Lucifer och Sune kommer från samma uppfödare, och de två blev en väldigt bra match trots nästan 4 år i ålderskillnad. Lucifer blev mycket mer tillfredsställd när han fick SuneMegara och Nikita kommer från samma uppfödare som hade dem båda tills de var ca 3 år gamla. Men min misstanke är att Megara egentligen är ganska 'lågrankad' och att det är därför hon trivs som ensamkatt (iofs var Nikita extremt högrankad och ville inte heller ha någon annan katt hemma). Kanske att Megara försvann lite i flocken med dominanta, som burmor är, katter. Hon gillar inte att bli fasthållen alls utan börjar sprattla och försöka ta sig ner. Jag vet att hon ställdes som ungkatt men uppenbarligen har något hänt som gjort att hon inte gillar att bli upplyft eller buren på.
Det kan mycket väl vara så att Megara är lågrankad eller var med om något särskilt som ungkatt. Man läser ändå ganska ofta om burmor som inte kan vara kvar i katteriet pga andra mer dominanta, de blir ovänner och sen går de inte att få hela flocken sams igen.
Lucifer blev tyvärr utsatt för svår misshandel under sina första år, detta pga att jag själv inte kom ur ett riktigt svårt misshandelförhållande. Trygga personer var han helt lugn med, men kände han av ngt, som tex min mamma, så kunde han fräsa till eller bitas. Och hos veterinären blev det ofta traumatiskt, dock utan att han anföll, tills sista åren på Albano då han fick gå till beteendemottagningen eller veterinärer med extra stor kunskap gällande rädda katter.
Nicke är en riktigt gosig kisse på sina villkor. Man går inte runt med honom som om han vore en bebis som jag gjorde med Lucifer och nu även kan göra med Sune.