Killar och ridning!

Sv: Killar och ridning!

Skulle du kunna tala om för mig hur de lektioner ser ut som inte sliter på hästarna då??

Det viktiga är att lära eleverna att rida hästarna i balans.
Helst även rätt form.
Obalans nöter väldigt mycket.

Sedan så är det viktigt att hästarna värms upp ordentligt i skritt så att lederna får smörja upp sig.
Och att de blir avskrittade efter arbete så att slaggprodukterna lämnar musklerna innan de ställs på stall.
Extra viktigt om hästarna står i spiltor.
Detta ger mycket skritt på lektionerna.

Det är också viktigt att hästarna inte blir trötta i sina muskler så de inte längre orkar bära ryttaren med dessa.
För en trött häst bär med skelettet och förlorar då sin svikt och stötdämpning.
Och i det läget kommer förslitningsskadorna som kotledsinflammationer, spatt och kissing spines.

Så det är en svår konst att lägga upp lektionerna så att hästarna håller i längden.

Jag trodde att korrekta öppnor och slutor stärkte hästen, inte sådana som man rider fel.

Du menar helt enkelt att 1 minuts gallop per lektion på en ridskola skulle slita ut hästarna helt?

Ja man kan ju tycka det! :banana:

Men att åka två timmar för att färglägga hästteckningar, och sy på en käpphäst var inte riktigt vad min tös hade sett fram emot.......
Hon ville ju lära sig att rida....:(

Det är ju så mycket grunder i början som man vill att de ska lära sig, t ex bara som att få hästen att stanna när man vill o gå när man vill. Och gå dit ryttaren vill!!! Mycket olika viljor!!! :rofl:

Inte 1 minut/lektion.
Men jag tror inte att de som klagar på att det är tråkigt nöjer sig med det.

Att man inte galoppera ens 1 minut beror nog på något annat.
Risker eller så.
Det kan bli väldigt rörigt med galopp i fel grupp och vissa kan bli rädda.

F.ö anser jag att galopp för inlärning av ridning är överskattat.
Kan man inte momenten i skritt och trav, så hinner man omöjligt med dem i galopp.

Varför är det en så provokativ tanke med variation?

Varför är det så hemskt om inte alla skolor gör likadant.

Varför skulle det vara så obehagligt att några människor säger att "Jag och eller mitt barn vill rida men trivs inte. Kan vi inte lägga upp det på ett annat sätt".

Varför måste allt vara så lika hla tiden?

Var det riktat till mig? Jag har, vad jag vet, överhuvudtaget inte kommenterat prisbilden. Och inte heller sagt att allt är bra och inte behöver förändras....

Nej varför skulle det vara det? Om jag pratade specifikt till dig skulle jag väll citera dig först.

Måste säga att jag har svårt att förstå hur man kan vara intresserad av att rida men samtidigt ointresserad av hästen som varelse.

Nu sa jag iofs inte ointreserad... Visa vill rida för ridningens skull... andra vill rida för att de älskar hästar. En del vill sköta hästen så att hästen mår bra men är nöjda sen, man gör det som behövs... en del vill mycket mer och ser själva pysslandet som ett argument i sig.

En del verkar tycka att det största brottet är att inte tvätta sin häst på det ultimata visset... andra tycker det är att inte låta hästen röra och leka av sig ordentligt.

Har man inte missat det mest fundamentala då, nämligen samspelet mellan häst och ryttare, förtroendet, teamkänslan, att utvecklas tillsammans med sin häst?

Jo kanske men får man inte rida då?. Sedan kan man ju iofs fråga sig hur det kan finnas ett universielt "mest fundamentala"... men visst.

Räcker det inte med att vara intreserad av ridning?

Sedan kan man fråga sig... hur skall man nånsin lära sig att älska hästar om man inte får en ärlig chans. Upplevelser betyder nåt... och en sött varelse som travar runt runt kan ju för vissa vara helt underbara medans för andra ganska tråkiga. Andra personer är ute efter andra saker för att bygga sin realtion med hästen men det anses inte vara finnt nog.

Och en del kanske bara vill rida och med tiden så upptäcker de mer. Så länge de inte skadar hästen så spelar det väll ingen roll.

Man skulle nästan kunna säga att den modelen vi har nu i ridskolan är utmärkt för folk som redan från början älskar hästar men man är inte det minsta intreserad av att sprida intreset till folk som ännu inte förståt storheten.

och inte vill lägga ner tid på att lära känna dessa fantastiska djur som det faktiskt är ett privilegium för oss människor att få rida på,

Men problemet är inte att folk inte vill lära känna hästar. Problemet att folk har tagit pantent på hur man bäst känner en häst och vilken som är den bästa metoden att göra detta på.

Det är ju ett underkännande av individer (människor och hästar). Man säger att "detta duger för mig så det duger för alla och gör det inte det är det för att man inte älskar hästen lika mycket som jag och därmed är man en dålig varelse som vill den illa".

Varför måste alla tycka samma saker, uppleva samma saker och vilja ha samma saker av livet?

Varför är det en så provokativ tanke med variation?
Det är inte ett dugg provokativt.
Men man får leta efter det på olika ställen.
Jag erbjuder t.ex. Islandshästridning och Akademisk dressyr.
Om någon vill hoppa i stället så får de göra det på ett ställe som erbjuder hoppning.
Jag kommer inte att anordna hoppning därför att det ligger inte inom min kompetens.

Varför är det så hemskt om inte alla skolor gör likadant.
Det är inte ett dugg hemskt.
Jag gör olika.
Men hos mig så kostar det också mycket mera.
Jag har små grupper (runt 3) på beställning.
Och vi galopperar så mycket som ryttarna vill.
Men hästarna går då bara några få aktiviteter i veckan, så de tål det.

Varför skulle det vara så obehagligt att några människor säger att "Jag och eller mitt barn vill rida men trivs inte. Kan vi inte lägga upp det på ett annat sätt".
Men det kan ju vara som att gå in på SAAB och be om att få köpa reservdelar till en Mercedes.
Man är liksom på fel ställe då.
Och då så får man söka upp rätt ställe.

Varför måste allt vara så lika hla tiden?
Det behöver det inte alls.
Men Ridskolor tillhandahåller i de flesta fall Engelsk ridning, och då så är det det som man får.

Visa vill rida för ridningens skull...
........

Räcker det inte med att vara intreserad av ridning?

Och en del kanske bara vill rida och med tiden så upptäcker de mer. Så länge de inte skadar hästen så spelar det väll ingen roll.
Om man inte är intresserad av hästen som varelse och beredd att lyssna på den och förstå den, utan bara vill just rida, så kanske man skall ägna sig åt en annan sport.
En som inte innehåller levande djur.
Hästar kan få ont och bli mycket ledsna om man inte är snäll mot dem.
De ÄR inga sportmaskiner.
De är DJUR.

En del verkar tycka att det största brottet är att inte tvätta sin häst på det ultimata visset.....
Om hästen inte är tillräckligt ren, så kan den få hemska skavsår samt andra hudproblem.
Rykten är dessutom till för att främja blodcirkulationen på hästen.
Och behövs för hästar som står på stall och inte kan röra sig fritt och rullas sig och skrubba sig mot träd och så.

Den skötsel av hästar som vi ägnar oss åt i modern tid är noga utprövad för hästens bästa.
Precis som att det finns instruktioner och kunskap i hur man sköter andra saker på bästa sätt.

Det handlar inte om att jäklas - det handlar om att sätta hästens bästa i fösta rummet.
Där det måste vara.

Men herregud! :crazy:

Gillar inte att borsta för att han är typsik "killig".
Som att det skulle vara "tjejigt" att vilja borsta på en häst?
Jag rider och började i september. Jag är visselrigen inte 8 år men det mysigaste som finns är att få borsta och kramas med hästen innan och efter lektionen. Men jag känner mig inte så "tjejig" för det - jag är t.o.m skäggig. :smirk: :o

Min son är också "skäggig" och nu 20 år rider/tävlar i dressyr (just nu gör han lumpen på Högvakten i Stockholm). Och hästar älskar han. Vi står här med 6 stycken, allt från första shettisen , första tävlingsponnyn, övergångshästen, medelsvårhästen & påläggskalven med sitt framtidslöftes föl :crazy: (för att han/vi inte klarar av att sälja)
Han har en otrolig känsla med sina hästar vid all hantering, och blir ofta tillfrågad att rida problem/känsliga hästar. Det är inte bara så att han vill rida, utan han står gärna och har lite "kvalitetstid" före och efter.

Men jag måste faktiskt säga att han aldrig "pysslat" med hästarna, Borstat av, mockat, putsat, fodrat, sett till att allt är ok m.m. ja.det gör han. men aldrig att han "hängt i stallet" och flätat.lindat m.m.

Hade vi inte haft egna hästar så tror jag inte han fortsatt med ridningen då han vantrivdes bland alla "fjompiga tjejer" på ridskolan.
Han kände sig som en katt bland hermelinerna. Inte lätt att vara ensam kille bland alla tjejer när man är barn/tonåring.

Sedan beundrar jag alla killar som vågar stå på sig och som får ta glirningar i skolan för att dom håller på med en "tjejsport":confused: (Det är det ju inte om man ser på vuxna, men i skolåldern så är tjejer i majoritet.)
Frågan min son ibland fick var: -Är du bög eller, det är ju bara tjejer & bögar som gillar hästar. (kom från dom "tuffa killarna")

Hur mycket man tror på jämlikhet så skiljer sig könen åt i vissa lägen,

Jag ger upp.

Ni verkar ju inte fatta vad som nöter på en häst och vad som gör att den håller.
Eller så skiter ni i det.
Bara eleverna får det skojsigt så.

Och jo, man rider skolor (öppnor och slutor) för att stärka hästarna.
Och nej, galopp i dålig balans på böjt spår är inte bra för hästarna, det nöter något otroligt på deras ben (leder).

Hoppas att ridskolor försöker att lära ut sådant också.
Men det är väl alldeles för tråkig teori.
Jag tror det är du som inte fattar. Tristess, upprepningar samma samma spår sliter långt mer på hästarna än att lägga upp en varierad, lärande och rolig lektion. Att hästarna får byta inriktning då och då stärker både kropp och humör. Det handlar inte om att galoppera i vild fläng utan variera och väcka nyfikenheten hos både häst och ryttare.

En häst som kommer in för en lektion som bjuder på variation kommer in i jobbet med glädje...medan en häst som kommer in till den traditionella rundharvandet stänger av och får både pisk och sporre för att vakna...syns även på hållningen på en sån häst att livet är dj*kligt trist...

Det behöver inte vara svårt...Sen som kuriosa kan jag nämna att en av de ridskolor i norr som lagt in westernridning i verksamheten ÄVEN har körskola för körintresserade. Och nu pratar vi brukskörning och inte trav.

:cool:

Det var mitt inlägg du svarade på.....

Jaha nu ser jag vad du menar, det står ju nåt uppe i hörnet om vem man svarat på. Gud vilket konstigt system.. jag läser säkert 10olika forum regelbundet i veckan och kanske en 40-50 (minst) om året och aldrig sett ett forum med det systemet förrut.

Jag är van med att pratar man med nån direkt så citerar man... eller tilltalar dem vid namn.. annars pratar man med alla.

Jag säger inte att bukefalos system är dåligt MEN det vore kanske bra att ha en post högst upp i forumet för nybörjaren om att man använder sig av ett ganska annorlunda sätt att komunicera på. Jag kollade desutom som just forum räv efter just en nybörjar sticky för att se om det var nåt särskilt som gällde... det fanns bara lite info om att man inte fick snacka skit om specifika stall och nån tråd om nåt som var av särskilt intresse (fast inte för mig så jag minns inte ens vad den handlade om).

Sedan kan man ju anta att om nån bryter mot forum-etiketen men har 3-4 inlägg så skall man kanske fundera på om det kan vara därför :)

Men ledsen om jag förvirade nån, det var inte menningen.

Jag tror det är du som inte fattar. Tristess, upprepningar samma samma spår sliter långt mer på hästarna än att lägga upp en varierad, lärande och rolig lektion.
Men det handlar ju om en bra ridskola kontra en dålig.
Och är en kvalitets-sak och inte en fråga om inriktning.
En dålig ridskola är ju dålig oavsett disiplin.
Liksom en bra är det även med Engelsk ridning.

Det handlar inte om att galoppera i vild fläng utan variera och väcka nyfikenheten hos både häst och ryttare.
Vilka moment vill du föreslå då?
Jag tyckte att det var mycket önskemål om just galopp och hoppning i tråden.
Fart och fläkt vill man ha.

Vad tycker du att man skall erbjuda då?
Praktiska exempel alltså.
Inte bara "Roligt och varierande" för det säger ju inte så mycket.

Sen som kuriosa kan jag nämna att en av de ridskolor i norr som lagt in westernridning i verksamheten ÄVEN har körskola för körintresserade. Och nu pratar vi brukskörning och inte trav.
Finns det verkligen ett intresse av det.
Jag försökte att väcka intesse för körning.
Men tycker att de flesta verkar att vilja just rida.

Vid just brukskörning så går man ju mycket bredvid hästen och folk vill inte gå.

*kl*

Jag tror man bör satsa på att få tag på hästar som är säkra vid uteritter. I början av ryttarkarriären handlar det mycket om att få en känsla och balans på hästryggen, uteritt varannan gång/var tredje gång såsnart nybörjarna lärt sig start, stopp och hur man svänger tror jag skulle vara perfekt. När man har balansen i alla tre gångarterna kan man dra ner på uteritterna och börja träna mer specifikt.

Jo det är jättebra.
Men problemet är dagsljus och underlag.

Eftersom de flesta rider på kvällarna så är det mörkt ute.
Och en stor del av året så är det antingen torrt och hårt eller fruset och hårt.

På vintern med snö, som är jättebra att rida i, så gnäller ryttarna över kylan.
Så då söker de sig i stället till något uppvärmt ridhus.
Och så blir det runt-runt i alla fall.

Det är himla svårt det där.
Att tillgodose alla önskningar.

Min son är också "skäggig" och nu 20 år rider/tävlar i dressyr (just nu gör han lumpen på Högvakten i Stockholm). Och hästar älskar han. Vi står här med 6 stycken, allt från första shettisen , första tävlingsponnyn, övergångshästen, medelsvårhästen & påläggskalven med sitt framtidslöftes föl :crazy: (för att han/vi inte klarar av att sälja)
Han har en otrolig känsla med sina hästar vid all hantering, och blir ofta tillfrågad att rida problem/känsliga hästar. Det är inte bara så att han vill rida, utan han står gärna och har lite "kvalitetstid" före och efter.

Men jag måste faktiskt säga att han aldrig "pysslat" med hästarna, Borstat av, mockat, putsat, fodrat, sett till att allt är ok m.m. ja.det gör han. men aldrig att han "hängt i stallet" och flätat.lindat m.m.

Hade vi inte haft egna hästar så tror jag inte han fortsatt med ridningen då han vantrivdes bland alla "fjompiga tjejer" på ridskolan.
Han kände sig som en katt bland hermelinerna. Inte lätt att vara ensam kille bland alla tjejer när man är barn/tonåring.

Sedan beundrar jag alla killar som vågar stå på sig och som får ta glirningar i skolan för att dom håller på med en "tjejsport":confused: (Det är det ju inte om man ser på vuxna, men i skolåldern så är tjejer i majoritet.)
Frågan min son ibland fick var: -Är du bög eller, det är ju bara tjejer & bögar som gillar hästar. (kom från dom "tuffa killarna")

Hur mycket man tror på jämlikhet så skiljer sig könen åt i vissa lägen,

Det var just det jag var ute efter i mitt inlägg.

Jag tror egentligen inte att det är något större problem med ridskolornas upplägg av undervisningen, men ridningen är som sagt var mer än bara ridning när man går på ridskola. Man är där för att umgås med kompisar och man har ridintresserade kompisar i skolan som man kan snacka häst med.

Om man är kille så saknas ofta de där kompisarna och killpolarna i skolan är inte särskilt förstående. Det är inte lätt att hålla kvar vid hästintresset då.

Man kan tycka att det bara är att starta en egen ridskola.. och more power till den som har resurser till det (och då menar jag inte bara pengar).

Men nu är det så här att i Sverige tar staten in en väldigt ansenlig summa pengar i skatt av folk. Sedan delar man ut det bla till ridskolor. Ridningen ingår i den svenska folkföreningsrörelsen och menningen med den är att den skall vara öppen, allmän, demokratisk och rikta sig till folks intressen och behov för att tillgodose en vettig fritid framförallt för ungdomar men även för vuxna.

Därför har man rätt att ha åsikter om hur skolor drivs och hur de skulle kunna bli bättre.... särskilt om ens barn är intreserade. Varför skall jag behöva vara med och betala kostnaden för nån annans unge för att sedan bli tvungen att betala kostnaden för min helt själv.

Och ÄVEN om vi inte ha detta system kan man tycka att man borde få starta en tråd om "min son trivs inte med det som erbjuds, skulle det inte kunna vara bättre" utan att få höra att "om det inte det som bjuds passar så får man acceptera det eller starta eget".

Sedan insunireas det mycket av olika debatörer här att om man inte tycker som dem om tex hästvård vill man hästen illa... vilket får ses som ett ganska barnsligt påhopp.. det är ett klassikst debattknepp att om man inte kan svara på folk så undergräver man deras motiv istälet. Det blir en tävling om vem som kan vissa att de bryr sig om hästar mest... när det inte ens är det diskusionen handlar om.

Ridning finns i massor av länder så varför skulle just den svenska modelen var den bästa för alla.. särskilt när vi ser att ridskolorna driver bort unga pojkar från stallen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern