Kastreringsfunderingar

Sv: Kastreringsfunderingar

Det är helt riktigt, är en ökad risk för framfall på barmblodstravare och (tror jag) fullblod. De har tidligen vidare buköppningar och eftersom man öppnar upp ända in i buken så finns risken för framfall.
Enligt en vet ska man dock tydligen kunna kontrollera det i förväg....
Jag har tagit på klinik i tron att efterbehandlingen skulle vara enklare, det var den inte! Samma boxvila och skrittande...
Kastrerade sen hemma stående, obehagligt blodigt och sammantaget med penicillinkur så blev det just inte billigare.
Står nu inför min tredje kastration och funderar fram och tillbaka men det lutar åt klinik då det är just ett varmblod!

Sv: Kastreringsfunderingar

den hästen vi tog sist, då jag kollade möjligheten att ta stående hemma är ett halvblod med fullblodspappa, så det kan säkert vara så. har även hört av vet. att det gäller vissa amrikanska raser som används inom western.

tydligen ska det även gälla hästar som har "stora" kulor samt äldre hingstar. det va den infofmation jag fick när jag pratade med olika vet. och kliniker.

den hästen som fick kraftiga blödningar efter stående kastrering här va ett 3 årigt halvblod. den höll på att dö och det blev klinikvistelse ett tag samt vääldigt dyrt. det är den ända erfarenhet jag haft på närmare håll av den typen av kastering, så här blir det kliniken även fortsättningsvis.

lycka till med din pålle och hoppas allt går som det ska :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 239
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 629
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 682
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka