Kattsnack 10

Megara och Nikita kommer från samma uppfödare som hade dem båda tills de var ca 3 år gamla. Men min misstanke är att Megara egentligen är ganska 'lågrankad' och att det är därför hon trivs som ensamkatt (iofs var Nikita extremt högrankad och ville inte heller ha någon annan katt hemma). Kanske att Megara försvann lite i flocken med dominanta, som burmor är, katter. Hon gillar inte att bli fasthållen alls utan börjar sprattla och försöka ta sig ner. Jag vet att hon ställdes som ungkatt men uppenbarligen har något hänt som gjort att hon inte gillar att bli upplyft eller buren på.
Lucifer och Sune kommer från samma uppfödare, och de två blev en väldigt bra match trots nästan 4 år i ålderskillnad. Lucifer blev mycket mer tillfredsställd när han fick Sune :heart

Det kan mycket väl vara så att Megara är lågrankad eller var med om något särskilt som ungkatt. Man läser ändå ganska ofta om burmor som inte kan vara kvar i katteriet pga andra mer dominanta, de blir ovänner och sen går de inte att få hela flocken sams igen.

Lucifer blev tyvärr utsatt för svår misshandel under sina första år, detta pga att jag själv inte kom ur ett riktigt svårt misshandelförhållande. Trygga personer var han helt lugn med, men kände han av ngt, som tex min mamma, så kunde han fräsa till eller bitas. Och hos veterinären blev det ofta traumatiskt, dock utan att han anföll, tills sista åren på Albano då han fick gå till beteendemottagningen eller veterinärer med extra stor kunskap gällande rädda katter.

Nicke är en riktigt gosig kisse på sina villkor. Man går inte runt med honom som om han vore en bebis som jag gjorde med Lucifer och nu även kan göra med Sune.

Egentligen hade uppfödaren tänkt behålla Nikita som jag förstått det. Hon var enda avkomman efter hennes hjärtekatt. Mammakatt förlöstes med snitt och låg inne nästan en vecka. Under tiden gick uppfödaren omkring med Nikita längst in mot huden.

Men när Nikita kastrerades så blev hon en furie, slogs med andra katter och kunde inte vara med dem utan uppfödaren hade henne ensam i sovrummet, avskilt. Så därför omplacerades hon, som tur var till någon som hade barnbarn. Nikita hatade småbarn och flög på dem, så hon kom till mig istället.

Våra älskade burmor är så fantastiska katter, men inte för alla. Jag, hmm, blev lite upprörd i VGV tråden tidigare ikväll. Så mod tvingades rensa tråden.
Fina Nikita :heart Fint att hon hamnade hos dig i slutändan för har förstått att hon var en väldigt speciell katt. Lite som Lucifer tror jag. Han kommer alltid vara den mest speciella i mitt hjärta även om jag älskar Sune och Nicke något enormt med.

Jag blev väldigt upprörd när jag läste i VGV och var påväg att skriva där för första gången men lyckades inte formulera mig rätt innan det togs bort.

Megara är en alldeles speciell och härlig Burma. Jag kommer alltid vilja ha burmor, just nu ser jag ingen annan möjlig ras. :heart

Satt förresten och funderade på Megaras kabelgnagande. Sune gnagde sönder massor med kablar, främst Apple laddsladdar. Men efter att väldigt många tänder drogs ut slutade han direkt med det. Han slutade även tugga sönder hörnen på bord.
Har Megaras tänder röntgats? Sune hade knappt någon tandsten eller dålig lukt. Men ändå var det riktigt illa i munnen.

Fina Nikita :heart Fint att hon hamnade hos dig i slutändan för har förstått att hon var en väldigt speciell katt. Lite som Lucifer tror jag. Han kommer alltid vara den mest speciella i mitt hjärta även om jag älskar Sune och Nicke något enormt med.

Jag blev väldigt upprörd när jag läste i VGV och var påväg att skriva där för första gången men lyckades inte formulera mig rätt innan det togs bort.

Megara är en alldeles speciell och härlig Burma. Jag kommer alltid vilja ha burmor, just nu ser jag ingen annan möjlig ras. :heart

Satt förresten och funderade på Megaras kabelgnagande. Sune gnagde sönder massor med kablar, främst Apple laddsladdar. Men efter att väldigt många tänder drogs ut slutade han direkt med det. Han slutade även tugga sönder hörnen på bord.
Har Megaras tänder röntgats? Sune hade knappt någon tandsten eller dålig lukt. Men ändå var det riktigt illa i munnen.

Sista gången jag var inne med henne så tyckte inte veterinären att det var några problem, men ja har funderat på det. Tyvärr måste hon ju sederas och då skulle jag vilja göra allt på en gång. Hon mådde inte bra senast hon sederades så vill inte utsätta henne för det mer än nödvändigt.

Sista gången jag var inne med henne så tyckte inte veterinären att det var några problem, men ja har funderat på det. Tyvärr måste hon ju sederas och då skulle jag vilja göra allt på en gång. Hon mådde inte bra senast hon sederades så vill inte utsätta henne för det mer än nödvändigt.
Nä precis då vill man göra allt. Sedering/narkos är inget man vill göra i onödan. Jag har alltid bett dem dra tänder direkt när de ändå är sövda för att slippa göra det två gånger. Har aldrig varit ett problem att få dem att göra det.

Vi har haft en lite tuff vecka, men nu verkar alla äntligen nöjda igen. Först en ett par dagar av kaos hemma, med saker som måste packas i lådor och möbler som måste flyttas för att ventilationskillarna skulle kunna komma in i alla rum med alla sina verktyg. Lillmatte skrev första tentan på nya utbildningen, och har vankat och pluggat i köket en vecka. Sen då hemmet fullt av främmande män och buller (och Sigrid är fortfarande rädd för just främmande män, trots att hon sover som en pannkaka mitt på golvet om det bara är folk hon känner hemma) och en Mr Fish som tyckte han behövde plocka fram sitt macho-jag igen och markera min säng (tror dock att det är Sigrid som är hans värdefullaste "ägodel", inte jag :angel: ).

Så nu är sovrummet stängt igen, vilket inte är optimalt eftersom Sigrid vill ha det som lugn punkt om hon tycker det är för mycket. Funderar på om det skulle funka att sätta chiplucka i dörren, eller om han skulle bryta upp den alternativt bli otroligt frustrerad av att inte komma in. Han är inte så besvärlig med dörrar dock, så kanske att han skulle acceptera att det är stängt för honom tills vidare. Egentligen är det ju skönt på sätt och vis att han har två viktiga punkter han markerar, så att det inte är slumpvis på möbler och väggar (eller på alla nya saker, som en annan hane jag känner). Men det är rätt jobbigt när det inte går att möta bådas behov samtidigt. :(

Håll tummarna för att vi snart är färdiga med hankattsfasoner! Det är ju aldrig helt 100% att de slutar helt, men det hade varit skönt om man vore lite mer förutsägbar. Mina tidigare hanar har slutat relativt fort, men den här lille mannen har ju haft ett ganska omvälvande halvår med allt han varit med om.

(Fast, ehh, Paxi markerade iofs köksbänken och vägguttagen de få gånger han gjorde något. Då tvättar jag hellre täcket en gång extra. :eek:)

Lillan har förhöjda njurvärden :cry: .
Var in till veterinären igår för vaccination och en liten seniorkoll, eftersom jag kände att det var dags nu när vi ändå räknar med att hon är 8år, och då syntes det på blodprovet. Inga symptom. Njurfoder och så kollar vi igen om ett par månader. Och så ska jag fundera på vidare utredning (vilka prover/undersökningar jag vill ha gjorda framöver, ingen brådska eftersom hon mår helt bra, enligt veterinären).

Jag vet att de kan ha ett alldeles utmärkt liv ändå. I en massa år. Lillebror (nedsatt njurfunktion som utvecklades pga medfödd defekt på njurarna) behövde ingen medicinering eller så, "bara" veterinärfoder, hade bra (något förhöjda) värden som låg stabilt (höjdes lite lite grann efter några år) och njurarna hade exakt ingenting att göra med att han fick somna in. Jag vet. Men jag är ändå jätteledsen. Och känner mig rätt kass, trots att jag vet att jag gör allt för mina djur och är väldigt noggrann och har gjort vad jag kan för att förebygga det. Det känns. Skit. Fan. Buh. 💔😭

Facebook-minne kom upp. Idag var det 13 år sedan jag plockade upp Moses på motorvägen. Då var han lika stor som min hand, med en bruten (och död :yuck:) svans. Nu - mer av en livsnjutare:love:
IMG_3187.webp

Jag har upptäckt att Iza gillar att gå och sätta sig framför spegelväggen hos min pojkvän. Hon sätter sig vid kanten och bara tittar. Mina skjutdörrar med spegelglas hemma har hon inte gjort likadant med tidigare så det är ett nytt beteende. Det har varit intressant att se nya sidor av dem sedan jag tog med dem hit.
IMG_20230930_130109.webp

Bozita verkar ha stora problem. Grabbarnas käk är väldigt svårt att få tag i. 2 ställen jag handlar på har gått info att bozita gar svårt att tillverka.. känns sådär
Även Gourmet har problem. Jag var tvungen att beställa en annan sorts blötmat… ska bli intressant att se vad flickorna säger.

Det torrfoder jag brukar beställa hade de i alla fall. Nu har jag torrfoder för ett år framåt.

Bozita verkar ha stora problem. Grabbarnas käk är väldigt svårt att få tag i. 2 ställen jag handlar på har gått info att bozita gar svårt att tillverka.. känns sådär
Även Gourmet har problem. Jag var tvungen att beställa en annan sorts blötmat… ska bli intressant att se vad flickorna säger.

Det torrfoder jag brukar beställa hade de i alla fall. Nu har jag torrfoder för ett år framåt.
Vad krångligt! Minns under pandemin när Lucifers veterinärfoder var i princip omöjligt att hitta. Blir mindre kul om katterna är kräsna eller har sjukdom.

Hoppas de får ordning på produktionen.

Har märkt att applaws godispureer ofta är slut. Det som jag kan få igång Nickes aptit med. Måste nog bunkra såna.

Jag har nu konstaterat att Isis päls blir jättetråkig om hon äter SMAAK. Jag har kört på Orijen ett tag nu och hon är superfin och glansig (jag växlar ju mat hej vilt för att hon inte ska bli kinkig men har hållit mig borta från Orijen pga smakligeheten... men köpte en lite påse till halva priset pga kort datum och nu vägrar kisse äta annan torrmat :meh: och eftersom matte har dåligt samvete för att det varit lite mycket kattvakt på sistone har hon köpt Orijen igen :cautious:).

Det är gourmet melting hear som är omöjlig att få tag på. Köpte fin paté istället + att jag köpte Lantz på prov för att se om katterna äter.

Min stora har känslig mage, så med henne är jag ytterst försiktig med vad jag ger. Jag har hört mycket gott om Latz så jag ger det en chans i alla fall. I värsta fall kan lillan äta upp det.
Aha vi kör gourmet kyckling med sås med smak av grillad kyckling. Det enda som går att äta typ. De var inte kräsna men blev.

Var ändå dags att beställa.

Drottning Meda har haft problem fram och tillbaka med urinvägarna ett tag. Efter ytterligare ett veterinärbesök för en månad sedan har hon gått på strikt diet av flutd-foder. Planen var att jag skulle boka tid för att lämna in ett nytt urinprov imorgon.

Imorse kom vi ner och upptäckte en nöjd katt som mumsade ur en påse ostbågar hon lyckats släpa iväg från vad vi trodde var en säker plats. :banghead:
Jag tror jag skjuter upp provtagningen en vecka eller så.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka