Sv: Killar och ridning!
Men nu är det så här att i Sverige tar staten in en väldigt ansenlig summa pengar i skatt av folk. Sedan delar man ut det bla till ridskolor. Ridningen ingår i den svenska folkföreningsrörelsen och menningen med den är att den skall vara öppen, allmän, demokratisk och rikta sig till folks intressen och behov för att tillgodose en vettig fritid framförallt för ungdomar men även för vuxna.
Och det fungerar precis som alla andra föreningar.
Men du vill spela hockey i fotbollsklubben.
Vill man spela hockey så måste man gå ihop och starta en hockeyklubb.
Därför har man rätt att ha åsikter om hur skolor drivs och hur de skulle kunna bli bättre.... särskilt om ens barn är intreserade. Varför skall jag behöva vara med och betala kostnaden för nån annans unge för att sedan bli tvungen att betala kostnaden för min helt själv.
Det gör man genom att engagera sig sig ridklubben.
Det är medlemmarna i föreningen och den styrelse som man väljer som beslutar om hur klubbarna skall drivas.
Gå med och hjälp till och tyck till DÄR!
De blir glada för allt engagemang, jag lovar.
Det är alltid några få som drar det största lasset.
Och ÄVEN om vi inte ha detta system kan man tycka att man borde få starta en tråd om "min son trivs inte med det som erbjuds, skulle det inte kunna vara bättre" utan att få höra att "om det inte det som bjuds passar så får man acceptera det eller starta eget".
Jo starta får man.
Och så får man svar också.
Och jag anser att om man vill ha mera och bättre så får man lov att engagera sig på plats i klubben.
Det är nämligen bara klubbar och föreningar som får bidrag.
Eller så får man ordna med det själv.
Så som massor av människor gör med sina fritidsintressen.
Sedan insunireas det mycket av olika debatörer här att om man inte tycker som dem om tex hästvård vill man hästen illa... vilket får ses som ett ganska barnsligt påhopp.. det är ett klassikst debattknepp att om man inte kan svara på folk så undergräver man deras motiv istälet. Det blir en tävling om vem som kan vissa att de bryr sig om hästar mest... när det inte ens är det diskusionen handlar om.
Hästarnas väl måste alltid gå först.
Det gör att det blir en stor skillnad på ridning som sport jämfört med sporter där inte djur ingår.
Och hästar kräver viss grundläggande skötsel för att må bra.
Det är faktiskt ingenting som det går att förhandla om.
Ridning finns i massor av länder så varför skulle just den svenska modelen var den bästa för alla.. särskilt när vi ser att ridskolorna driver bort unga pojkar från stallen.
Det är den inte.
Bäst alltså.
Men den är billigast.
Ridning är en överklass-sport för de rika i andra länder.
Om man är villig att i Sverige betala lika mycket som man betalar i t.ex. Tyskland för sin ridning, så skulle man få en helt annan kvalitet.
Och det där finns även i Sverige.
Men då till samma höga pris.
Allemansridning i stordrift kan det aldrig bli lika hög kvalitet på som det blir på exclusiv ridning på dyra hästar med privatlektioner.