Killar och ridning!

Sv: Killar och ridning!

Då är vi ju överens. Det var det jag menade när jag skrev vissa ridskolor och inackorderingsstall. Men många här verkar mena att kan man inte ta hand om sin häst har man inte förtjänat att rida. Så tolkar iaf jag det.

Alltså, allvarligt talat... Jag orkade mig igenom ett par sidor av den här diskussionen och har en fråga;

Vad är det som gör att hästvärlden så desperat försöker värva killar?! Hockeyn jagar inte tjejer och knappast någon annan mansdominerad sport heller. Visst vore det trevligt med en bättre könsfördelad ridsport, men på vilket sätt är det värt besväret att jaga killar för glatta livet?!

Vad är det som gör att killar ska särbehandlas för att bibehålla sitt intresse? :mad:

Måste få göra en kommentar.

Jag har min 9årige Jack i England, Han älskar att hoppa, galloppera och vara riddare. Slipper han borsta är han glad, har varit så, så länge jag känt honom. Red i en liten grupp med fler killar än tjejer (ca 5 i gruppen) i ca 1 år när han var i 7årsåldern, men har nu egen ponny och rider privatlektioner på honom. (Detta är orsaken till att så många män runt om i europa blivit grymma ryttare, att de fått möjligheten att utvecklas nsabbare) Jack älskar ridningen och sin ponny, och börjar nu också förstå att skötseln är viktig för att ponnyn ska må bra vetat hela tiden, men inte förstått. Men fläta man skulle han aldrig få för sig att göra.

Sen har jag min 9årige Erik i Stockholm. Har alltid älskat djur och kan ligga på hallgovet och klappa hunden i timmar. Samma i stallet, han älskar pysslet och flätar gärna. Han rider i en grupp med ca tre killar (tot 8-10 elever). (Skillnad mot england) Han är lika glad oavsett vad de ska göra på lektionen, men nya och ovanliga saker är ju såklart spännande!

Se skillnaden!

Om jag var i din sits antingen privatlektioner, eller om ekonomin inte räcker till det, leta upp en medryttarponny som pojken kan komma och rida på någon gång i veckan, om du som mor är med och har hästerfarenhet? finns det säkert många sällskapsshettisägare som låter sin lille komma ut i skogen någon timme i veckan gratis eller mot en liten ersättning. ( om han är nybörjare använd ledtygel i början) Pojken kommer troligen älska det, men se även till så att han fortsätter att rida lektion och lära sig grunderna, och motivera honom med skogstimmen... Och som många nämt, om hans far hade möjlighet att vara med och intressera sig hade det säkerligen stöttat honom, han kanske har möjlighet att vara med på någon av aktiviteterna? Medryttaretimmen ger honom även insikt i att man måste ju faktiskt fixa iordning hästen innan och efter, vilket han om han inte riktigt förstår det nu komer att växa in i.
Barn är barn och kunskap bör läras in på barns vis, vilket ibland innebär lek.
Glöm bara inte lektionerna, prata med ridläraren, byt ridskola om det inte känns bra, hitta en väg som funkar för er.. som med allt annat =)

.........håller med lisen84, det är så det ska vara :) tyvärr så får inte småtjejer alltid så bra möjligheter för att utveckla sin ridning.

Senast ändrad av en moderator:

Alltså, allvarligt talat... Jag orkade mig igenom ett par sidor av den här diskussionen och har en fråga;

Vad är det som gör att hästvärlden så desperat försöker värva killar?! Hockeyn jagar inte tjejer och knappast någon annan mansdominerad sport heller. Visst vore det trevligt med en bättre könsfördelad ridsport, men på vilket sätt är det värt besväret att jaga killar för glatta livet?!

Vad är det som gör att killar ska särbehandlas för att bibehålla sitt intresse? :mad:

Därför att det är så krasst att med killarna kommer pengarna.
Jag skulle också hellre vilja ha en världordning som inte är sådan, men nu är det inte så.
Hockeyn har inget ekonomiskt att vinna på att ha fler tjejer som utövare. Tvärtom de måste då dela med sig av de dyrbara istimmarna och de vill de helst inte. Men hockeyn har redan kommunalt bekostade ishallar och bra med sponsorer.

Sedan - som partsinlaga - vill jag att min son ska fortsätta tycka att det är kul att rida, för att jag hellre stöttar honom i denna sport än i någon sport jag finner mindre rolig själv.

Därför att det är så krasst att med killarna kommer pengarna.

Ja, visst har det med pengar att göra.
Det har jag ju skrivit i massor av inlägg redan.

Men vem skall borsta hästarna då och sköta utrustningen?

Jag föreslår att Pappa hjälper sin son att göra den tråkiga skötseln.
En dålig lösning är om man betalar någon tjej att göra den.
Det ger liksom fel signaler.

URK säger jag bara. Snacka om att föda dessa könsskillnader. Inte fräscht att förespråka att killar är överlägsna tjejer år 2007. Jag tror att det handlar om dessa pojkars svårigheter att sammarbeta med tjejer. redan på dagis får ju killar förstå (av omgivningen) att tjejer är sämre och vice versa. Därav deras negativa attityder.

/Emma

Du känner väl till den där undersökningen från dagis som gjordes för några år sedan? Man videofilmade barnen i olika situationer, bland annat när de åt frukost tillsammans. Pojkarna och flickorna satt vid samma bord, och det visade sig att flickorna hela tiden servade killarna med allting. Killarna behövde inte ens uttrycka sig ordentligt, utan dom "grymtade" någonting och fick sin gröt serverad. När personalen insåg detta delade de upp pojkarna och flickorna på olika bord. Vad hände? Jo, vid pojkarnas bord blev det kaos eftersom ingen längre serverade dem med automatik. Jag tror knappast att det är medfött att inte kunna ta mat själv, det är inte direkt förenligt med överlevnadsförmåga. Snarare handlar det om samhällets förväntningar (ibland outsagda men ändå mycket starka) på tjejer som omhändertagande och mammiga.

Ja, visst har det med pengar att göra.
Det har jag ju skrivit i massor av inlägg redan.

Men vem skall borsta hästarna då och sköta utrustningen?

Jag föreslår att Pappa hjälper sin son att göra den tråkiga skötseln.
En dålig lösning är om man betalar någon tjej att göra den.
Det ger liksom fel signaler.

Det går att få killar intresserade av skötsel av häst och utrustning också.
Även där ska man prata i termer om ekonomi. :D

"Vet du hur mycket ponnyn kommer att falla i värde om den blir halt eller sjuk - får skav av sadeln för att han inte blivit ordentligt borstad"?
"Om sadeln blir repig eller möglig så kommer vi aldrig att få ut ett bra andrahandsvärde för den, så den måste putsas och hängas upp ordentligt..."

Funkar bara på äldre pojkar, typ mannen i familjen. Sonen skiter fullständigt i detta eftersom pengar mest är monopolpapperslappar i hans värld.

Så småningom, när ponnyn och de manliga personerna i dess närhet fått en mer nära relation så börjar de sköta om ponnyn för ponnyns skull och inte för de eventuellt förlorande pengarnas skull. Jag bryr mig inte hur de kommer till den punkten, bara de nån gång gör det.

Men fläta manen tror jag faktiskt inte vare sig jag, dottern eller männen i familjen nånsin gör om vi inte blir tvingade. Har klippt ponnyn i en praktisk stubbfrisyr av den anledningen.

Exakt! Jag känner så väl igen den här diskussionen från andra områden i livet, t ex veterinärvärlden. Från det att veterinäryrket etablerades i slutet av 1700-talet fram till sådär 1970 var det fullständigt mansdominerat. De fåtaliga kvinnor som lyckades bli veterinärer kan räknas på ena handens fingrar. Är det någon som tror att detta ansågs vara ett problem? Att man aktivt jobbade för att få in fler kvinnor i kåren? Jag behöver knappast ge er svaret. Men efter 1970 började kvinnorna så sakta komma in, och idag är det övervägande kvinnor som blir veterinärer. Vad händer då? Jo, nu är det ju ett helt ENORMT problem att det finns så få män som vill bli veterinärer. Det skrivs en massa om det, och utreds hit och dit hur man ska kunna locka in män på veterinärutbildningen. Det är ju nämligen så att de yrken som får kvinnodominans tappar sin prestige och blir sämre betalda. Så är det alltså i Sverige, "världens mest jämställda land", år 2007. Sorgligt! Och samma andas barn råder uppenbarligen inom hästvärlden.

Men många här verkar mena att kan man inte ta hand om sin häst har man inte förtjänat att rida.

Det där är så himla Svenskt.
ALLA skall ta upp sin EGEN skit.
Man får inte ha hembiträde och man får inte ha hästskötare.

Jag hade en gång en anställd och avlönad hästskötare.
Hon ville då rakt inte ta rätt på hästen efter mig när jag hade ridit.
Det fick jag då göra själv.

Hon blev inte långvarig......

Du känner väl till den där undersökningen från dagis som gjordes för några år sedan? Man videofilmade barnen i olika situationer, bland annat när de åt frukost tillsammans. Pojkarna och flickorna satt vid samma bord, och det visade sig att flickorna hela tiden servade killarna med allting. Killarna behövde inte ens uttrycka sig ordentligt, utan dom "grymtade" någonting och fick sin gröt serverad. När personalen insåg detta delade de upp pojkarna och flickorna på olika bord. Vad hände? Jo, vid pojkarnas bord blev det kaos eftersom ingen längre serverade dem med automatik. Jag tror knappast att det är medfött att inte kunna ta mat själv, det är inte direkt förenligt med överlevnadsförmåga. Snarare handlar det om samhällets förväntningar (ibland outsagda men ändå mycket starka) på tjejer som omhändertagande och mammiga.

Jo, brukar berätta den rätt ofta för människor i min omgivning :) Jag skulle vilja läsa mer om sånna här undersökningar. Känner du till några andra?

Nej det är ju det jag menar! Det är inte att han är kille som gör att han tycker att det är tråkigt, utan LEKTIONERNA som ÄR tråkiga!!

Men då så borde tråden ju heta "Ridskolor och Barn" i stället för "Killar och ridning".

Eller hur?
Tråkiga ridlektioner är väl tråkiga för alla?

Men hur ridskolor fungerar för barn är ju en helt annan diskussion än den här.
Här så handlade det om specialanpassning för pojkar.

Först och främst, om hon har upplevt detta som ett problem med hennes son och ridning, så är det väl inte konstigt att och valde det namnet på tråden?

Men problemet verkar vara rätt universiellt. Unga killar, och tjejjer, tycker att ridngen blir tråkig för att det bara blir att harva runt, runt i ett ridhus, i skritt och rida konstiga vägar, utan att någon förklarat för dem varför eller lägger fram det på ett intressant sätt.

Var ligger skadan på hästen, eller merarbetet för ridläraren, i att leka, t.ex. som tidigare föreslaget, att ridbanan är ett hav och att hajarna äter upp en om man inte håller sig på ridvägarna?

Det handlar inte om att låta barnen förstöra hästarna, det handlar om att lära ut saker på deras nivå. Man kan ha en ridlektion som är spännande och intressant, där all hänsyn tas till hästarna (inget fläng, livsfarligt med barn), där övnigarna ges en lekfullare framtoning. Det handlar om fantasi, inte ekonomi!

Mestur/ som inte är ridlärare, men sommarjobbar som lägerledare för barn i 8-13 års ålder där man får lära sig om djur och natur.

Först och främst, om hon har upplevt detta som ett problem med hennes son och ridning, så är det väl inte konstigt att och valde det namnet på tråden?

Men problemet verkar vara rätt universiellt. Unga killar, och tjejjer, tycker att ridngen blir tråkig för att det bara blir att harva runt, runt i ett ridhus, i skritt och rida konstiga vägar, utan att någon förklarat för dem varför eller lägger fram det på ett intressant sätt.

Var ligger skadan på hästen, eller merarbetet för ridläraren, i att leka, t.ex. som tidigare föreslaget, att ridbanan är ett hav och att hajarna äter upp en om man inte håller sig på ridvägarna?

Det handlar inte om att låta barnen förstöra hästarna, det handlar om att lära ut saker på deras nivå. Man kan ha en ridlektion som är spännande och intressant, där all hänsyn tas till hästarna (inget fläng, livsfarligt med barn), där övnigarna ges en lekfullare framtoning. Det handlar om fantasi, inte ekonomi!

Mestur/ som inte är ridlärare, men sommarjobbar som lägerledare för barn i 8-13 års ålder där man får lära sig om djur och natur.

Bra svar! Dej skulle min son vilja ha som ridlärare!!!:bump: :bump:

Vi funderar på egen ponny. Fast först hade vi tänkt att försöka hitta en medryttarponny, för man vet ju inte om intresset håller i sej lika, om man måste ordna det för hästen varje dag. Han har en tjejkompis med egen häst, och där kanske vi kan fråga. Han har varit med på några småtävlingar och tycker det är jätteroligt, han är väldigt tävlingsinriktad. Där träffade han andra killar, och fick se att han var inte alldeles ensam som kille. Om vi ordnar medryttarponny, kan jag försöka lära ut grunderna själv, men resten måste vi nog ordna instuktör till.

På vilket sätt skulle det vara skillnad mellan flickor och pojkar gällande att det ska "hända" saker under ridningen? När jag red som liten så ville alla galoppera och hoppa och tyckte ridvägar var tråkigt. Men så är det ju med ridning, man kan inte hoppa över grunderna för att göra saker med fart i pga uttråkning. Det tycker jag är att fördumma killar, att de måste ha fart och fläkt för att inte somna... Visst kan man göra lektioner för barn lite roliga, men att klä ut killar i rustning och tro att de är nöjda och tro att tjejerna är nöjda med att "göra flätor" eller vad det var tror jag är en grov generalisering. Tjejer vill också vara tuffa och många killar gillar att pyssla med hästar. Sen är det ju så att ridning är mycket upprepningar och det tar tid att bli "bra", har man inte tålamodet kanske ridning inte är nåt som passar helt enkelt? Då kanske de passar bättre med en rustning och en gunghäst...

Jag håller med dig:bump: ibland känns det som om vissa tror att tjejerna ska sköta hästarna och killarna ska rida. Det kallar jag könsdiskriminering.:mad:

Känns som mitt inlägg blivit kapat av en massa människor som vill prata könsdiskriminering och kön. Det var inte riktigt det jag var ute efter. Beskrev mitt barns tyckande om ridlektionerna, hans upplevelse var att det var tråkigt att fläta, att ridlektionerna var tråkiga (tråkigt upplagda) Nu råkar han ju vara kille, men ridlektionerna tror jag alla tjejer i gruppen också tycker är rätt dammiga o trista. Vart har alla ridlärare med fantasi tagit vägen? Fast dom kanske tröttnade nån gång på 70 talet, i den kommun där jag bor. Jag menar att man kan lära sej det grundläggande fast under lite roligare former. Och om man inte gillar att fläta o knoppa o ha sej, så är det ingen större katastrof. Huvudsaken är väl att hästen blir ren. Tjejerna i gruppen har iallafall varandra, medans lillkillen känner sej lite utanför gemenskapen, då han inte gillar att fläta o knoppa och fylla i förtryckta My little pony hästar på teorilektionerna. Han vill lära sej, "hur hästen ser ut inuti", "vad äter hästen och hur ofta". "Vad heter alla saker på hoven"? osv. Han vill också veta meningen till, varför de ska rida snett igenom i skritt 10 ggr på en lektion, vart leder detta och vari ligger nödvändigheten. Man skulle kunna "maskera" dessa snett igenom, med en rolig lek, eller så, och ungarna lär sej snett igenom, fast de har kul.

Det var det jag var ute efter! Men om ni tycker det är roligt att diskutera, så okej då.....det behövs! Kramar Anna

Känns som mitt inlägg blivit kapat av en massa människor som vill prata könsdiskriminering och kön. Det var inte riktigt det jag var ute efter. Beskrev mitt barns tyckande om ridlektionerna, hans upplevelse var att det var tråkigt att fläta, att ridlektionerna var tråkiga (tråkigt upplagda) Nu råkar han ju vara kille, men ridlektionerna tror jag alla tjejer i gruppen också tycker är rätt dammiga o trista. Vart har alla ridlärare med fantasi tagit vägen? Fast dom kanske tröttnade nån gång på 70 talet, i den kommun där jag bor. Jag menar att man kan lära sej det grundläggande fast under lite roligare former. Och om man inte gillar att fläta o knoppa o ha sej, så är det ingen större katastrof. Huvudsaken är väl att hästen blir ren. Tjejerna i gruppen har iallafall varandra, medans lillkillen känner sej lite utanför gemenskapen, då han inte gillar att fläta o knoppa och fylla i förtryckta My little pony hästar på teorilektionerna. Han vill lära sej, "hur hästen ser ut inuti", "vad äter hästen och hur ofta". "Vad heter alla saker på hoven"? osv. Han vill också veta meningen till, varför de ska rida snett igenom i skritt 10 ggr på en lektion, vart leder detta och vari ligger nödvändigheten. Man skulle kunna "maskera" dessa snett igenom, med en rolig lek, eller så, och ungarna lär sej snett igenom, fast de har kul.

Det var det jag var ute efter! Men om ni tycker det är roligt att diskutera, så okej då.....det behövs! Kramar Anna

Jag var inte ute efter att förstöra din tråd ville bara lägga in min åsikt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30