Kelpie vs Aussie

a-s

Trådstartare
Ni som lever med någon av raserna eller känner till dom väl, vad upplever ni är skillnaden mentalt?
Ser den typiska ägaren likadan ut för båda raserna eller är det olika människor som dras till resp ras?

Sv: Kelpie vs Aussie

Aussien är lite för vacker = rasen är väldigt heterogen. Jag gissar att det är ganska ovanligt att en UCH också är BCH?

Jag har en kelpie och kan inte tänka mig en aussie. Främst pga hårlaget men också för att jag blivit lite avskräckt av att ha träffat så många dåliga. Har faktiskt inte träffat en enda som inte har haft något av följande proglem; social osäkerhet med människor, social osäkerhet/aggression mot andra hundar och/eller skotträdsla. Fast på pappret har jag sett betydligt bättre aussies, så de finns ju. Bara man vet var man ska leta.

Kelpien är betydligt jämnare som ras, dubbelchampions är relativt vanligt. Även kelpies kan vara lite griniga mot andra hundar men de är normalt sett väldigt glada i människor.

Men får du tag i en bra hund kan nog ras kvitta. Så olika är de inte.

Aussien är lite för vacker = rasen är väldigt heterogen. Jag gissar att det är ganska ovanligt att en UCH också är BCH?

Jag har en kelpie och kan inte tänka mig en aussie. Främst pga hårlaget men också för att jag blivit lite avskräckt av att ha träffat så många dåliga. Har faktiskt inte träffat en enda som inte har haft något av följande proglem; social osäkerhet med människor, social osäkerhet/aggression mot andra hundar och/eller skotträdsla. Fast på pappret har jag sett betydligt bättre aussies, så de finns ju. Bara man vet var man ska leta.

Kelpien är betydligt jämnare som ras, dubbelchampions är relativt vanligt. Även kelpies kan vara lite griniga mot andra hundar men de är normalt sett väldigt glada i människor.

Men får du tag i en bra hund kan nog ras kvitta. Så olika är de inte.

Och jag har träffat mängder med aussies utan några av de problemen :D!

Fast det är helt sant att rasen är väldigt heterogen, så man behöver vara noggrann och göra sin läxa när man ska köpa aussie så man inte tror att "aussie som aussie" och får för sig att man kan köpa från vilken kennel/linjer som helst och tro att det ska bli en topphund (särskilt om man är ute efter att arbeta/tävla med hunden). Rasen är även väldigt splittrad utseendemässigt, med allt från 14 kg bc-lookalikes till 35 kg monstrum med päls nog för tre medelaussies :o! Och så allt däremellan!

Jag håller även med om det jag fetstilat i citatet, en bra hund ur bägge raserna är en bra hund. Så där är det nog mycket ens egna tycke och smak som spelar stor roll.

KL

Jag håller med föregående talare (skrivare?). En bra aussie och en bra kelpie är båda suveräna hundar, vad man vill ha är bara en smaksak.

Anledningen till att jag valde kelpie framför aussie är för att jag inte ville ha vakten som i regel finns i aussien, utan en social hund som älskar folk.

Nu finns det reserverade hundar både inom aussie och kelpie, men skillnaden som jag upplever är att en kelpie som är osäker fjäskar järnet, medan en aussie som är osäker blir otrevlig (har en i familjen som inte är främmande för att fegbitas)

Jag upplever kelpien som lite mer clowning, ibland åt det lite vimsiga hållet, även om min egen är väldigt fokuserad. Aussien är mer allvarlig i regel, tycker jag.

Jag tror också att det i slutändan handlar mindre om vilken av raserna man väljer, och mer om de linjer man köper ifrån. Det finns mindre roliga linjer/uppfödare av kelpie också, även om det inte alls är så splittat som hos aussien.

KL
Håller med om det mesta som skrivits.
Även jag har träffat bra aussies, fast jag umgås bara med bruksfolk, förutom vallisar då.

TS, jag skulle vilja uttrycka det så här, har man utställning som målsättning med sitt hundägande så köper man inte en kelpie.

Jag har hört många säga att Kelpien är så mycket jämnare men nu har jag träffat Kelpieägare som säger samma sak som många säger om Aussien - alldeles för uppdelade.

Så jag tror precis som andra redan varit inne på att det handlar om tycke och smak för arbetsmässigt har de båda förutsättningar om man väljer rätt uppfödare :)

Nu är det inte sådär jättemånga Aussies som jag träffat tillräckligt mycket för att avgöra vilken sorts problem det är (ett 10-tal) och jag känner till 2 st som verkar stabila (fast den ene är alldeles för trög för att vara en bra tävlingshund) men de är lite unga än för att man ska vara säker på att de är skottfasta. Och jag känner till aussies som inte har de här problemen, men bara på pappret. Dessa hundar har jag dock inte träffat personligen. Men det säger ju något om hur splittrad rasen är.

Alla kelpies är inte bra, men de dåliga ställer sällan till med några problem för sina ägare. Ofta är det värsta som kan hända att de inte är så bra tävlingshundar. Av alla kelpies jag känner till är det bara 1 som kan vara riktigt otrevlig ibland.

Tack för alla svar! Det är en ARBETShund jag är ute efter och utställning kommer verkligen i sista hand. Känns som att alla svarar det jag trodde! Gäller bara att hitta en bra uppfödare!

Jag håller även med om det jag fetstilat i citatet, en bra hund ur bägge raserna är en bra hund. Så där är det nog mycket ens egna tycke och smak som spelar stor roll.

Håller med. Jag har bara erfarenhet av min mammas aussie och han har inget av de uppräknade bristerna. Finns ingen osäkerhet mot människor, tikar går bra och vissa hanhundar (dock har han blivit påhoppad av andra hundar ett par gånger under sin livstid så det spelar ju in). 480p på Mentalbeskrivning och 1:a på skott vid MH.

Jag håller som sagt med, men de sakerna som räknades upp har jag hört förr -men jag ser bara vår hund som är helt rakt emot.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter