Kastrera hanhund.

Sv: Kastrera hanhund.

Jag har också två kastrater (av åtta hundar), men ingen av dem kastrerades när jag ägde dem. Den enda jag skulle överväga kastrering på är en hanhund som jag inte äger - främst för att hans könsdrift ställer till vardagen eftersom han inte kan vara i hundgården när tikarna löper...

Yes box!!! Stammer bra det om macho-jyckarna.

PL: otroligt manga veterinarer ar helt clueless om hur en hund kan reagera pa att bli snippad... i alla fall har. jag trottnade till slut pa att fa en sautans massa paminnelser (med 8 hanar har sa blev det en del, 1/hund 2 ggr/aret) och roade mig med en lang utlaggning for vettarna om det negativa i kastration. De skickar inte langre nagra paminnelser. Och sag duktigt snopna ut.

TS: har kommer en halsning fran bruttan i slentriankastreringsland som VAGRAR kastrera sa lange hunden mar bra

Inte nog med hur de kan paverkas ytterst negativt mentalt av det, det kan ocksa fa vissa cancerrisker att rakethojas.

Vet flera hundar som "fixats" med resultatet att de blev Annu mer opalitliga. Och inte blev de lugna heller.

Om Grana skrivit många veterinärer hade jag inte haft något att invända men hon drog alla veterinärer över en kam.
PL

Vi kastrerade vår när han var 2 år. Som granne med två tikar blev det väldigt stressigt för vår hund. Åt inte, sprang upp och ner hela tiden, rymde, kissade inne, med andra ord mådde han riktigt dåligt.

Jag upplevde en förändring från dag 1. Fortfarande lika pigg och livlig men inte stressad. Nu leker han med granntikarna och allt är frid och fröjd. Stannar på gården trots att han är av jaktras.

Jag har bara positivt att säga om kastreringen av vår hund i alla fall.

:bow::bow::bow::bow:

Jag skulle aldrig kastrera en hund utan ordentliga medicinska skäl!!

En till här som stämmer in i kören!

Förstår verkligen inte det där med att kastrera "för att få lugnare och medgörligare hund".

Skaffa annan ras?
Inte skaffa hund alls???

Veterinärerna vill väl tjäna pengar, därför framför de bara det bra med kastrering. Att det är ett ingrepp som faktiskt kan innebära en risk för hunden, och att det kan medföra mindre positiva saker "glöms" ofta bort, istället marknadsför många veterinärer kastrering som någon slags mirakelmetod för att få hunden lung&foglig. Tror man att man kan kastrera bort alla problem så tror man fel. Därmed inte sagt att inte kastering kan medföra positiva effekter, hos en hane som lider av för stora doser testosteron så kan en kastrering så klart hjälpa att reglera hormonnivåerna avsevärt.

Icke att förglömma är dock att en frisk hund har normala nivåer testosteron i kroppen, och därmed finns det ingen anledning att kastrera och utsätta hunden för ett kirurgiskt ingrepp.

Äsch, jag som är så nyfiken på om en kastrerad heeler blir en sofflimpakudde eller ej.... ;)

Aha hahaha:D Det tror jag inte dom blir. Är dom aktiva före, så är dom nog aktiva även efter - om dom inte göds pga galen kastrathunger;)

Undrar om jag kan halv-kastrera mina, så dom lugnar ner sig - bara lite:p

Jag kastrerade min hane dels för att han är blandis och absolut inte ska avlas på men också för att han var kyptochid. Gick bra och ser bara fördelar! Kissar iof lika mkt som min icke kastrerade hane. Men inget tikslickande längre, försöker inte längre sätta på alla tikar (löpande som ickelöpande). Större leklust och energi! :)

En till här som stämmer in i kören!

Förstår verkligen inte det där med att kastrera "för att få lugnare och medgörligare hund".

Skaffa annan ras?
Inte skaffa hund alls???

Fast hittills är det väl ingen som har påstått att deras hund har blivit lugnare av kastreringen? Våran är kemiskt kastrerad för att ta udden av hans tikfixering, från att bara vara ute efter att nosa och slicka trots att tikarna har sagt ifrån kan han istället leka med dem vilket gör hans liv betydligt roligare. Han är absolut inte lugnare, inte ett dugg medgörligare men han får inte tunnelseende när han träffar en tik. Visst kunde jag få honom att lyda en då och jag kunde under kommando få honom att leka fint men det är rätt skönt att inte behöva vara på honom hela tiden utan det räcker att övervaka leken.

Vilken ras vi valde hade inte alls med saken att göra och jag är rätt säker på att vi kan erbjuda ett fullgott hundliv. Han kunde redan innan den kemiska kastrationen vara lös på tomten, trots att han är jakthund, och energi nivån är svårt att avgöra om den är ännu högre nu än tidigare men han kräver sina dagliga pass för att vara nöjd.

Har en kastrerad hane pga att vi även har en tik.
Skulle inte kastrera om det inte var nödvändigt.
Min hane kastrerades som treåring, snabbt tappade han färg och fick mycket ulligare päls (långhårig schäfer).

Hela hunden förändrades till det sämre tycker jag, det som är plus är ju att mina hundar kan gå i hundgården tillsammans och de trivs med det. De är verkliga vänner :)

Jag diskuterade saken med veterinär som även påtalade att alla ingrepp medför risker. Så att de föreslår det för att tjäna pengar...nä det tror jag inte är så vanligt faktiskt. Riskerna tror jag de flesta är medvetna om, men man får väga för och emot.
Om det inte är uppenbara problem för hund eller ägare tror inte jag att många lägger 3500 kr på en kastration.

Jag vill nog säga att man inte får en lugnare hund utan en mindre stressad hund.

O de berättar om riskerna med utveckling av väldigt elakartad skelettcancer hos tidigt kastrerade hanar, om inkontinens som ibland inte kan medicineras bort + en massa annat.
Visst tjänar dom pengar på det, o försäkringsbolagen ger dig lägre premier.
Vetklinikerna har ju kastreringsdajver lite då o då för att flera skall kastrera, de har nog inte läst smådjursgruppens råd för kastrering av friska hundar.
:banghead:

Ja, jag tycker att jag fick en bra info och diskussion kring problematiken. Som sagt man får mäta för och nackdelar mot varandra.
En sönderstressad hund idag (och flera år framöver) eller en mer harmonisk hund som KANSKE i framtiden utvecklar cancer? I vårt fall var inte beslutet svårt.

Har de sådana kampanjer även för hundar? Bara sett för katter (där jag ser helt annan anledning till att kastrera).

kl
Jag skulle inte heller kastrera "bara för att", min hane ska dock kastreras nu dels för att jag skaffat tik, dels av vissa mindre saker som jag tror att kastrering kan verka positivt på. Vi får väl se.
Ser inga fel med att kastrera dock.

Jag har en blandras som absolut inte ska avlas på men enda orsaken till att jag skulle kastrera skulle vara sjukdom som är av sådan art att kastrering skulle vara endel av behandlingen.

Min hund bryr sig inte ens särskilt om löptikar. Hitills i hans sexåriga liv har han träffat på två tikar som han tycker luktar extra gott. Övriga har kunnat vara i höglöp utan att han har brytt sig tillräckligt för att ens vilja lukta lite extra och han har inte blivit stressad heller och då ser jag ingen anledning.

Jag kollade upp kastrering när han var liten eftersom en bekant ansåg att jag var dum i huvudet som inte kastrerade direkt och hittade då så mycket negativt om kastrering på hund så för mig var inte beslutet svårt.

De hundar vi har omkring oss som är kastrerade har alla fått någon form av problem efter kastreringen så de egna erfarenheter jag har av kastrering är enbart negativa.

Sund inställning.
Minns inte om någon skrivit om det i tråden, många kastrerade hundar kan inte könsidentifieras av andra hundar o en del hundar i omgivningen kan då ha lätt för att attackera dem, speciellt andra hanar.
Osäkra hundar kan bli mer osäkra.

Det är inte oproblematiskt att ha kastrerade hanhundar tillsammans med löptikar, hanarna kan para ändå o därmed kunna åstadkomma infektioner hos tiken.

Sund inställning.
Minns inte om någon skrivit om det i tråden, många kastrerade hundar kan inte könsidentifieras av andra hundar o en del hundar i omgivningen kan då ha lätt för att attackera dem, speciellt andra hanar.

Jag upplever detsamma, men tvärtom. Intakta hanar uppvaktar ofta kastrerade hanar, vilket då självklart kan leda till oro/bråk just pga det. Tikar kan många gånger ogilla kastrerade hanar och bli riktigt bitchiga. Har själv en sådan tik nu som och även min förra tik var sådan och det kom som en överraskning då den hunden var gudasnäll mot dom flesta. Funderade så varför det var några få hanar hon avskydde, tills jag fick insikt om att dom var kastrater :meh:

Jag upplever detsamma, men tvärtom. Intakta hanar uppvaktar ofta kastrerade hanar, vilket då självklart kan leda till oro/bråk just pga det. Tikar kan många gånger ogilla kastrerade hanar och bli riktigt bitchiga. Har själv en sådan tik nu som och även min förra tik var sådan och det kom som en överraskning då den hunden var gudasnäll mot dom flesta. Funderade så varför det var några få hanar hon avskydde, tills jag fick insikt om att dom var kastrater :meh:

Jag har också liknande erfarenheter. Jag jobbar på hunddagis och har märkt att de okastrerade hanarna ofta är väldigt intresserade av de kastrerade. Vi har även en tik på dagis som hatar precis alla kastrater, gör rejäla utfall mot dem, men hon går alldeles utmärkt ihop med okastrerade...

*knapplån*

Bra tråd. Jag fick igår efter akut veterinärbesök med ena hunden åka hem funderandes på om/hur jag ska kastrera honom efter medicinering som han fick nu 13 dagar framåt. Hans prostata hade blivit så stor att urinblåsan svullnat av trycket från prostatan och det hade blivit inflammation. Hundstackaren kunde inte kissa ordentligt, det droppade hela tiden ute som inne. Jag åkte in direkt eftersom jag fattade att något var fel.

Jag har själv alltid varit starkt emot att kastrera hundar som inte behöver det. I detta fallet blir det givetvis en kastrering eftersom detta gör j*vligt ont på hunden och jag vill inte att han ska behöva vara med om det igen och lida så som han gjort. Sannolikheten att problemet återkommer efter medicinering är ganska säker enligt veterinären.

Jag hade enligt veterinären tre alternativ: medicinera med tabletter emot detta, kemisk kastrering eller vanlig kastrering. Hunden det berör är 5 år och jag har ytterligare en hane som är 9 år hemma. Jag kan inte tänka mig att en kastrering skulle innebära några oroligheter i vår flock? Veterinären tyckte nämligen att det kunde vara bra att göra en kemisk kastrering först om man nu var orolig för hur det skulle bli hemma med den andra hanen, men jag tycker inte det ska vara några problem?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 273
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka