Jag har funderat på varför Megara är så matgalen. Jag gissar att när hon växte upp så var hon lågrankad med en massa dominanta burmahonor som gjorde att hon försvann lite och måste kämpa lite för sin mat. Men hon har bott hos mig i fyra år så hon borde slappnat av även om hon inte får så mycket som hon vill.
Lillan är ju också väldigt..matorienterad. Hon växte upp i ett hushåll med flera katter, och var rätt skygg/blyg och försiktig medan de andra var mer framåt (och några rena bulldozers). Mitt intryck är att det var "först till kvarn", i synnerhet när det gällde "extra god mat".
Hos mig har hon verkligen verkligen utvecklats socialt. Hon har bott hos mig sedan 2016. På många sätt har hon blivit bättre, och faktiskt ytterligare lite lugnare på matfronten sen hon blev ensamkatt när Lillebror fick somna in..men jag tror att hon alltid kommer att vara rätt så matfixerad, i någon mån. Det händer fortfarande att hon kräks upp mat, vilket händer när hon äter för fort (om hon t.ex blir stressad av något när hon äter).