Ja precis gällande Lucifer accepterade jag hans krånglande mage fram tills han slutade äta och bajsa för 2 år sen men då var det ju cancern och Sunes mage accepterar jag med, han älskar kattmalt och går att ge laktulos. Älskar ju mat också numera De är ju utredda från nos till klospets. Så om utredning på Nicke inte ger några svar blir det till att hitta bästa foder som han gillar och ge kattmalt som faktiskt skjutsar ut korvarna.Jag vet precis hur du tänker. Megara har ju också riktigt krånglig mage och vi har varit in och ut och undersökt och de har aldrig hittat något riktigt fel. En gång konstaterades en infektion i de nedre luftvägarna efter att hon kräkts och kräkts och allting kom upp igen (hon tappade inte aptiten). Men jag fick ingen antibiotika eller liknande utan det bara föreslogs skonmat - som är otroligt gott hälsar Megara eftersom det är gjort just för att locka katter som inte har aptit.
Som @ufot skrev, ibland får man acceptera att en katt kräks/magen krånglar hela tiden. Skulle pröva fibre response, det hjälpte när Megaras mage kraschade totalt och det blev messmör och senap. Tack och lov har jag ju en icke-kräsen katt. Det är fortfarande lite (större) bollar och en och annan korv så jag kommer fortsätta med det och kanske försöka blanda med blötmat och psylliumfrön. När man har två blir det naturligtvis mer komplicerat. Surefeed kanske är ett alternativ?
Nikita var fruktansvärt kräsen hela sitt liv, eller, hon ville ha RC torrisar det tyckte inte jag. Jag gick igenom bokstavligen 26 olika märken och smaker innan vi kom överens om hälften Sheba i påse och hälften torrisar av bra kvalitet. Ibland får man acceptera att katten är kräsen utan att det är något problem. Det märktes ingen skillnad efter att hon drog tänder pga TR.
Jag skulle inte oroa mig för vikten akut om han inte rasat i vikt, särskilt om han är normalviktig i vanliga fall. Så länge han äter så behövs inte något akut. Utan du kan boka in ett veterinärbesök i lugn och ro.
Ska även ta fram Lucifers vattenfontän, vet jag har nya filter nånstans. Sune var inte intresserad så blockads bort när Lucifer dog. Kanske kan få Nicke att dricka mer.
Jag fick svar från veterinären och vi ska fortsätta med utredning, först blodprover. Men metacam några dagar till innan för se om det förändras och andra eller fler blodprover ska tas.
Nicke hälsar bestämt att här stoppar man inget konstigt i maten och att torrisar ska serveras på lickimat eller på mattan eller fönsterbrädan eller olika ställen i klösträdet. Han vägrar äta ur skål och därför tvivlar jag på att han skulle gå fram till en surefeed ens även om jag tänkt tanken flera gånger att köpa.