Killar och ridning!

Sv: Killar och ridning!

Känns som mitt inlägg blivit kapat av en massa människor som vill prata könsdiskriminering och kön. Det var inte riktigt det jag var ute efter. Beskrev mitt barns tyckande om ridlektionerna, hans upplevelse var att det var tråkigt att fläta, att ridlektionerna var tråkiga (tråkigt upplagda) Nu råkar han ju vara kille, men ridlektionerna tror jag alla tjejer i gruppen också tycker är rätt dammiga o trista.
Det var det jag var ute efter! Men om ni tycker det är roligt att diskutera, så okej då.....det behövs! Kramar Anna

Kanske inte så konstigt att diskussionen tog den vändning den gjorde med tanke på vad du skrev i ditt första inlägg (jag citerar några valda bitar):

"Måste ridlektionerna vara så tråkiga? Jag förstår varför killar tröttnar. Sonen är en typisk "kille". Han gillar inte att borsta o pyssla, som tjejerna i hans grupp. Han gillar inte att sitta o nöta samma saker flera lektioner i rad. Han vill ha lite action, det ska hända något!"

"Finns det andra föräldrar där ute med pojkar, som tycker att ridlektioner är tråkiga, och hur skulle man kunna göra för att de ska tycka att det är kul? Hur motiverar ni era killar att vilja gå till sin ridlektion. Han ville ju rida från början, men blir uttråkad då allt går ut på att fläta manen och sätta i rosetter, eller att vända snett igenom 10 ggr på en lektion i skritt!"

Om du hade kallat ditt inlägg "Barn och ridskoleridning" eller något liknande så hade det varit en annan sak, eller hur? Men du underströk ju faktiskt att det var skillnad mellan pojkar och flickor, och det var det flera av oss reagerade på. Sedan kan man alltid diskutera hur ridskoleundervisningen kan göras roligare och bättre, men då ska det gälla alla barn oavsett kön tycker jag.

Självklart så kostar en utbildad ridlärare mer än en ung tjej(?) (person kanske) utan utbildning, men av det jag har förstått så är det inte bara stalltjejjer som ger barnen tråkiga lektioner utan även de utbildade ridlärarna som brister i frågan. Har tom för mig att någon skrev nått om att de roliga och genomtänkta lektionerna (utan fläng) var just tjejjerna som fått chansen då den "riktiga" läraren inte kunde.
Att dra alla tjejjer(?) äver en kam är inte OK i min värld.

Däremot kan det inte vara så att de riktiga lärarna saknar engagemanget som krävs för att orka vara bra lärare till barn? Det är nog bra mycket roligare för dem också att leda lektioner när det händer något och eleverna KAN något.

Tittade lite på hippologprogrammets kurser, där pedagogik ingår som 10 poäng, lika mycket som företagsekonomin. I Umeå läser man 40 poäng ridkunskap där ca 5 poäng ridpedagogik ingår + den obligatoriska pedagogiken på lärarprogrammet. Kan det inte vara så att det har lagts för lite fokus på att kunna lära ut ridning? Det spelar ingen roll hur duktig man är som ryttare, har man inte verktygen så kan man inte lära ut på ett bra sätt.

Jag tycker att det ska vara en utbildad ridlärare som leder undervisningen, om det är det man betalar för. Skulle protestera högjutt om jag betalade för att ha en "riktig" ridlärare för mina framtida barn och blev sittande med en okunnig tonåring.

Men frågan kvarstår, är det i ekonomin = inte utbildad lärare, eller i engagemanget = lärare med utbildning som inte klarar av att lära ut till barn på barns villkor, som problemet sitter?

Mestur/ som tycker att SLU behöver fixa till sin sida, igen.

Däremot kan det inte vara så att de riktiga lärarna saknar engagemanget som krävs för att orka vara bra lärare till barn?

Det kanske är ridlärarutbildningen som behöver putsas upp litet?
Och de redan färdiga ridlärarna som behöver vidareutbildas?

Vidareutbildning kostar då återigen pengar.

Jag tycker inte heller att ridskolorna är sådär jättekul.
Så jag betalar mellan 150-350:- för privat instruktör till dottern.
Och då så rider hon på egen häst.

Jag tyckte att det var det som jag sa??
För lite pedagogik i ridlärarutbildningen.

Jag förstår dig, befann jag mig i den situationen skulle jag nog göra det samma. Men jag vidhåller att det inte är omöjligt att göra ridlektioner för barn intressanta utan att behöva fläta ponnymanar och måla my little ponnys.
Framförallt kanske det krävs en mindre revolution för att locka killar till ridning.

För i slutändan, alla är individer, och ridningen bör göras intressant för ALLA. Utan att för den skull åsidosätta varken hästars, barns eller lärares välmående.

Men finns det inte en risk att inget händer om man utgår ifrån att alla förändringar måste kosta skjortan?

Jag tror att bero mycket på hur personen är i sig som ska lära barnen. Skulle tro att det finns väldigt bra utbildade ridläre samt bra icke utbildade. Dåliga utbildade och dålig icke utbildade.

Om ridläraren har bra fantasi och sätta sig in vad barnen tycker är roligt att göra/leka så blir det bättre lektioner, då barnen "tycker" att de leker och inte tänker på att de lär sig saker.

Om läraren dessutom tycker det är roligt att lära ut till barn så blir det bättre med en oengagerad.

Jag älskar att lära ut till barn, nu är jag inte ridlärare men är med och hjälper till med med lag inom bollsporten. Där är barnen från 6 år och uppåt. Där är det lek som gäller, i leken lär barnen grunden inom sporten och samtidigt har superroligt.

Läst en del inlägg där barnen gör iordning hästen på lektions tid. Det skulle mina barn tycka vore tråkigt, för då får de så mycket kortare lektionstid. I "vår" ridskolan kommer man innan lektionen och gör iordning ponnyn. Om man inte är hästvan och kan göra iordning hästen finns det alltid någon som kan hjälpa till, om inte annat så kan en annan förälder hjälpa den som inte kan.

Dessutom så kan den som vill pyssla och hålla på får göra det, om nu inte ponnyn går lektionen innan.

Jag tror tvärt om.

Att det inte kommer att hända något om man inte accepterar att man får betala för det.
Utrycket "Man får vad man betalar för" gäller även ridundervisning.
Min dotters dyra tränare skulle få vilken unge som helst att bara älska ridning.

Jag säger inte emot dig, men jag har i min ståndpunkt utgått ifrån att det är utbildade ridlärare som håller lektionerna och man betalar därefter.

Det är därför jag tycker att det blir så fel om inte lektionerna kan göras intressanta utan en merkostnad.

Trollmor:
Det tycker jag låter som ett sunt system!

Jag håller med fast inte helt.

Jo, mindre "ta hand om hästen" kostar mer pengar och är vanligare utomlands. Tyvärr skulle motsvarande i Sverige kosta väldigt mycket mer pengar än i många andra länder pga att det är dyrare att anställa här. Så tyvärr är det nog inte ett alternativ just nu.

Men på en ridskola håller jag med Trollmor, på de flesta ridskolor kommer man (vad jag vet) innan lektionen och gör i ordning hästen. Det brukar ta ca 15 min. Tror nog det är no probs för de flesta, även otåliga barn. Sadel och utrustning brukar "någon annan" ta hand om ca 1 gång i veckan (dvs man får inte plocka isär och pyssla med utrustningen om man inte är skötare tex av naturliga skäl:) ).

Sen håller jag inte med om en annan sak, det är möjligt att det heter att vi rider "engelsk ridning" i Sverige, men fler än jag måste ha ridit i England ngn gång... vi rider "Svensk ridning" enligt min uppfattning, men de engelska hästarna verkar också må bra, trots att unga elever rider mindre dressyr och mer fokus på att kunna kontrollera hästen.

När jag tidigare skrev att hästarna kanske gillar att "flänga runt" så menade jag absolut inte busgallopera och dylikt, jag menade att allt i snabbare tempo än trav inte nödvändigtvis behöver vara okontrollerat, vilt och dåligt för hästen, men att jag fick uppfattningen att folk tyckte det, att en välordnad lektion med mycket gallop är att flänga runt. Medan den enda "riktiga" ridningen är skoldressyr. Och då menar jag verkligen inte att man ska ha lektioner med mycket galopp jämt, men kanske ngra gånger per termin. (iom att ridskolehästarna blir så chockade av galoppen 1 varv 1ggn per termin blir de ibland helt vilda och slänger av de lite oerfarnare ryttarna.)

Jo jag älskade verkligen inför hoppning lektionerna med bommar osv, men varför 2 dressyr, 1 inför hoppning och en lektion i hoppning. varför inte 1 dressyr, 2 "inför hoppning" och en i hoppning :angel: för vissa! De som föredrar alltså!

Sen håller jag inte med om en annan sak, det är möjligt att det heter att vi rider "engelsk ridning" i Sverige, men fler än jag måste ha ridit i England ngn gång... vi rider "Svensk ridning" enligt min uppfattning,

Jo, Svensk ridning med ursprung i Kavalleriet.
Engelsk är mera inriktad på jakt och gymkhana.
Men i världen så kallas det ju "Engelsk" ridning det där som ridskolorna oftast ägnar sig åt.

Det finns inte så många andra sporter eller fritidsaktiviteter där både flickor och pojkar deltar på exakt samma villkor.
Det är skillnad mellan pojkar och flickor i de lägre åldrarna, men när min grabb red under två år fungerade det fint.
Han var 7-8 år då och tyckte aldrig att lektionerna var tråkiga.
Anlednigen till att han efter fyra terminer slutade var att han kände sig lite ensam som kille. Grupptrycket från killkompisarna i klassen var också en anledning.

Vad jag kunde märka på ridlektionerna var att de behandlade min grabb annorlunda.
Han "fick göra fel". Föll han av skrattade man (t o m föräldrar på läktaren skrattade). Han fick lov att leka lite. Flickorna däremot behandlades ofta med silkeshandskar samtidigt som de förväntades förstå och göra saker ordentligt. Ridläraren nästan viskade och lirkade med flickorna och gav raka besked till grabben.
Orättvist!!!
Han borde ha fått lära sig mer disciplin och flickorna kunde ha fått en mer rättvis och tydligare handledning.

Så mycket pysslande med hästarna innan och efter ridningen blev det förstås inte för grabben, men det gjorde ju inget.
Dels tyckte nog hästarna att det var lite skönt och dels så fanns det ju alltid andra som gärna ryktade lite extra.

Jag har en son, som är väldigt mkt "kille" och kommer nog också bli sån (han är bara tre nu), men på ridskolan där jag jobbade tidigare hade vi en "killgrupp". Den funkade jättebra, vi gick lite fortare fram där och de fick prova på mkt olika saker, som gymkhana mm.
Kanske ngt att föreslå på ridskolan?

du har inga barn va!:smirk:
På vilket sätt skulle det vara skillnad mellan flickor och pojkar gällande att det ska "hända" saker under ridningen? När jag red som liten så ville alla galoppera och hoppa och tyckte ridvägar var tråkigt. Men så är det ju med ridning, man kan inte hoppa över grunderna för att göra saker med fart i pga uttråkning. Det tycker jag är att fördumma killar, att de måste ha fart och fläkt för att inte somna... Visst kan man göra lektioner för barn lite roliga, men att klä ut killar i rustning och tro att de är nöjda och tro att tjejerna är nöjda med att "göra flätor" eller vad det var tror jag är en grov generalisering. Tjejer vill också vara tuffa och många killar gillar att pyssla med hästar. Sen är det ju så att ridning är mycket upprepningar och det tar tid att bli "bra", har man inte tålamodet kanske ridning inte är nåt som passar helt enkelt? Då kanske de passar bättre med en rustning och en gunghäst...

Jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg. Men av det jag orkade läsa så disskuterades det om att hitta på mer "action" laddade lektioner. Allvarligt, om man ska behöva anstränga sig för att behålla någons intresse så kan ju inte intresset i sig vara särskilt starkt? Mina föräldrar lät mig testa alla olika sporter när jag växte upp och sen fick jag själv välja vad jag ville sattsa på. Jag valde att hålla på med ett antal olika sporter tills det att ridningen tog för stor del av min tid.

Vill inte ungen rida så ska ju inte ungen tvingas till det. Tycker han att det är tråkigt så låt honom göra något annat. Annars kanske de gör en dokumentär om dig på TV 5. Såg en för ett tag sen om jobbiga föräldrar som tvingar sina barn, inte så trevligt.

Jag fortsatte med ridningen trots utebliven action, mycket nötande i spåret, läderputtsande och ryktning.

*KL*

Jag har faktiskt lästa alla inlägg, ge mig en kaka nu! ;)

Men till vad jag anser.
De flesta ridskolorna är så förhärdat urtrista! Lite friska fläktar i ridningen, om inte för barnens så för hästarnas skull! Hur många har inte sett en ''död'' ridskole ponny som verkar hata livet, utm vid de tillfällen han lyckas busa och slänga av en ny ryttare lite snällt?
Gör det hela lite roligt och varierat, utan att för den skull flänga runt. Skippa de vanliga ridvägarna ibland och ställ ut koner, eller vad som helst. Gör det till en lek där serpentinvägen inte är målet, utan målet är tunnan som man ska lägga bollen i i slutet av banan. Etc. Här har varit många bra förslag.
Går det att rida ut, kanske bara ta en tur utomhus i ett inhägnat område (sommarhage?) så skulle det säkert uppskattas. Även om det bara är skritt. Och att vägarna är för hårda att rida ut på, tja, inte är normalt, mjukt ridhusunderlag vidare bra att harva runt på dag in och dag ut. Ridhus ibland och hårda vägar ibland är bäst för hästfötter. Ungarna får ju bara skritta i vilket fall som helst så vägarna sliter ju knappast ;) Variation är nyckeln.
Och balans, det får man väl snabbare om man tvingas träna den, t.ex. svänga i trav än om det är lätt att hålla den, rakt fram i skritt.

Visst är skötseln av hästen viktig, men det är ju faktiskt en ridlektion, inte en skötsellektion, eller ''åka häst i ett led'' lektion. Låt ungarna rykta och sadla, javisst, men innan lektionen.

Framförallt förklara varför man gör på ett visst sätt.

Men det är bara min mening.

Hejsan TS!

Orkar inte alls ge mig in i könsdisskussionen...utan håller mig till det som var tanken.

När jag var en plutt på 7-8 år så började jag ridskola. Det fanns då en grupp endast för killar. Den funkade kanon. Vi killar som red kunde lätt "hålla ihop". Det blev aldrig tal om att det var märkligt med killar som rider i det stallet kl. 18.00 på måndagar när vi red för det kryllade ju av dom.

Har ingen erfarenhet av hur en "vanlig" lektion går till men vi borstade och flätade väldigt lite. Dom hade dock sånna här häst & stallvårdskurser som man man skulle gå. Det var tråkigare än att se på när en bil rostar kommer jag ihåg :angel:
Men det var ju nyttiga saker man lärde sig. Sånt man har nytta av. Nödvändigt helt enkelt.

Senare när man var på ridläger så tävlade en del (tjejer) om vem som hade ryktat mest. Vilken färg det var på skrapmärkena osv. Jag såg aldrig tjusningen i det. Däremot hoppning. Det var grejjer det! Eller dom första gångerna man skulle gallopera. :D

Ridderligheten måste vara nåt nytt påfynd. Vi fick leka tävlingsryttare istället.

Hoppas pojken hittar tillbaka igen!

Senast ändrad av en moderator:

Hade egentligen lämnat den här diskussionen för länge sedan, men kan inte låta bli att hoppa in igen! Håller med om att vi inte ska låsa fast oss i en könsrollsdiskussion. Men jag kan inte låta bli att reflektera över allt tal om att det måste vara så himla roligt och spännande hela tiden, actiongrejor etc, för att killar ska vilja fortsätta. Jämför med andra sporter, fotboll och ishockey t ex. Är träningarna inom dessa sporter alltid jätteroliga och jättespännande? Är det kanske inte så att man ibland nöter med träning som inte är sådär enormt kul, men som behövs för att man ska kunna bli en bra fotbolls- eller hockeyspelare?? Om det finns ett genuint intresse för ridning hos ett barn, pojke eller flicka spelar ingen roll, så faller nog det mesta på plats så småningom och barnet inser att det finns delar av "hästeriet" som kanske inte är så jätteroliga, men som faktiskt ingår i helheten om man ska kunna bli en bra ryttare och hästmänniska.

För övrigt älskar jag också hoppning och galopp, precis som mina barn, och vi är tjejer alla tre.

*knapplån*

Nu har jag läst de mesta av inläggen och har bestämt mig för att lägga in mina ever so populära synpunkter ;)

Genom mina erfarenheter av ridskola har jag nästan inte träffat en utbildad ridinstruktör. Ridledare fanns det få också av men jag anser att den utbildningen knappast räcker för att lära ut till elever. Ridledarkurser (som jag har sett och hört) kräver inte mycket av dig i pedagogik och kunskap utan du ska helt enkelt rida någonlunda och få godkänt. Bara för att man kan klara en hoppbana på 1 m kvalificerar det inte någon för att lära ut ridning till barn.
Kunskap är väldigt bristande bland ridskolelärare men jag anser att det är just för att pengarna tryter. Som någon sa tidigare "man får vad man betalar för". Anläggningarna ska hållas efter, hästar ska ha mat/skor/vet/försäkring, ridlärare ska ha lön samt diverse kursutbildning, räkningar ska betalas- ridskolorna har inte en särskilt bra standard just för att allt är svindyrt men ingen har lust att punda ut mycket pengar för att rida! Ridlärare står (oftast) nästintill gratis och lär ut till elever- hur många med hög utbildning och skicklighet vill jobba gratis? Nej de blir privattränare och tar minst 200 kr/ 45 min!

Sedan bara för att killar tycker det är tråkigt att borsta och dutta ska de inte slippa! Det är en del av hästläran; djuren ska tas omhand- även killarna måste förstå att man inte bara kan rida. Däremot står jag för att lektionerna ska bli mer varierade men då krävs det en pedagogisk utbildning av lärarna! Helst ska de gå "barn och fritid"-linjen i gymnasiet med hästinriktning då de lär sig mycket genom den linjen- att leka fram kunskap samt kunna prata och bemöta barn korrekt (som många inte kan!).

Om könsdebbaten: Det finns det ju en skillnad mellan flickor och pojkar- tjejer gillar att pyssla mycket med hästarna och allt runtomkring just för att det stimulerar deras blivande moderskänslor (i naturvetartermer): oavsett vad alla "feminister" påstår om könsroller så är flickor flickor och pojkar pojkar- samhället och median har inte skapat dessa roller utan det har vi- vi är funtade så och det har vi jämt varit. Pojkar gillar mer fart och fläkt för att de är födda så- de ska vara modigare för att kunna försvara sin familj samt jaga. Flickor sitter hemma och tar hand om barnen- hästarna tränar upp detta sinne. Även om jag nu målar upp det i svart och vitt och det egentligen avviker i vissa fall så är det så. Nu säger jag absolut inte att vi tjejer måste sitta hemma och vara goa och göra mat till våra män (vilket jag inte skulle göra själv, otänkbart! :rofl: )men jag tror på instinkter och miljoner år av evolution.
Killar är inte riktigt skapta för ridning eftersom det kräver mycket vård av djuren och mycket mer runtom- ridning är en liten bråkdel i hästhantering! Jag tror det är oftast därför män börjar rida igen när de är runt 30, då har de "mognat" lite mer och har säkert döttrar som drar dem till stallet och de faller pladask för pållarna igen! ;)
Tjejer är vetenskapligt mognare än killar- så även om vi tjejer älskar fart och fläkt som killarna när vi är 10 så håller vi ut i väntan om bättre tider, killarna blir mer otåliga då ridningen går segt framåt samt får de ofta tryck från killkompisarna och slutar.

Tillägg: Herregud det här blev långt! Förlåt!

Eller så har de tjejer som gillar att pyssla och som tycker illa om att ägna sig åt de lite fartigare bitarna av ridningen tagit över sporten (i Sverige, eller så är killar utomlands "pyssligare"). Gjort om den och därmed gillar inte vissa av killarna den... De fartigare tjejerna tror att de måste lida i X antal år för att ha lite roligt senare, men många slutar när de upptäcker att det aldrig blir det och annat intresserar.

Hur svårt är det "egentligen" att fläta manen och vad vinner hästen på att skötaren kan göra det? Det borde inom rimlighetens gränser räcka med att hästen är hel, ren, frisk och glad. Det är väl inte tråkigare att borsta en häst än en motorcykel?

Kan nog tänka mig en och annan ridskolehäst som skulle föredra att inte ha barn hängandes om halsen oavbrutet i 5 timmar varje kväll. Utan tycker att det räcker med att bli borstad, få kratsade hovar och en klapp.

Oavsett vad könsrollsivrarna menar så är ju barn barn och förtjänas att bli behandlade och sedda som individer. Och hästar förtjänar väl att bli behandlade som vuxna varelser inte gosedjur eller docksubstitut (om de inte vill gosa såklart... :) ).

Nog är det tråkigt med fotboll ibland men det är ju roligt också! Det är det där "roligt också" som man kan ägna sig åt. En kurs i hästskötsel kanske kan vara att lära sig leda en ponny genom en hinderbana i ridhuset, osv!?

Märkligt med allt detta tal om att flickor skulle älska att fläta manar och vara rädda för "fart och fläkt". Jag tillbringar flera timmar två dagar i veckan på en ridskola och jag har aldrig upplevt detta. Tvärtom ser jag hela tiden hur flickor i alla åldrar, från 7-8åringar och uppåt, älskar när det går undan, när de får galoppera, för att inte tala om att hoppa. Visst kan de tycka att det är kul att göra ponnysarna fina ibland, inför tävling, men att det på något vis skulle vara deras huvudintresse är ju rent nonsens. För övrigt har mina döttrar ridit i över 4 år på ridskola och de har aldrig - upprepar aldrig - blivit tillsagda att fläta eller knoppa manar av ridlärarna eller övrig personal. Vanlig normal hästskötsel före och efter ridning är vad som har gällt hela tiden.

På vår ridskola finns det få killar, men det finns trots allt några stycken i nybörjargrupperna, och hittills har jag då inte märkt att de skulle vara speciellt mycket tuffare eller mera framåt som ryttare än tjejerna. Snarare slås jag av hur enormt modiga och duktiga de små 8-9åriga tjejerna är, som kanske väger 25 kg och galopperar och hoppar på fyrahundrakilos-hästar utan att blinka. Att det skulle vara något slags "kärringridning" som man ägnar sig åt på ridskolor i Sverige, det stämmer definitivt inte med min erfarenhet i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30