Kennelnamn

Sv: Kennelnamn

ja man får kämpa vidare, förr eller senare tar man sig igenom det!:D

va tråkigt att din hund har hd.. är han fri från ad? det är ett litet bekymmer det här med höfter o armbågar... ingen av mina hundar har hd fel i stamtavlan så långt man kan se o inte syskon till föräldrarna hellere men lik förbannat så kan ju mina få det!:mad: så det finns nog fler orsaker till detta..

Jag funderar på en sak som vi har stooora åsikter om i vår rasklubb.. många anser att valparna skall väga MINST 8 kg vid leverans och öka med 1-2kg i veckan.
Medans vissa anser att valparna ändå tar igen det när dom blir äldre.Så det gör inget om dom väger lite mindre vid leverans. Detta är ju en stor ras jag har så dom är ju inte klara förrens vid tre års ålder egentligen.

Och en fundering jag har är ju att om dom är för tunga till en ej färdig kropp så kanske det i sin tur gör att höfter/armbågar inte riktigt håller- vad tro ni om det??

NU menar jag ju absolut INTE att valpar skall hållans underviktiga för just denna anledning utan det är en fundering jag har, men dom har ju även fler "problem" att tuffa sig emot.. blir dom för grova/tunga och växer för fort så är det 1 bidragande orsak till fransyska ben-som är känt inom rasen. (detta har en studie visat)
Och jag vet att när mina växte för fort så fick dom oxå fransyska ben men nu har jag hittat ett foder som är perfekt för mina hundar och nu när kroppen hunnit ifatt så är benen riktigt raka o fina. (medans ett kullsyskon till min ena tik som var riktigt kraftig har stora problem idag med sina framben)

Så det är mkt vi måste gå igenom i gruppen RAS innan vi kan fortsätta ett bra avelsarbete inom rasen.

Nu gick mitt inlägg ur lite ur trådskaparens syfte, ber om ursäkt för detta.. det bara flöt på..

Ah jättebra inlägg tycker jag av dig "Casper" Ja som tur är är han fri från ad men måste man välja så hellere hd än ad isåntfall. Jag har också hört att man ska hålla valparna hellre lite för tunna än att göda dem med mat. Men hur mycket de ska väga vid lev...det har jag inte hört någon om. Eftersom problemet finns i rasen så är det ju bra att man tar det lugnt med valpen och motionerar på rätt sätt. Det tyckte jag att vi gjorde men Farin men tyvärr så hjälpte ju inte det, men det kan ju ändå förebygga ev problem.

I Farins stamtavla finns heller inga problem med hd eller ad. Kanske nåt enstaka fall men inte så man märker av det. Men så poppade det upp iaf i den här kullen. Hans bröder har C och D på sina höfter men systern fick B. Så ingen lyckad kombination var det men som sagt det kan man ju aldrig veta.
Båda föräldrarna hade bra stam och resultat bakom sig men det kan ju krocka också, som i Farins kulls fall.

Därför vet man ju hur otroligt mycket man måste tänka på och hur man skall matcha när man ska ta en kull själv. Det är mer än bara snygga stamtavlor eller bra resultat. Man ska även se till att linjerna stämmer....vilka linjer var t ex fel i farins stamtavla?? osv. Nu också när alla PRA fall dyker upp så måste man ju verkligen tänkta på linjer och stamtavlor som dessa gener finns i. Det är ju inte att bara ta en kull och tro att allt är bra. Men som sagt det är mycket vi har kvar att lära om rasen och mycket att kämpa för att bibehålla rasens mening. :)

Ja visst är det så! alla linjer passar ju inte ihop heller. En uppfödare här i sverige till min ras anser att uppfödare inte vet vad dom gör om dom importerar en hund från tyskland-rasens ursprungsland:confused: . just av den anledningen att hundarna är mer aggrisiva där?! fast det tycker hon om alla hundar som morrar lite:smirk:

Jag skulle inte tveka att ta en hund därifrån för dom linjerna finns inte i sverige-och det är precis vad vi behöver här- nya linjer! alla här avlar på samma linjer.
Sen får man ju givetvis leta tills man hittar en bra kennel och studera deras linjer,psyken,sjukdomar osv.det är ju mkt som skall kollas innan man importerar en hund. Men ja skulle inte vara rädd för att ta en tysk om vi säger så.

Hoppas det kommer gå bra med din kennel!;)

Ja exakt. Det är alldeles för mycket inavel på många kennlar tyvärr. Det är jättebra med dem kennlar som lånar in hanar till parning så det utökas med olika linjer här i Sverige :)
Ja tack så jättemycket...jag hoppas min kennel kommer att gå bra :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 531
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 726
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 314
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 555
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30