Kennelhemsidor

Migo

Trådstartare
Jag har fått uppdraget av en kompis som är uppfödare, att fixa en bra hemsida.
För att inte missa några viktiga bitar så tänkte jag höra med bukefolket, vad vill ni se på uppfödarnas hemsidor? Vad är viktigt att förmedla? Vilken information vill ni ha om hundarna utöver meriter?

Bomba mig med tips!

/Migo
som snart tänker i html-taggar

Sv: Kennelhemsidor

Jag vill gärna ha information om uppfödaren. Varför den började med avel? Varför den valt just den rasen? Hur de lever - alltså hur de bor, jobbar, aktiverar hundarna, hur rutinen ser ut för uppfödarna.

Sen vill jag gärna se hundarna in action på hemsidan. Är det utställningshundar vill jag se dem på utställning, är de vallhundar vill jag se dem valla. Det räcker dock bra med bild. Jag tror det är väldigt viktigt ur försäljningssynpunkt att se hundarna med stora rosetter på sig på bilderna på hemsidan.

Så vill jag gärna se alla hundar de äger i kenneln, inte bara avelsdjuren. Och så bilder på valpar och uppvuxna avkommor som bor hos andra. Och en sida med nyheter där man skriver goda nyheter såsom att "Ludde blev BIR i Linköping i helgen. Grattis till matte Lena".

Jag vill också gärna se vad de söker för köpare till sina hundar. Det kan verka som att man förlorar på det när man ställer krav, men jag tycker att det utstrålar seriositet att ha lite krav på köparna.

Jag vill framförallt se mycket info om kennels avelsdjur och tidigare kullar. Hälsostatistik, eventuella mentaltester, meriter och stamtavlor. Riktigt bra hemsidor har också möjlighet att till viss mån kunna "släktforska" lite, alltså mycket info om de hundar som ligger bakom.
Vill se mycket bilder också.

Det är trevligt med någon kort presentation och beskrivning av avelsmål osv.

För varje kull vill jag ha gott om info om föräldrarna (hälsa, mentalitet, meriter för dem själva + kullarna + bakomliggande hundar), en beskrivning av vad som är tanken och förhoppningen med kullen. När valparna väl är födda vill jag se att valparna gärna har egna sidor med all info samt mycket bilder i olika åldrar.

Vill också kunna läsa om hur valparna växer upp, vad de kan erbjuda valpköpare samt vad de ställer för krav på valpköpare.

Ur försäljningssynpunkt tror jag det är jätteviktigt att man förmedlar hur bra det går för deras hundar samt avkommor. Resultat, bilder, små berättelser.
Det som visar att man är riktigt seriös är när även de tråkiga nyheterna ges plats. Att man är ärlig med eventuella fel och problem samt ger en förklaring till hur man ställer sig i frågan och tänker om ev fortsatt avel.

Senast ändrad:

Det absolut viktigaste att förmedla är såklart att man är seriös!

Sådant som jag tycker är nödvändigt för en bra kennelhemsida:

*Kontaktinfo
*Någon liten kort text om kennelägarna och gärna med bild på människorna med någon av hundarna. Där får det gärna finnas lite info om hur hundarna växer upp också.
*Info om tidigare kullar, gärna en sida för varje kull med uppställningsbilder på hundarna. Om valpköparna har hemsidor gillar jag att se länk till dem vid valpens namn. Om hunden gjort hälsotester eller annat så gillar jag om det också står där, och eventuella titlar ska självfallet stå med framför namnet.
*Nyheter/resultat där man kan få liten översikt över vad som händer med kennelns hundar/uppfödningar när det gäller tävlingar eller annat som kan vara värt att notera.
*En sida där alla uppdateringar samlas (kan även ligga på första sidan), så att man lätt kan se VAR på sidan det finns något nytt.

Sådant som jag ser som stora plus, men som kanske inte är nödvändigt:
En lista över kennelns uppfödda hundar och tydligt utskrivet hälsogrejer. Sedan gillar jag även gallerier med fina foton, framförallt på hundar i arbete. Att ha en liten lista på vad man förväntar sig av en valpköpare kan vara väldigt bra.

Om det sedan råkar vara någon ovanlig hundras eller en ras som folk ofta har fel uppfattning om, så kan det vara guld värt att det finns en liten faktatext om rasen på hemsidan. Eller i alla fall länkar till var det finns bra läsning om rasen.

Är det en tävlingsinriktad kennel så kan det även vara kul med ett "championgalleri" där man samlar bilder på hundar med fina meriter (och självklart med info om vad det är för merit de fått ;))

Att ha mer än en bild per hund gillas! Kanske bara en bild, eller möjligtvis två bredvid varandra i listan över valpar från kenneln, men sedan under bilden så kan det finnas länk till galleri med fler bilder på den hunden.

Sedan är det också bra att tänka på, rent layoutmässigt, att det ser MYCKET snyggare ut om alla bilder är lika stora. Som tex om man ska visa alla hundar som kenneln har på en sida, gör bilderna lika stora. Det ser mindre rörigt ut än om de är olika stora.

Senast ändrad:

Åh, tack allihopa för bra input!

Jag ska pilla mer kod och återkommer ikväll när sidan läggs ut på nätet!

Jag håller med de andra som svarat, så jag tänker inte upprepa det.

Just nu håller jag på och surfar runt på för mig helt obekanta raser, på uppdrag att hitta en bra hund åt en släkting. Jag ser jättegärna en berskrivning av rasen som är skriven av kennelägaren, inte bara kopierad från rasklubbens hemsida, gärna kompletterad med vad just den kenneln tycker är viktigt i sitt avelsarbete (speciellt om det är en mångsidig ras), det ger så oändligt mycket mer än bara en torr länk till rasstandarden, den har man väl redan läst.

Och uppdateringar! Om inte man orkar eller kan med att uppdatera relativt ofta, gör hellre en sida som alltid är aktuell då, dvs. skippa nyheter och liknande om det blir så att de nyaste är från våren 2008, och skriv bara allmänt info och be om mail- eller telefonkontakt vid intresse. Ingenting får mig att klicka vidare lika fort som en ouppdaterad, liksom bortglömd hemsida.

KL
Håller med övriga, speciellt #4 o #6.
Dessutom vill jag att avelsdjurens o övriga hundars namn är klickbara till stamtavlan på SKK.

Såg ett riktigt skräckexempel på dålig hemsida här om dagen, en BC uppfödare vars kennelnamn startar på f o slutar på s, PMar dig vilken.

Dessutom vill jag att avelsdjurens o övriga hundars namn är klickbara till stamtavlan på SKK.

Hur sjutton gör man det förresten? Jag lyckas ALDRIG länka till någon hunds stamtavla eller annat på hunddata, utan får säga åt vänner vilket regnr de ska söka på för att få fram det jag tittar på.

Jag kom på en till sak!

Oavsett hur sidan görs, var noga med att se till att den ser likadan ut oavsett hur stort webbläsarfönster man har. Jag ser MÅNGA hemsidor som ser förjävliga ut för att det inte är tänkt att man ska titta på den med 22 tums-skärm (inget på sidan hänger ihop), och sidor som inte går att titta på från min morsas mini-laptop eftersom allt trycks ihop och hamnar på varandra.

Jag fullständigt avskyr det, just för att det faktiskt inte går att kolla runt på hemsidan då, oavsett hur snygg och bra den kan vara när allt är rätt.

Haha, ja, den sidan är inte så väldans bra reklam;)

Alla hundar kommer presenteras med namn, bild, presentation och länk till vallreg.

Jag tycker absolut att det viktigaste är att sidan är lätt att uppdatera (och att den därmed uppdateras). Vill gärna ha en kort lista med "Nyheter" så man enkelt kan se vad som hänt sen sist.

Jag vill gärna se bilder på hur uppfödaren bor och en text där hon/han beskriver sin hundsyn.

Eftersom jag var ute efter en aktiv sällskapshund så valde jag bort kennlar som enbart visade utställningsbilder; jag vill se hundar som åker båt, är med på ridturer, leker med barn osv.

När det gäller planerade valpar så tycker jag oftast att det saknas en text kring vad uppfödaren ser för fördelar med kombinationen och varför man matchat sin tik med den hannen.

För övrigt håller jag med om allt ovan.

Hur sjutton gör man det förresten? Jag lyckas ALDRIG länka till någon hunds stamtavla eller annat på hunddata, utan får säga åt vänner vilket regnr de ska söka på för att få fram det jag tittar på.

[ u r l = h t t p : / / w w w (etc)] Fido [ / u r l ]
utan mellanslag.

Förutom det som redan sagts så gärna en beskrivning av rasen i fråga (mentalitet och egenskaper), alltså INTE rasstandarden för den hittar man lätt ändå. Men vad som är en bra schäfer/westie/wtf... i deras ögon.

Och så inte en massa flash och blinkande grejer, stilrent skall det vara!

Och något som inte borde behöva sägas men naturligtvis skall fakta stämma, lite fel om en kennel skriver att alla i en kull är friröntgade när hälften har C-höfter osv. Det är ju att sätta en strypsnara på sig själv, så lätt som det är att kolla på Hund/avelsdata.

KL

Jag tycker Ramona och Line_n fick in väldigt bra vad som ska vara med. håller med Lona här ovan om att det är kul om uppfödaren själv ger sin bild av hur deras ras är, och hur man bör vara som människa för att fungera bra med den rasen. Jag gillar även när det är lite personliga beskrivningar om hundarna, typ "Wille älskar morötter och att ligga i mattes säng och snarka.", lite positiva egenskaper och även individens egenheter. Det är ju såklart inte nödvändigt, men lite kul att hundarna får en personlighet och inte bara "gk lkl1" osv.

Ja uppdaterade sidor är A&O! :D Jag är inte intresserad av att de plannerade att para tiken för 3 år sedan, jag vill veta hur läget är just nu... Tyvärr verkar många göra en hemsida och sedan inte uppdatera något mer, då är det nästan bättre utan hemsida.

Förutom det som redan skrivits så vill jag gärna se en sida med planerade kullar. Då är det lätt att se om uppfödaren planerar att ta en kull på just den tiken som jag är intresserad av, och vilka hanar som kan komma att användas.

En kontaktsida är också bra, samt att man skriver när det går bra att ringa (morgon, middag, kväll eller alltid).

Håller med om att det är JÄTTEviktigt att även dåliga nyheter publiceras, och vad uppfödaren har för tankar om dessa. Det är väl få uppfödare som alltid får perfekta valpar och valpköpare, men de som är ärliga ger alltid ett mer seriöst intryck.

Kul att du valde just den hunden, kommer från en kompis till mig (sitter i samma styrelse).:D

Jag har kodat klart nu, och åker till beställaren för sista godkännandet inför publiceringen. Vidarebefordrar era tankar och tar åt mig om att det är viktigt med täta uppdateringar:o

kl

Nu är ju det mesta uppskrivet redan, men jag ser också gärna framtidsplanerna, typ "vår kennel representeras på tävling XX / utställning YY denna månad, av ekipage NN". Det går ju inte för någon att ha stenkoll exakt på alla valpköpare, men i möjligaste mån är det roligt att se.

Biilder är kul, men också gärna filmer på hundarna. Antingen från tävling, i hemmiljö, eller både och. WW kan både dra järnet efter figgen, och snarka i soffan...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 545
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 635
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 230
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 132
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka