KariFlex (islandshäst)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: KariFlex (islandshäst)

Jamen det där var ju spännande :devil: Kaupre har ingen egen modell! Varenda jäkla återförsäljare har även Kari Flex i läder om de tar hem den :devil:

Irriterande när återförsäljare faktsikt ljuger... *grrr*

När jag beställde min därifrån så fick jag den ifrån danmark, den dom hade beställt därifrån då vill säga. Men jag har den med mocka sits jag. Syrran fick vänta läääänge på sin helt i läder också, för de tillverkar den inte själv tydligen. Och många ville ha en sådan just då. Men ifall de är deras modell eller inte har jag ingen aning om...?! :)

Senast ändrad av en moderator:

Nej, den är inte för lång för en häst med kort rygg *suckar*
Är du sadelinprovare? Vad vet du om hur den där sadeln är uppbyggd?

Den har en väldigt följsam plastplatta i sig som hjälper till att fördela vikt. Den är dock som mjuk att det lätt går att böja sadeln vilket är utmärkt för en häst med kort rygg.

Jag önskar att folk som bara gissar kunde sluta uttala sig som om de visste vad de pratar om :smirk:

OOOOKej som SAGT så har jag provat sadeln på min kortryggare häst så jag om någon borde veta:smirk: så passa dej själv innan du uttalar dej:rofl:

och den var FÖR lång för min kortryggade häst och därmed basta det kunde vilken idiot som helst se...

eller tycker du detta ser lagom ut?

sen kan ju du berätta hur du kan veta att den passar kortryggade hästar när du inte ens testat mohahaha:rofl:

och som jag skrev i mitt inlägg så VET jag att den innehåller en mjuk plast"bom" och jag vet rätt mkt mer om den sadel eftersom jag funderat på att köpa den.
det jag tycker är dåligt med den att i sits 17,5 så tror iaf jag att sitsen ska vara asstor men den är rätt liten för jag har 16,5 i vanliga fall, men trots liten sits så är sadel väldigt lång tyvärr.
kari flexen är runt 45cm i anläggningayta. men eftersom den är rättså stabil för att vara bomlös så är den för lång för de flesta kortryggade islandshästar.

nu när jag gämför bilderna så ser t.o.m kari flexen mkt längre och större ut fast den inte ens är det(tror jag är). för min sadel (torsionen) låter bogarna gå helt fritt fast att den inte ligger längre bak än vad kari flexen gör på bilden.

jag väntar fortfarande på att de som tillverkar bomlösa sadlar ska komma på att de kan göra kortare varianter till oss med kortryggade islandhästar.
nu har jag en 50cm lång torsion island alldeles för lång igentligen ser gigntisk ut men till skillnad från kari flexen så är torsionen mkt mjukare därför kan min häst ha den och han går rent i alla gångarter, när jag provred kari flex så haltade/rollade han i traven och hade problem med traven. alltså va den för lång och tryckte både på bogarna och länden på min häst.

så frågan e ju om inte jag istället önskar att folk kunde läsa lite bättre i fortsättningen:p

Senast ändrad:

ja för visst gör det inte så mycket om sadeln är liite för lång så den hamnar mindre än en hand från virvelv. läste någonstans att eftersom den har en flexibel bom som inte trycker där så gör de ingen skillnad. hoppas du förstog vad jag menade=)

tyvärr är det så att man ska inte kolla vart virveln är utan var revbenen slutar för lägger du sadeln bakom revbenen så ligger den rakt på inre organ vilket är jättefarligt dock inte lika hemskt med denna bomlösa som med en bomsadel
men man får ju inte glömma att kari flexen trots allt har en mjuk bom i sig som gör den mer stabil än andra bomlösa och därmed ett tryck längre bak på hästen oxå.

knapplån

Nu har jag provridit sadeln! den låg bra och åkte inte fram. den va lite väl vid, så jag får ha padd ett tag i alla fall. har en witherpad. ska prova med den i morron och se om den räcker. annars får jag beställa en foampad av ESH=)

tog såklart inte med kameran, men ska försöka komma ihåg de imorron.

Sadeln låg helt stilla. vickade inte alls som jag tycker många bomlösa gör, den var mjuk och skön att sitta i och gav hyffsat stöd. Hästen känder mer avslappnad, och för första gångn kunde jag sitta ner i traven utan att studsa av=)

än så länge, MYCKET nöjd!

en del säger ju att det är dålig kvalite på lädret, men mjukt va de i alla fall=) inte alls så där papprigt eller plastigt som typ hööksträns kan kännas.

VA? Jag har inte sagt att jag utformat Kari Flex??? Eller kanske tryckte du på fel inlägg:confused:

knapplån

Nu har jag provridit sadeln! den låg bra och åkte inte fram. den va lite väl vid, så jag får ha padd ett tag i alla fall. har en witherpad. ska prova med den i morron och se om den räcker. annars får jag beställa en foampad av ESH=)

Sadeln låg helt stilla. vickade inte alls som jag tycker många bomlösa gör, den var mjuk och skön att sitta i och gav hyffsat stöd. Hästen känder mer avslappnad, och för första gångn kunde jag sitta ner i traven utan att studsa av=)

en del säger ju att det är dålig kvalite på lädret, men mjukt va de i alla fall=) inte alls så där papprigt eller plastigt som typ hööksträns kan kännas.

Vad kul att du gillade sadeln :bump: Tycker den är suverän jag, man känner verkligen vad hästen gör och den störs inte av sadeln. Min häst är stor så den är inte vid på honom, men som du säger är det ju bara att lösa med en pad :)
Ha mjuka stigläder bara, för det repar tyvärr lätt i lädret annars, både min och syrrans sadel blev så nästan på en gång, så ett tips bara att använda mjuka stigläder som inte skaver eller repar på lädret :idea:
Lycka till :) Ser fram emot bild

Har haft en karipadd (dock inte flex) och den var jättebekväm och jag tycker jag fick bra sits i den (har inte världens bästa annars), dessvärre var jag tvungen att sälja den eftersom den var på tok för lång för min häst. Ett litet minus är dock att hästen ska ha obefintlig manke om en kari ska passa, har sett att den trycker på väldigt många hästar just på manken. Men de kanske har fixat till den detaljen på senaste, eller så kanske det bara är karipadden som är utformad på det viset?

VA? Jag har inte sagt att jag utformat Kari Flex??? Eller kanske tryckte du på fel inlägg:confused:

Jag glömde skriva vilka jag riktade inlägget till. Jag svarade på både Gullans och Skuggis inlägg i samma svar. Angående längden på sadeln, bommens utformning och huruvida texten på Kaupre hemsida är lögn eller inte.

j, hade den inte passat eller varit dålig på nått annat sätt hade jag gett upp å ridit barbacka resten av livet=)

mig gör de inget om sadeln blir repig på undersidan, har ett par globusläder som inte alls är mjuka. men jag är riktigt pank nu, så dom får duga=)

Nu ska jag ut till stallet å rida, igår red jag bara runt i ridhuset eftersom de regnade. kan ju inte blöta ner sadeln om jag skulle behöva lämna tillbaka den=). Red utan stigläder åxå. så nu får vi se hur den är att rida i "på riktigt".

ska fösöka komma ihåg å fota idag=)

okej. jo, den trucker ju lätt på manken tyvärr. men just för tillfäller är inte Naggur så välmusklad. ofta när man byter från bomsadel till bomlös brukar om muskla sig vid manken ganska fort, just för att sadeln tryckt där innan så musklerna inte kunnat utvecklats.

den var FÖR lång för min kortryggade häst och därmed basta det kunde vilken idiot som helst se...
sen kan ju du berätta hur du kan veta att den passar kortryggade hästar när du inte ens testat mohahaha

och som jag skrev i mitt inlägg så VET jag att den innehåller en mjuk plast"bom" och jag vet rätt mkt mer om den sadel eftersom jag funderat på att köpa den.
--
jag väntar fortfarande på att de som tillverkar bomlösa sadlar ska komma på att de kan göra kortare varianter till oss med kortryggade islandhästar.
---
lägger du sadeln bakom revbenen så ligger den rakt på inre organ vilket är jättefarligt dock inte lika hemskt med denna bomlösa som med en bomsadel
men man får ju inte glömma att kari flexen trots allt har en mjuk bom i sig som gör den mer stabil än andra bomlösa och därmed ett tryck längre bak på hästen oxå.

När du red i Flexen, hur kändes det då om du stack in handen under bakvalvet, var det något egentligt tryck där, Eller hakar du upp dig på att det är en "bom" i sadeln och att det därför borde vara farligt att sadeln sticker ut bakom sista revbenet? Kan inte någon som har tillgång till en Kf försöka fånga "plastbommen" på bild? Man ser skivan om man glipar på sätet och kåpan.

Jag trodde också när jag var yngre att anledningen till att sadlarna nte skulle vara längre än sista revbenet berodde på att "den kunde trycka på njurarna", men nu vet jag bättre. En god anledning att inte ha något kraftigare tryck bakom revbenen är dock att ryggen inte är lika stark där. Titta på tex. sidan 69 i Hästens biologi som jag antar att du hade som undervisningsmaterial på ditt naturbruksgymnasium så ser du vart njurarna är placerade. Ganska djupt inne i hästen. Jag köper att de kan påverkas indirekt om man har en spikrak stenhård gammal planka till Islandssadel som ligger som en bro och trycker med nästan hela ryttarens vikt på muskler och nerver i ländryggen, men knappast att en så mjuk sadel som KF skulle kunna göra det. Och har man en sådan sadel som jag beskrev så har man säkert en hel del andra problem redan innan njurarna påverkas.

Kari Flex är såpass mjuk att den trots sin längd inte ger ett kraftigt tryck längst bak under sitsen mot hästen såvitt jag kände när jag red i den ivart fall. Jag har svårt att se att det skulle kunna bli punkttryck längst bak på den då den ju formar sig efter hästens rygglinje och är väldigt mjuk. På min häst gled den fram av olika anledningar och la sig på bogarna. MEN trots det upplevde jag inte att hans bogrörelser hämmades. Och han brukar reagera ganska tydligt om bogarna störs annars.

Sammanfattningsvis: Estetiskt sett är sadeln absolut för lång för din kortryggade häst, han drunknar i den, men jag tvivlar på att den skulle skada honom.

Klippt ur en annan intressant tråd:
zesel skrev:
Att man ska trycka på njurarna behöver man inte oroa sig för - skröna. De ligger långt ned, och påverkas inte av direkt tryck på ryggen. De ligger innanför ländkotornas tvärutskott, så de har "benskydd" de också - högra njuren täcks dessutom till största delen av revbensbågen!

Däremot ska man vara försiktig med punkttryck här ändå - man kan indirekt tänkas påverka njurar och andra inre organ med innervering utgående från ländryggen.
Musklerna i sig är också känsliga för punkttryck.
Länk till tråden
Jag menar inte att knäppa dig på näsan eller så, men jag tycker att rätt fakta skall stå så att vi kan få slut få detta tjafsande någongång.

Såhär låg KF på min häst

En till bild

Och ytterligare en

Angående att det borde gå att få tag på kortare bomfria sadlar så gör det redan det, vilket jag tipsat dig om tidigare.

Går Kari Flexen att hoppa med, det brukar ju inte gå med andra bomlösa sadlar. Tänkte att eftersom det är en bom i den så är den kanske mer stabil för sånt, eller?
Med tanke på längden hos sadeln så såg jag om jag inte misminner mig att den fanns i nån ytterligare kort modell av Kari Flex som var endast 40 cm i anläggningsytan.

Jag vågar inte rekommendera att hoppa med Kari Flexen annat än "några små skutt i skogen" då den är så mjuk som den är och jag tvivlar på att "bommen" som finns i är så stark att den verkligen fördelar trycket från stigläderfästena bra vid nedslaget när ryttaren står i hoppsits. Men jag vet inte. Det finns andra bomfria sadlar som är kraftigare i konstruktionen är just Kari Flex, men som sagt, skall man hoppa regelbundet är det nog bättre att välja en bomsadel. Och jag räknar Kariflex som bomfri eftersom dess funktioner mer liknar en bomfri sadel än en bomsadels.

Jag har inte sett Kari Flex bom "naken", bara det som går att se på en "påklädd" sadel, och där ser det inte ut att vara mer än en plastskiva på kanske 0,5-1cm tjocklek som utgör bommen. Kanske dämpar det tillräckligt för att vara ok att hoppa med, kanske inte.

Gissade nästan det men var tvungen att fråga. Funderade på att köpa en sån till en av mina hästar men hästens medryttare tycker mycket om att hoppa så då kanske det är dumt att ha en sån sadel!

knapplån

va kul att den kändes bra det är ju så det ska kännas för både häst och m'nniska när man testar sadeln allt ska klaffa lixom då är det rätt sadel.
har bara känt så hittils med den jag äger nu(torsion island) men det är SJÄLVKLART väldigt individuellt för häst och människa.

hade min häst haft lite längre rygg hade jag nog köpte denna direkt istället för att ha testat en torsion. men tyvärr funkade ju inte denna till just min häst.
annars tyckte ja det va en skön sadel att sitta i, har du med mocka sits? jag testade en med mocka och man sitter ju jättestadigt.

oj va långt du skrev ska försöka svara utifrån vad JAG och HÄSTEN upplevde när vi testade Kari Flex sadeln.

jo som jag skrivit tidigare så kan man ju lyfta på bakvalvet eftersom det är mjuk så sitter man lite längre fram i sadeln så kan man ju "vifta" med sista änden av sadeln typ....så den är väldigt lös eller vad man ska säga där bak.

eftersom jag inte kan tala med hästar så vet jag inte exakt vad det var som min häst reagerade på men uppenbarligen va något fel eftersom han haltade/rollade i traven vilket han oxå gjorde när jag hade en bomsadel på 39cm som var för lång och hade ett för smalt järn så vikten kom mestadels bak på ryggenb + gled fram....jag red med den felaktigt max 5 gånger men när jag upptäckte felet så kastade jag den åt skogen eftersom min häst så slutat trava helt.

det slutade med att vi fick åka till en equterapeft och fixa låsningen som blivit p.g.a min 16,5 tums, 39centimeters wintec dressyr cair 500 sadelns fel.

en bomsadel som är väldigt kort men tydligen för lång för min häst, låsningen satt i slutet av hans korta rygg så när han slutade trava måste det ha berott på att sadeln tröck bak på ryggen.

och jag kan säga det att av alla bomlösa jag testat så kan min häst bara ha(hittils) dessa sadlar:
-barefoth chayenne
-knights
-Torsion Island som vi valde för ingen sadel har har gåttså jäkla bra som med denna han riktigt älskar den, jag tycker den är för lång för min bak eftersom jag e rätt liten men eftersom hästen går så himla bra med den och jag hittils inte hittat någon bättre så har jag kvar den.
han gick helt rent i traven och gick i form i alla gångarter det har jag aldrigt upplevt innan på en 30min ritt(han kunde de inte innan den turen).

dessa sadlar har jag testat och för varje sadel har min häst börjat halta/rolla i traven, alltså samma tecken visar han då som han visade med min felaktiga bomsadel:
-kari flex
-top reiter

och jag tror att dessa sadlar helt enkelt är för "stabila" för min häst han pallar tydligen inte av en sadel (kvittar tydligen om den är bomlös stabil eller bomsadel) som är längre än 35cm max alltså.

jag vet som sagt inte exakt varför han haltar och inte vill trava i form med dessa stabilare bomlösa men han har uppenbarligen dåliga minnen, det kan ju vara för att dessa sadlar tycker mer på manken än vad de andra(som har ett slags trä sak över manken som håller manken helt fri). men jag tror snarare på att han helt enkelt har mkt svårare att röra ryggen och svikta i ryggen om det är för stabilt.

sen kan jag ju tillägga att denna hästen går bäst barbacka vet inte om de beror på att jag tycker det är enklare men det är så vi nått mest framgångar:banana:

men nån gång hoppas jag på att det kommer en bomfi rättså stabil sadel på 35cm. helst kortare men lite måste ja ju kunna trycka ner rumpan i.

och hittils finns ingen sån sadel som jag hört talas om iaf.

så som sagt jag vet inte om det kanske bara är min kortryggare häst som inte pallar med kari flex men den erfarenheten jag har är iaf att den är för lång för min häst både estetiskt och främst så visar han tecken på att han inte tycker om den på nåt sätt.

dock gick han bättre med kari flexen än med top reitern.

men i kari flexen ville han inte gå på tygeln/höja ryggen utan gick emot nåt förskräkligt i handen vilket han inte brukar göra.

i top reitern gick han och krökte på halsen men ville inte höja ryggen.

har bilder på det oxå om nån vill se.

jag tycker min torsion ser gigantisk ut på bilderna men faktiskt så ser den iaf mindre ut än vad kari flexen gör på bild iaf så ja tror ja håller mej te den ett tag till tills de kommer en kort kari flex:banana:

men ja tror säkert denna Kari Flex ligger asbra på andra hästar än min det enda negativt är ju att den har så himla låg mankfrihet vilket jag tycker är rätt dåligt de borde väl kunna göra bättre mankfrihet så svårt kan ju inte det vara.
jobbigt med paddar och så då kan man ju lika gärna köpa en torsion som har väldigt bra mankfrihet + padd.

såhär ser Torsion island ut frammifrån, ordentligt med mankfrihet

och från sidan, där man ser en dragkedja i det facket ligger en svarvad träbåge som håller sadel ifrån manken.

o så hela kittet med padden under med som håller ryggraden fri från tryck

men priset är ju en aning annorlunda + att kari flexen ser mer ut som en riktigt sadel vilket är väldigt possitivt.
en annan bra sak med kari flexen va, upptäckte jag att sadelstropparna är fästa mkt längre fram än på min torsion vilket gör så att sadeln inte glider fram lika lätt, mkt bra.

När du red i Flexen, hur kändes det då om du stack in handen under bakvalvet, var det något egentligt tryck där, Eller hakar du upp dig på att det är en "bom" i sadeln och att det därför borde vara farligt att sadeln sticker ut bakom sista revbenet? Kan inte någon som har tillgång till en Kf försöka fånga "plastbommen" på bild? Man ser skivan om man glipar på sätet och kåpan.

Jag trodde också när jag var yngre att anledningen till att sadlarna nte skulle vara längre än sista revbenet berodde på att "den kunde trycka på njurarna", men nu vet jag bättre. En god anledning att inte ha något kraftigare tryck bakom revbenen är dock att ryggen inte är lika stark där. Titta på tex. sidan 69 i Hästens biologi som jag antar att du hade som undervisningsmaterial på ditt naturbruksgymnasium så ser du vart njurarna är placerade. Ganska djupt inne i hästen. Jag köper att de kan påverkas indirekt om man har en spikrak stenhård gammal planka till Islandssadel som ligger som en bro och trycker med nästan hela ryttarens vikt på muskler och nerver i ländryggen, men knappast att en så mjuk sadel som KF skulle kunna göra det. Och har man en sådan sadel som jag beskrev så har man säkert en hel del andra problem redan innan njurarna påverkas.

Kari Flex är såpass mjuk att den trots sin längd inte ger ett kraftigt tryck längst bak under sitsen mot hästen såvitt jag kände när jag red i den ivart fall. Jag har svårt att se att det skulle kunna bli punkttryck längst bak på den då den ju formar sig efter hästens rygglinje och är väldigt mjuk. På min häst gled den fram av olika anledningar och la sig på bogarna. MEN trots det upplevde jag inte att hans bogrörelser hämmades. Och han brukar reagera ganska tydligt om bogarna störs annars.

Sammanfattningsvis: Estetiskt sett är sadeln absolut för lång för din kortryggade häst, han drunknar i den, men jag tvivlar på att den skulle skada honom.

Klippt ur en annan intressant tråd:

Länk till tråden
Jag menar inte att knäppa dig på näsan eller så, men jag tycker att rätt fakta skall stå så att vi kan få slut få detta tjafsande någongång.

Såhär låg KF på min häst

En till bild

Och ytterligare en

Angående att det borde gå att få tag på kortare bomfria sadlar så gör det redan det, vilket jag tipsat dig om tidigare.

OOOOKej som SAGT så har jag provat sadeln på min kortryggare häst så jag om någon borde veta:smirk: så passa dej själv innan du uttalar dej:rofl:

och den var FÖR lång för min kortryggade häst och därmed basta det kunde vilken idiot som helst se...

eller tycker du detta ser lagom ut?

Det handlar inte om huruvida den SER för lång ut. Det kanske den gör, det är en smaksak. Men den är inte för lång i det avseendet man annars menar när man säger att en sadel är för lång, dvs att den är så lång att den skadar hästen. Den är så mjuk att den följer ländens lutning uppåt.

sen kan ju du berätta hur du kan veta att den passar kortryggade hästar när du inte ens testat mohahaha:rofl:

Jag vet eftersom jag är diplomerad sadelinprovare och har provat in den sadeln på en jäkla massa hästar... Jag vet hur hästens rygg fungerar och jag vet hur sadeln beter sig på hästen. Dock passar den inte på alla, det är inte det jag säger. Och när den inte passar, är det av olika skäl. Men att säga att den är för lång för en kortryggad häst är helt enkelt fel. Till att börja med måste du i så fall specificera HUR lång en kort rygg är...

det jag tycker är dåligt med den att i sits 17,5 så tror iaf jag att sitsen ska vara asstor men den är rätt liten för jag har 16,5 i vanliga fall, men trots liten sits så är sadel väldigt lång tyvärr.
kari flexen är runt 45cm i anläggningayta. men eftersom den är rättså stabil för att vara bomlös så är den för lång för de flesta kortryggade islandshästar.

Så du vet mycket om den eftersom du TÄNKT köpa den? Ja, det var verkligen gedigen kunskap du baserar dina uttalanden på. Den kanske inte passade på din häst, det säger jag inget om.

nu när jag gämför bilderna så ser t.o.m kari flexen mkt längre och större ut fast den inte ens är det(tror jag är). för min sadel (torsionen) låter bogarna gå helt fritt fast att den inte ligger längre bak än vad kari flexen gör på bilden.

nu har jag en 50cm lång torsion island alldeles för lång igentligen ser gigntisk ut men till skillnad från kari flexen så är torsionen mkt mjukare därför kan min häst ha den och han går rent i alla gångarter, när jag provred kari flex så haltade/rollade han i traven och hade problem med traven. alltså va den för lång och tryckte både på bogarna och länden på min häst.

så frågan e ju om inte jag istället önskar att folk kunde läsa lite bättre i fortsättningen:p

*tio tecken*

Har haft en karipadd (dock inte flex) och den var jättebekväm och jag tycker jag fick bra sits i den (har inte världens bästa annars), dessvärre var jag tvungen att sälja den eftersom den var på tok för lång för min häst. Ett litet minus är dock att hästen ska ha obefintlig manke om en kari ska passa, har sett att den trycker på väldigt många hästar just på manken. Men de kanske har fixat till den detaljen på senaste, eller så kanske det bara är karipadden som är utformad på det viset?

Kari Pad är lägre i fram än Kari Flex ja. Men även Flex ligger lågt på många, därför kan det vara bra att köpa någon upplyftande pad som de flesta återförsäljare har. Det är mycket viktigt att manke och ryggrad går fria.

Det handlar inte om huruvida den SER för lång ut. Det kanske den gör, det är en smaksak. Men den är inte för lång i det avseendet man annars menar när man säger att en sadel är för lång, dvs att den är så lång att den skadar hästen. Den är så mjuk att den följer ländens lutning uppåt.

Nej men som sagt om du lästmitt andra inlägg vilket du uppenbarligen inte gjort så hade du vetat att sadeln passar inte min häst han får uppenbarligen ont/blir besvärad av den eftersom han knappt kunde trav och gick emot väldigt mkt ville inte alls gå på tygeln med den sadel och det ser iaf jag som att något är fel och det borde ju du som är "sadelutprovare" oxå fatta annars skulle jag inte vilja anställa dej:smirk: :crazy:

och min häst är dessutom överbyggd och har alltså lättare för att få tryck på hans känsliga länd...som jag skrivit kan jag inte tala med honom så jag vet inte exakt vart den tryckte fel på honom men nåt va väldigt uppenbarligen fel.

Jag vet eftersom jag är diplomerad sadelinprovare och har provat in den sadeln på en jäkla massa hästar... Jag vet hur hästens rygg fungerar och jag vet hur sadeln beter sig på hästen. Dock passar den inte på alla, det är inte det jag säger. Och när den inte passar, är det av olika skäl. Men att säga att den är för lång för en kortryggad häst är helt enkelt fel. Till att börja med måste du i så fall specificera HUR lång en kort rygg är...

jag säger att den passar inte kortryggade islandshästar(som har kortare rygg än 37cm ) utifrån vad jag sett på min kortryggade häst. som har ca 36cm anläggningsyta MAX och igentligen rätt mkt tilltaget och som du såg på bilden så är den för lång och inte bara utseendemässigt uppebarligen.
jag vet att bomlösa inte skall kunna trycka men det anser jag är ett felaktiogt uttalande om sadeln är såpass stabil och dessutom har en slags mjuk bom i sig som sprider ut vikten ytterligare.

även om sadeln inte trycker med flera kilos tryck MEN endå ligger på bogarna och på länden så KAN den störa en känslig häst så jag tycker verkligen inte att man kan säga att det INTE spelar någon roll hur lång sadeln är.

jag skulle iaf inte vilja gå runt med en sadel på mej som täcker hela mej om ja vore häst det stör ju rörelserna om den ligger på alla möjliga leder där de rör sej mkt.

Så du vet mycket om den eftersom du TÄNKT köpa den? Ja, det var verkligen gedigen kunskap du baserar dina uttalanden på. Den kanske inte passade på din häst, det säger jag inget om.

ja de som känner mig VET att ger jag mig in på nåt så är det till 100% och då tar jag reda på allt in i minsta detalj så ja, jag vet det mesta som är nödvändigt att veta om den sadeln.

och som de flesta vet så vet jag att även om en sadel är bomlös så kan den vara för lång. det borde verkligen du veta om som ska "kunna" det här.

nej och den passade INTE min häst men vem vet den passar kanske en annan lika kortryggad mindre känslig häst....men frågan e ju då bara, är min häst verkligen känslig eller han berättar kanske bara sanningen som de andra hästarna inte gör och håller min och står ut med obihagligheterna och kanske istället utvecklar spänningar på lång sikt.

hellre har jag en häst som "berättar" för mig....sen kan det även vara så att jag är extra uppmärksam på väldigt små tecken från min häst:love: ;)
vilket alla hästägare borde vara.

Senast ändrad:

Tycker det har blivit lite dålig stämning inne på denna tråd ;)

Sadeln kanske inte passade just på din häst "Gullan86", alla hästar är ju olika och tycker olika om saker.

Och du som säger att den passar på små korta hästar också har även rätt, för jag känner 2 st kortryggade hästar som har denna sadel och trivs med den väldigt bra, visst det ser lite roligt ut, men vad gör de?! :)

Båda ni har nog rätt, det är bara det att det är hästarna som bestämmer vad dom gillar ibland också :rofl:
Och tur är väl det att dom säger till vad dom tycker om eller inte, annars skulle vi ju aldrig få reda på det. Min häst visar tydligt vad han tycker om olika bett osv...

Hon som nu har startat denna tråd och köpt denna sadel var nöjd med den och jag önskar henna lycka till med sin sadel och hoppas att hennes häst även gillar den :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Hejhej, jag äger inte en islandshäst men däremot en rund, rörlig tunna med otroligt bred manke och jag har svårt att hitta en sadel till...
Svar
2
· Visningar
3 475
Senast: Snurre
·
Islandshäst Hjälp, nu är jag verkligen vilse i sadeldjungeln. Jag har precis gått och köpt en islandshäst och sadeln som följde med hästen ligger...
Svar
2
· Visningar
1 518
Senast: Ninnea
·
Utrustning Är fundersam över sitsstorlek på akademiska sadlar. Hur är de olika märkena i storlek för byxbak etc? Är i nuläget mest intresserad...
Svar
9
· Visningar
3 254
Senast: Liten
·
S
Utrustning Behöver tips på sadlar som passar en stor islandshäst med lång, rak rygg! Har under en längre tid ridit med en bomlös diddi-sadel, men...
Svar
2
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka