Kastrera hanhund.

Sv: Kastrera hanhund.

Nej precis som jag trodde. Men det skulle vara hemskt om det skulle bli annorlunda, med oturen som snurrar runt mig just nu så skulle det inte förvåna mig. Men jag kommer göra vanlig kastrering iallafall.

Sund inställning.
Minns inte om någon skrivit om det i tråden, många kastrerade hundar kan inte könsidentifieras av andra hundar o en del hundar i omgivningen kan då ha lätt för att attackera dem, speciellt andra hanar.
Osäkra hundar kan bli mer osäkra.

Det är inte oproblematiskt att ha kastrerade hanhundar tillsammans med löptikar, hanarna kan para ändå o därmed kunna åstadkomma infektioner hos tiken.

Tack :)
Du kan ta till dig en del av "äran" av min inställning för det var bland annat av dig som jag fick väldigt mycket bra information om kastrering då för fem år sedan som stärkte mig i mina funderingar.

Just det att många har svårt för att könsidentifiera en kastrat är ett av problemen som finns i bekantskapskretsen. En kastrat blir också väldigt ofta påflugen och ägaren menar att han är så himla snäll och aldrig skulle göra något och att hon därför inte alls förstår varför andra hundar inte tycker om honom. Hon tror absolut inte att det kan bero på att han är kastrerad.

Jag tycker att det är märkligt att försäkringsbolagen premierar kastrering. Iallafall på hanhundar just eftersom det kan komma så mycket som följd av kastreringen som faktiskt kan kosta dem pengar. En tik förstår jag på ett annat vis eftersom en pyo på jourtid inte är billig. Jag kanske är dåligt informerad men jag har inte hört om någon hanhund som varit tvungen att kastreras akut på jourtid?

Det måste ju vara skillnad när hundarna redan har en relation och båda är vuxna. Du gör ju det heller inte för att det är kul utan för att du måste. Jag önskar er lycka till med operationen och jag håller tummarna för att hundarnas relation inte förändras.

Izor går på kemisk kastrering sedan ungefär två veckor tillbaka p.g.a. förstorad prostata och en cysta (som tydligen ska vara från prostatan?).
Han fick en spruta som ska hålla i ett halvår.
Vi har därefter två alternativ och det är att fortsätta med den kemiska kastreringen eller göra en helkastrering - lutar åt det senare då veterinären säger att prostataproblemen kommer att komma tillbaka.

Izor är 8 år och har haft en kemisk kastrering med chip för runt tre år sedan, då p.g.a. prostatan + att det just då var väldigt många löptikar i området.

Han kanske har blivit lite lugnare i möte med andra hundar, lite piggare vid lek, inte lika mycket slickande - men det har ju inte gått så lång tid än.

Det som däremot märktes direkt var att vår kräsne matointresserade vovve helt plötsligt tittar på matskålen när man ställer fram den! Han äter dessutom helt upp maten i stället för att lämna lite "nattmacka" (åtminstone den senaste veckan, får se om det håller i sig).

Izor är ju i för sig ett måndagsexemplar så det här med prostatan var ju ganska väntat, tyvärr.

KL

Det här med de negativa effekterna av att kastrera en hanhund, såsom skelettproblem tex. Det är konstigt om det är så vanligt att jag personligen (kanske finns andra som har det) aldrig har märkt något av det på jobbet - där vi ändå kastrerar flera gånger i veckan.
Nån som har lust att länka lite fakta igen så får jag läsa?

Min 3åriga hane kastrerades när han var 10 månader, lillebror ska kastreras snart också (han är 7månader nu), båda är blandraser och det är väl främst av den anledningen jag kastrerar dom, har så många kompisar med tikar och vill inte riskera att dom har missat något löp så någon av mina grabbar råkar bli pappa. Också reser jag mycket och då vill jag inte behöva lämna hundarna i bilen pga löptikar t.ex.

Våra jakthundar är inte kastrerade av anledningen att vi inte vill riskera att jaktlusten trappas ner, i vårat område är det bara hanar, närmsta tik finns 4 mil bort :)

Det måste ju vara skillnad när hundarna redan har en relation och båda är vuxna. Du gör ju det heller inte för att det är kul utan för att du måste. Jag önskar er lycka till med operationen och jag håller tummarna för att hundarnas relation inte förändras.

Ja jag tycker det också :). Sen får jag ju styra upp flocken om det skulle bli några oroligheter. Det där lät nästan kul :D. Ja absolut endast för att jag är tvingad, skulle aldrig ens tänka tanken annars! Tack så mycket, jag hoppas att medicinen kan få honom bättre nu fram tills kastreringen så han slipper ha ont.

Varför är det nödvändigt att kastrera en hanhund för att man har tik?

Raja, uppenbarligen är de flesta okunniga om risker med kastrering, annat än inkontinens o lite annat smått o gott.

Uppenbarligen lägger folk tusenlappar på att kastrera sin hund, om det vore medicinsk nödvändigt skulle försäkringsbolagen betala.
#40 I ditt ställe skulle jag gjort en kirurgisk kastrering direkt, varför vela med kemisk kastrering när hunden lider?

KL

Min pudelmix är nu 5 år och kastrerades när han var 17 månader.
Vår anledning var att minska hans stress som var generell men blev betydligt värre av minsta sexuell trigger. Han kunde inte umgås med andra hundar oavsett kön utan att jucka på dem. Kröp mina barn på golvet eller satt hukade i sin säng, ja även när de sov ibland, så juckade han på dem. Eftersom jag hade bra erfarenheter av sönderstressade honkaniner som efter kastrering blivit till freds med livet så chansade jag! Min hane är och var osäker men jag ser ändå BARA fördelar med hans kastrering. Han är gosigare och busigare. Lättare att fokusera och har tappat lite av sin tuffhet som lätt hade kunnat slå över i osäkerhetsaggression. INGA tikar har varit arga på honom och vad gäller hanar så bara de där han gjort sig skyldig till nyp för att han varit ohyffsad och påstridig, alltså tolkar jag det inte som just för att han är kastrerad utan mer som min uppfostrar jobbiga, uppstissade unghundshanar! ( min andra kastrat har ALDRIG blivit biten och han är heller aldrig sådär stissig som pudeln kan vara, så det är sättet inte kastreringensom gett pudeln ngt nyp ibland ). Han har blivit mycket mer försiktigt och därmed lydigare. Tar inte så mycket dumma beslut. Ingen övervikt MEN pga mindre giva och i grunden ändå lättstressad så har han ett högt kalkbehov, jag ger BARF och märker det direkt då han får röda tassar. ( tex triggas han av löptikar såklart ( spec om tikarna är uppstissade och juckar på varandra, då dras han med ) men bara om han är lös med dem inte vanliga promenader )

Eftersom vi hade stora problem med hundmöten även innan så ser jag inte de små problem vi har nu som problem. Kanske är det så att mötande hanar är förvirrade och spänner sig och då spänner sig min också men värre än så är det inte så länge vi har lite avstånd ( eller korv för den delen ). Någon enstaka hane, speciellt unga högtempade hanar, vill jucka på honom men min blir aldrig sur för just juck utan mer mot stressade unghanar i åldern 8-15 mån ca. Jag ser honom faktiskt som en väldigt språkklok hund som inte beter sig annorlunda än de intakta hanarna i området.

Vår andra hund, en vinthundsmix kom kastrerad hit från Irland. DÅ var han 1 år. Märker inget på honom,´lite osäker i vissa möten men annars en otroligt språksäker hund med megastort tålamod och alla hundar älskar honom.

Ingen av dem läcker och vinthunden är nästan svårfödd, självreglerar sig med mat. Det ska bli intressant att se dem bli gamla och se hur de är då. JO Pudelns päls blev mer som en vågig Portugis i kvalitén och inte längre lockig på kroppen men inga tovor utan väldigt lättskött. Vinthunden ser jag ingen skillnad på.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 273
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat