Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Cleo skickar sina djupaste sympatier till sin medkatt i denna bisarra julpyntssituation och hälsar att hon verkar ha hanterat det hela på ett klokt och värdigt, möjligen det enda rimliga, sättet.Bytte gardiner. Maggan blev mer eller mindre panikslagen och sprang och gömde sig i en annan dimension.
Jag hade velat gå vidare med röntgen och blodprover men det kan som sagt vara vettigt att testa med metacam men ändå boka tid. Nu vet jag inte hur snabba de är med att hitta tider men hellre avboka en tid än vänta och han blir sämre om metacamen inte hjälper. Även om det hjälper så är det ju fortfarande något som inte stämmer, så han måste ju fortsätta utredas?Håller på att bli tokig främst på mig själv och min oro kanske, men det blir lätt så när Sune var dålig med upprepad matvägran i omgångar fram tills han var 6 år ungefär, nu äter han allt han kommer åt istället för allt som gav smärta är borta, som massor tänder och båda analsäckarna. Och Lucifer som blev så drastiskt dålig för 2 år sen
Men det är det här med Nicke och mat. Han har varit kräsen ända sen början. Jag vet inte hur många olika torrfoder jag provat av olika märken. Aldrig drastiska förändringar, han har alltid fått ha kvar sitt ”vanliga” foder.
Sen han vaccinerades med 1-årsprutan har han varit ännu krångligare. I somras gick det ibland 17-18 h mellan han åt och inga bamseportioner då heller.
Han har även gått ner i vikt från sitt max på 4750 i början av sommaren till 4550 idag. Inget drastiskt, men ändå ned. Var hos veterinären den 10 nov och då vägde han 4610 och var i bra hull. Så ingen fara med 50 gram mindre på en knapp månad heller. Men om det fortsätter nedåt känns det inte så bra tycker jag.
Veterinären klämde igenom buken, sträckte och böjde i benen, kikade noggrant på tänderna som ser fina ut. Vi pratade länge om hur han fungerar när han äter. Alltid måste vara jakt innan.
Han är hård i magen som vi diskuterade länge och förslaget var fiberrikt foder. Så jag har erbjudit RC fibre response vilket han ätit en del av men inte endast. Jag tycker dock han blivit hårdare i magen av det
Han är väldigt aktiv! Vissa dagar känns det som han knappt sover.
När det gäller maten så kan han gå fram börja smaska med munnen ta möjligen en bit och sen gå därifrån. Som att han är sugen men något är fel.
Han erbjuds alltid blötmat, ibland slinker sheba ner. I övrigt har han framme RC sterilised, ageing (Sunes ”godis”) och fibre response. Sterilised och Ageing är det som brukar ätas främst. Veterinären sa det var helt ok med ageing om det är det han vill äta.
Monster, orijen, bozita, Happy cat mm mm ratar han helt. RC är det som går ner även om jag vill han ska äta annat.
Veterinären sa att förutom att prova fibre response kan vi även prova ge metacam en vecka för att utesluta smärta. Så nu när han slutligen åt nyss ska jag ge första dosen tänkte jag.
Hon tyckte det var onödigt att ta blodprover och röntga buken när vi var där innan vi provat detta eftersom han är så ung och aktiv. Men om det fortsätter gå ner känns det som ett måste att gå vidare med det?! Eller hur hade ni tänkt?
Jag kunde maila istället för att boka tid för att diskutera så blir väl till att göra det några dagar in i metacamgivan.
Jag funderar så mycket på när det är ”akut” och inte. Självklart om han inte äter på ett dygn. Men när det gäller vikten, vad är ok innan man ska åka akut istället för att vänta på bokad tid?
Om jag bara kunde sluta vara en så orolig matte
Precis det är lite så jag tänker med, hade fibre response funkat och vikten stått still hade jag kunnat släppa det. Men som det är nu vill man ju veta. Jag har gått till en mindre klinik och kan få en tid redan imorgon nu när jag kika, det finns bokningsbara tider alla vardagar. Och de skickar remiss till tex albano om de anser de inte kan utreda själva. De har lab och röntgen men inte ultraljud.Jag hade velat gå vidare med röntgen och blodprover men det kan som sagt vara vettigt att testa med metacam men ändå boka tid. Nu vet jag inte hur snabba de är med att hitta tider men hellre avboka en tid än vänta och han blir sämre om metacamen inte hjälper. Även om det hjälper så är det ju fortfarande något som inte stämmer, så han måste ju fortsätta utredas?
Ibland kanske man måste acceptera att katten inte blir helt bra trots utredningar, behandlingar osv.Suck, Megara rumpade sig just trots fiber response. Sedan stack hon som en oljad blixt under soffan så jag inte kunde torka henne i rumpan. Förhoppningsvis var det inte något kvar efter korven eftersom jag inte kommer åt att moppa särskilt bra under soffan som väger ett ton och är bred. Korven var liten men inte hård. Bleh.
Håller på att bli tokig främst på mig själv och min oro kanske, men det blir lätt så när Sune var dålig med upprepad matvägran i omgångar fram tills han var 6 år ungefär, nu äter han allt han kommer åt istället för allt som gav smärta är borta, som massor tänder och båda analsäckarna. Och Lucifer som blev så drastiskt dålig för 2 år sen
Men det är det här med Nicke och mat. Han har varit kräsen ända sen början. Jag vet inte hur många olika torrfoder jag provat av olika märken. Aldrig drastiska förändringar, han har alltid fått ha kvar sitt ”vanliga” foder.
Sen han vaccinerades med 1-årsprutan har han varit ännu krångligare. I somras gick det ibland 17-18 h mellan han åt och inga bamseportioner då heller.
Han har även gått ner i vikt från sitt max på 4750 i början av sommaren till 4550 idag. Inget drastiskt, men ändå ned. Var hos veterinären den 10 nov och då vägde han 4610 och var i bra hull. Så ingen fara med 50 gram mindre på en knapp månad heller. Men om det fortsätter nedåt känns det inte så bra tycker jag.
Veterinären klämde igenom buken, sträckte och böjde i benen, kikade noggrant på tänderna som ser fina ut. Vi pratade länge om hur han fungerar när han äter. Alltid måste vara jakt innan.
Han är hård i magen som vi diskuterade länge och förslaget var fiberrikt foder. Så jag har erbjudit RC fibre response vilket han ätit en del av men inte endast. Jag tycker dock han blivit hårdare i magen av det
Han är väldigt aktiv! Vissa dagar känns det som han knappt sover.
När det gäller maten så kan han gå fram börja smaska med munnen ta möjligen en bit och sen gå därifrån. Som att han är sugen men något är fel.
Han erbjuds alltid blötmat, ibland slinker sheba ner. I övrigt har han framme RC sterilised, ageing (Sunes ”godis”) och fibre response. Sterilised och Ageing är det som brukar ätas främst. Veterinären sa det var helt ok med ageing om det är det han vill äta.
Monster, orijen, bozita, Happy cat mm mm ratar han helt. RC är det som går ner även om jag vill han ska äta annat.
Veterinären sa att förutom att prova fibre response kan vi även prova ge metacam en vecka för att utesluta smärta. Så nu när han slutligen åt nyss ska jag ge första dosen tänkte jag.
Hon tyckte det var onödigt att ta blodprover och röntga buken när vi var där innan vi provat detta eftersom han är så ung och aktiv. Men om det fortsätter gå ner känns det som ett måste att gå vidare med det?! Eller hur hade ni tänkt?
Jag kunde maila istället för att boka tid för att diskutera så blir väl till att göra det några dagar in i metacamgivan.
Jag funderar så mycket på när det är ”akut” och inte. Självklart om han inte äter på ett dygn. Men när det gäller vikten, vad är ok innan man ska åka akut istället för att vänta på bokad tid?
Om jag bara kunde sluta vara en så orolig matte
Senap?Jag vet precis hur du tänker. Megara har ju också riktigt krånglig mage och vi har varit in och ut och undersökt och de har aldrig hittat något riktigt fel. En gång konstaterades en infektion i de nedre luftvägarna efter att hon kräkts och kräkts och allting kom upp igen (hon tappade inte aptiten). Men jag fick ingen antibiotika eller liknande utan det bara föreslogs skonmat - som är otroligt gott hälsar Megara eftersom det är gjort just för att locka katter som inte har aptit.
Som @ufot skrev, ibland får man acceptera att en katt kräks/magen krånglar hela tiden. Skulle pröva fibre response, det hjälpte när Megaras mage kraschade totalt och det blev messmör och senap. Tack och lov har jag ju en icke-kräsen katt. Det är fortfarande lite (större) bollar och en och annan korv så jag kommer fortsätta med det och kanske försöka blanda med blötmat och psylliumfrön. När man har två blir det naturligtvis mer komplicerat. Surefeed kanske är ett alternativ?
Nikita var fruktansvärt kräsen hela sitt liv, eller, hon ville ha RC torrisar det tyckte inte jag. Jag gick igenom bokstavligen 26 olika märken och smaker innan vi kom överens om hälften Sheba i påse och hälften torrisar av bra kvalitet. Ibland får man acceptera att katten är kräsen utan att det är något problem. Det märktes ingen skillnad efter att hon drog tänder pga TR.
Jag skulle inte oroa mig för vikten akut om han inte rasat i vikt, särskilt om han är normalviktig i vanliga fall. Så länge han äter så behövs inte något akut. Utan du kan boka in ett veterinärbesök i lugn och ro.
Senap?
Aha, såg framför mig hur du försökte tvinga i henne senap.Hennes bajs rinner ur henne och är samma konsistens och färg som senap.
Aha, såg framför mig hur du försökte tvinga i henne senap.