Kattsnack 10

Funderar på om jag kan börja ge Megara lite Bozita igen nu när hennes mage är bättre. Eftersom hon får så lite så har jag en konstant hungrig och frustrerad katt som är uppe på diskbänken och går omkring och klagar högljutt. Kanske ge henne RC på kvällen och blötmat på morgonen? :idea:
Min ”magkatt” fungerar utmärkt nu med lite blötmat. Hon får ca 50% RC torrfoder och 50% blötmat.

Viktigt att börja med lite (bara någon tsk) och se hur magen reagerar.

Förstår fullständigt att det blir jobbigt med en konstant hungrig katt.

Queen ville tydligen att husse skulle komma försent till jobbet i morse. Inatt vid tre satt hon på husses väckarklocka och pruttade och var gosig. Han låg och klappade henne. Hon trampar runt och har sig. Klockan går och vid halv fem ligger jag vaken som tur var. En lampa tänds 5 i 5 tiden går jag tänker inte mer det. 5.09 då reagerar jag vafan har inte Klockan ringt? Nu kollade han tiden den gick 2 timmar före och ringtiden var inställd på 8 istället för 5.:eek::eek::eek:

Lägg dig så vi kan gosa med dig i sängen istället. Men det är så farligt.

Funderar på om jag kan börja ge Megara lite Bozita igen nu när hennes mage är bättre. Eftersom hon får så lite så har jag en konstant hungrig och frustrerad katt som är uppe på diskbänken och går omkring och klagar högljutt. Kanske ge henne RC på kvällen och blötmat på morgonen? :idea:
Borde gå bra att ge lite bozita.
Såg även att fibre response numera finns som blötmat, har ej funnits förut (bara funnits vanlig ”gastro”som blöt förr). Om det kan vara något att prova.

Jag ska få sitta kattvakt åt en ny kisse nästa vecka och var och "träffade" henne idag. Det är min grannes mors katt som behöver sällskap när de åker iväg på semester. När jag säger träffade menar jag att de lyfte upp henne (med möda, hon är mer än bara chonk.) så att jag fick se hur hon såg ut och att hon sedan förorättat var en bulle under en filt i soffan. 😅 Men det går nog över.
En något överälskad, bekväm kissetant.

Jag ska få sitta kattvakt åt en ny kisse nästa vecka och var och "träffade" henne idag. Det är min grannes mors katt som behöver sällskap när de åker iväg på semester. När jag säger träffade menar jag att de lyfte upp henne (med möda, hon är mer än bara chonk.) så att jag fick se hur hon såg ut och att hon sedan förorättat var en bulle under en filt i soffan. 😅 Men det går nog över.
En något överälskad, bekväm kissetant.
Hoppas hon blir lite mindre överälskad och överviktig medan du ser efter henne.

Jag blir så varm i hjärtat varje kväll Oscar kommer och lägger sig hos oss i sängen. Lägger sig på Sudan och rullar ihop sig till en liten kringla. En varm, trygg och lycklig kringla ❤️
Det finns så mycket kärlek i den lilla kroppen och jag är så glad att han får uppleva det, vara nära, vara älskad, känna sig trygg, inte behöva vara hungrig.
Sambon sa igår att nu är det trevligt att klappa honom, innan var det nästan obehagligt när han bara var skinn och ben med taggig päls. Nu är han mjuk och luddig 😍

Jag blev ombedd att ordna ett urinprov inför veterinärbesöket imorgon. Ultraljud av njurar och ett nytt blodprov för att kolla hur värdena ligger. Ny veterinär för mig, då "min" gått över till att nästan bara jobba med tand/kirurgi, "men" hen ska vara väldigt duktig på just internmedicin.

Har försökt idag: ny kattlåda (som även diskades noga), några paket opoppade popcorn (ej mikropopcorn). Lillan blev märkbart kissnödig och började visa tecken på att vilja kissa. Var i lådan flera gånger och petade med tassen, och kom sen till mig - missnöjt jamande. Gick runt och nosade och krafsade på andra ställen också..
Jag känner att jag faktiskt inte vågar chansa och lämna henne med bara den lådan utan att ha koll på henne. Vi bor i en hyresrätt, och i vardagsrummet är det parkettgolv. Att katt kissar på fel ställe är no-no, och särskilt i vardagsrummet känner jag. Dessutom ska urinprovet enligt instruktion förvaras i kylskåpet. Så hon fick tillbaka en av sina vanliga lådor nu när vi ska sova - hon krafsade och kissade direkt i den. Får göra ett nytt försök imorgon bitti, men har väldigt låga förhoppningar. Att hålla en burk under henne när hon kissar går bort, jag vill inte hålla på och bråka med henne på lådan utan där ska hon få vara ifred. Lillan är en lite lättstressad dam.

Det här är första gången jag försökt göra det hemma, när de behövde ett prov från Lillebror när han var dålig så tog veterinären direkt ur blåsan..och den enda utredning som gjordes när han fick diagnos nedsatt njurfunktion, var ultraljud.

Hur gör ni andra för att få ett urinprov hemma?

Jag blev ombedd att ordna ett urinprov inför veterinärbesöket imorgon. Ultraljud av njurar och ett nytt blodprov för att kolla hur värdena ligger. Ny veterinär för mig, då "min" gått över till att nästan bara jobba med tand/kirurgi, "men" hen ska vara väldigt duktig på just internmedicin.

Har försökt idag: ny kattlåda (som även diskades noga), några paket opoppade popcorn (ej mikropopcorn). Lillan blev märkbart kissnödig och började visa tecken på att vilja kissa. Var i lådan flera gånger och petade med tassen, och kom sen till mig - missnöjt jamande. Gick runt och nosade och krafsade på andra ställen också..
Jag känner att jag faktiskt inte vågar chansa och lämna henne med bara den lådan utan att ha koll på henne. Vi bor i en hyresrätt, och i vardagsrummet är det parkettgolv. Att katt kissar på fel ställe är no-no, och särskilt i vardagsrummet känner jag. Dessutom ska urinprovet enligt instruktion förvaras i kylskåpet. Så hon fick tillbaka en av sina vanliga lådor nu när vi ska sova - hon krafsade och kissade direkt i den. Får göra ett nytt försök imorgon bitti, men har väldigt låga förhoppningar. Att hålla en burk under henne när hon kissar går bort, jag vill inte hålla på och bråka med henne på lådan utan där ska hon få vara ifred. Lillan är en lite lättstressad dam.

Det här är första gången jag försökt göra det hemma, när de behövde ett prov från Lillebror när han var dålig så tog veterinären direkt ur blåsan..och den enda utredning som gjordes när han fick diagnos nedsatt njurfunktion, var ultraljud.

Mina har inte velat gå på ngt ”konstigt” i lådan. Med Lucifer var det lätt att sätta skål under. Men vissa gånger ville de ha så rent som möjligt och eftersom han ofta ändå behövde lugnande så har de tagit via nål genom buken utan UL, den veterinären hade koll. En gång minns jag de ”pumpade” ut genom att klämma försiktigt på blåsan efter lugnande. Med Sune har de tidigare tagit med nål i samband med UL. Sist var jag där med en skål, han uppskattar det inte helt dock.

Kan de inte ta i samband med UL imorgon? Jag skulle inte stressa henne alltför mycket.

Mina har inte velat gå på ngt ”konstigt” i lådan. Med Lucifer var det lätt att sätta skål under. Men vissa gånger ville de ha så rent som möjligt och eftersom han ofta ändå behövde lugnande så har de tagit via nål genom buken utan UL, den veterinären hade koll. En gång minns jag de ”pumpade” ut genom att klämma försiktigt på blåsan efter lugnande. Med Sune har de tidigare tagit med nål i samband med UL. Sist var jag där med en skål, han uppskattar det inte helt dock.

Kan de inte ta i samband med UL imorgon? Jag skulle inte stressa henne alltför mycket.

Jo, lyckas jag inte övertala henne imorgon bitti (.. jag tvivlar..) så tänker jag åtminstone fråga om det.

Hon är inte dålig, utan det är utredning för att kika på hur njurarna mår eftersom hon hade höga njurvärden vid seniorkoll i slutet av september.

(Hon har aldrig kissat utanför lådan, men blir hon stressad av nåt när hon äter så kommer maten upp igen omgående. Det händer emellanåt, även om det inte är så ofta. Därav min beskrivning av henne som något lättstressad.)

Jo, lyckas jag inte övertala henne imorgon bitti (.. jag tvivlar..) så tänker jag åtminstone fråga om det.

Hon är inte dålig, utan det är utredning för att kika på hur njurarna mår eftersom hon hade höga njurvärden vid seniorkoll i slutet av september.

(Hon har aldrig kissat utanför lådan, men blir hon stressad av nåt när hon äter så kommer maten upp igen omgående. Det händer emellanåt, även om det inte är så ofta. Därav min beskrivning av henne som något lättstressad.)
Om det främst är en extra koll pga lite förhöjda njurvärden men hon i övrigt mår bra hade jag varit ännu mindre benägen till att skapa stress gällande lådan. Om det inte blir något varken hemma eller hos veterinären imorgon kanske ni kan försöka någon annan dag med lådan hemma och lämna in urinprovet senare?

Sune har för övrigt inte fått lugnande inför att de tog med nål.

Jag köpte ett speciellt strö från veterinären som ser ut och känns lite som vanligt men inte suger åt sig något. Nu var inte Nikita kräsen vad hon gick på, så det var inga problem. Förutom att det tog ett antal timmar innan hon gick, hon brukade gå ca 2 ggr/dygn.

Om det främst är en extra koll pga lite förhöjda njurvärden men hon i övrigt mår bra hade jag varit ännu mindre benägen till att skapa stress gällande lådan. Om det inte blir något varken hemma eller hos veterinären imorgon kanske ni kan försöka någon annan dag med lådan hemma och lämna in urinprovet senare?

Sune har för övrigt inte fått lugnande inför att de tog med nål.

Hoho, Megara sederades innan de tog urin (och blod). Surprise, surprise 😾

Lille Skrutt har kissat i en kattungelåda med plastpärlor hemma, köpta på Zoo.se. Krävdes dock flera påsar för att få önskvärt djup och lång övertalning. Senaste provet blev hos veterinären med samma kisspärlor och några påsar för önskvärt djup. Jag såg att han var kissnödig och han fick dricka vatten där så när de fyllt på med mer pärlor satte han sig snällt och kissade. Första försöket ratade han låda för det var för lite i den när han skulle sätta sig.

Lillan vägrade att kissa i några popcorn och väl hos veterinären var blåsan för tom för att veterinären skulle kunna få ut något genom att klämma. Men på ultraljudet syntes iaf inga stenar eller uppenbara skador (små tecken på njurarna, men överlag såg det inte illa ut) och värdena har gått ner så att de precis räknas som normala. Så bedömningen just nu är att njurarna börjar bli sämre och hon behandlas därför som en njurkatt tills motsatsen bevisats. Vi fick med lite plastpärlor hem för att försöka få till ett urinprov. Om det inte lyckas så tar vi det antingen vid nästa besök (nån månad innan nästa tandkoll ska vi tillbaka för att kolla värdena igen och göra ett försök att mäta blodtrycket. Skriver försök eftersom det inte är säkert att vi lyckas få ett ärligt svar, eftersom Lillan inte tycker att det är särskilt kul att vara hos veterinären..), eller så kan de ta det innan narkos etc när de ska kolla tänderna. Inte bråttom i dagsläget, eftersom hon mår bra.

@Mia_R Tack för tipset, jag ska kika på att beställa mer plastpärlor! Påsen från veterinären är pytteliten, tycker jag - brukar ha ordentligt med sand i lådorna och jag har svårt att tänka mig att Lillan vill kissa på ett väldigt tunt lager.. Har köpt en liten kattlåda för ändamålet, lättare än att mecka med de "vanliga"..

Jag måste börja försöka fasa över Megara på lite blötmat. Hon är fruktansvärt hungrig, arg på mig och frustrerad. Är konstant uppe på diskbänken och än värre spisen. En liten brun pälsboll sitter och blänger surt. När jag säger till henne att gå ner är det ungefär lika effektivt som vanligt. När jag sedan lyfter ner henne så fick jag ett slag med tassen 😾

55 g/dag till en katt som är van vid 200 g blötmat, en katt som dessutom vill ha mer även i vanliga fall, är inte en bra kombo. Iaf dricker hon ordentligt vilket hon inte alltid gör när hon får bara blötmat. Så förhoppningsvis blir det inte någon åverkan på njurarna. Efter att ha haft en njurkatt så är jag nojig att få en till.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 133
Senast: Migo
·
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 705
Senast: Milosari
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka