KariFlex (islandshäst)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: KariFlex (islandshäst)

Knapplån.

Hur pass nära tycker nu framvalvet får ligga innan det är dax att sätta dit en padd?

Så länge sadeln inte hamnar emot vid något tillfälle(tex vid lättridning) tycker jag att det är ok. Och då gäller det inte bara vid manken utan längs med hela kanalen.

okej. får be henne känna efter. nä kanalen ligger fri. han är ordentligt bred över ryggen förutom just vid manken. Tack för svar

Jag fick hem min nya Kari Flex i fredags, har ridit i den två gånger och är helnöjd! :love: Har några frågor till er andra som har den:

Hur har ni era stigläder? Jag satte mina under kåpan och "uppochner", om ni förstår hur jag menar. Men det är ju så struligt att ändra längden på dom sen. Jag har två medryttare med olika benlängd... Har ni några smarta lösningar?

Vad har ni för pad under? Min sadel glider åt sidan när jag ska upp, beror nog på lite olika faktorer, jag e lite seg och hästen står inte still + att hon har världens största mage. :o Nån som har nåt förslag förutom snabbhet, uppfostran och bantning??? :confused:

Har läst att många lägger en pad som höjer upp den framtill. Undrar om jag skulle behöva ha det med. Tycker den är lite låg frami men det är kanske för att jag inte är så van med den ännu? Tycker inte att den trycker på manken iaf.

Ska försöka få ut ett foto på den för lite kommentarer...

hej!

varifrån har du köpt din kari flex? jag tänkte beställa en från soft saddles och började fundera på om dom skickar ända till åland? men det kanske inte du vet om det inte var därifrån du köpte din :crazy:

Jag har en en sån där "halv" gel-pad under min Kari Flex, men det räcker inte riktigt till då min häst är väldigt omusklad. Jag fick då tipset att vika en frottéhandduk två gånger på längden och lägga mellan padden och sadeln närmast manken istället för att köpa en massa paddar. Det funkar jättebra!

Jag har tagit hjälp att muskla min häst, och det var hon som tipsade mig. Hon har ofta hästar på tillridning och som hon säger kan hon inte hålla på och köpa nya saker hela tiden för varje ny häst hon har. För vitsen är ju att hästen ska muskla sig så att en pad blir onödig!

vilken återförsäljare du än väljer tror jag inte att det är några problem att skicka till åland. frakten blir säkert lite dyrare men de liter ju inte återförsäljaren av=)

Puttar lite på den här tråden.

Har hört att många som köpte sig en KariFlex inte alls är så nöjda längre som dom va när dom precis köpt.

Jag har haft hästen utlånad tills för två veckor sedan och har nu hunnit rida en del. Sadeln är fortfarande helt underbar och hästen går bättre än nånsin! Självklart har det mycket med fodervärden att göra men hade han haft en dålig sadel hade han nog inte gått så bra som han gör=)

Vill gärna höra vad ni tycker om era Kariflexer. Är dom fortfarande bra?

Undrar om folk har blivit nöjd med dom ändå i längden.

Ett tag var det många annonser på Kari flexs sadlar men nu är det inte särskilt ofta.

Ja, jag var jättenöjd ifrån början, sen blev jag missnöjd, nu är jag lite nöjdare igen :D den ligger mer still nu när han har musklat på sig lite, samt blivit rundare i övrigt, lite tjock sådär.

så slutsatsen blir alltså att ju bredare häst- ju bättre ligger sadeln?=) För naggur har en rätt stor gräskagge + en del muskler. så han är rätt bred nu. så kommer han ha fri tillgång på hö så han håller sig nog gansk bred hela året=)

så slutsatsen blir alltså att ju bredare häst- ju bättre ligger sadeln?=) För naggur har en rätt stor gräskagge + en del muskler. så han är rätt bred nu. så kommer han ha fri tillgång på hö så han håller sig nog gansk bred hela året=)

Ja, jag tror faktiskt det! :D Funkar så på Gauti i alla fall!

Jo, det ligger nog lite i det. Jag köpte en Kariflex när min häst var som fetast men ju mer hon gick ner i vikt ju mer framträdde manken, och rätt som det var så fick jag köpa en pad som höjer upp sadeln framtill. Dessvärre blir det alldeles för lite utrymme kvar för ryggraden med en sådan pad så jag är inne på att byta sadel igen. Hon är inte så musklad heller så det är inte så mycket "vaddering" av det slaget heller.

Fast det är klart, med fri tillgång på hö ett par veckor så passar nog sadeln igen:idea:

Jag är nog nöjd med min fortfarande! Och den ligger helt still fast magen är extra stor efter sommaren, med en gelpad under. Jag upplever att min häst trivs med sadeln, hon säger ifrån ordentligt när det är nåt hon inte är nöjd med...

Jag köpte min begagnad, nästan ny... Då man köper en beg vara till åland behöver du inte betala moms på den, bara det står på paketet att den är begagnad! Men jag har även beställt hästgrejer via nätet hit, och tullat in dom. Det hat gått bra det med!

Jag är nog nöjd med min fortfarande! Och den ligger helt still fast magen är extra stor efter sommaren, med en gelpad under. Jag upplever att min häst trivs med sadeln, hon säger ifrån ordentligt när det är nåt hon inte är nöjd med...

Är det verkligen bra med en gelpad under en bomlös sadel? Åker inte "gelen" upp i kanalen då och förhindrar att det just blir en kanal. så sa dom på H*öks till mig, då jag tänkte köpa en gelpad till min kariflex

Beror nog helt på vilken gelpad. Såg att Gel-Eze (absolut den bästa gel och antiglidpad jag varit i kontakt med) nu även hade en tunnare som bara var antiglid. Den tjockare Gel-Ezen åkte inte upp i kanelen utan ligger jämt mot ryggen och då den är väldigt flexibel i materialet så följer det ryggens rörelser.

Måste ertjänna att jag är såld på den och har även haft den när jag ridit barbacka för att ha det lite skönare för min bak

jag har åxå en gel-eze, fast wither paden. köpte den till förra sadeln, en bomsadel. men har den till KariFlexen åxå. Får för mig att sadeln ligger lite bättre då. Naggur e lite bakhög så det blir lixom planare med den under=)

Hörde att den funkar bättre som sadelstoppare. Har du märkt om det stämmer

Kariflexen ligger där den ska både med och utan padd.
Bomsadeln jag hade innan åkte fram hela tiden. Med padden åkte den inte lika mycket. så lite hjälpte den

Jag är jättenöjd med min kari-flex.
Bäst ligger den på unghästen som är rund och fin i ryggen. Även min andra häst kan ha den men där är manken närmare så en pad behövs på honom.
De som säljer sina kariflex igen, är de som har häst med tydlig manke, då fungerar den nog inte

Nä den ligger jättefint och rakt och bra! Den gelpad jag har ser ut lite som en fjäril, har "utskuret" (vet inte hur jag ska förklara) skåror och så är den full med hål. Man behöver tvätta den efter varje ridtur, då blir den jätteklibbig och bra! Det är enda sättet att få sadeln att ligga still på min häst, och det är bättre än svanskappa iaf! Jag kan ta foto på den om du vill se hur den ser ut!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Hejhej, jag äger inte en islandshäst men däremot en rund, rörlig tunna med otroligt bred manke och jag har svårt att hitta en sadel till...
Svar
2
· Visningar
3 475
Senast: Snurre
·
Islandshäst Hjälp, nu är jag verkligen vilse i sadeldjungeln. Jag har precis gått och köpt en islandshäst och sadeln som följde med hästen ligger...
Svar
2
· Visningar
1 518
Senast: Ninnea
·
Utrustning Är fundersam över sitsstorlek på akademiska sadlar. Hur är de olika märkena i storlek för byxbak etc? Är i nuläget mest intresserad...
Svar
9
· Visningar
3 254
Senast: Liten
·
S
Utrustning Behöver tips på sadlar som passar en stor islandshäst med lång, rak rygg! Har under en längre tid ridit med en bomlös diddi-sadel, men...
Svar
2
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka