Kattsnack 10

Jag vet precis hur du tänker. Megara har ju också riktigt krånglig mage och vi har varit in och ut och undersökt och de har aldrig hittat något riktigt fel. En gång konstaterades en infektion i de nedre luftvägarna efter att hon kräkts och kräkts och allting kom upp igen (hon tappade inte aptiten). Men jag fick ingen antibiotika eller liknande utan det bara föreslogs skonmat - som är otroligt gott hälsar Megara eftersom det är gjort just för att locka katter som inte har aptit.

Som @ufot skrev, ibland får man acceptera att en katt kräks/magen krånglar hela tiden. Skulle pröva fibre response, det hjälpte när Megaras mage kraschade totalt och det blev messmör och senap. Tack och lov har jag ju en icke-kräsen katt. Det är fortfarande lite (större) bollar och en och annan korv så jag kommer fortsätta med det och kanske försöka blanda med blötmat och psylliumfrön. När man har två blir det naturligtvis mer komplicerat. Surefeed kanske är ett alternativ?

Nikita var fruktansvärt kräsen hela sitt liv, eller, hon ville ha RC torrisar det tyckte inte jag. Jag gick igenom bokstavligen 26 olika märken och smaker innan vi kom överens om hälften Sheba i påse och hälften torrisar av bra kvalitet. Ibland får man acceptera att katten är kräsen utan att det är något problem. Det märktes ingen skillnad efter att hon drog tänder pga TR.

Jag skulle inte oroa mig för vikten akut om han inte rasat i vikt, särskilt om han är normalviktig i vanliga fall. Så länge han äter så behövs inte något akut. Utan du kan boka in ett veterinärbesök i lugn och ro.
Ja precis gällande Lucifer accepterade jag hans krånglande mage fram tills han slutade äta och bajsa för 2 år sen men då var det ju cancern och Sunes mage accepterar jag med, han älskar kattmalt och går att ge laktulos. Älskar ju mat också numera :D De är ju utredda från nos till klospets. Så om utredning på Nicke inte ger några svar blir det till att hitta bästa foder som han gillar och ge kattmalt som faktiskt skjutsar ut korvarna.

Ska även ta fram Lucifers vattenfontän, vet jag har nya filter nånstans. Sune var inte intresserad så blockads bort när Lucifer dog. Kanske kan få Nicke att dricka mer.

Jag fick svar från veterinären och vi ska fortsätta med utredning, först blodprover. Men metacam några dagar till innan för se om det förändras och andra eller fler blodprover ska tas.

Nicke hälsar bestämt att här stoppar man inget konstigt i maten 😾 och att torrisar ska serveras på lickimat eller på mattan eller fönsterbrädan eller olika ställen i klösträdet. Han vägrar äta ur skål och därför tvivlar jag på att han skulle gå fram till en surefeed ens även om jag tänkt tanken flera gånger att köpa.

Fick ett trevligt, långt och bra svar från veterinären. Vi ska fortsätta utreda, först ge metacam några dagar till för att se om beteende/syntom förändras. Sen blodprov både generella och med fokus på mag/tarmbesvär. Därefter remiss till ultraljud om vi inte hittat någon lösning. Hon skrev att UL ger bättre info än röntgen gällande hans symtom.

Så nu känner jag mig lugnare. :)

Väntar nu på att exet återkommer om hur hans kalender ser ut nästa vecka så jag får skjuts/låna bil och sen hör jag av mig för att boka en tid.

IMG_7570.webp

Husses julklapp kom idag :laugh:

Äntligen gick han och åt så jag kan ge metacamen. Blev visst inte tidigare än igår direkt, men det spelar ju mindre roll, mest min sömn som troligtvis blir lidande inatt igen :meh:

Han åt kattmalt från fingret förut :up: skönt slippa smeta ner 🐾

Fungerar kattmalt bra för hårda magar?

Tittade på Paisley när hon gick förbi mig förut, satan vad tjock hon ser ut :nailbiting:
Kände på henne och andades ut, hon har en tydlig midja.
Hon ser verkligen ut som en typisk Britt i kroppen, bred rygg, brett mellan frambenen, korta ben, kompakt kropp och tjock och tät päls. Så lätt att bli lurad.

Skulle Prada bli tjock skulle det synas direkt trots att hon är pälsig. Hon har en helt annan kroppsbyggnad. Ger ett mer elegant och feminint uttryck trots att hon är en kortbent Perser. Paisley ser mer ut som ett bältdjur 😆

Sune undrar varför inte han får metacam. Han kommer springandes när jag ska ge Nicke, skickar sig om munnen, jamar sitt speciella ”gott” jam och sen försöker han nästan sno sprutan från mig :rofl:
Japp han älskar metacam :D

Nicke, tja han totalvägrar inte iaf.

Va på katthemmet idag. Har saknat att ha en katt mer än jag kunnat tro, häromdagen klappade jag en katt och kände att jag inte fixar att va utan en längre.

Träffade den här lilla godbiten, har inte tagit nåt beslut än men det kändes bra i hjärtat iaf
IMG_20231209_130500.webp

Va på katthemmet idag. Har saknat att ha en katt mer än jag kunnat tro, häromdagen klappade jag en katt och kände att jag inte fixar att va utan en längre.

Träffade den här lilla godbiten, har inte tagit nåt beslut än men det kändes bra i hjärtat iaf Visa bifogad fil 133895
Klart du ska ha en katt och "sköldpaddor" bland katter, är som fuxston bland hästar... ;) "Ett släkte för sig". Man har aldrig tråkigt, med en "sköldpaddskatt" i huset.

Träffade den här lilla godbiten, har inte tagit nåt beslut än men det kändes bra i hjärtat iaf Visa bifogad fil 133895
Jag älskar henne och behöver se fler bilder på henne under en lååång tid, så nu måste du plocka med henne hem. ;)

Klart du ska ha en katt och "sköldpaddor" bland katter, är som fuxston bland hästar... ;) "Ett släkte för sig". Man har aldrig tråkigt, med en "sköldpaddskatt" i huset.
När Tess var på uppföljning hos DV fick vi träffa en ny veterinär som hade två praktikanter med sig och det blev en VÄLDIGT grundlig neurologisk undersökning; hon fick "gå skottkärra" och allt möjligt.
När de gick iväg för att hämta vaccin hörde jag henne säga "det där är världens snällaste lilla sköldpadda" till praktikanterna! :love:
Sedan kom det en miniprotest när hon sprutade in vaccinet och då sa veterinären "sådärja, det var skönt att höra!" 😅

Är det väldigt dumt att raka och bada en innekatt nu i december?

Har tidigare badat Urax regelbundet på ett toppenbra ställe som tyvärr lagt ned. Han är därför inte badad på länge och är väldigt fet i pälsen nu, vilket jag upplever gör det svårare att hålla pälsen tovfri. Har i dagarna upptäckt tovor mellan fram- och bakben och Urax är svår att borsta som det är. Tidigare har jag kunnat ge honom godis och borstat snabbt varje dag, men sedan alla vändor till veterinären är han inte alls sugen på att hanteras på det sättet.
Nu har jag hittat ett annat ställe som klipper och badar.
Jag har väldigt bristande ork just nu, så det hade underlättat om jag fick en mer hanterbar päls att hålla efter just nu.

Hade i så fall tänkt att köpa värmefilt och hoppas att han lägger sig på den. Täcke/tröja tror jag inte att han accepterar. Har lite kallt i lägenheten.

Är det väldigt dumt att raka och bada en innekatt nu i december?

Har tidigare badat Urax regelbundet på ett toppenbra ställe som tyvärr lagt ned. Han är därför inte badad på länge och är väldigt fet i pälsen nu, vilket jag upplever gör det svårare att hålla pälsen tovfri. Har i dagarna upptäckt tovor mellan fram- och bakben och Urax är svår att borsta som det är. Tidigare har jag kunnat ge honom godis och borstat snabbt varje dag, men sedan alla vändor till veterinären är han inte alls sugen på att hanteras på det sättet.
Nu har jag hittat ett annat ställe som klipper och badar.
Jag har väldigt bristande ork just nu, så det hade underlättat om jag fick en mer hanterbar päls att hålla efter just nu.

Hade i så fall tänkt att köpa värmefilt och hoppas att han lägger sig på den. Täcke/tröja tror jag inte att han accepterar. Har lite kallt i lägenheten.

Jag badar vid behov året runt. Fönar alltid så de är helt torra, annars blir det massa tovor om pälsen får självtorka 😅

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 133
Senast: Migo
·
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 705
Senast: Milosari
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka