Sv: Killar och ridning!
"Sedan kan man ju ställa sig frågan varför det är just i Sverige vi har det här "problemet" med för få pojkar/män inom vissa grenar av ridsporten. I många andra länder är det jättepopulärt att rida och en i högsta grad manlig sysselsättning. Så var det även här för några decennier sedan. Men det är i viss mån en annan diskussion."
Citerar för att förtydliga
Jag tror egentligen att det hör till den här diskussionen. Jag har ridit i Holland, England och Frankrike på vanlig ridskola (enstaka lektioner som "inhoppare"). Det är en jätteskillnad och den skillnaden kan förklara varför killar inte rider i Sverige. Ridning på svensk ridskola kan vara så fasansfullt tråkigt att bara vetskapen om att alternativen är man inte intresserad av får en att fortsätta. Är man kille och gillar ishockey som min lillebror är valet uppenbart!
I England var dressyr bara för extremt avancerade ryttare, öppna och sluta fick jag rida i en vuxengrupp. Men hoppa i terrängen, gallopera på skogsstigar i underbart hejdlöst tempo, och fatta galopp från skritt och halt fick man göra. Säkerhetstänkandet var på topp, föll man av åkte man in till ridskolechefen för koll.
I Holland var ridning party, lektion (hälften män hälften kvinnor) och sen pub med whisky/öl (cola för mig...) och såg på nästa lektion och pratade. (som ett "ridcafé). Hörde man till klubben och fick "körkort" kunde man hyra häst och gallopera på stranden (min släkting fick ta ansvar för mig ohc min ponny).
På båda ställena så fick en ridskoleelev inte göra i ordning hästen om den inte bad om det speciellt, för hästarnas skull... (men alla förutsattes kunna ta hand om en häst, så de lär sig men vet inte när)
I Frankrike var det ganska vanliga lektioner men då och då spelade de hästpolo eller horseball och hade kul med hästarna. Man sadlade osv själv.
Hästarna var lugna, glada, positiva och ingen kalabalik uppstod. Det går alltså faktiskt att ha roliga lektioner för pojkar, flickor och hästar utan att ngn tar skada. Hästar tycker också att skritta runt är mindlessly boring!
Kanske uppdelning i försiktiga/långsamma och aktiva/snabba grupper kan vara alternativ. Jag ÄR flicka och jag tyckte skritta runt var Tråkigt, jag stod bara ut till det blev bättre.