Sv: KariFlex (islandshäst)
oj va långt du skrev ska försöka svara utifrån vad JAG och HÄSTEN upplevde när vi testade Kari Flex sadeln.
jo som jag skrivit tidigare så kan man ju lyfta på bakvalvet eftersom det är mjuk så sitter man lite längre fram i sadeln så kan man ju "vifta" med sista änden av sadeln typ....så den är väldigt lös eller vad man ska säga där bak.
eftersom jag inte kan tala med hästar så vet jag inte exakt vad det var som min häst reagerade på men uppenbarligen va något fel eftersom han haltade/rollade i traven vilket han oxå gjorde när jag hade en bomsadel på 39cm som var för lång och hade ett för smalt järn så vikten kom mestadels bak på ryggenb + gled fram....jag red med den felaktigt max 5 gånger men när jag upptäckte felet så kastade jag den åt skogen eftersom min häst så slutat trava helt.
det slutade med att vi fick åka till en equterapeft och fixa låsningen som blivit p.g.a min 16,5 tums, 39centimeters wintec dressyr cair 500 sadelns fel.
en bomsadel som är väldigt kort men tydligen för lång för min häst, låsningen satt i slutet av hans korta rygg så när han slutade trava måste det ha berott på att sadeln tröck bak på ryggen.
och jag kan säga det att av alla bomlösa jag testat så kan min häst bara ha(hittils) dessa sadlar:
-barefoth chayenne
-knights
-
Torsion Island som vi valde för ingen sadel har har gåttså jäkla bra som med denna han riktigt älskar den, jag tycker den är för lång för min bak eftersom jag e rätt liten men eftersom hästen går så himla bra med den och jag hittils inte hittat någon bättre så har jag kvar den.
han gick helt rent i traven och gick i form i alla gångarter det har jag aldrigt upplevt innan på en 30min ritt(han kunde de inte innan den turen).
dessa sadlar har jag testat och för varje sadel har min häst börjat halta/rolla i traven, alltså samma tecken visar han då som han visade med min felaktiga bomsadel:
-kari flex
-top reiter
och jag tror att dessa sadlar helt enkelt är för "stabila" för min häst han pallar tydligen inte av en sadel (kvittar tydligen om den är bomlös stabil eller bomsadel) som är längre än 35cm max alltså.
jag vet som sagt inte exakt varför han haltar och inte vill trava i form med dessa stabilare bomlösa men han har uppenbarligen dåliga minnen, det kan ju vara för att dessa sadlar tycker mer på manken än vad de andra(som har ett slags trä sak över manken som håller manken helt fri). men jag tror snarare på att han helt enkelt har mkt svårare att röra ryggen och svikta i ryggen om det är för stabilt.
sen kan jag ju tillägga att denna hästen går bäst barbacka vet inte om de beror på att jag tycker det är enklare men det är så vi nått mest framgångar
men nån gång hoppas jag på att det kommer en bomfi rättså stabil sadel på 35cm. helst kortare men lite måste ja ju kunna trycka ner rumpan i.
och hittils finns ingen sån sadel som jag hört talas om iaf.
så som sagt jag vet inte om det kanske bara är min kortryggare häst som inte pallar med kari flex men den erfarenheten jag har är iaf att den är för lång för min häst både estetiskt och främst så visar han tecken på att han inte tycker om den på nåt sätt.
dock gick han bättre med kari flexen än med top reitern.
men i kari flexen ville han inte gå på tygeln/höja ryggen utan gick emot nåt förskräkligt i handen vilket han inte brukar göra.
i top reitern gick han och krökte på halsen men ville inte höja ryggen.
har bilder på det oxå om nån vill se.
jag tycker min torsion ser gigantisk ut på bilderna men faktiskt så ser den iaf mindre ut än vad kari flexen gör på bild iaf så ja tror ja håller mej te den ett tag till tills de kommer en kort kari flex
men ja tror säkert denna Kari Flex ligger asbra på andra hästar än min det enda negativt är ju att den har så himla låg mankfrihet vilket jag tycker är rätt dåligt de borde väl kunna göra bättre mankfrihet så svårt kan ju inte det vara.
jobbigt med paddar och så då kan man ju lika gärna köpa en torsion som har väldigt bra mankfrihet + padd.
såhär ser Torsion island ut frammifrån, ordentligt med mankfrihet
och från sidan, där man ser en dragkedja i det facket ligger en svarvad träbåge som håller sadel ifrån manken.
o så hela kittet med padden under med som håller ryggraden fri från tryck
men priset är ju en aning annorlunda + att kari flexen ser mer ut som en riktigt sadel vilket är väldigt possitivt.
en annan bra sak med kari flexen va, upptäckte jag att sadelstropparna är fästa mkt längre fram än på min torsion vilket gör så att sadeln inte glider fram lika lätt, mkt bra.
När du red i Flexen, hur kändes det då om du stack in handen under bakvalvet, var det något egentligt tryck där, Eller hakar du upp dig på att det är en "bom" i sadeln och att det därför
borde vara farligt att sadeln sticker ut bakom sista revbenet? Kan inte någon som har tillgång till en Kf försöka fånga "plastbommen" på bild? Man ser skivan om man glipar på sätet och kåpan.
Jag trodde också när jag var yngre att anledningen till att sadlarna nte skulle vara längre än sista revbenet berodde på att "den kunde trycka på njurarna", men nu vet jag bättre. En god anledning att
inte ha något kraftigare tryck bakom revbenen är dock att ryggen inte är lika stark där. Titta på tex. sidan 69 i Hästens biologi som jag antar att du hade som undervisningsmaterial på ditt naturbruksgymnasium så ser du vart njurarna är placerade. Ganska djupt inne i hästen. Jag köper att de kan påverkas indirekt om man har en spikrak stenhård gammal planka till Islandssadel som ligger som en bro och trycker med nästan hela ryttarens vikt på muskler och nerver i ländryggen, men knappast att en så mjuk sadel som KF skulle kunna göra det. Och har man en sådan sadel som jag beskrev så har man säkert en hel del andra problem redan innan njurarna påverkas.
Kari Flex är såpass mjuk att den trots sin längd inte ger ett kraftigt tryck längst bak under sitsen mot hästen såvitt jag kände när jag red i den ivart fall. Jag har svårt att se att det skulle kunna bli punkttryck längst bak på den då den ju formar sig efter hästens rygglinje och är väldigt mjuk. På min häst gled den fram av olika anledningar och la sig på bogarna. MEN trots det upplevde jag inte att hans bogrörelser hämmades. Och han brukar reagera ganska tydligt om bogarna störs annars.
Sammanfattningsvis: Estetiskt sett är sadeln absolut för lång för din kortryggade häst, han drunknar i den, men jag tvivlar på att den skulle skada honom.
Klippt ur en annan intressant tråd:
Länk till tråden
Jag menar inte att knäppa dig på näsan eller så, men jag tycker att rätt fakta skall stå så att vi kan få slut få detta tjafsande någongång.
Såhär låg KF på min häst
En till bild
Och ytterligare en
Angående att det borde gå att få tag på kortare bomfria sadlar så gör det redan det, vilket jag tipsat dig om tidigare.