Kastreringsfunderingar

kolblakkur

Trådstartare
Tänkte kastrerera min odräglige lille shettishingst efter hingstbetet :idea: Men funderar på om jag ska välja att göra det på klinik eller hemma. Jag är en hönsmamma som gärna vill ha alla Sveriges kastreringsexperter i närheten när kulorna ska bort :angel:, men den ekonomiska delen av mig säger att det kan gå lika bra med att göra det hemma, liggandes på gräsmattan.

Vilka är för och nackdelarna med respektive?

Sv: Kastreringsfunderingar

Gör det hemma, ståendes på gräsmattan.

Om allt har trillar ner, och du har en vet. som du litar på så tycker inte jag att den finns någon anledning att åka nånstans.

Det kan ju vara en stressfaktor i sig, att behöva åka till klinik. Sen mår plånboken bättre.

Jag har en veterinär jag litar på och hon har en klinik cirka 20-30 minuter ifrån stallet. Tror du att det är okej att transportera honom efteråt?

Lite trött i mössan och lite, eller mycket, svettiga brukar de bli efteråt. Men det släpper ganska snart, så visst tar du dig hem.

Och har du klinik så nära, så varför inte. Ta ett snack med vet. en erfaren vet. har ju antagligen kasterat många hingstar och har koll på läget.

Egentligen är det nog värst efteråt, då kan det bli komplikationer, och skapet svullnar. Då kan hästen åka på en penicillinkur, men det är sällan det blir riktigt illa.

vi kastrerar sövd/liggandes på klinik. här kostar det 2500 kr. fördelen tycker jag är att OM en kula skulle åka upp när hästen drogas/sövs (vilket hände med mitt halvblod)så är det lättare att gå in via ledaren och plocka bort kulan under operationen på kliniken, samt att hästen sys efter ingreppet. boxvila med dagliga promenader under ca. 10 dagar och sedan är det "färdigt" har ytterst sällan råkat ut för att hästen svullnat ens lite, och aldrig behövt ge pencillin.

blödningsrisken är ju större vid stående operation (här tar den vet. som åker ut och gör den typen av kastrering 2-2500 kr). en bekant till mig kastrerade så och det blev rejäl blödning en stund senare med stora kostnader och klinikbesök som följd, då inte försäkringen täcker den typen av komplikation. liggandes hemma så är ju själva kastningen en lite större risk samt att det kan svullna/rinna/klegga en del ett tag efter. här kostar den typen av kastrering mellan 1000 och 2000 kr beroende på vilken vet. det är betydligt fler veterinärer här som kastrerar så.

jo, jag vet att det kan variera väldigt. men har ni mer än en klinik så ring och ta prisuppgifter, det kan skilja mer än man tror. det gör det ju mellan olika vet. även om man tar det hemma ;)

Jag velade länge fram och tillbaks. För mig var det avgörande att de på kliniken ville söva honom, jag har en shire och de tål narkosen dåligt har jag förstått. Till sist bestämde jag mig därför för stående kastrering, på stallgången.

Själva kastreringen gick bra men vi fick problem sedan med att det inte ville sluta blöda. Tyvärr fick han till sist stå med peanger över natten vilket ledde till att han fick en infektion också förstås... så det blev en penicillinkur.

Jag kan inte råda dig. Skulle jag göra det igen skulle jag kanske ta klinik just för att de kan sy ihop. Men å andra sidan tror jag att det är lindrigare för hästen att få stå hemma i trygg miljö...

men ingreppet på klink med operation är ju komma in, lugnande, sövas, kastreras (op), vakna och åka hem. det tar inte alls lång tid och hästen mår oftast väldigt bra direkt efter. som jag upplevt det inte värre än att åka dit, sederas och fixa tänderna tex.

Vi kastrerade stående på klinik. Vi vill inte söva om det inte behövdes. Det är alltid en stor risk att söva en häst.

jo, fast då jag kastrerade sist så fick jag infot (av ett par olika veterinärer)att det är en mkt. större risker stående, dels för kraftiga blödningar, men även att tarmarna kan falla ut. iallafall på äldre hingstar (3-4 år) samt vissa raser.

Var det bekanten eller hästen , lät lite roligt. Läs själv så ser du det roliga.:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :angel: :angel:

hmm :rofl: jo, givetvis skulle det stått - bekanten kasterade sin häst så....:D

hmm :rofl: jo, givetvis skulle det stått - bekanten kasterade sin häst så....:D

Stackars din bekant annars,:angel:.

Om han är din bekant ännu,:angel::rofl::rofl::rofl:

Skämt åsido, inte va meningen att va elak på något sätt, hoppas du förstår det.;)

de e lungt, bjuder så gärna på det ;) fast bekanten är en hon :rofl::rofl:

Jag har låtit kastrera många hingstar o alla har vi tagit stående i stallgången, aldrig varit några problem inte ens när vi tog 7 åriga shettishingsten. En gång har det blivit lite infektion o då gav vi Hippotrim i 5 dagar så var det borta.

Tack för alla svar!

Har bokat en tid nu, klippet blir den 19:e september.

Blir det på kliniken eller? *nyfiken*

Själv valde jag att kastrera min treåring hemma ståendes och det gick jättebra. Han fick Hippotrim och Metacam utskrivet och det gav jag honom och det läkte fin fint utan komplikationer.

Lycka till !

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 239
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 629
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 682
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka