Kaos på vägarna

Hos mig verkar blåsten ha avtagit, undrar om det är tillfälligt eller om man kan slappna av nu?? Inget strömavbrott än vad jag vet iaf :) Det blir att ta o gå ut o kolla hur skogen ser ut när det ljusnar. Tur att jag har den inkörda hästen hemma, ifall vi behöver flytta på div träd.

Haft strömlöst sedan etttiden i natt. Vaknade halv sju, började märkas på temperaturen inne. Fått igång kakelugnen och började svära över att jag inte hittade rödspriten för att koka te, men nu kom elen tillbaka. Blåser fortfarande rätt ordentligt, men vi brukar klara oss utan avbrott rätt bra annars, så jag tror strömmen kommer hålla sig ändå. Har knakat i fönstren här i natt och rejäla vindbyar, trots att vi ligger rätt skyddat ändå längst ner på en östersluttning. Men jisses vad det lät uppe i skogen i gårkväll, som det gick godståg där uppe.

Javisst men bara om du har det förberett men då borde du veta hur det går till. Det finns omvandlare från bilens spänning till datorns spänning men dom brukar vara dyrare än att köpa en billig växelriktare på Biltema som gör om 12 volt till 220 och så kör du med ordinarie laddaren. Billigast men inte bäst pga. förluster och sen kanske inte datorladdaren gillar "modifierad" sinusvåg.

Dom växelriktarna jag har går lös på 10,000:- ungefär och den stora på nästan 50 papp. :)

Jag har en omvandlare fran 12v - 110/220v i bilen som drar husvagnen hemma. Inte for att den fungerar sarskilt bra, men det blir i allafall tillrackligt for att datorn ska ladda om man kor langt. Jag tror att man skulle fa ha bilen pa tomgang lange for att ladda pa tomgang.

Inget strömavbrott här trots fortsatt starka vindar. Däremot har vi inget vatten.... :( Kommunalt vatten, så det måste vara strömavbrott vid vattenverket. Men visst har de väl elgenerator som back-up? Får hoppas det kommer igång snart - pållarna behöver vatten!!

Jag bor på landet i mittskåne. Här har vi elledningarna i luften på gamla träpålar så var rätt säker på att strömmen skulle försvinna här men det blinkade bara till vid några tillfällen igår kväll. Blåst har det gjort iaf och gör fortfarande!

63 000 strömlösa är sista siffran jag hörde. Var lite spännande att köra till jobbet igår men mer normalt på hemresan hem i morse. Tror många jullediga åkte hem igår.

Vi beräknas inte få vatten förrän vid lunchtid.... Elektriker på väg ut, men först var de tvungna att röja vägarna, var det svar jag fick nyss....:crazy:

Jag fick nyss SMS om att det var strömavbrott "beräknas klart 01,00 2014-01-10". Snacka om efterblivna alltså. Strömavbrott är det inte heller. :laugh:

Här i Dalsland blåste det f*n inatt. Var ute i stallet vid 1 tiden inatt för att kolla till hästarna och då hade taket gett vika i stallgången. :nailbiting::( Taket på vedbon ligger i bitar på åkern och jätteeken hade lagt sig mellan huset och vedbon. Tur att det inte hamna på huset tänker jag.

Imorses var det helt vindstilla när jag va ute kollade skadorna. Hela taket på stallet har blåst av och ligger i hagen, på uppfarten och i gödselbrunnen.:nailbiting: Som tur va hästarna lugna nu iaf. Verkar som de får stå inne idag, stängslet är sönderblåst oxå. Usch vilken natt:cry:

Jag var ute och åkte igår. Snöovädret kom även till oss och det var oplogat längs stora riksvägen . Jag är så konstigt funtad att jag närmast tycker det är roligt att sitta i en trygg bil och köra i snövädret.

Alla betedde sig vettigt utom en crosscountry som körde om oss på det enfiliga!!

Jag åkte hemifrån fredag morgon och det var snöfritt. Kom hem igår kväll till 2 dm snö och fick lov att skotta stigar till pannrummet. Nu på morgonen är de stigarna försvunna.

Hos oss blåste det men inte storm. Nedfallna träd blir det nog bara om det blir mer snö och de brister av snötyngden

Här blåste det ordentligt, men jag har inte sett några skador hittills.

De stora hästarna fick stå inne i natt, vilket de tyckte var skit. När jag kom dit där i morse hade mitt sto öppnat sin boxdörr och vandrat runt i stallet, mongo.

Vi ska upp i skogen och springa nu, får se hur där ser ut.

Lösdriftskjulet raserat i hagen:cry::down: Dessutom lagt sig på stängslet:(
Det är andra gången skjulet blåser i backen.

Det hände oss 2 gånger också i samband med Gudrun och Per. Efter den vintern (på sommaren) byggde jag om hela rasket till en stabil husbyggnad med massor av betong, riktigt hustak och stabila material. Det ÄR värt det. Att bygga sånt som går sönder skapar en jäkla massa jobb och bekymmer och troligen kostat mer när man summerat eländet. Även om det är en jäkla utmaning och behövs mycket smarta idéer och konstruktioner när man ska bygga ett "hus" på bara 1 man helt utan hjälp.

@sjoberga

Ja det låter stabilt och bra:) Nu hyr ju syrran och jag bara hage och stall. Men hade det varit ett eget ställe skulle det varit bättre att satsa på en rejäl konstruktion.
Nuvarande lösdrift bestod ju endast av träbjälkar och plåtO_o

Vi beräknas inte få vatten förrän vid lunchtid.... Elektriker på väg ut, men först var de tvungna att röja vägarna, var det svar jag fick nyss....:crazy:

Hrm...fortfarande inget vatten och nu VET de inte när det ska komma... De har satt en liten vattentank i byn, så jag har hämtat 20 liter (2 halva murspannar) till hästarna. Mer tyckte jag inte att jag ville ta - det finns ju andra som behöver också! Men jag vill spola toan, duscha, diska...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar