Kastrera 3 åring stående `?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fervour
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 422
F

Fervour

Vilka risker är det med en stående kastration ? Har en ganska stor häst, närmre 170. Måste man till klinik då eller kan man göra det hemma.

Sv: Kastrera 3 åring stående `?

Man kan göra det hemma. Mankhöjden har ingen betydelse i detta fallet.

I alla fall inte när det är rör sig om stora hästar, det blir ju bara lättare att komma åt. Shettisar vill de däremot ibland hellre ta på klinik! :D

Hans storlek underlättar ju vid stående kastrering och vi har kastrerat en fyra årig hingst hemma (halvblod) vet såg inte det som något bekymmer men det skulle tydligen vara känsligare med travare

vi kastrerade vår 3års halvblods hingst i tordags. vi tog ut distriktveterinären och det gick jätte bra. enl vet ska man vara noga med att förebygga infektioner. det är ju alltid en risk. kolla temp noga.
vet lugnade och smärtstillade hästen och kastrerade honom stående och han visade inte obehag. jag tror det var bra fr vår häst att få vara hemma hos sina kompisar hela tiden.

Hon jag prata med på kliniken sa att riskerna kom då allting var större, hålet efter testiklarna blev större och blodådrerna var större.
Så hon sa att alla större hästar borde sövas... men vem ska man lyssna på ?
verkar verkar finnas flertalet som kastrerar stående hemma och hittils har jag inte hört någon som säger att det vart problem...
men vore ju inte kul att vara den första med problem heller...

Dock vore det ju skönt att slippa betala de nästan 3000 extra och slippa väntetiden.

Jag har kastrerat mina hingstar stående sedan 1994-1995, tror att det var en av de första som gjordes här i landet, hade en amerikansk veterinär med den förtsta gången som instruerade vår "vanlige" veterinär.

Har bara positivt att säga om det.
Har kastrerat allt från små B- ponnyer, till nordsvenk och halvblod.

Jag har kastrerat mina hingstar stående sedan 1994-1995, tror att det var en av de första som gjordes här i landet, hade en amerikansk veterinär med den förtsta gången som instruerade vår "vanlige" veterinär.

Har bara positivt att säga om det.
Har kastrerat allt från små B- ponnyer, till nordsvenk och halvblod.

Menar du att man inte kastrerade hingstarna stående innan dess?! Det var märkligt... det har nog gjorts betydligt längre tillbaka. :smirk:

Jag har för övrigt också bara positiva erfarenheter av stående kastrering. :)

Senast ändrad av en moderator:

Har kastrerat mina stående (utom shettisen, honom "tippade" vi omkull i en backe). Jag ser mer fördelar med stående kastration än att söva hästen

KL

Jag har sett ett fall där det inte gick bra. Ett 3-årigt halvblod, lite åt det grövre hållet.
Ca 30min efter kastrationen hittades hästen liggandes på rygg med stora delar av tarmarna på magen.
Han hade fått tarmframfall och det gick inte att göra mer än att förkorta lidandet.

Ju större hingst desto större risk för stora inguinalkanaler = större risk för tarmframfall!

Efter att ha sett denna häst tror jag inte att jag kommer kastrera en hingst äldre än två år stående.

Vilka risker är det med en stående kastration ? Har en ganska stor häst, närmre 170. Måste man till klinik då eller kan man göra det hemma.

Det sägs ju att riskerna ska vara lika stora med stående som liggande.

Men vi använder oss alltid av liggande kastrering.De blir mycket mindre svullna efteråt så vi tycker att återhämtningen varit snabbare.(Har dock inga vetenskapliga belägg för det)

Vi har dessutom tyckt att det varit smidigt att lämna in hästen på klinik på morgonen för att sedan hämta den på kvällen.

Kompisen lät kastrera sin 3åring på närmare 180cm hemma i stallgången o det var inga problem alls

Jag hade aldrig hört om det tidigarre, kanske det var så att han lärde MIN veterinär det, amerikanen alltså.

OCH SÅ VAR DET 1984-85, INTE 1994-95...Suck... jag blir så matt...

Senast ändrad:

Jag kastrerade min hingst för 1 vecka sen och han ar pigg och glad redan dagen efter. Men vetrinären band upp honom i boxen just för att han inte skulle få chans att lägga sig ner..just för att förhindra ett just tarmframfall..så fick han stå i några timmar tills han piggnat till igen.

Ingen mer än jag som hört att vissa raser inte passar för stående kastrering???

Eller en viss skäckhingst som haft många avkommor som haft problem vid just stående kastrationer - dvs att "allt innanmäte" fallit ut...

Jag har faktiskt inte varit med om att en häst har lagt sig vid sedering. Anledningen till framfallet på den hästen jag har sett var nog inte att han hade lagt sig ner. Han låg nog snarare ner för att det gjorde mindre ont än när han stod upp eftersom tarmarna då hängde ner och drog. När han låg på rygg blev det ju inte samma dragning i tarmarna.

Jag har varit med om många kastreringar som har varit helt komplikationsfria men efter denna hästen så nej, jag vill aldrig mer se något sådant!

Hahaha nu är det nästan så att min kille får fortsätta vara hingst ! Här vill vi inte vara med om olyckor, men riskerna med att söva då ?
Är risken så mycket större att göra den stående hemma...? Nä fy blir nog sövning... känns tryggast då man bara har en endaste guldklimp!

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
886
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 877
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 797
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka