Killar och ridning!

Sv: Killar och ridning!

Jag har inte funderat det minsta på priset. Självklart får man det man betalar för...MEN, jag anser att man måste se över lite hur man lägger upp lektioner för barn. Vad är målet? Vill man ha ungarna fortsatt intresserade och kvar i klubben? En ridskola som kan erbjuda fler inriktningar kommer att vinna på det i längden... Det behöver inte kosta mer.

Jo, man kan visst lära sig rida i en stor grupp på vanlig ridskola. Jag gjorde det, och red så i många år (fast på ganska bra ridskolor, som gjorde annat också, uteritter och hoppning, bland annat). Därmed inte sagt att det är det ENDA sättet att lära sig rida. Jag vet duktiga ryttare som aldrig satt sin fot på en ridskola.....

Sedan är det också så att för många barn är kompisarna och gemenskapen en viktig del, och det kan därför vara bra att rida i grupp. Min lilla grupp med elever startade jag för att min dotter skulle få ridkompisar! Lär sig rida gör hon ju minst lika bra när hon och jag är ensamma..... Ändå ser hon fram emot veckans lektion, just på grund av kompisarna.

Jag har ALDRIG anklagat westernryttare för att "flänga runt". Jag är inte särskilt hemma i westernvärlden, men jag inser lätt att era tävlingsformer kräver lika mycket träning som dressyr eller hoppning. Jag rider för övrigt själv islandshäst, och vi som gör det brukar också anklagas för att "flänga runt".

Vad gäller att komma till "dukat bord" så anser jag att det är en uppenbar risk att det blir så om man uppmuntrar tjejer att fläta manar och killar att leka riddare. Givetvis skall möjligheten till båda delarna finnas, men jag tycker att med de barn som bara vill rida och inte borsta/pyssla, så måste man uppmuntra dem till att vilja ta hand om hästen också (men inte nödvändigtvis fläta), och med de barn som pysslar mycket, men kanske är lite försiktiga i ridningen får man göra tvärtom, och uppmuntra dem att våga/vilja galoppera, hoppa osv.

Fler ryttare=fler kunder=mer pengar=större möjlighter.

Grundläggande ekonomi.

Och bara för att man inte har råd med det optimlaste så ger inte det per automatik att det är bra som det är nu.

Var det riktat till mig? Jag har, vad jag vet, överhuvudtaget inte kommenterat prisbilden. Och inte heller sagt att allt är bra och inte behöver förändras....

En ridskola som kan erbjuda fler inriktningar kommer att vinna på det i längden...

De ridskolor som jag känner till har redan kö.
Hästarna och ponnyerna går så mycket som de orkar.
Deras problem är att försöka skona ponnyer och hästar samt att försöka att erbjuda så många som möjligt att rida.

Så jag tror inte att det riktigt finns så mycket plats för att föändra verksamheten.
Visst kan man göra lektionerna roligare inom dessa gränser.
Men även ridlärare kostar pengar efter kvalitet.

Jag undrar fortfarande om man är beredd att betala mera för roligare lektioner?

Om man vill Rida för ridandets skull men inte är specielt intreserad av hästar som varelser så har man tydligen ingenting att göra i ett ridhus enligt många. Ingen vill tvinga nån att inte älska sin häst mer än nåt annat eller förbjuda nån att njuta av att gossa med hästarna... men frågan är varför alla måste tycka detta är roligt.

./QUOTE]

Jag har läst ditt långa inlägg och kan förstå och delvis hålla med om vissa av dina synpunkter. Däremot hajar jag till inför formuleringen ovan. Måste säga att jag har svårt att förstå hur man kan vara intresserad av att rida men samtidigt ointresserad av hästen som varelse. Har man inte missat det mest fundamentala då, nämligen samspelet mellan häst och ryttare, förtroendet, teamkänslan, att utvecklas tillsammans med sin häst? Det är ju det som skiljer ridsporten från de flesta andra sporter: man är två om det hela och du kan vara en aldrig så duktig ryttare men om du inte kommunicerar på rätt sätt med hästen så blir det inget bra i slutänden. Samspelet med hästen bygger man inte bara på hästryggen utan i lika stor utsträckning från marken, och det handlar definitivt inte bara om att borsta på hästen eller fläta dess man. Om man inte har intresse för hästen som varelse och inte vill lägga ner tid på att lära känna dessa fantastiska djur som det faktiskt är ett privilegium för oss människor att få rida på, då tycker jag nog att det är lämpligare att ägna sig åt någon annan fartfylld sport som inte involverar levande och kännande djur, t ex motocross eller liknande.

*knapplån*

Som mamma till snart 12-årig son som rider så har jag mött på följande negativa saker som min som råkat på som hästintresserad pojke:

- Klasskompisar som gör sig lustiga över hästar och ridning
- Ont om killkompisar bland ryttarna
- Tjejerna kan vara rätt jobbiga och "typiga" mot en ensam kille. Jag tror att det främst gäller nu, när han är så pass liten. Vad jag minns så var det helt andra bullar som gällde i stallet när jag var tonåring och äldre och det förekom killar i stallet. Så där får han väl bida sin tid så får han "belöning" så småningom ;) .

Nu rider han inte på ridskola utan har egen ponny och tar privatlektioner.

Det som gör att han gärna rider vidare, förutom att han gillar sin ponny då, är:

- Det har kommit till några få andra killar som rider inom klubben och som är i samma ålder, så de kan iallafall umgås vid klubbträffar och när det är laghoppning.

- Det har gått väldigt bra för honom och hans ponny rent tävlingsmässigt vilket gör att han ändå kan sträcka på ryggen om det är någon som tråkar honom i skolan.

Jag tror att det är svårare för en kille att hålla fast vid sin hästhobby om det är för trist på lektionerna, eller om det inte går bra tävlingsmässigt, just för att det sociala inte ger tillräckligt mycket tillbaka. En tjej som sköter hästen, som rider lektion och som tävlar lite då och då kan "ta" att det inte går så bra eller att lektionerna inte är så fantastiskt roliga, just för att hon har ett socialt nätverk i stallet. Hon är (eller: kan vara) där för att umgås med kompisar minst lika mycket som för hästarnas skull.

Det blir inte samma sak för en 11-årig kille, om det inte finns andra grabbar i samma ålder där. För visst kan även tjejerna vara killens kompisar, men det blir inte riktigt samma sak...

De ridskolor som jag känner till har redan kö.
Hästarna och ponnyerna går så mycket som de orkar.
Deras problem är att försöka skona ponnyer och hästar samt att försöka att erbjuda så många som möjligt att rida.

Så jag tror inte att det riktigt finns så mycket plats för att föändra verksamheten.
Visst kan man göra lektionerna roligare inom dessa gränser.
Men även ridlärare kostar pengar efter kvalitet.

Jag undrar fortfarande om man är beredd att betala mera för roligare lektioner?
...och då är det helt ok att tappa en del av dom som ridskolan inte kan möta upp? Tror inte hästarna skulle må dåligt av att få lite variation i livet. Vet ju minst 2 ridskolor i norr som kombinerar "vanlig" ridning och "western". Har slagit väl ut, faktiskt...även på hästfronten + att man har större bredd på kvinnligt/manligt och jäkligt trevlig stämning.

...och då är det helt ok att tappa en del av dom som ridskolan inte kan möta upp?
Ja, de får helt enkelt söka sig någon annanstans och betala för det som de vill ha.
Är det fullt så är det ju.

Tror inte hästarna skulle må dåligt av att få lite variation i livet.
Inte alls.
Men hur skall man välja vilka som skall få göra vad?
Om alla vill galoppera och hoppa hela tiden.
Vilka skall då göra det andra?
Och hur skall de stackars hästarna orka?

Dessutom så blir det problem med att få ridlärare i de andra diciplinerna.
Det kostar också mera.
Vill man betala det?

Och om det redan är fullt då?
Vilka tider skall dessa "alternativa" lektioner vara på då?
Och på vilka hästar?

Jag tror faktiskt att man får ordna den alternativa varianten själv.
Med efterfrågan.
Och så fixar man en klubb.
Och så hyr man en anläggning.
Och så skaffar man hästar.
O.s.v. precis som alla andra idrottsföreningar och ridskolor.

Alternativt betala för sig på något trevligt alternativt ställe.

det absolut "killigaste" som finns i hästsport tycker jag är skogsarbetarn och hans häst. det om något borde det finnas mer av. ni såg väl grabbarna på scandinavium för några årsedan? de som stog på ardennerhästarna som galopperade fram. till vardags jobbar de i skogen.

Jo, killar gillar körning.
Det ser man ju på travet.
Så visst finns det hästaktiviteter för pojkar.

Ponnytravskola!

Men HERREGUD!! Skulle det vara så ...... svårt att göra lektionerna roligare för nybörjare??? :confused:
Det är självklart att de ska lära sig att sköta hästen! Och de rider ju såklart för att de tycker om hästar, annars kan de ju göra något annat...Men under den ridtiden som ingår i lektionen så måste de väl kunna hitta på roligare saker som ändå lär dem grunderna!

Några ex är ju nämnda här ovan! Att ungarna ska galoppera runt vilt i ridhuset utan kontroll vill väll ingen?????

Förstår inte varför detta skulle vara så omöjligt för ridlärarna?
Vadå kostar det extra att ha lite fantasi och göra det roligt för våra barn? Roligaste lektionerna vi hade var yngre tjejer som hade lektion någon gång ibland med oss, när ordinarie var sjuk eller borta. Jätteroliga övningar som krävde att man fick tänka till ordentligt o verkligen använda det man lärt sig! Tror knappast att de fick extra betalt för att lektionerna var roligare än vanligt

Nej men de hade inte samma ansvar för hästarna som de ordinarie.
Så de kunde tuta på litet mer.

Det ÄR lättare att hålla roliga lektioner om man tar mindre hänsyn till hästarna.
Det där är hela tiden en balansgång.

Hästarna kan ju knappast annat än vinna på dealen. Hoppa ska man naturligvis inte göra mer än hästarna klarar, vilket kanske inte hindrar att ngn grupp på ridskolan kan vara inriktad på hoppning, oftast finns de som bara vill rida dressyr också...

Gallopera trodde jag var nyttigt för hästar och deras muskelbyggnad. En gångart de själva använde mer än trav i vilt tillstånd (men jag kan såklart ha fel). Kort sagt lite erfarnare elever, som ridit ett år, kanske kunde få gallopera varje lektion i någon minut för att hästarna ska få bli varma, och eleverna lära sig bättre balans. Rida lätt i galoppen kan skona extra om man ännu inte kan rida i rätt form.

Mer avancerad dressyr på ridskola trodde jag man red för att det är kutym att ryttarna ska lära sig det i Sverige, inte för hästarnas skull. Hästarna kan rimligen inte tycka det är hysteriskt roligt med den fjärde ryttaren som ska försöka traggla sluta utan att ha en susning. De kan knappast vinna hälsomässigt på det heller. Rätt form går att lära sig ändå. Häständor kan man lära sig flytta genom att gå i labyrinter osv. (Dessutom är det visst rimligt att ridlärarna rider hästarna ngn gång i veckan, om inte annat så för att känna att de är friska och mår bra).

Vilka hästar som ska användas, de vanliga ridskolehästarna såklart! så de får lite kul! och får lite energi även sedan i dressyren! iom att de inte är längre är så himla trötta på den.

Skulle du kunna tala om för mig hur de lektioner ser ut som inte sliter på hästarna då?? :confused:

Jag förstår ju nu varför de inte fick rida så mycket på ridlekis, de har ju såklart inga hästar som håller för 5-åringar, som bara skrittar runt i ridhuset!

Gud förbjude att man ska ha kul också!!! ;)

Jag ger upp.

Ni verkar ju inte fatta vad som nöter på en häst och vad som gör att den håller.
Eller så skiter ni i det.
Bara eleverna får det skojsigt så.

Och jo, man rider skolor (öppnor och slutor) för att stärka hästarna.
Och nej, galopp i dålig balans på böjt spår är inte bra för hästarna, det nöter något otroligt på deras ben (leder).

Hoppas att ridskolor försöker att lära ut sådant också.
Men det är väl alldeles för tråkig teori.

Feministen i mig protesterar ivrigt när jag skriver detta, men jag kan inte låta bli :D

Killar verkar faktiskt ha en underlig tendens att kunna spendera nästan hur mycket som helst när de hittat en sport de gillar. Tänk vilken tillgång för hästsporten och alla stall som har det dåligt ekonomiskt! :rofl:

Ridlekis nöter väldigt litet på hästarna.
Så det var ju konstigt att det inte blev så mycket ridning där.
Det är ju mycket skritt med lätt ryttare som är bra för ledernas smörjning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama