KariFlex (islandshäst)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: KariFlex (islandshäst)

Nä den ligger jättefint och rakt och bra! Den gelpad jag har ser ut lite som en fjäril, har "utskuret" (vet inte hur jag ska förklara) skåror och så är den full med hål. Man behöver tvätta den efter varje ridtur, då blir den jätteklibbig och bra! Det är enda sättet att få sadeln att ligga still på min häst, och det är bättre än svanskappa iaf! Jag kan ta foto på den om du vill se hur den ser ut!?

Jaha du menar en italiensk geldyna då kanske? :idea: Dom är bra! Trodde du menade en vanlig traditionell gelpad, dom är dock sämre på bomlösa.

Har ingen aning om vad den heter... Men det är exakt den här jag har, och den är jättebra! Sadeln rör sej ingenting, trots runda magen! Jag är helnöjd, med både sadel och pad! :)

Jag prövade att hoppas med en bomlös ett hinder på kanske 30-40 cm och der slutade i avramling :S hela sadeln gav inget stöd alls och gled iväg

Har ingen aning om vad den heter... Men det är exakt den här jag har, och den är jättebra! Sadeln rör sej ingenting, trots runda magen! Jag är helnöjd, med både sadel och pad! :)

Jag har sett den och den heter italiensk geldyna där jag har sett den :D Men den kan säkert ha flera namn. Den är jättebra, det håller jag med om

jag är jättenöjd med min kariflex, den är mjuk och skön att rida i och den ligger mycket bra på min häst med bredare rygg, på de två andra med smalare rygg skulle det behövas en dyna av nåt slag under så den inte glider fram. men annars supernöjd

Jag prövade att hoppas med en bomlös ett hinder på kanske 30-40 cm och der slutade i avramling :S hela sadeln gav inget stöd alls och gled iväg

Jag skulle väl inte rekommendera att hoppa med bomlösa sadlar då sadeln har en bom för att stabilisera upp sadel & ryttare, speciellt i hopning är sånt väldigt viktigt då ryttare kan hastiga & klumpiga rörelser, tex vid avsprång & landning.

Noen som har supreme tøltmaster fra softsaddles.info?

Vil gjerna ha bilder mm!

Det finns då massor av bilder på hemsidan?

Det finns då massor av bilder på hemsidan?
Ja, klar over det;) men tenkte på bilder av salen på hesten deres? skal kjøpe en slik, og lest alt på siden dems, hadde bare vært artig å sett den på flere hester:)

Och jag har hoppat flera hinder (en bana faktiskt :D ) med min Kari Flex, utan att varken sadel eller jag gled åt något håll.
Man måste ju komma ihåg att spänna sadelgjorden också :idea:

eh jodu sadelgjorden var spänd jag tror inte att det var problemet :/

haha fattar inte varför alla tror/tycker att bomlös är mer ostabilt o glider runt när man ska hoppa upp m.m

jag har aldrig haft problem med det jag tror mest de som har för dålig balans/tar för mkt stöd och hjälp av bomsadlar som inte klarar att rida bomlöst...för det är trots allt mer balanskrävande men har man balansen så e de skitbra.

men nu handlade inte mitt inlägg om att huppa upp i sadeln utan att hoppa hinder..

Knapp. Som en del kanske förstår så rider Naggis min Naggur.

Det går inte att hoppa upp med hjälp av stigbygeln, då snurrar sadeln runt. Jag har testat hoppa i sadeln åxå å det funkade ganska bra. Sadeln låg på plats, men jag flög omkring=) Men deet gör inte mig nånting, för jag gillar inte att hoppa i alla fall=)

I övrigt tycker jag sadeln är helt suverän. Numera kör jag med en wintec front raiser då de kändes som man tippade lite frammåt. men nu kännds men mer "plan".

Jag är jättenöjd med sadeln!
Den passar hästen, bra kvalité, skön att rida i å bra pris.
Jag kommer nog inte köra med bomsadel igen=)

Nu har Naggur haft sadeln i 1,5 år. innan jag köpte kariflexen bytte jag sadel ca var tredje månad då han ändrade form. dessutom är han lite överbyggd = sadeln åker fram. men flexen ligger där den ska.

Jag är väldigt nöjd med kariflex jag också! började bli lite skeptisk ett tag, men nu är jag supernöjd igen :D Gauti har breddat sig över ryggen den senaste tiden vilket gör att sadeln ligger som ett smäck nu. glider inte -varken fram, bak eller åt sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Hejhej, jag äger inte en islandshäst men däremot en rund, rörlig tunna med otroligt bred manke och jag har svårt att hitta en sadel till...
Svar
2
· Visningar
3 475
Senast: Snurre
·
Islandshäst Hjälp, nu är jag verkligen vilse i sadeldjungeln. Jag har precis gått och köpt en islandshäst och sadeln som följde med hästen ligger...
Svar
2
· Visningar
1 518
Senast: Ninnea
·
Utrustning Är fundersam över sitsstorlek på akademiska sadlar. Hur är de olika märkena i storlek för byxbak etc? Är i nuläget mest intresserad...
Svar
9
· Visningar
3 254
Senast: Liten
·
S
Utrustning Behöver tips på sadlar som passar en stor islandshäst med lång, rak rygg! Har under en längre tid ridit med en bomlös diddi-sadel, men...
Svar
2
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025

Omröstningar