Kastrera hanhund.

Cillan

Trådstartare
Har ni kastrerat era hanhundar? Hur blev resultatet, lugna, biverkningar?
När brukar de kastreras?

Skulle ni rekommendera det om man inte ska avla på hunden?

Sv: Kastrera hanhund.

Vi gjorde det för ett par veckor sedan och förändringen är enorm. Vi ser bara positiva saker från det.

Han har gått upp till normalhull, äter som han ska. Är lugn, fokuserar bättre på träning. Kissar 1 eller 2, max 3ggr (då efter vattenpaus) på promenader..;)
Och senaste i raden som vi har upptäckt, han har alltid varit snälll vid hundmöten, men spänt sej och velat dra däråt. Ingenting, gick förbi 3 hundar som skällde som idioter och han titta på dem och det såg ut som han tänkte.. "Tss, stå ni där och se dumma ut".. sen brydde han sej inte om dem mer.
Jag tycker även att han har blivit ännu mer lekfull. Nästan som om han har gått tillbaka till unghundsstadiet lite..:D

Min var nästan 3,5 år vi gjorde operationen och vi är här hemma ense om att det är det absolut bästa vi har gjort för den hunden. Han mår så enormt bra!

Mvh Domino_s

Kul att höra att det blev så bra och så snabbt resultat! :) (För visst var det du som hade en hanhund som inte mådde bra alls när tiken hemma löpte?)

Vår hund kastrerades när han var väldigt ung, 7 månader, så det är väldigt svårt att säga hur han skulle ha blivit om han inte kastrerats.

Men, han fäller på ett helt annat sätt än innan, det märktes tydligt i princip från den ena dagen till den andra.
Det är svårt att hålla honom i bra form, han går väldigt lätt upp i vikt.

Men vi är väldigt nöjda ändå.
Han går på dagis och funkar bra med alla hundar, även löptikar.

Känner flertalet kastrerade hanar, som de flesta har kastrerats i ung ålder. ingen kan kallas för lugn;) Nu vid 2-4 års ålder är alla fortfarande galet busiga. Så vill man ha en "lugn hund" så är kastrering inte lösningen. Däremot kan översexuella hanar lugna ner sig på den fronten.

Den enda riktigt lugna kastrat jag känner, är en hane som kastrerades vid 5 års ålder och var före detta avelshane - men han var lugn redan före.

Känner flertalet kastrerade hanar, som de flesta har kastrerats i ung ålder. ingen kan kallas för lugn;) Nu vid 2-4 års ålder är alla fortfarande galet busiga. Så vill man ha en "lugn hund" så är kastrering inte lösningen. Däremot kan översexuella hanar lugna ner sig på den fronten.

Den enda riktigt lugna kastrat jag känner, är en hane som kastrerades vid 5 års ålder och var före detta avelshane - men han var lugn redan före.

Nej, lugnare på det sättet har inte min heller blivit. Däremot kan han slappna av på ett helt annat sätt..:)

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Ivan har snart varit kastrerad i ett år, han kastrerades när han var nästan 2 år gammal.
Han är bara glad och busig, mindre stress men mer livsglädje. Han är lite mer pajas nu, men väldigt gosig :)

Är det möjligen heelers?

Och ja, jag tycker att hanhundar som inte ska gå i avel ska kasteras. (Precis som man gör med hästar.)

Mår hunden bra tycker jag inte den ska kastreras.
Har kommit fram nya kunskaper med detta att kastrera hund.

Men ska man absolut kastrera ska hunden hunnit bli vuxen först tycker jag. Den ska också ha en bra mentalitet. En vek hane kan bli ännu vekare och få sämre "självkänsla"..

Och ja, jag tycker att hanhundar som inte ska gå i avel ska kasteras. (Precis som man gör med hästar.)

En väldigt skillnad på häst och hund. Man får ta reda på lite fakta först när det gäller att kastrera hund.
Man ska absolut inte lyssna på veterinärer och deras råd om kastrering. De har ingen kunskap alls om den mentala biten.

Men ska man absolut kastrera ska hunden hunnit bli vuxen först tycker jag. Den ska också ha en bra mentalitet. En vek hane kan bli ännu vekare och få sämre "självkänsla"..

Det här håller jag med om. Jag ser ingen som helst anledning att kastrera en hane om den mår bra. Jag har tre hanar hemma, två intakta och en kastrerad, och den kastrerade var väldigt sjuk och magen pajade bl.a på grund av hormonell obalans. Han blev bra av medicinering, foderbyte och kastrering. Men jag skulle som sagt aldrig kastrera en hane "bara för att".

Håller även med i att man måste ta den mentala biten i beaktande när det kommer till kastrering. Tycker absolut inte man ska "slentriankastrera"!

Finns det inte också en pågående diskussion om att kastrering är/har blivit ett sätt att "dölja" problem med överaggressiva hanar? Har för mig att det för något år sedan var uppe och jag undrar om det inte handlade om schäfrar och strävan i att i aveln ha tydlig könskaraktär på exteriören vilket också medföljde att hanarna blev allt mer "macho".

Har också läst att en osäker hane kan må ännu sämre av en kastrering och skulle tro att många misstolkar en hunds "aggressivitet" som just osäkerhet - försvar...

Jag tycker inte att det finns någon anledning att kastrera en hund om den inte har problem på något sätt. Våran hund kastrerades kemiskt för ett år sen pga förstorad prostata. Vi valde att göra en kemisk till att börja med för att se om han skulle påverkas på något sätt. Vi märkte ingen större skillnad på honom faktiskt, kanske blev han ngt mer harmoniskt i allmänhet men det var i så fall väldigt lite. I februari i år kastrerade vi honom kirurgiskt då den kemiska kastrationen endast håller i 6 månader och det blev billigare att göra en riktig kastrering än att hålla på med chip i flera år. Han förändrades ingenting efter den kastreringen heller.

Visst kan man uppleva honom ngt lugnare nu än för 1,5 år sen (mkt lite), men han åldras ju också, i juni blir han 10 år. Sen kan jag ibland tycka att han börjat skaffa sig lite selektiv hörsel såsom äldre hundar gärna gör, det är som att det saknas lite skärpa på ngt sätt ibland (han har mycket border collie i sig så han är en alert hund med mycket energi). Som sagt blir han ju äldre, och dessutom har vi haft en valp nu i 2 månader som både innebär att han har fått en ny uppgift att uppfostra och leka med honom. Så det är svårt att säga vad som är vad.

En väldigt skillnad på häst och hund. Man får ta reda på lite fakta först när det gäller att kastrera hund.
Man ska absolut inte lyssna på veterinärer och deras råd om kastrering. De har ingen kunskap alls om den mentala biten.

:bow::bow::bow::bow:

Jag skulle aldrig kastrera en hund utan ordentliga medicinska skäl!!

Jag håller med om att man INTE ska kastrera hundar till höger och vänster.
Jag är fullständigt emot att dölja dålig avel med kastrering.

Detta till trots har vi två kastrater här hemma, men båda är dålig avel, två tjuvparningar (Dock har den ena stamtavla)

Varför skulle man som veterinär inte kunna känna till detta.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 273
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka