Sv: Kelpie ?

Kelpie är en vallhund !! Visst, dom är även duktiga på bruks.. men man ska inte avla bort deras bästa egenskap. Eye, klättra på ryggar.. va mer kan man begära ? En super kompis med !!

Ja, det är en vallhund men AK är i dagens läge i första hand en brukshund. Det är därför man har gjort en uppdelning av WK och AK. Om det är någonstans man avlar bort egenskaperna så är det ffa om man gör Kelpien till en Showkelpie och det är därför det är viktigt att man inte använder eller säger att det är en showhund.

Håller fullständigt med i det du säger, det är såååååå tråkigt med detta snack om "showkelpie"...
Dubbelchampions finns det relativt gott om... Man kan förena utseende med bruksegenskaper...
mvh
Albert

Bara för att jag är under 20.. självklart. Var en som sa ungjävel till mig på en kurs jag höll i. Han sket i vad jag sa och gjorde allt på sitt eget sätt.Men man får väll stå ut.. hoppas inte jag blir sån när jag blir vuxen.. varför skulle inte ett barn/ungdom kunna lika mkt (om inte mer ) än en äldre..? :confused: :cry: :crazy:

Om detta var riktat till mig så ska jag säga att jag har ingen aning om hur gammal du är, att du är dåligt påläst om kelpie har du bevisat oavsett ålder...
mvh
Albert

Att AK inte tar sig vidare i gruppfinaler har du fel på. Min gamla kelpi gjorde det ett antal gånger när han ställdes ut. Ibland som bis.

+ att man måste både tvätta och borsta väl innan utställning. dock kan man inte göra som många dagen innan. En vecka var lagom för bad på min svarta för att pälsen skulle hinnna lägga sig till rätta igen.Mycket bortning för att hålla reda på pälsens underhull.

Detta var en kille som älskade att vissa upp sig, i utställning eller i bruks mm

Kelpie är nu en ras ( australian kelpie , den "varianten" kallades tidigare för SHOWKELPIE ) Stockdog är en annan ras ( tidigare working kelpie ) Det räknas som två olika raser nu.. !!
Innan var de bara två namn två vovvar med lite olika egenskaper eller vad man ska säga ;)

jag svarade på inlägget att ak aldrig går vidare i grupp final på utställning och att dom inte behövdes tvättas innan utställning.

Jag vet vad det är för skilnad på dom olika kelpisarna.

När jag ställde ut min ena gick hon vidare till final, fast där gick det sådär.
Förlåt da, men vi diskuterade det här innan och jag skulle bara få slut på det hela !!
Jag brukar duscha vovvarna kvällen innan och borsta av dom lite.. men inte massa spray å sånt äckligt =D

Hej !
Har inte vart inne på ett bra tag .

Show kelpie och working kelpie har varit samma ras innan - Australian Kelpie .
Dom såg lite olika ut och användes till lite olika saker .;)
Nu har show kelpien blivit aus . kelpie och en egen ras och working kelpien kallas numera stockdog och räknas också som en egen ras :)

Jag har inte sagt att show kelpie vart en ras i detta forumet någon gång såg jag , så varför tjatar hon om det hela tiden ? :crazy:

När jag ställde ut min kelpie tik i somras sa dommaren att man skulle bada hundarna ungefär en vecka innan , hon sa också varför men det har jag glömt det va något med pälsen iallafall . :smirk:

Geezer skrev:
Vissa ville inte väga in extriör alls medan det fanns en falang som ville har mer extriör, därmed delades rasen i två. Stockdog är en ren vallningshund medan AK är en brukshund.

Ursäkta mig. Jag vill inte kalla mig för Kelpie-expert på något vis, men att påstå att "vall-falangen" inte skulle se till extriören är väl ändå att sprida falsk information. Extriören (färg/teckning) för en Stockdog är såvitt jag förstått en väldig fördel i dess jobb. Dessutom måste den vara "rätt" byggd för att klara jobbet. Så extriören kan knappast vara ointressant för de som jobbar med vall.

Sen att man kanske tyckte att extriören skulle vara olika i de två lägren är en annan sak. Ena sidan ville ha bra vallningsegenskaper (inkl rätt extriör) - andra sidan ville ha andra egenskaper i stället.

Så det där med att extriören inte spelar någon roll för "vall-falangen" tror jag inte på. Det är i alla fall inte den informationen jag har fått.

lite segt kanske men ändå ..
australian kelpie = fd. show kelpie
stockdog = working kelpie :)

Skillnade på dem är att stockdog oftast är lite högre och smäckrare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder