Sv: Kelpie ?

Australian Kelpie är inte uppdelad i utställnings- och arbetslinjer.

Men det skulle vara rolig att veta hur vanligt det är med Dubbelchampions?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en bc och en bc/kelpie korsning (båda omplaceringar). Underbara hundar men de kräver MYCKET aktivering! Vi tränar sök,spår, lydnad, och bc´n vallar. Blandisen har fortfarande inte fattat vad man ska ha får till men är för övrigt otroligt lätt tränad och mysig. Båda är lugna som filbunkar inomhus, men det beror troligen på att de får den aktivering de behöver ;)
En dag med för lite motion/tankeverksamhet ger busig hundar :D

Vad menar du med dubbelchampions, SBCH och SUCH eller SLCH och SBCH eller exakt vilka championat? Du måste få hunden uppflyttad till högre klass bruks eller godkänt tjänstehundscert eller Godkänt vallhundsprov innan du får ta cert på utställning. Det innebär att ALLA hundar som är utställningschampions har arbetsmeriter. Det finns mao inget SU(u)CH.

Det gjordes en uppdelning av AK och Stockdog då man ville avla på rena vallningslinjer precis som hos BC. Vissa ville inte väga in extriör alls medan det fanns en falang som ville har mer extriör, därmed delades rasen i två. Stockdog är en ren vallningshund medan AK är en brukshund.

I Australien är AK i större utstäckning en utställningshund än vad den är i Sverige. Här har AK ALDRIG varit utställningshund och lär nog förhoppningsvis inte bli det heller. Kelpie är värdelösa som uställningshundar. Det är ingen show alls då de ställer upp sig själva, skall springa på löst koppel och ser rätt trista ut (detta är ju kanon för rasen). Man behöver inte ens bada dom innan utställning. Kelpien tar sig aldrig vidare i gruppfinaler troligen för att de är 'trista' som utställningshundar.

Kan dessutom tillägga att de vallar lite olika, AK och Stockdog. Stockdog vallar i huvudsak med eye medan AK är en kroppsvallare. Det gör att AK generellt har svårt att hävda sig på SVAKs vallhundsprov som är och givetvis skall vara anpassade efter deras raser, Stockdog och BC.

Däremot så diskuteras det mkt om inte AK skall få sitt eget vallhundsprov så att man får bättre kontroll över vallanlagen.

Nä att det inte finns nått SU(u)CH förstår till och med jag. Riktig så korkad är jag inte. SUCH och SBCH är ett dubbelchampionat för en AK.

Att starta i Bruksklass är ju inga större meriter, så att få ta cert är ju ingen "arbetsmerit" om man säger som så. Det räcker med Gdk i Lägre. Uppflytad till högre räcker för championatet.

Ehh, nu tar du väl ändå i! Vem har snackat om korkad, otroligt tråkig ton du lägger an. Jag tycker att det enbart är tråkigt när du vill hävda att Kelpie är en utställningsras när det verkligen inte är så.

Här är finns lite statistik över att Kelpien håller sig ganska stabil gällande bruksbiten.

1992 så var kelpie ras nummer 3 efter schäfer och tervueren i elitklass spår

2004 så var kelpie delad ras nummer 2 tillsammans med border collie efter schäfer i elitklass spår.

1992 så var kelpie ras nummer 3 med 32 starter
1993 så var kelpie ras nummer 2 med 39 starter
1994 så var kelpie ras nummer 3 med 43 starter
1995 så var kelpie ras nummer 2 med 53 starter
1996 så var kelpie ras nummer 2 med 51 starter
1997 så var kelpie ras nummer 3 med 44 starter
1998 så var kelpie ras nummer 2 med 51 starter
1999 så var kelpie ras nummer 2 med 44 starter
2000 så var kelpie ras nummer 3 med 35 starter
2001 så var kelpie ras nummer 3 med 31 starter
2002 så var kelpie ras nummer 3 med 33 starter
2003 så var kelpie ras nummer 3 med 33 starter
2004 så var kelpie delad ras nummer 2 med 33 starter

Det här gäller Elitklass spår

Detta är faktiskt RIKTIGT bra då rasen är mkt mindre än tex Schäfer, Belgare och BC. Till det skall man lägga att brukssporten har under denna tid minskat rejält och ändå håller sig Kelpien stabil, så man kan snarare säga att Kelpien startar mer i elitklass spår nu än förr. På den tiden fanns det dessutom giganter som Mysan och Draco som drog upp statistiken genom mkt flitigt tävlande.

Att säga att rasen har blivit är både osant och att göra rasen en björntjänst.

Jag pallar inte kolla upp hur många som är dubbelchampions men i min hunds stamtavla
och han är från en av de största uppfödarna så är det ENDAST de hundar är importer och pappan (var 2 år vid parning) som inte har ett eller flera arbetschampionat.

Ja, en mycket bra idé och det har man tydligen börjat med i Australien.

Va?? Jag frågar en sak som min kompis påstod och då får jag höra att jag sprider falska och tråkiga rykten. ??? Qué? Säger jag.

I andra inlägget så skriver jag att rasen INTE är uppdelad, det tolkar du (i 3:e inlägget) som att jag driver på att den är uppdelad, eller hur menar du?

Är min fråga efter hur många DCH det finns ett påhopp på rasen eller vad menar DU? Frågan är vem som har en tråkig ton...

Nä att det inte finns nått SU(u)CH förstår till och med jag. Riktig så korkad är jag inte. SUCH och SBCH är ett dubbelchampionat för en AK.

Jag förstår inte detta...Har jag insinuerat att du är korkad? Varför skriva något sådant? :crazy: Fattar faktiskt inte alls varför du lägger an en så otroligt sur ton. Skit trist..

Det finns ju massor av dubbelchampionat för en Kelpie, SLCH, TJH, Gdk Vallhundsprov, SBCH, SAGCH SAG(HOPP)CH, SUCH osv osv. Det blir rätt mycket arbete att plocka fram detta och till vilken poäng? Rasklubben är rörande överrens om att Kelpien inte är påväg att bli en utställningshund utan snarare tvärt om, det är otroligt få Kelpies som ställs ut. Idag är det vädligt vanligt att man är helt själv i utställningsringen.

Det är förbaskat tråkigt att läsa sådant här då det inte finns något som egentligen stödjer det.

Men lite har det väl ändå börjat att luta åt det hållet? Alltså att det är lite mer exteriör än arbete. En jag känner har en Kelpiehane som är lika lugn som mina Labradorer (lugna? Nåja...) och hon säger att det börjar att delas upp????

Jag menar även inom Kelpie så finns det bra och dåliga exemplar men det innebär ju inte att det finns någon uppdelning.

skriver man ett frågetecken efter ett påstående är det en fråga, är det en punkt eller ett utropstecken är det just ett påstående.

det är väl jättebra att du är här och kan försvara kelpien, men att frågan dyker upp är väl onödigt att bli ilsken, speciellt när kelpien är en av mycket få raser som inte delats upp.

det har dom visst. Working kelpie o show kelpie var två olika.. öh.. itne raser men nu finns det två olika. Stockdog o kelpie . :smirk:
Det är nog du som inte vet de.. haha ;) :D

stockdog o kelpie ÄR två olika raser. Förr var det working kelpie o show kelpie som var en o samma ras med lite olika egenskaper. Det är nog du som borde läsa på !!

Hans föräldrar kommer inte från Sverige heller, om du nu antog det. Modern är champion i diverse "grenar" (och är det man dagligen kallar "utställnings" - smäckrare och enfärgad) och fadern (working). Båda med fin stamtavla.

Jamen vad bra. Kan du ge mig rasstandarden för Showkelpie? Finns den på SKKs hemsida eller vart finns den för det borde väl inte vara så svårt att hitta för denna rasen.

Läs istället vad jag skrev.. jag påstod inte attt working kelpie o show kelpie VAR eller ÄR två olika raser. Dom har bara lite olika egenskaper o avlades för olika saker o sen började man kaalla dom för show o working. NU finns det två olika raser. STOCKDOG oCH KELPIE !! :D

Jag har läst och jag håller fortfarande inte med dig. Showkelpie finns inte i Sverige. Vi har en Australisk Kelpie som är en BRUKShund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder