Karantän frågor

F

fancyfree

Ska köpa en till råtta snart och har lite tankar runt det här med karantän. Luftburna sjukdomar som t.ex Mycoplasma kan väl ändå smitta om dom är i samma rum fast i olika burar?

Det enda man skyddar dom andra råttora ifrån då är väl ohyra?
Och om dom med säkerhet inte har någon ohyra, så kan man väl lika gärna sätta in den med dom andra grabbarna direkt? Eller? hmm..:crazy:

Sv: Karantän frågor

Har inget annat rum. Det var därför jag gjorde tråden.

Okej, det skrev du inte i första inlägget.

Köp en Duna-bur, de är helt okej, släpper inte igenom lika mycket som en gallerbur och är dessutom förhållandevis billiga (räkna med 300 kr ungefär...). För att mykoplasma skall smitta genom luften skall det mycket till, råttorna behöver ha närkontakt. Ställ Dunaburen på andra sidan rummet så är det säkert inga problem.

Jag tycker inte att du skall sätta in råttan direkt om du inte märker av ngn ohyra. Den kan ha ägg och liknande i pälsen, eller skabb och det syns inte.

Det har du rätt i, missade att göra det.

Vart hittar jag en duna-bur? Kan man verkligen sätta in 2 råttor i en sån liten bur som inte känner varandra sen tidigare? (ska iväg imorgon och köpa 2 från olika ställen) Båda har visserligen bra temperament och har aldrig bråkat med andra råttor förut. Och unga är dom också, 6 & 8 veckor ungefär.

Duna-burar eller liknande kopior (som brukar vara lika bra när det inte är ett djur som skall bo där jämt) går att hitta på "hamsterbursavdelningen" på vanliga djuraffärer :) Jag rekommenderar dem verkligen kraftigt.

De finns i större och mindre storlekar, köp en stor och håll uppsikt hela tiden, speciellt under första dygnet så tror jag att det skall gå helt ok. Speciellt så små bebisar brukar ty sig till varandra, de vet inte bättre än att lita på alla råttor.

Har du vana vid bebisar innan? (Förlåt, men måste verkligen fråga eftersom jag inte tycker om att höra att en bebis skall tas ifrån sin mamma vid 6 veckors ålder...) Glöm inte att ge dem annan mat än torrfoder, köp barnmat på burk eller mixa själv och köp gärna modersmjölksersättning... det är ganska dyrt men det ger trygghet och gör att de växer som de skall, och dessutom är det väldigt lättätet. Bebisar har ju inte så starka tänder...

Jag trodde att ta en råttbebis som är 6 veckor är inprincip samma sak som en kattunge vid 12 veckor?

Jag har ju 3 råttor nu som jag köpte när dom var 6 veckor, mina råttor innan har alltid varit minst 2 mån..

Man brukar generellt sett säga att råttor inte skall tas från mamman förrän de är 8.

jaha, hmm har aldrig hört det förut. Tycker alla säljer dom vid 6 veckors ålder. Så trodde det var helt ok.

Nu blev jag osäker... Vet bara att mina uppfödare (=olika) har vägrat lämna dem ifrån sig förrän vid 8 v. just för att de inte är mentalt mogna för det än...

Ja det kanske är olika, det är nog individuellt med mognaden precis som oss människor.

Fast det är ju inte speciellt olika för oss människor heller, inte bebisåldern. De flesta spädbarnen är likadana i sin mognad, de flesta 1-2-åringar är lika osv ända upp tills de är barn och får ett självständigare synsätt (5-7-årsåldern).

Jag är alltid väldigt noga med när man tar bebisarna från sin mamma, eftersom det, utöver lidande för djuret, kan leda till psykiska sjukdomar av olika slag.

Man brukar generellt sett säga att råttor inte skall tas från mamman förrän de är 8.

Icke sa nicke...
Skilja från mamman kan man göra vid 4½-5 veckor. Dock ska de inte flytta hemifrån förrän de är minst 5 veckor. 6 veckor är en fördel om det inte kommit in nya råttor under tiden bebisarna funnits iom att de då är karantänade.

Det finns sjukdomar som smittar vid kontakt också... Vilka det nu är. Så nej, karantän i samma rum skyddar inte mot luftburna men däremot mot kontaktburna... Höll jag på skriva men du fattar nog vad jag menar :D

Däremot är jag lite tveksam till hela grejen med myco, att det skulle smitta och allt tjafs kring det. Alla råttor bär ju på mycoplasma (förutom en labstam som däremot får myco så fort de kommer i kontakt med råttor som har det), men det bryter ju inte ut förrän vid nedsatt immunförsvar. Hela grejen med att myco skulle vara smittsamt låter tämligen ologiskt i mina öron :confused:

Mycoplasman smittar väl till en annan om den är sjuk, precis som vi smittar någon när vi är sjuk.. eller?

Nu bär det av till skåne :D

Jag har hört helt annat i alla fall.

Jag tycker också att det är märkligt att man säger att mykoplasma smittar. Som du säger, det är ju en genetisk defekt i hela råttstammen... Men å andra sidan har jag varit med om att när en råtta insjunknar gör flera andra det också, och detta vid så många tillfällen att det känns som att det inte borde vara en ren slump.

Har aldrig haft nån råtta med myco så jag har ingen egen erfarenhet av det själv. Logiken i min skalle däremot säger mest att även om det vore smittsamt så borde det inte spela någon roll. Alla bär ju på det samtidigt som det bryter ut först när råttan har nedsatt immunförsvar så att nån annan har det borde inte automatiskt göra så att en till får det... Ffa uppfödare skulle ha stora problem om det verkligen vore så illa som folk får det att låta, de skulle ju behöva lägga ner hela linjerna så fort de får in en mycoråtta om det nu vore så hiskeligt smittsamt.

Men de som får mycoplasma och faktiskt smittar, är man verkligen säker på att det är just myco de fått då? De ska visst behöva blodprov och grejer för att säkert fastställa att det är myco läste jag, vilket inte brukar göras (http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=130). Samtidigt får ju många för sig att råttor har myco så fort de rosslar. Mao skulle det ju i många fall kunna vara bara nån sketen förkylning eller nåt annat som smittar på riktigt..?

Samtidigt är ju även frågan var råttorna som får det kommer ifrån, vilken ålder de är i, hur friska de är i övrigt osv. Risken är ju större att en hel flock med 2-åringar som bor i en bur vid ett dragigt fönster börjar rossla än att en flock med seriöst uppfödda råttor i sina bästa dagar som bor helt dragfritt börjar rossla liksom.

Den enda råtta som börjat rossla här hemma testades inte hos vet så jag vet tyvärr inte vad det var (han avlivades istället pga andra omständigheter, rosslet blev bara droppen som fick bägaren att rinna över). Han smittade iaf inte ner någon annan. Men så är ju det bara ett fall också så det säger ju rätt lite, samtidigt var han ensamråtta och hade ingen direktkontakt med andra råttor öht.

Senast ändrad:

Ptja, som sagt, kan inte besvara dina funderingar på ett tillfredsställande sätt. Det enda jag kan hävda är att när min mosters råttor "fick mykoplasma" (återigen har de ju det redan från början) så var det inte bara en som fick det, utan alla.

Vi har vid behov tagit råttorna till veterinären och fått ut penicillin samt mykoplasma diagnostiserat, så i mitt fall vet jag att jag har erfarenhet av just MP och inte bara vanlig förkylning... Lyssnar man på rosslet kan man ofta avgöra ifall det är MP-rossel eller lunginflammation. Iom att lungorna (oftast) vattenfylls vid MP så hör man tydligt hur det bubblar i lungorna. Det är ett väldigt speciellt ljud, inte alls samma som när de är täppta i näsan eller har svårt att andas pga förkylning o.dyl.... Fast är det en tillräckligt dålig förkylning så tycker jag att man skall ta dem till vetten ändå.

Jag vet att det här inte besvarar någonting egentligen, det var mest tankar som dök upp. Ursäkta TS att de här orden inte riktar sig till 100% till dig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·
Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 914
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 489
Senast: LelleLilla
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix