Alexandra_W
Trådstartare
Jag kan bara säga att jag förstår det!
Tack. Jag känner mig ganska "hemsk" och ego (jag har ju funderat på det här både första febersvängen och den här vändan så det är ju något som jag stött och blött innan idag). Sen så farbror har kronisk njursvikt. Mår oförskämt bra (som jag galghumoristiskt sa häromdagen att enda friska djuret i min ägo just nu är katten som skulle varit död för flera år sen om man får tro veterinärerna) trots att han för många år sen nu fick "ett par" år till på medicinskt foder. Jag tror det är sex år sen nu... Och still going strong, lite smal men i övrigt så hur fräsch som helst rent så. Har FORL dock så kräver regelbunden tandvård och får dra tänder nu och då.
Men njurarna kan ju lägga av imorgon - eller så tänker han leva tio år till och dö av hög ålder vid 20+. Ingen vet. Rent statistiskt är väl oddsen mer för att det sker förr än senare, men de där oddsen skiter han ju i hittills så...
Men det gör att tanken på att "köra över" de där anledningarna och skaffa en kompis (enda andra anledningen för, förutom för herr siames skull, är för att hålla mössen i schack) ligger längre bort än om han vore ung och frisk. Att skaffa en ny katt "bara" som kompis till honom, och så dör han 6 mån senare. (Jag räknar inte med turen att få en av samma kaliber som Soda igen oavsett).
Av samma anledningar är inte omplacering av farbror ett reellt alternativ heller. Dels är han en enmanskatt, dels så som sagt hans kroniska besvär som inte besvärar honom i dagsläget gör det olämpligt.
Kvar är då ta bort, vilket känns förjävla hjärtlöst och ego och jag typ förväntar mig att folk ska stå och kasta sten på mig för att jag ens tänkt tanken...
Så bara hoppas att han förstår allvaret. Jag vill ju ha kvar min excentriska, knarriga farbror.
Och bara hoppas att han inte drabbas av samma sak som Soda. Det verkar bu ibte vara smittsamt men vem vet inkubationstiden. Jag kollar nojigt på farbror varje kväll och nyser han får jag noja. Han mår dock excellent än, så förhoppningsvis så var det inte smittsamt.