Sv: Kelpie ?
Ehh, nu tar du väl ändå i! Vem har snackat om korkad, otroligt tråkig ton du lägger an. Jag tycker att det enbart är tråkigt när du vill hävda att Kelpie är en utställningsras när det verkligen inte är så.
Här är finns lite statistik över att Kelpien håller sig ganska stabil gällande bruksbiten.
1992 så var kelpie ras nummer 3 efter schäfer och tervueren i elitklass spår
2004 så var kelpie delad ras nummer 2 tillsammans med border collie efter schäfer i elitklass spår.
1992 så var kelpie ras nummer 3 med 32 starter
1993 så var kelpie ras nummer 2 med 39 starter
1994 så var kelpie ras nummer 3 med 43 starter
1995 så var kelpie ras nummer 2 med 53 starter
1996 så var kelpie ras nummer 2 med 51 starter
1997 så var kelpie ras nummer 3 med 44 starter
1998 så var kelpie ras nummer 2 med 51 starter
1999 så var kelpie ras nummer 2 med 44 starter
2000 så var kelpie ras nummer 3 med 35 starter
2001 så var kelpie ras nummer 3 med 31 starter
2002 så var kelpie ras nummer 3 med 33 starter
2003 så var kelpie ras nummer 3 med 33 starter
2004 så var kelpie delad ras nummer 2 med 33 starter
Det här gäller Elitklass spår
Detta är faktiskt RIKTIGT bra då rasen är mkt mindre än tex Schäfer, Belgare och BC. Till det skall man lägga att brukssporten har under denna tid minskat rejält och ändå håller sig Kelpien stabil, så man kan snarare säga att Kelpien startar mer i elitklass spår nu än förr. På den tiden fanns det dessutom giganter som Mysan och Draco som drog upp statistiken genom mkt flitigt tävlande.
Att säga att rasen har blivit är både osant och att göra rasen en björntjänst.
Jag pallar inte kolla upp hur många som är dubbelchampions men i min hunds stamtavla
och han är från en av de största uppfödarna så är det ENDAST de hundar är importer och pappan (var 2 år vid parning) som inte har ett eller flera arbetschampionat.