Killar och ridning!

Sv: Killar och ridning!

Jag tror f ö att western har lättare att attrahera killar eftersom det inte är så "bögigt" att vara cowboy (om man inte sett Brokeback Mountain vill säga :angel: ).
Det blir lättare att försvara sitt hästintresse när det blir lite macho. Vita, tajta ridbyxor är inte riktigt lika macho som jeans och cowboyhatt...

Sedan kan själva ridövningarna vara minst lika roliga eller tråkiga i western som i all annan ridning. Vissa moment kan man liksom inte hoppa över för att bli en bra ryttare.

Men nu är det så här att i Sverige tar staten in en väldigt ansenlig summa pengar i skatt av folk. Sedan delar man ut det bla till ridskolor. Ridningen ingår i den svenska folkföreningsrörelsen och menningen med den är att den skall vara öppen, allmän, demokratisk och rikta sig till folks intressen och behov för att tillgodose en vettig fritid framförallt för ungdomar men även för vuxna.
Och det fungerar precis som alla andra föreningar.
Men du vill spela hockey i fotbollsklubben.
Vill man spela hockey så måste man gå ihop och starta en hockeyklubb.

Därför har man rätt att ha åsikter om hur skolor drivs och hur de skulle kunna bli bättre.... särskilt om ens barn är intreserade. Varför skall jag behöva vara med och betala kostnaden för nån annans unge för att sedan bli tvungen att betala kostnaden för min helt själv.
Det gör man genom att engagera sig sig ridklubben.
Det är medlemmarna i föreningen och den styrelse som man väljer som beslutar om hur klubbarna skall drivas.
Gå med och hjälp till och tyck till DÄR!
De blir glada för allt engagemang, jag lovar.
Det är alltid några få som drar det största lasset.

Och ÄVEN om vi inte ha detta system kan man tycka att man borde få starta en tråd om "min son trivs inte med det som erbjuds, skulle det inte kunna vara bättre" utan att få höra att "om det inte det som bjuds passar så får man acceptera det eller starta eget".
Jo starta får man.
Och så får man svar också.
Och jag anser att om man vill ha mera och bättre så får man lov att engagera sig på plats i klubben.
Det är nämligen bara klubbar och föreningar som får bidrag.
Eller så får man ordna med det själv.
Så som massor av människor gör med sina fritidsintressen.

Sedan insunireas det mycket av olika debatörer här att om man inte tycker som dem om tex hästvård vill man hästen illa... vilket får ses som ett ganska barnsligt påhopp.. det är ett klassikst debattknepp att om man inte kan svara på folk så undergräver man deras motiv istälet. Det blir en tävling om vem som kan vissa att de bryr sig om hästar mest... när det inte ens är det diskusionen handlar om.
Hästarnas väl måste alltid gå först.
Det gör att det blir en stor skillnad på ridning som sport jämfört med sporter där inte djur ingår.
Och hästar kräver viss grundläggande skötsel för att må bra.
Det är faktiskt ingenting som det går att förhandla om.

Ridning finns i massor av länder så varför skulle just den svenska modelen var den bästa för alla.. särskilt när vi ser att ridskolorna driver bort unga pojkar från stallen.
Det är den inte.
Bäst alltså.
Men den är billigast.
Ridning är en överklass-sport för de rika i andra länder.
Om man är villig att i Sverige betala lika mycket som man betalar i t.ex. Tyskland för sin ridning, så skulle man få en helt annan kvalitet.

Och det där finns även i Sverige.
Men då till samma höga pris.

Allemansridning i stordrift kan det aldrig bli lika hög kvalitet på som det blir på exclusiv ridning på dyra hästar med privatlektioner.

Män i tights är ju inte lika ball som män i jeans och chaps och Cowboyhatt.
Så är det bara.

Islandshäst-ridning attraherar också män.
Det är liksom rätt ut i skogen från början.

Så din åsikt är alltså att man inte bör diskutera att man har en avikande syn på ridskolor med folk som är intreserade av ridning... eller ens berätta varför man inte trivs som det är nu.. utan man bör istälet antingen direkt engagera sig i en ridklubb, starta eget eller vara tyst.

Kul syn på syftet med kommunikation.. dår får det nog vara för den saknar liksom poäng då.

Men det handlar ju om en bra ridskola kontra en dålig.
Och är en kvalitets-sak och inte en fråga om inriktning.
En dålig ridskola är ju dålig oavsett disiplin.
Liksom en bra är det även med Engelsk ridning.

Vilka moment vill du föreslå då?
Jag tyckte att det var mycket önskemål om just galopp och hoppning i tråden.
Fart och fläkt vill man ha.

Vad tycker du att man skall erbjuda då?
Praktiska exempel alltså.
Inte bara "Roligt och varierande" för det säger ju inte så mycket.

Finns det verkligen ett intresse av det.
Jag försökte att väcka intesse för körning.
Men tycker att de flesta verkar att vilja just rida.

Vid just brukskörning så går man ju mycket bredvid hästen och folk vill inte gå.

Ja, självklart skiljer det sig på en bra och dålig ridskola. Dock har jag märkt av en tendens att oavsett, blir det ett tråkigt harvande i spåret. Ruskigt många "nybörjar"- och "barn"-ridlärare underskattar ryttarnas förmåga att förstå innebörden av god ridning och vad det är man ska sträva efter (hästens form t.ex.). Jag har fått flera unga direkt från ridskolan som inte haft en susning trots över 3 år på en bra ridskola. Det har tagit mig ca 20 minuter och så har dom upptäckt en ny värld i ridningen (framförallt viktigt då några av dom hade överheta ponnier som verkligen behövde bra ryttare).

Olika moment är t.ex. labyrinter, mönster av bommar, tunnor, konor m.m. där man lägger in skritt mellan vissa, trav och även galopp. Titta t.ex. på ett bra trailmönster från westernridningen. Glöm ridhusspåret lite och nyttja hela banan o.s.v. Ge ryttarna i uppdrag att utföra saker i alla gångarterna...och lägg in lite dressyrrörelser i de olika momenten. Jag vet ju av egen erfarenhet att det funkar;)...bara fantasin sätter gränser egentligen.

Ja, där i norr finns ju ett gediget intresse för körningen av just bruksvarianten men också tvåbet upp till fyrspann (så inte går man så mycket i samband med detta...det är skogs- och jordbruksdelen som mest samt inkörning av outbildad häst). T.ex. Norra Hälsinglands hästrally som går varje år i Nordanstig är en god intresseväckare. En av de som varit med i stort sett alla år med både tvåbet och fyrspann är en känd premieringsdomare och utbildare inom häst (körning-ridning o.s.v.) och det har väckt ett enormt intresse för körsporten.

Män i tights är ju inte lika ball som män i jeans och chaps och Cowboyhatt.
Så är det bara.

Islandshäst-ridning attraherar också män.
Det är liksom rätt ut i skogen från början.

Vi använder hjälm i vår westernklubb:smirk: ...killar som tjejer, faktiskt. På tävling däremot används ofta hatt, dock inte av unga under 16 år.

Jag har inte samma uppfattning som du när det gäller varför män rider islandshästar heller, nej. Ser det mer som att man som person inte charmas av den konservativa hållningen i dressyr och hoppning...:cool:

Så din åsikt är alltså att man inte bör diskutera att man har en avikande syn på ridskolor med folk som är intreserade av ridning... eller ens berätta varför man inte trivs som det är nu..
Visst får man diskutera det.
Men man måste ju behålla perspektivet att det handlar om djur i alla fall.
Och även vara realistiskt i vad som faktiskt går att ordna med de resurser som står till buds.
Det kan ju faktiskt vara så att man inte trivs för att man just inte trivs på ridskola alls.
Så illa kan det ju vara.

utan man bör istälet antingen direkt engagera sig i en ridklubb, starta eget eller vara tyst.
Man bör definitivt egnagera sig i frågan rent praktiskt.
Annars så blir det ju inte konstruktivt utan bara allmänt gnäll på hur andra sköter sina obetalda ideella uppgifter.
Och det är inte så trevligt.
Om det handlar om en ridskola som drivs som förening då.

Ett annat alternativ är ju att man går till de privata ridskolorna som erbjuder alternativ.
Och betalar det högre priset för det.
Så slipper man både att engagera sig eller starta eget.
Och eftersom man har betalat för sig så är man ju kund och behöver då inte ens vara tyst.

Det finns massor med trevliga privata ridanläggningar med fina hästar och kunniga tränare.
Man kan få privatlektioner på välutbildad Barockhäst för 350:-/30 min.

Jag har fått flera unga direkt från ridskolan som inte haft en susning trots över 3 år på en bra ridskola.
Men då så var väl inte ridskolan bra?
Eller?

Olika moment är t.ex. labyrinter, mönster av bommar, tunnor, konor m.m. där man lägger in skritt mellan vissa, trav och även galopp. Titta t.ex. på ett bra trailmönster från westernridningen. Glöm ridhusspåret lite och nyttja hela banan o.s.v.
Men det gör man ju på de bra ridskolor som jag vet.
De använder det som förberedelse för hoppning.
Man måste ju kunna styra banan innan man liksom kan hoppa den.

Ja, där i norr finns ju ett gediget intresse för körningen av just bruksvarianten men också tvåbet upp till fyrspann (så inte går man så mycket i samband med detta...det är skogs- och jordbruksdelen som mest samt inkörning av outbildad häst).
Jag har utbildning i skogskörning.
Och där går man ju mycket.
Och i den andra körningen så blir det tydligen tråkigt.
En måste ju alltid vara groom.
Och det vill man inte.

Runt körningen är det många ritualer av säkerhetsskäl.
Och det är svårt med dem, för de blir tråkiga.

Jag tror att det hela till stor del handlar om tålamod.
Och att orka ta allt kringarbetet för den stund av nöje som ridningen/körningen erbjuder.

Men då så var väl inte ridskolan bra?
Eller?

Men det gör man ju på de bra ridskolor som jag vet.
De använder det som förberedelse för hoppning.
Man måste ju kunna styra banan innan man liksom kan hoppa den.

Jag har utbildning i skogskörning.
Och där går man ju mycket.
Och i den andra körningen så blir det tydligen tråkigt.
En måste ju alltid vara groom.
Och det vill man inte.

Runt körningen är det många ritualer av säkerhetsskäl.
Och det är svårt med dem, för de blir tråkiga.

Jag tror att det hela till stor del handlar om tålamod.
Och att orka ta allt kringarbetet för den stund av nöje som ridningen/körningen erbjuder.

Som de flesta ridskolor jag varit i kontakt med räknas den som mycket bra men det händer nåt med nybörjar/barngrupperna som inte är bra. Så långt kan jag sträcka mig;)

Jag tycker dock att man kan nyttja mer av t.ex. trail-mönstren för de yngre...men också de äldre med avancerade mönster. I just nybörjar/barngrupperna sker inte mycket sånt, tyvärr, om ens i någon grupp...:angel:

Ofta hamnar en elev i en grupp och med den gruppen får eleven rida oavsett om den har lättare att lära och skulle kunna gått upp i en annan nivå långt innan. Lite för statiskt. :cool:

Men har inte den luckrats upp numera?
Jag började ju med islandshäst av den orsaken.
Men det var över 20 år sedan.

Känns inte som att det luckrats upp. Fortfarande en rätt konservativ hållning inom ridningen idag. Har flera bekanta som börjat på ridskola och snabbt slutat för att skaffa egen häst och inriktningarna blir då western eller islandshäst. De upplever en öppnare miljö där man accepterar varandras nivåer på ett annat sätt. En helt annan sammanhållning i klubben oavsett om man har häst eller ej för övrigt. Man är mer rädd om varandra.

Nej, att rida är kul, tycker lillkillen, men att fläta är rena döden! Och vem har sagt, att man måste kunna det? Räcker det inte med att jag borstar manen fri från spån, frågar lillkillen! Helst vill han rida med sitt svärd, men det får han inte för ridläraren, men spö går bra. -låtsas att det är ett svärd då, uppmanar modern. För att göra det hela lite mer spännande får han också låtsas att ridbanan är ett hav, som är fullt av hajar, där man blir uppäten av hajarna, om man rider utanför ridbanans vägar. Så har vi gjort nu, de senaste gångerna, och han rider med sitt "svärd" på sin stolte springare, av rasen shetland över ett stormigt hav fullt av hajar. Fast egentligen skulle han vilja ha sitt riktiga "svärd", som han snickrat själv.

Som många andra skrivit, tjejer ÄR mer pyssliga än killar. Så är det
ju i det mesta, inte bara hästsporten.
Men så länge de förstår att sköta hästen ordentligt är lika viktigt
som att rida, så ser jag inte det som ett hinder att de inte
vill knoppa manar och så vidare

Jag tror inte ens hästarna mår bra av att ha tråkigt. Hästarna är levande varelser och de kanske gillar att "flänga runt"...

det där har med säkerheten att göra. Och att flänga runt är för mig inte acceptabelt. Man kan rejsa på en äng, man kan göra allt med sin häst, när man lärt sig rida och kan hantera det. Men det kallar inte jag att flänga runt.

Att låta barn som inte kan varken grunder eller har fått en känsla för att hästar faktiskt inte bara är roliga i alla situationer, skulle då inte jag låta flänga runt på en ponny. Det är inte så kul när det händer något sedan.

Visst, man ska ha kul. Men på ett säkert sätt. Som du säger, gymkhana (stavning?) är roligt. Och man kanske kan leka med hästarna ibland. Men inte ALLTID, ibland måste man verkligen lära sig det där grundläggande också. Konbanor brukar ju vara roliga, och innehålla både dressyr och lite hoppning, så det kanske vore något?

btw, så kan man lätt se till att hästen har roligt, utan att flänga.

Senast ändrad:

Varför måste alla tycka samma saker, uppleva samma saker och vilja ha samma saker av livet?

Vem har sagt att man måste det? Du får naturligtvis tycka om vilken typ av ridning du vill, och leva vilket liv du vill. Det jag reagerade mot var att du skrev att du var tämligen ointresserad av hästar som sådana, och att det bara var själva ridbiten som intresserade dig. Jag tycker, återigen, att man missar det allra bästa med ridsport och "hästeri" om man inte är intresserad av att lära sig kommunicera med hästar både från marken och från hästryggen. Om inte annat kommer du att kunna få ut så oändligt mycket mer av ridningen om du bygger en bra relation med hästen. Konstigare än så är det inte. Och du, det har inte ett dugg med att sätta rosetter i hästens man eller att "rida sött i trav" att göra.

Bravo, Inte_Ung!

Du verkar vara en mycket vettig person. Jag följer den här debatten med intresse!

-kl-
Vet knappt om man vågar säga det, men visst kan det vara så att man är mer intresserad av själva ridningen. Jämför med bilkörning, det kan ju vara skitkul att köra fort och rejsa, men man måste ju inte älska att meka med bilen. Och jag vet, hästar är levande djur, men på en del ridskolor eller inackorderingsstall kan man ju överlämna det mesta av skötseln. Och nej, det är inte så jag själv tycker, jag har lika stor glädje av att hålla fint i stallet, kan gå och pyssla länge, och jag inser vikten av att hästen måste gå rätt för att hålla, men visst förstår jag också de som inte känner likadant.

Jag förstår mycket väl att man inte tycker att det är roligt att pyssla utan är ute efter just nöjet med själva ridningen.

MEN!

Hästar, stall och utrustning måste skötas av någon i alla fall.
Så om man inte vill göra det för att det är tråkig, så får man i stället betala för att någon annan gör det.
Som det oftast är, så vill man inte betala det högra priset som blir då.
Och i det läget så är det bara att ta tag i skiten och få den gjort själv.

Jag vidhåller envist att det är en prisfråga.

Jag måste bara svara på det här:

I regel så är det faktiskt så, iaf de killar som jag känner som rider. Och då menar jag alltifrån killar på 6 år till män i 40 års åldern. tjejer och killar är olika och har faktiskt olika behov. Många killar tycker inte det är så kul att borst, knoppa, fläta osv. Men gillar ridningen där det är fart och fläkt, när det händer lite saker. .
h

Dessa olikheter som du beskriver är faktiskt inte medfödda (det finns vetenskapliga bevis på att de inte är det) och dina argument känns väldigt generaliserande. Varför STÄLLA FLICKOR MOT POJKAR sådär. Jättetråkig attityd. Ja, flickor lär sig sköta om andra TIDIGT och pojkar ska ta för sig. Det är så samhället ser ut idag och såklart att det syns i ridgrupperna. Men ridsporten är ju också känd för att vara öppen och pröva dessa "lagar". Tjejer blir uppmuntrade till att ta för sig och killar att utveckla sin empatiska förmåga. Sen om man hamnar på en skittrist ridskola är ju en helt annan sak.

I min hemstad har man startat speciella killgrupper. Var en artikel om det i ridsport för några månader sedan. Känner även ridläraren i den gruppen. hon menade att man oftast kan gå fortare framåt med killgrupper. Många av killarna lärde sig fortare än vad tjejerna gjorde. Hon säger också att man får lägga upp lektionerna lite annorlunde och börja tänka lite annorlunda på vad man som ridlärare säger. Dessa killgrupper hade mindre teori lektioner än vanliga ridgrupper i början. Hon sa också att killarna inte var speciellt intresserade av att borsta och pyssla med hästarna i början, men senare har hon sett att de oftare och oftare står och pyssla och pratar med hästarna.

URK säger jag bara. Snacka om att föda dessa könsskillnader. Inte fräscht att förespråka att killar är överlägsna tjejer år 2007. Jag tror att det handlar om dessa pojkars svårigheter att sammarbeta med tjejer. redan på dagis får ju killar förstå (av omgivningen) att tjejer är sämre och vice versa. Därav deras negativa attityder.

/Emma

Ja, men nu var det väl frågan om mindre barn och att inte tappa deras intresse, pga att det första de får göra när de börjar rida är att borsta borsta borsta fläta knoppa och sedan harva runt i ridhuset en kvart som mest och sedan borsta borsta borsta igen!!! Och javisst ja, glömde att de måste göra rent utrustningen också...

Och jag är helt införstådd med att hästarna måste skötas om och utrustningen också!!! JAG VET DET!!! JAG ÄR SJÄLV NOGA MED DET HEMMA!!! Det enda jag skulle vilja att ridlärarna gjorde är att göra roligare övningar!! Går även att göra i skritt och med förälder i grimskaftet!!! :rofl:

Men jag förstår fortfarande inte varför det skulle slita på hästarna eller kosta mer pengar!!! :confused: Jag måste helt enkelt vara helkorkad!!! :crazy:

ELLER så är era ridlärare så bra o lägger upp lektionerna så bra att det redan är så på just er ridskola! :banana:

Självklart ska ungarna helst borsta och gärna sadla o tränsa innan de rider! Hellre det än löpande band princip, där man bara slänger upp unge efter unge......men för det behöver de kanske inte ägna en hel eller halv lektion till att borsta o fläta.

Om ridläraren har teori en stund först och sedan får de rida också
då skulle nog min lilla tjej ha tyckt att det var kul ändå!
Men att sitta halva lektionen o färglägga en teckning eller sy på en käpphäst var inte hennes melodi!

Om ridläraren har teori en stund först och sedan får de rida också
då skulle nog min lilla tjej ha tyckt att det var kul ändå!
Men att sitta halva lektionen o färglägga en teckning eller sy på en käpphäst var inte hennes melodi!

Just det, din lilla tjej.

Det här är inte ett genusproblem.
Utan en fråga om bra kontra dålig ridundervisning.
Små barn orkar inte med en massa trassel innan det roliga kommer.
För det är så som små barn fungerar.

Men det har ingenting att göra med om det är pojkar eller flickor.
Och om vi går till de litet större barnen så blir det en prisfråga om hur mycket av hästens skötsel som eleverna måste göra och hur mycket som betald personal gör.

Det handlar om pengar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama