Jag blev ombedd att ordna ett urinprov inför veterinärbesöket imorgon. Ultraljud av njurar och ett nytt blodprov för att kolla hur värdena ligger. Ny veterinär för mig, då "min" gått över till att nästan bara jobba med tand/kirurgi, "men" hen ska vara väldigt duktig på just internmedicin.
Har försökt idag: ny kattlåda (som även diskades noga), några paket opoppade popcorn (ej mikropopcorn). Lillan blev märkbart kissnödig och började visa tecken på att vilja kissa. Var i lådan flera gånger och petade med tassen, och kom sen till mig - missnöjt jamande. Gick runt och nosade och krafsade på andra ställen också..
Jag känner att jag faktiskt inte vågar chansa och lämna henne med bara den lådan utan att ha koll på henne. Vi bor i en hyresrätt, och i vardagsrummet är det parkettgolv. Att katt kissar på fel ställe är no-no, och särskilt i vardagsrummet känner jag. Dessutom ska urinprovet enligt instruktion förvaras i kylskåpet. Så hon fick tillbaka en av sina vanliga lådor nu när vi ska sova - hon krafsade och kissade direkt i den. Får göra ett nytt försök imorgon bitti, men har väldigt låga förhoppningar. Att hålla en burk under henne när hon kissar går bort, jag vill inte hålla på och bråka med henne på lådan utan där ska hon få vara ifred. Lillan är en lite lättstressad dam.
Det här är första gången jag försökt göra det hemma, när de behövde ett prov från Lillebror när han var dålig så tog veterinären direkt ur blåsan..och den enda utredning som gjordes när han fick diagnos nedsatt njurfunktion, var ultraljud.
Hur gör ni andra för att få ett urinprov hemma?