Sv: Kastrera hanhund.
KL
Min pudelmix är nu 5 år och kastrerades när han var 17 månader.
Vår anledning var att minska hans stress som var generell men blev betydligt värre av minsta sexuell trigger. Han kunde inte umgås med andra hundar oavsett kön utan att jucka på dem. Kröp mina barn på golvet eller satt hukade i sin säng, ja även när de sov ibland, så juckade han på dem. Eftersom jag hade bra erfarenheter av sönderstressade honkaniner som efter kastrering blivit till freds med livet så chansade jag! Min hane är och var osäker men jag ser ändå BARA fördelar med hans kastrering. Han är gosigare och busigare. Lättare att fokusera och har tappat lite av sin tuffhet som lätt hade kunnat slå över i osäkerhetsaggression. INGA tikar har varit arga på honom och vad gäller hanar så bara de där han gjort sig skyldig till nyp för att han varit ohyffsad och påstridig, alltså tolkar jag det inte som just för att han är kastrerad utan mer som min uppfostrar jobbiga, uppstissade unghundshanar! ( min andra kastrat har ALDRIG blivit biten och han är heller aldrig sådär stissig som pudeln kan vara, så det är sättet inte kastreringensom gett pudeln ngt nyp ibland ). Han har blivit mycket mer försiktigt och därmed lydigare. Tar inte så mycket dumma beslut. Ingen övervikt MEN pga mindre giva och i grunden ändå lättstressad så har han ett högt kalkbehov, jag ger BARF och märker det direkt då han får röda tassar. ( tex triggas han av löptikar såklart ( spec om tikarna är uppstissade och juckar på varandra, då dras han med ) men bara om han är lös med dem inte vanliga promenader )
Eftersom vi hade stora problem med hundmöten även innan så ser jag inte de små problem vi har nu som problem. Kanske är det så att mötande hanar är förvirrade och spänner sig och då spänner sig min också men värre än så är det inte så länge vi har lite avstånd ( eller korv för den delen ). Någon enstaka hane, speciellt unga högtempade hanar, vill jucka på honom men min blir aldrig sur för just juck utan mer mot stressade unghanar i åldern 8-15 mån ca. Jag ser honom faktiskt som en väldigt språkklok hund som inte beter sig annorlunda än de intakta hanarna i området.
Vår andra hund, en vinthundsmix kom kastrerad hit från Irland. DÅ var han 1 år. Märker inget på honom,´lite osäker i vissa möten men annars en otroligt språksäker hund med megastort tålamod och alla hundar älskar honom.
Ingen av dem läcker och vinthunden är nästan svårfödd, självreglerar sig med mat. Det ska bli intressant att se dem bli gamla och se hur de är då. JO Pudelns päls blev mer som en vågig Portugis i kvalitén och inte längre lockig på kroppen men inga tovor utan väldigt lättskött. Vinthunden ser jag ingen skillnad på.