Killar och ridning!

Sv: Killar och ridning!

Men varför skall tjejjer vara tvugna att göra allt det tråkiga med att borsta och rida ridvägar, medan killarna skall få slippa allt detta och "hoppa" på det roliga direkt?

Det skall väl i sådan fall vara lika för alla.
Alla som bara vill galoppera och hoppa skall väl få göra bra det då.
Hur sedan det blir för hästarna kan vi ju skita i.

Jag rider inte själv och följer inte forumet men sambon gör det och brukar maila trådar ibland.

Kännde att jag var tvungen att komentera detta.

Om vi ser förbi detta med kön så är det ett uppenbart problem för dem som står vid sidlinjen att ridsporten i sverige har ett allvarligt Image och innehåls problem.

Om man vill Rida för ridandets skull men inte är specielt intreserad av hästar som varelser så har man tydligen ingenting att göra i ett ridhus enligt många. Ingen vill tvinga nån att inte älska sin häst mer än nåt annat eller förbjuda nån att njuta av att gossa med hästarna... men frågan är varför alla måste tycka detta är roligt.

Som det är nu tilltalar majoriteten av ridskolarna bara en liten grupp av den möjliga publiken. Det gör att sporten missar massor av potentiella killar och tjejer. Såklart det behövs tuffare tag i ridhusen OCKSÅ... inte bara men också. Valfrihet är en bra sak.

Att den tilltalade publiken till stor del är tjejer som det är nu är ett problem för sporten. Alla sporter som har en snedfördelning inom könsbalansen får problem med nyrekrytering och ridhus är dyra saker som kräver ett stabilt kund underlagg.

Att ha killgrupper för nybörjare är inte konstigare än att de flesta kampsportskolor (som jag tränar) har tjejgrupper. Det spelar ingen roll hur man tycker att borde vara.. det enda som betyder nåt är hur det faktiskt är och vad som fungerar för att bryta upp mönstrena.

Att skolorna behöver bredda sig är väll uppenbart, alla vill inte ha samma sak så varför skall allt stöpas i samma form.

Varför finns det så få allternativ i svergie. Varför kan man inte hålla på med gymkhana, hästpolo eller den där konstiga häst basketen som jag alltid glömmer namnet på. Western verkar ju växa och det är ju kul. Varför tittar man inte på militär ridning.. jag skulle kunna tänka mig att rida med en sabel och hugga på mål tex eller ge mig ut i skogen med en häst och träna på att bedriva spanning. Varför finns det inte fler riddarlag i sverige. Varför kan man inte valla djur eller skjuta pilbåge från hästrygg.

Jag var helt galen i både samurajer och riddare när jag var liten. Hade det varit en rejäll affisch på stan med en riddare på hästrygg på stan med reklam för ridning hade jag jag tjatat tills jag blev BLÅ om att få rida. Men så fungerar inte marknadsföring i sverige. Här handlar det om att älska hästar inte älska aktiviter som man kan göra med hästar.

Hästen har ju använts till så mycket fantastiskt genom århundrana varför tar man inte till vara på det. Och det kommer ju så mycket nya spännande sporter med hästar.. varför är man inte mer nyfiken?

Varför finns det framförallt inte mer häst aktiviteter i sverige där man faktiskt använder hästen till nånting, där ridningen är en del av en större upplevelse.

Inom minna hobbyes är det självklart att folk vill ha olika saker och därför så finns det olika val. I de stora delarna av ridsverige kan man få välja färg själv på sin ford... så länge man väljer svart. Trist och inskränkt.

Inom hästsporten verkar alldeles för många vilja sätta sig på sinna höga hästar (pun intended) och defeniera sig själva som finare och bättre än andra. Man tror att valfrihet och mångfald undergräver värdet av det man själv älskar. Det är helt absurdt.

Fram för fler alternativ för alla, både pojkar och tjejer.

Ett mycket klokt och tänkvärt inlägg;)

Jag håller med dig till 100 %. Det räcker med att man lär sig det rent grundläggande vad det gäller hästvård. Jag, t.ex. stå inte och ryktar mina hästar i timmar. En snabb avborstning, mönstring så allt är ok och sen sadling och iväg. Hålla ordning på utrustningen är heller inte fel...

Men, att sitta i ridhuset och harva runt på ridvägar är för den dressyr/hoppintresserade möjligen men för mig som westernryttare är det fullständigt ointressant och ska inte vara avhängigt ifall jag ska få rida eller ej.

Ja, det finns riddarlag som är ute och showar. Det finns andra grenar som inte alls ska behöva vänta på sig för att man som nybörjare måste harva igenom den klassiska ridskoleåren först.

I westernklubben jag rider för finns en uppsjö av män som inte varit i närheten av ridskolornas spårharvande och de är fullt upp i tävlande idag...

Hästintresse och ridning är inte detsamma som att fastna i ridhusspåret utan mycket mer. Det är bara att bocka och buga för de alternativare som nu finns på arenan och som bjuder upp på alternativ till ridskolorna. Om dessa inte ser upp kanske dom tappar väldigt mycket mark, plötsligt...Jag hoppas att dessa kommer att starta upp ridskolor i dessa grenar för då kommer vi få se en "grabb boom" i sadlarna framöver;)

"Sedan kan man ju ställa sig frågan varför det är just i Sverige vi har det här "problemet" med för få pojkar/män inom vissa grenar av ridsporten. I många andra länder är det jättepopulärt att rida och en i högsta grad manlig sysselsättning. Så var det även här för några decennier sedan. Men det är i viss mån en annan diskussion."

Citerar för att förtydliga :) Jag tror egentligen att det hör till den här diskussionen. Jag har ridit i Holland, England och Frankrike på vanlig ridskola (enstaka lektioner som "inhoppare"). Det är en jätteskillnad och den skillnaden kan förklara varför killar inte rider i Sverige. Ridning på svensk ridskola kan vara så fasansfullt tråkigt att bara vetskapen om att alternativen är man inte intresserad av får en att fortsätta. Är man kille och gillar ishockey som min lillebror är valet uppenbart!

I England var dressyr bara för extremt avancerade ryttare, öppna och sluta fick jag rida i en vuxengrupp. Men hoppa i terrängen, gallopera på skogsstigar i underbart hejdlöst tempo, och fatta galopp från skritt och halt fick man göra. Säkerhetstänkandet var på topp, föll man av åkte man in till ridskolechefen för koll.

I Holland var ridning party, lektion (hälften män hälften kvinnor) och sen pub med whisky/öl (cola för mig...) och såg på nästa lektion och pratade. (som ett "ridcafé). Hörde man till klubben och fick "körkort" kunde man hyra häst och gallopera på stranden (min släkting fick ta ansvar för mig ohc min ponny).

På båda ställena så fick en ridskoleelev inte göra i ordning hästen om den inte bad om det speciellt, för hästarnas skull... (men alla förutsattes kunna ta hand om en häst, så de lär sig men vet inte när)

I Frankrike var det ganska vanliga lektioner men då och då spelade de hästpolo eller horseball och hade kul med hästarna. Man sadlade osv själv.

Hästarna var lugna, glada, positiva och ingen kalabalik uppstod. Det går alltså faktiskt att ha roliga lektioner för pojkar, flickor och hästar utan att ngn tar skada. Hästar tycker också att skritta runt är mindlessly boring!

Kanske uppdelning i försiktiga/långsamma och aktiva/snabba grupper kan vara alternativ. Jag ÄR flicka och jag tyckte skritta runt var Tråkigt, jag stod bara ut till det blev bättre.

Tillägg: nu har jag kul varje gång och lär mig massor! det tog till jag blev 29 (nu 32) och hittade en ren hoppgrupp...

Mycket har att göra med att det handlar om levande djur.
Och dessa måste också tas omhand.
Det är inte roligt att sköta om materielet och utrustning.
Ingen åker väl cross för att det är så kul att tvätta hojen efteråt?

Men inom just ridning så måste hästen tas om hand, det finns inget val.

Utesluter det faktum att man måste tvätta hästar att man kan ha roligt på lektionstid?

Det där har med Pigdebatten ett göra.
Ingen skall ta hand om ditt skit, det skall du göra själv.

Så det finns ingen Stallpersonal till sådant i Sverige.
Och ingen som vill betala det pris som skulle bli heller.

Den som vill ha något sådant får nog skaffa sig det på egen hand.

Utesluter det faktum att man måste tvätta hästar att man kan ha roligt på lektionstid?

Inte direkt.
Men det blir så mycket trist ikring innan man kommer till skott med det roliga så att säga.

Dessutom så måste hästarna skritta de första 15 minutrarna för att värma upp lederna inför arbetet.
Annars så håller de inte för det "roliga".
Och de måste gå i rätt form, annars så går de sönder med tiden.
De måste också trappa ner i skritt innan man ställer dem i stallet igen.

Man kan inte bara rida det fartfyllda och litet skojjigare.
Om man bara vill rida de delarna, så måste man ha en betald ryttare som tränar hästarna de tråkiga delarna.
Vilket man ofta har i stall utomlands.
Proffs-ryttare/beridare som har som uppgift att hålla hästarna i trim till ägarnas vilda galopper och hoppningar.

Det blir liksom en prisfråga det där.
För en sådan service är svindyr.

Inte direkt.
Men det blir så mycket trist ikring innan man kommer till skott med det roliga så att säga.

Dessutom så måste hästarna skritta de första 15 minutrarna för att värma upp lederna inför arbetet.
Annars så håller de inte för det "roliga".
Och de måste gå i rätt form, annars så går de sönder med tiden.
De måste också trappa ner i skritt innan man ställer dem i stallet igen.

Man kan inte bara rida det fartfyllda och litet skojjigare.
Om man bara vill rida de delarna, så måste man ha en betald ryttare som tränar hästarna de tråkiga delarna.
Vilket man ofta har i stall utomlands.
Proffs-ryttare/beridare som har som uppgift att hålla hästarna i trim till ägarnas vilda galopper och hoppningar.

Det blir liksom en prisfråga det där.
För en sådan service är svindyr.

Precis vad jag också menar! Du tog orden ur munnen på mig. Inget fel i att "leka" och ha kul men hästar kräver en hel del för att må bra och det borde väl alltid komma i första hand.

Att tjejerna gillar att pyssla betyder ju inte att de ogillar att hoppa och galoppera...? Sen är det väl inte så konstigt om tjejer generellt gillar borstande och duttande mer än killar generellt då vi fostras in i könsroller som lär tjejer att bli omvårdande och lär killar att det är "bögigt" att vara omvårdande.

Har aldrig sagt att tjejer inte gillar hoppning och galoppera, det är det roligaste jag vet! Menade ridningen i allmänhet, för det är ganska mycket fart och fläkt med ridning i allmänhet, även om man rider dressyr.

Sonen som är 8 år, har börjat tröttna på ridningen. Ridlektionerna är tråkiga säjer han. Det enda han vill göra är: att åka på ridläger eller att vara med på de lektioner då det är hoppning.

Måste ridlektionerna vara så tråkiga? Jag förstår varför killar tröttnar. Sonen är en typisk "kille". Han gillar inte att borsta o pyssla, som tjejerna i hans grupp. Han gillar inte att sitta o nöta samma saker flera lektioner i rad. Han vill ha lite action, det ska hända något!

Kunde man inte lägga upp lektionerna lite annorlunda, och ändå smyga in, det som barnen behöver lära sej, det grundläggande.

Jag läste om nån ridgrupp i en tidning, där killarna var utklädda till riddare, vilket gjorde att de tyckte att allt var mycket roligare, även ridbanans vägar osv. Finns det andra föräldrar där ute med pojkar, som tycker att ridlektioner är tråkiga, och hur skulle man kunna göra för att de ska tycka att det är kul? Hur motiverar ni era killar att vilja gå till sin ridlektion. Han ville ju rida från början, men blir uttråkad då allt går ut på att fläta manen och sätta i rosetter, eller att vända snett igenom 10 ggr på en lektion i skritt!

Om din son inte har tålamodet att lära sig ridningen från grunden, så kanske det helt enkelt inte är rätt sport. Jag tycker inte att det finns några ursäkter för att inte lära sig det. Och att ha lite action på hästryggen kan man ha när man lärt sig rida på riktigt och kan behärska det.

Jag får ibland en känsla av att man tappar hela grejen med ridning när man bara vill ha action och flänga runt. Hästar är levande varelser, och oavsett om man är tjej eller kille så är säkerheten lika viktig. Och Hur skulle man då göra upplägget i killgruppen?, hoppning varannan vecka och riddare varannan? Vad blir det för ridning?

Är det inte bättre att lära sig allt från grunden, och gå vidare när man är redo för det på riktigt, istället för att leta efter det "farliga" i allting, isåfall kan man väl köra cross eller något.

Men tänk om det Är att lära sig ridning från grunden och ordentligt att rida mellan koner, lära sig alla gångarter och att kontrollera hästen. Att kanske som tidigare nämndes kunna kasta en boll i en hink från hästryggen. Om man lär sig sådant istället för de korrekta ridvägarna i ett snällt led kanske det blir roligare för barn och hästar. Gymkhana är väl verkligen kontroll och kräver balans.

Om man låter eleverna glömma bort att de ska styra hästen och ger dem en anledning till att styra hästen istället kanske de får balansen naturligare och lär sig grunderna snabbare. Att "gå över broar" (som ngn nämnde) osv när man är 4 är väl en underbar pedagogik.

Westernridning är det dåligt för hästarna? går de inte i form? busrider man bara? Varför lånar man inte lite pedagogik därifrån till vanliga ridskolelektioner för barn och vuxna.

Jag tror inte ens hästarna mår bra av att ha tråkigt. Hästarna är levande varelser och de kanske gillar att "flänga runt"...

Tycker det är så konstigt att en del tror att hästarna/ponnier blir skadade av att inte ridas "i form" hela tiden...Tror att de skulle må bra av att göra lite roligare saker istället och inte samma samma!
Jag tror faktiskt att de överlever att inte bli borstade flera ggr per dag!
VARFÖR skulle man inte kunna lära sig grunder på ett roligare sätt? :confused:
Att man inte skulle få ha roligt med hästen förrän man kan grunderna var det dummaste jag har hört!! Sådana åsikter gör att jag är än mer fjärran från ridskolstänkande!!!

Nej, jag håller fullkomligt med "Betraktaren", "Piraja" och "Cattan".

:bow: :bow: :bow: :banana: :banana: :banana:
Men vi rider väl inte på riktigt vi westernryttare, för vi har ju roligt också medans vi lär oss!!! :smirk:

Jag förstår att det bara är det roliga som lockar.
Ibland kan väl alla känna så, att hoppa hinder är roligare än att
juxa med hästens rumpa som petar ut.

Kanske behöver han ta en paus från ridningen?

Nej, att rida är kul, tycker lillkillen, men att fläta är rena döden! Och vem har sagt, att man måste kunna det? Räcker det inte med att jag borstar manen fri från spån, frågar lillkillen! Helst vill han rida med sitt svärd, men det får han inte för ridläraren, men spö går bra. -låtsas att det är ett svärd då, uppmanar modern. För att göra det hela lite mer spännande får han också låtsas att ridbanan är ett hav, som är fullt av hajar, där man blir uppäten av hajarna, om man rider utanför ridbanans vägar. Så har vi gjort nu, de senaste gångerna, och han rider med sitt "svärd" på sin stolte springare, av rasen shetland över ett stormigt hav fullt av hajar. Fast egentligen skulle han vilja ha sitt riktiga "svärd", som han snickrat själv.

Grundtanken i min fråga var som följer:

nr 1. Inte att reta upp alla feminister, jag är själv feminist, varför tror ni att jag vill att min son skall behålla sitt hästintresse? Inte är det för att mor vill det, utan för att man kan visst vara kille och tycka om hästar, det är inget fel, man ska inte behöva smyga med sitt intresse, eller att bli retad i skolan för att man håller på med hästar, och på grund av detta, ge upp sitt intresse.

nr 2. Vad är det som gör, att alla killar försvinner från ridningen vid en viss ålder? För det gör dom ju! Jag kan ju inte tro, att inte alla dom hade det rätta intresset.

nr 3. Hur ska vi göra för att behålla våra killar, för vi feminister vill väl ha jämnställt åt båda hållen? Alla vet väl att blandade grupper brukar fungera bättre.Kan det kanske vara något i hur man riktar sej, när man lägger upp lektioner? Behövs det förnyelse? Eller är det något annat, som gör att killarna inte vill vara med längre?

nr 4. Att vara feminist, betyder inte att man måste utplåna skillnader mellan könen, det är ju en viss skillnad, och med det menar jag inte att tjejer inte skulle kunna vara "killiga". Vi är alla olika, och det kan vara så, att man inte behåller en del tjejer för att man har för tråkiga lektioner!?

Det var väl något att fundera över!? Vi som har en liten hästtokig kille hemma, har bara hans ord och upplevelser att luta oss tillbaka på. Han vet att han tycker om hästar och att hoppa och att vara riddare och att mocka!

1) Håller med dig om att killar visst kan gilla hästar och ridning. Min tränare är man, till exempel, och jag har en elev (av "alla" mina fem små elever) som är kille.

2) Jag tror att killar försvinner huvudsakligen för att det är så få killar från början. De har ingen att identifiera sig med och se upp till. Trenden i vårt stall har varit att killarna (=sönerna till de hästintresserade mammorna) försvunnit från ridningen i 10-årsåldern, huvudsakligen på grund av kompisbrist i stallet och för att deras kompisar (som inte rider) tycker det är tjejigt = fånigt att rida.... (suck!) Det finns också pappor som tycker att deras söner hellre skall spela fotboll och tennis än rida, och som själva går omvägar runt stallet (fler suckar!).

3) Den killen jag har i min elevgrupp har en pappa som kommer och tittar på lektionen emellanåt, och som också ibland hjälper till att göra iordning hästen m.m. (till ALLA elevernas stora glädje eftersom de då får tillrättavisa någon som kan mindre än de!!!). Detta tror jag betyder jättemycket för att intresset skall behållas, att pappa backar upp och är intresserad! Sedan skall man givetvis också sträva efter att göra lektionerna så roliga och intressanta som möjligt - för ALLA elever!!!! Och är det RIDlektion så anser jag att det skall ridas på lektionen, utom möjligen på en eller ett par teorilektoner under terminen. Men jag anser också att man måste lära barnen att det är ett djur som måste tas omhand också.....

4) Nej, man behöver inte utplåna skillnaderna, men jag tror och tycker att man skall ta bort så många som möjligt av de KONSTRUERADE skillnaderna, och hellre se till individ än kön. Detta sagt av en kvinna som ibland känner sig nedklämd i en alltför trång "könsidentitet" som någon hittat på, då jag kanske har fler traditionellt manliga drag än kvinnliga.... (Får jag välja mellan galopprace och att fläta hästens man är ju valet rätt lätt!!!) Jag tycker också att det inte får vara så att tjejerna hela tiden sköter "markservicen" (=borstar och tar hand om hästen) medan killarna kommer till "dukat bord" och bara får göra det roliga (=rida och tävla).

Ingen som påstår att killar ska komma till "dukat bord". Dock, inom den klassiska ridskolemiljön är det väldigt fast i sådant som inte är nödvändigt för att kunna lära sig rida på ett bra sätt. NEJ, man lär sig inte rida genom att stå och fläta en man. DOCK, det är viktigt att man ser till att det är rent under sadel och selar innan man ger sig iväg. Det kräver dock inte att man ska behöva borsta, rykta och puts i det oändliga...:smirk:

Man lär sig heller inte att rida genom att sitta och åka runt i ett spår i en ofta alltför stor grupp. Man blir lite ridvan, möjligen. Många tjejer tycker att det är värt det för att få den stunden i sadeln. Andra finner det måttligt roande och lärande och antingen slutar man eller byter till en annan inriktning/rider privat/skaffar eget. Ridvägarna i den klassiska varianten är inte samma ridvägar som vi har i western så för den som ska rida western kan man lika gärna lägga ner försöken att lära sig rida på ridskola. Dom klassiskt skolade ryttarna får ofta mycket stora problem när det är dags för westernridningen. NEJ, vi "flänger inte runt" utan kräver mycket skolning av hästarna.

Loobah: Av någon anledning är det många som resonerar som du...att ridning enligt ridskolans norm är den enda ridningen...varför? Tror du att de som jobbar på rancher sitter och harvar på en ridskola först, eller???

Man lär sig heller inte att rida genom att sitta och åka runt i ett spår i en ofta alltför stor grupp.

Då så är vi tillbaka till Priset.
Vad får det kosta?

Allt det där som ni vill ha går ju faktiskt lätt att ordna.
Det är bara en prisfråga.

Många hittar Vildmarksgrejjen i t.ex. turridning.
Men där är alltid detta tjat om att det är så dyrt.
Så himla roligt - men alldeles för dyrt.
Om man vill ha ett bra serverat nöje utan allt för mycket trist kringarbete, så kostar det.

Helt ärligt - man får vad man betalar för.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern