Kastrera 3 åring stående `?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fervour
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 422
Sv: Kastrera 3 åring stående `?

Ingen mer än jag som hört att vissa raser inte passar för stående kastrering???

Eller en viss skäckhingst som haft många avkommor som haft problem vid just stående kastrationer - dvs att "allt innanmäte" fallit ut...

Jag vet ett flertal veterinärer som inte gör stående på varmblodstravare efter tre års åldern, helst inte efter två år. Min man hade ett varmblod de gjorde det på som tre åring och allt gick enligt skolboken men han blev ändå tokdålig och ilfart till Ultuna där han fick stå närmare två veckor och sedan tog det över ett halv år innan han var som "vanligt" igen... Efter den vändan så har alla "våran" tränare haft blivit kasterade på klinik, liggande. Ytterst få komplikationer och snabbt tillbaka i träning.

En vetrinär sa att bruksraserna ofta klarar stående kastering bättre, jag var med vid en stående kastering av en 10 årigt russ, det gick utan några som helst problem!

veterinären kastrerade min hingst stående hemma i boxen. en annan gång när vi skulle kastrera en an shettisarna så gjorde veterinären det ute på backen när hästen låg ner.

glömde skriva det att den stående hingsten som vet kastrerade var ett vbl.allt gick bra. nu är det säkert 10 år sedan,har tyvärr inte den hästen kvar.

Det enda som jag har hört är att man bör vara försiktig med travarna när dom är 3 år eller äldre.

Oftast går det ju bra att kastrera vuxna hingstar stående. För ett år sen hade jag nog sagt att det inte är några problem med det....
´
Sen är det ju alltid en risk med narkos men en fullt frisk häst brukar klara det bra. Sen finns det en viss skaderisk vid själva kastningen. På kliniker/djursjukhus har dom speciella kastspiltor men veterinärer som kastar ute i fält har ju ingen sån utrustning.
Görs kastrationen inne i ett operationsrum är ju allt runt omkring mycket renare än om det görs i ett stall så infektionsrisken borde ju vara mindre.
Men för mig är det som talar för liggande på klinik just risken för tarmframfall.

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
885
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 877
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 793
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Elmia i helgen
  • När brukar uppfödare höra av sig?