dragit upp över bebisens rygg efter krysset), och "hoppa lite" så att bebisen kommer längre ner så h*n hamnar så h*n når bröstet. Man kan dra sjalen över huvudet på bebisen som stöd men det gör inte jag, det funkar inte med mina bröst..
Jag brukar få stötta bröstet lite för jag har så hängiga bröst :rofl:

Det kniviga kan sen vara att tighta till knytningen, det kan vara svårare med trikå än med tex vävd eller mei tai. Men det är bara att öva på :)

Min dotter äter ofta så det har varit toppen att kunna amma i sjal/mt/sele. tex idag så ammade jag när jag gick på H&M och kollade efter kläder ;)
 
Sv: Kinkig bäbis!

*kl*

Det är ett helt normalt beteende för en bebis, så på den punkten är det inget konstigt. Att de verkar vara i konstant öknings-/tillväxtperiod emellanåt är alltså fullt som det ska vara. Man ammar så mycket man orkar (själv har jag ammat i bärsjal, som Lydia beskriver, då mina verkat vara i konstant tillväxt i ca 8-10 månader :D) och räcker inte det täcker man upp på det sätt man finner lämpligast - urmjölkad bröstmjölk på kopp eller flaska eller ersättning på kopp eller flaska.

Om hon får tillräckligt är det viktkurvan som visar, inte hur ofta tösen vill äta. Hon bör gå upp >100 g/v i snitt, under en längre periods mätningar. Snittet under en längre period är viktigt, eftersom ammade bebisar i allmänhet kan gå upp väldigt ryckigt. Tex finns något som kallas för amningspuckel, som i regel inträffar vid fyra månaders ålder, där ammade barn kan stå helt stilla i vikt i flera veckor utan att det är minsta fara på taket. Dessutom kan man hålla koll på antalet kissblöjor. En bebis bör ha 5-8 kissblöjor om dagen (inte smockfulla, utan det rör sig om 2-6 matskedar urin per gång).

Om hon kissar för litet, går upp för litet i vikt och/eller har påverkat allmäntillstånd bör man misstänka att hon inte får i sig tillräckligt. I vissa fall är det medicinskt motiverat med komplemet i form av bröstmjölksersättning, men ofta beror underskottet på saker som går att rätta till om man känner att man vill amma. Det vanligaste problemet är en dålig amningsteknik, följt av begränsad amning - tex att man ger napp istället för att amma, eller att man försöker styra amningen till specifika tider eller så.

Hoppas ni mår bra i övrigt! Detta kan vara en påfrestande tid, men att ha en "missnöjd" bebis betyder inte per automatik att man har fär dålig bröstmjölk eller för litet av den. Jag har haft stort överflöd av näringsrik mjölk - de flesta kvinnor i hela världen har samma näringsinnehåll i mjölken. det som kan skilja litet är fetthalten - och mina barn har känts konstant missnöjda under sin vakna tid hela första året... :crazy: De är nu 2,5 och 3,5 år och fortfarande av den mer krävande typen. En del barn är helt enkelt såna.
 
Sv: Kinkig bäbis!

Jag använde vanlig BabyBjörn bärsele, förlängde ena axelbandet lite så att det gick att flytta hela "paketet" till sidan lite och vips så kunde jag gå runt var jag ville och amma samtidigt. Amningströja på också så gick det till och med att amma när man gick på stan.... Jag fick aldrig kläm på det där med sjal men älskade verkligen bärselen.
 
Sv: Kinkig bäbis!

*knapp*

Saga har gjort en tvärvändning med, från att ha vart det snällaste lilla barn jag träffat så skriker hon nu varje kväll, inte på natten och inte på dagen, bara på kvällen. Och då allt från 30 minuter till 2 timmar, sen efter det så sover hon hela natten (ibland vaknar hon en gång).

Det började när vi satte matrutiner, hon äter nu var tredje timme och får 120 ml.. vi funderar på att öka till 150 ml, men risken är stor att hon inte kommer äta upp..

Ah, nu var det dags igen.. *går o tröstar ledsen bebis*
 
Sv: Kinkig bäbis!

Ni kan ju alltid prova ge ersättning fritt och se om det blir någon skillnad. Kvällsskrik är ju vanligt och om man ammar talas det ofta om maratonamningar kvällstid, dvs man ammar mer eller mindre konstant på kvällstid eftersom barnet verkar konstant missnöjt. Dinns tom nåt som kallas kväkllskolik.
 
Sv: Kinkig bäbis!

Ni kan ju alltid prova ge ersättning fritt och se om det blir någon skillnad. Kvällsskrik är ju vanligt och om man ammar talas det ofta om maratonamningar kvällstid, dvs man ammar mer eller mindre konstant på kvällstid eftersom barnet verkar konstant missnöjt. Dinns tom nåt som kallas kväkllskolik.

Saga får ju laktulos 1 gg per dag pga förtoppning, så på bvcs inrådan har vi startat rutinerna.. men jag skall träffa henne imorgon..
 
Sv: Kinkig bäbis!

Provat mjölkproteinfri ersättning? Vissa upplever en förbättring då, men det är dyrt att köpa utan recept.
 
Sv: Kinkig bäbis!

Vi har pratat om det med bvc, men Sagas problem är "vanliga" för barn som bara får ersättning så hon tycker inte det är dags att prova ännu. Nu vet ju inte hon att Saga börjat skrika på kvällarna, har inte träffat henne sedan i tisdags förra veckan.. Men jag får nog tid att prata med henne om det imorgon, alt med barnläkaren vi skall träffa på måndag..

*skriver med en hand*
 
Sv: Kinkig bäbis!

Jag ammar och ammar och ammar. Gör ingenting annat känns det som. Min dotter är snart sju veckor men prematur så korrigerad ålder snart två veckor.

Hon äter och äter och brukar efter nån timma däcka och sova en-två timmar innan det är dags igen, men igår och idag så äter hon tio minuter, sover fem, äter tio, sover tio osv. Börjar bli riktigt tröttsamt.

Vad är fel?
Hon verkar inte bli mätt och kan inte sova lugnt alls!

Hon går ju upp i vikt som hon ska.

Inget är fel, det är helt normalt att de behöver äta så ofta, det behöver alla bebisar och särskilt prematura barn.

Jag ammade min dotter nästan dygnet runt, åt fem minuter sov tio osv... att ha en bärsele/sjal är guld:love:

Det enda du kan göra är att fortsätta amma så ofta som hon behöver, tillväxt perioderna för prematurer är annorlunda än för fullgångna bebisar.

De behöver ju växa ikapp den tiden de förlorade i magen också plus de "vanliga" tillväxtperioderna.

Att ha sitt barn i sele/sjal gör också att man får "gå färdigt" graviditeten, både för dig själv och för ditt barn:)
 
Sv: Kinkig bäbis!

Ehh säg vilken sjaltyp jag inte har :o:p
Skämt å sido så tycker jag att det är allra lättast att lära sig amma i mei tai, men jag kan amma i alla sjalar numera.
Perfekt om man är ute på promenad och bebis vill amma!

No shit!
Det vill jag lära mig.

När ska vi ha buke-träff???:)
 
Sv: Kinkig bäbis!

Tänk på att dricka tillräckligt mycket själv, så mjölken kan bildas...
 
Sv: Kinkig bäbis!

Kanske kan vara så att din mjölk inte är så fet som hon behöver så hon blir hungrig snabbt igen?

Jolanta skrev:
Jag lånar tråden lite om det är okej, så slipper jag starta en ny amningtråd.

Arvid har gallskrikit hela dagen varje gång jag ska försöka amma honom. Han blir helt hysterisk, tar några tag, sen kastar han sig bakåt och skriker. Det droppar bara lite mjölk, så det verkar inte komma för snabbt. Jag pumpade ut lite, och gav honom flaskan, då drack han upp allt.

vad kan det bero på?

Så gör Rasmus också ibland, och alla gånger han gjort så har det vart en elak luftbubbla i magen!

Så fort han gör så och han brukar sprattla som en fisk med benen så är det bara att lägga upp honom på axeln och rapa honom så blir han jätte lugn sen och kan fortsätta äta utan problem.
 
Sv: Kinkig bäbis!

Det kan väl också bero på att mjölken är tunnare och inte så riklig på kvällen?

Ni kan ju alltid prova ge ersättning fritt och se om det blir någon skillnad. Kvällsskrik är ju vanligt och om man ammar talas det ofta om maratonamningar kvällstid, dvs man ammar mer eller mindre konstant på kvällstid eftersom barnet verkar konstant missnöjt. Dinns tom nåt som kallas kväkllskolik.
 
Sv: Kinkig bäbis!

Jag tror jag har svaret på varför hon varit extra kinkig de två senaste dagarna.

Imorse vaknade vi med snoriga näsor båda två.

Har varit på BVC och fått koksaltslösning och mini-tops att göra rent näsan på henne.

Hon har sovit jättemycket i natt och idag men äter ganska bra!

Något särskilt att tänka på? Vad bör jag vara extra vaksam på?
 
Sv: Kinkig bäbis!

Att hon inte blir betydligt sämre och åker på RS... Låter hon väldigt slemig i halsen så ring och be att få komma in, heller en gång för mycket än en gång för lite när de gäller sådan små!
 
Sv: Kinkig bäbis!

Det är nog inget fel på din mjölk eller tillgång.
Det är väldigt ovanligt att det verkligen är fel på ens bröst.
Fortsätt att amma när hon vill bara så löser det sig.
 
Sv: Kinkig bäbis!

Hon är bara slemmig i näsan och sover hela tiden!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 516
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 120
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 959
Senast: Trott
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 752
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp