Kattsnack 10

Jag ska boka ett besök där jag vill att hon sederas och de sanerar tänder och om det finns FORL att de rycker dem. Jag antar att det bara är om FORL upptäcks som jag kan få ut på försäkringen men att det då är kostnaden för hela besöket, eg sedering osv?
Jag har agria med FORL tillägg på Loke, och när han gjorde tandkoll i våras med sedering och dragning av FORL-drabbade tänder står det på ersättningskvittot från Agria att tandsten (500kr) inte ersätts, men annars verkar de ha gett ersättning på allt, sedering, undersökning, röntgen, dragning.

Jag ska boka ett besök där jag vill att hon sederas och de sanerar tänder och om det finns FORL att de rycker dem. Jag antar att det bara är om FORL upptäcks som jag kan få ut på försäkringen men att det då är kostnaden för hela besöket, eg sedering osv?
Ibland står det på försäkringsvilkoren mer exakt vad som ingår, eller om det endast täcker en viss summa per år. För Sune har det dragit iväg till 9000 nån gång när han drog många tänder. Har iofs ingen ersättning för FORL på honom, men tror att det överstiger vad vissa bolag ersätter för FORL. Så man är beredd.

Och ja det är nog endast om FORL upptäcks som de ersätter.

Man kan behöva vara lite påstridig på vissa kliniker att man om katten ligger bra i narkosen vill att de gör allt på samma gång, då de hellre gör det i två olika omgångar. Först röntgen och tandsten, sen nästa gång rycka tänder. Så den Bokade tiden räcker till.

Suck, jag hade hoppats på att de kunde kolla tänderna nu. Men det var helt omöjligt eftersom Megara i vanlig ordning blev tokig. Så det blir ett nytt besök med sedering, blodprov, röntgen och om hon har TR så tar de tänderna direkt. Tack och lov. Måste bara få tag på min veterinär i Bollnäs så de kan skicka hennes journaler.

Hon är så liten och arg och hal som en orm att det är svårt att få ett bra grepp om henne. Plus då att jag är en usel matte som inte fixar att hålla kvar henne så det krävs proffs. Hon vrålar hela tiden vilket gör det ännu värre.

Suck, jag hade hoppats på att de kunde kolla tänderna nu. Men det var helt omöjligt eftersom Megara i vanlig ordning blev tokig. Så det blir ett nytt besök med sedering, blodprov, röntgen och om hon har TR så tar de tänderna direkt. Tack och lov. Måste bara få tag på min veterinär i Bollnäs så de kan skicka hennes journaler.

Hon är så liten och arg och hal som en orm att det är svårt att få ett bra grepp om henne. Plus då att jag är en usel matte som inte fixar att hålla kvar henne så det krävs proffs. Hon vrålar hela tiden vilket gör det ännu värre.
Jag förstår att det är jobbigt för er bägge två, jag hade behövt lugnande själv om jag var du.

Det är hjärtskärande när det blir så traumatiskt för dem. Kan förnimma hur Lucifer skrek varvat med gurglande och lät som det var världens slagsmål. Men slutligen ändå fann sig i det. Det spelade verkligen stor roll vilken veterinär och även djurskötare som tog hand om honom och det viktigaste att han fick lukta på dem och allt de hade i händerna som stetoskop mm innan de rörde honom.

Burmor är onekligen svåra att hålla fast. :idea: 😾

Bra att de gör allt på samma gång om hon har TR. Jag antar det är full gasnarkos som gäller när de röntgar/drar tänder.

Efterlysning på extra hög kattlåda med huv. Ni som har stora katter vad har ni för lådor ? Jag har ju en grävskopa deluxe så vill ju ha hög kant oxå
Jag har en sådan plastlåda.man har under sängen till mina stora katter (ragdolls 5,5-7,5kg). Den är ju dock inte av högre sort, men jag rekomenderar ändå att kolla på förvaringslådor istället för traditionella kattlådor.

Efterlysning på extra hög kattlåda med huv. Ni som har stora katter vad har ni för lådor ? Jag har ju en grävskopa deluxe så vill ju ha hög kant oxå
Köpte en stor låda med huv för nån månad sedan. Tyvärr vet jag inte vad den heter var konkursutförsäljning så passade på. Fast huven går inte att ha hälsar kissarna. Huven kan man dock göma sig i hälsar dem om bara Huven står på golvet. Har funderat på att köpa en till extra stor det sprätter mindre från den. Vi har både grävmaskiner och kantskitare. I den här är kanten mycket högre.

Vad sägs om något sånt här? Big Box Kattoalett

1696262511369.png

Jag har en sådan plastlåda.man har under sängen till mina stora katter (ragdolls 5,5-7,5kg). Den är ju dock inte av högre sort, men jag rekomenderar ändå att kolla på förvaringslådor istället för traditionella kattlådor.
Grabbarna hälsar att ikeas höga lådor (2 dm) funkar utmärkt om slaven ställt huven från en annan låda på kanten till den.

Utan huv så jamas det massor å i å ur lådan å ja upplever att dom väntar länge innan dom går på lådan.

Kollat på den här?

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/overtackta_kattlador/savic/391737

Vad man annars kan göra är att köpa en stor förvaringslåda på IKEA, Rusta eller liknande. Såga ut en ingång och se till att den sitter tillräckligt högt upp och sätter något runt som gör att katten inte gör sig illa på plasten.

Jag har gett min pappa uppdrag att försöka hitta på nån sorts huv till ikeas plastlåda. Ganska är en sån som brukar fixa å dona med allt möjligt 😁

Jag har Savic jumbo fast utan huv.
Sune är lång 7 kg katt och kissar gärna nära kanten. Nu kommer det aldrig kiss utanför.
Nicke gräver och gräver och gräver sen lite till i världens fart och det mesta stannar innanför kanten.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka