Idag kunde de inte säga vad det var.Buken var stor och mjuk, men ultraljud visade att det varken var förstoppning eller fri vätska i buken. Diskuterade länge med vet och det är ju å ena sidan och å andra sidan. Att prognosen är dålig, katten mår för dagen inte bra även om han kunde må sämre, å andra sidan ingen diagnos och faktiskt framsteg och har man kämpat hit så.. Å ena sidan, å andra sidan.. Men att man med tanke på måndagens förbättring och vändning kunde ge det 24 h till och se om han repade sig igen. Lät som en plan tyckte jag.
Men sen när jag satt och väntade på att få betala, och såg hur snabb andningen var och bara tanken på att han om 24 h ev skulle behöva åka buren och bilen (han blir åksjuk) igen. Tanken på hur han kämpat hitills, dels det inne på djursjukhuset som jag inte såg, men dels det jag sett hemma. Så nej, även om han ändå idag trots försämringen var bättre än han var när han kom hem i fredags, och att jag ju fortfarande hoppades på att han skulle reda ut det, det såg ju så bra ut i måndags. Så nej, jag bara kände att han har kämpat färdigt, han ska inte behöva mer. Det skulle bara vara egoistiskt att ta hem honom igen, även om han kanske skulle bli kärnfrisk så prognosen för det var ju milt sagt avvaktande.
Så jag ändrade mig, och han fick somna. Jag har inte slutat grina än, och jag är egentligen "en hundmänniska". Men den katten var så speciell (missförstå mig rätt, jag har inte ryckt på axlarna när jag fått ta bort katter förr, men vissa fäster sig mer - t ex Soda). Och så ung - han, han och jag, hade ju ett helt liv kvar tillsammans...
Jag kommer kanske aldrig sluta känna "tänk om"... Tänk om han hade varit pigg som en spigg ikväll igen och sen aldrig sett tillbaka. Och tänk om han blivit ännu sämre-tankar kan ändå inte "uppväga".
Snälla hemmavet har ordnat så han kommer in till Ultuna så de får obducera honom som de vill (jag orkade verkligen inte köra in med kroppen idag), jag vill ju också gärna ha svar om man kan få några sådana. Även fast det vänder sig i magen vid tanken på en obduktion av fina, ulliga katten. Men kanske kan man få tyst på tänk om så..