KariFlex (islandshäst)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: KariFlex (islandshäst)

Den har vanliga stigläderkrampor som de flesta sadlar har.

jaha men gud vilken tur(de flesta bomlösa tills nu har ju en sluten ring) då för då är ju de stiglädren perfekta.

Tack för det! Ska försöka leta reda på ett par såna, dom låter ju jättebra!

Hejsan
jag bara undrar om det finns någon i närheten av Karlskoga här, som har en Kari Flex, skulle så gärna vilja ha tag på en så jag kunde kolla hur den ligger på min häst:rofl:

en fråga bara...kan man tänka sig nån annan typ av pad, jag gillade inte att ha den där wintecpaden..känns faktiskt skillnad ;) På halvblodet la jag den under sen på friesern behövdes inte padden( så rund och go över manken..) Och jag kände skillnad när jag rider med pad och utan pad...

Visst, jag kan ju tycka att Grandeur är bra, där kan man stoppa i så lite eller så mycket man vill, där man vill. Ta en med filtundersida så ligger den grymt bra på hästen också.
Finns ju i alla former man kan tänka sig dessutom :idea:

stall vrå....Vilka olika undersidor finns det? Varför är filt bäst ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jaha, men då är det nog sadelgjordsstropparna som gör det, det har jag sett på andra... Men gör det nått då? :confused: det syns ju inte?

om man ska ta hem och prova den så får man kanske inte lämna tillbaks den med märken där under väl? om det blir märken så snabbt menar jag.:confused:

Med mjuka stigläder verkar det inte bli märken. Jag har hittills ridit i min nya kari flex 4 timmar med stiglädren under kåpan, och det syns absolut ingenting.

Fortsätter på din fråga från andra bomlöstråden. Jag har provat med special foam pad under min sadel, men jag gillade det inte riktigt. Tyckte jag kom upp lite för mkt över hästen, dessutom lyfte den mer än vad som behövdes på Dimma så när hon satte under sig hamnade jag lite i bakvikt. Utan pad kändes det bättre men då var den lite väl nära manken. Med eze-gel pad under framvalvet blev det mkt bättre. Lagom lyft och det kändes bra... Men det är nog väldigt individuellt på olika hästar med olika kroppsform.

Jag har ju inte hunnit rida så mkt i min sadel ännu, och den känns lite ovan, men jag gillar den, absolut!

om man ska ta hem och prova den så får man kanske inte lämna tillbaks den med märken där under väl? om det blir märken så snabbt menar jag.:confused:

Jaa.. men man kan ju lägga tex en bit lakan eller en liten handduk emellan. Fast de återförsäljare som har provsadlar har ju (antar jag) begegnade sadlar som man får hem och prova, så man kan testa ordentligt. Då gör det ju inget om det blir märken.

stall vrå....Vilka olika undersidor finns det? Varför är filt bäst ;)

Bland andra, nu vet jag inte vilken modell Stall Vrå har, men jag tycker att de som har öppningen till fickan upp mot ryggraden är mindre bra då de är väldigt hårda mot ryggraden och jag skulle oroa mig för skav och tryck. Den andra typen har öppningen neråt och på utsidan
future1.jpg

Det finns vanlig bomullsundersida, låtsas fårskinn och filt.
Jag vet inte varför filten ligger bäst, antar är det är det där med naturmaterial :idea: Bomull på hästhår glider iaf jättemycket, och jag tycker att, om jag jämför, när jag rider flexen med wintec-paden och ingen voljock eller bara med Grandeurpaden så ligger sadeln bättre med bara Grandeurpaden. Iaf nu på långa vinterpälsen :crazy:

Fast de återförsäljare som har provsadlar har ju (antar jag) begegnade sadlar som man får hem och prova, så man kan testa ordentligt. Då gör det ju inget om det blir märken.

Jag tror att "freyr frá mosfellsbae" funderat på att köpa från softsaddles eftersom h*n länkat dit tidigare. De lånar inte ut mot deposition utan där får man köpa sin egen sadel och sedan provrida den. Passar den inte så får man skicka tillbaka den (öppet köp) under 2 v...

Aha :idea: Jag förstår... ja, då är det ju krångligare. Det är så svårt att prova en sadel riktigt utan att få använda den :crazy:

Knapplån.

Hur pass nära tycker nu framvalvet får ligga innan det är dax att sätta dit en padd?

Fast jag tror det fungerar ganska bra att provrida utan att "förstöra"! Jag köpte min så, och håller med om att det inte är optimalt, men med mjuka läder, rent underlag och en sadelgjord med rullspännen så har det inte blivit det minsta märke under de 4 timmar jag ridit... Men lite oroligt kan det ju kännas, inte kul om det blir märken och man inte får full summa pengar tillbaka!

Knapplån.

Hur pass nära tycker nu framvalvet får ligga innan det är dax att sätta dit en padd?

utan pad hade jag 1-1½ fingrar emellan, det tyckte jag var för lite... Med eze-gel under framvalvet har jag knappt 3 fingrar, det känns lagom. Med front risern hade jag över 4 fingrar vilket kändes för mkt, då hamnade jag i bakvikt när hon satte under sig...

okej. va hos fodervärden och hälsade på i lördags och kände på sadeln då. utan ryttare i + vojlock med ludd vid framvalvet va de lite mer än två fingrar kvar. med ryttare va de lite mer än ett finger emellan. Då e de hög tid att skaffa en padd alltså?

Han har 0 muskler nu så sadeln kommer hamna bättre snart. Borde jag köpa en padd ändå?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Hejhej, jag äger inte en islandshäst men däremot en rund, rörlig tunna med otroligt bred manke och jag har svårt att hitta en sadel till...
Svar
2
· Visningar
3 475
Senast: Snurre
·
Islandshäst Hjälp, nu är jag verkligen vilse i sadeldjungeln. Jag har precis gått och köpt en islandshäst och sadeln som följde med hästen ligger...
Svar
2
· Visningar
1 518
Senast: Ninnea
·
Utrustning Är fundersam över sitsstorlek på akademiska sadlar. Hur är de olika märkena i storlek för byxbak etc? Är i nuläget mest intresserad...
Svar
9
· Visningar
3 254
Senast: Liten
·
S
Utrustning Behöver tips på sadlar som passar en stor islandshäst med lång, rak rygg! Har under en längre tid ridit med en bomlös diddi-sadel, men...
Svar
2
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka