Kaxigt föl

Sv: Kaxigt föl

Hittade en gammal tråd här som har lite anknytning till mitt föl i år, han är fyra dagar gammal i dag. Detta är mitt sjunde föl, men detta är annorlunda än de jag haft innan. Han är väldigt skygg och känslig, det är OK tycker jag, har haft ett föl innan som jag inte kom nära de två första veckorna, men han är i dag en stabil 4-åring. Det fölet var alltid snällt när man väl fick kontakt. I dag kickade det nya fölet flera gånger mot mig när jag närmade mig honom. Problemet blir då att jag inte vill skrämma honom och samtidigt får han inte kicka mot mig... Han har kommit fram någon gång själv efter ett bra tag, men när man öppnar boxdörren står han alltid bakom mamma och gömmer sig och närmar man sig honom sticker han. Jag har lyckats få på honom grimma några gånger, men då får jag hålla fast honom, när jag släpper sticker han snabbt igen. Tänkte att han skulle bli ledd några gånger innan betet och han ska åka med mamma till stationen, det kan ju vara bra om han är lite tamare tills dess. Jag brukar inte överhantera föl, men jag vill ändå ha dem hyfsat tama. Tips?

Hej
Såg en artikel i ridsport ( tror jag det var) ang hantering av föl.
Fölen blir tama av att man bara hanterar stot, och inte ens rör fölet. Men att överdriven uppfostring av fölet kan vara skadligt, typ välta omkull, att föl till och med har dött av omild hantering :(
Var rädd om de små fölen.

Jag känner igen mig på mitt föl. Hon är fem dagar gammal och väldigt skygg. Andra dagen fick jag på grimman och var tvungen att ge henne microlax i baken...sen har jag inte fått på grimman igen.

Har suttit i stallet och hon kan nosa på min hand men börjar tugga underlägset och backar om jag går fram. Idag tänkte jag att jag skulle försöka få på grimman igen men hon drog runt mig som en vante bockandes (jag höll grimman runt halsen ) :crazy:

Ska jag låta henne vara och anta att nyfikenheten tar överhand eller ska jag "fånga" henne och visa att det kan vara mysigt att bli kliad osv?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 892
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama