Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Kör på MS-däck året om, så här är det bara en bil som ska bytas däck på (nu sommardäck). Fixas på däckfirman, 5 min körväg härifrån. Och här i Skåne är det mest vatten som trillar ner :D

Kör på MS-däck året om, så här är det bara en bil som ska bytas däck på (nu sommardäck). Fixas på däckfirman, 5 min körväg härifrån. Och här i Skåne är det mest vatten som trillar ner :D

Regel nr 1.kör som om du kör med slitna sommardäck.
regel nr 2, ha så bra däck som möjligt

Både på bilen och släpet är det gjort. Dubbdäck. Fast just nu tror jag friktionsdäck är bättre.

Eftersom vi nu ar i Kanada har jag lart mig att I stora delar av Kanada ar det olagligt att kora utan vinterdack efter October 1. Hur ar det med Sverige? Kan man lagligt kora med sommardack hur lange som helst?

Om det råder vinterväglag är det lag på vinterdäck från 1 december. Men man får ha det från 1 oktober.

Njäe, du ska alltid ha vinterdäck om det råder vinterväglag. Kan bli knepigt på ffa våren.

Njäe, du ska alltid ha vinterdäck om det råder vinterväglag. Kan bli knepigt på ffa våren.

Nej, lagen gäller mellan den 1 december och 31 mars, varken tidigare eller senare.

Hos mig åker vinterdäcken på så sent det bara går eftersom vi inte alltid har vinterväglag den 1 december precis. Mamma vill ha dubbdäck på vår bil, jag vill inte ha det. Så det är fortfarande en diskussion om vilken sort vi ska ha i år.:meh:

Ja ganska svårt, jag körde olagligt en vecka, de har flyttat dubbdäcksbyte två veckor bakåt in i april och jag skulle halkat av vägen om jag hade lytt dem.

Kl

Här är inget kaos utlovat, ingen av oss är beroende av bilen just nu och båda kan byta till vinterdäck om det skulle vara en överraskning när vi vaknar ;)

Fast vi ska byta på ena bilen och transporten under helgen utifall att om kanske... Dessutom väntar lite resor i andra delar av landet nästa vecka o då känns det tryggare med v-däck för man vet aldrig vad man kan mötas utav.

Dubbdäck på både bilar och släp.
Kedjor på ena traktorn fast de får allt vänta tills det behövs ;)

Nu är det snart stormkaos på G, har ni förankrat allt löst som kan tänkas flyga iväg, tankat upp elverken och laddat allt som ska laddas?

*Enligt min prognos så hamnar varningen på en 5-a på den 3-gradiga skalan.* :cool:

Nu är det snart stormkaos på G, har ni förankrat allt löst som kan tänkas flyga iväg, tankat upp elverken och laddat allt som ska laddas?

*Enligt min prognos så hamnar varningen på en 5-a på den 3-gradiga skalan.* :cool:

Nä, men jag tänkte ta rullen med silvertejp och tejpa fast postlådan igen. Det är ju rätt läge sedan jag gjorde det förra gången.

Allt löst är inplockat, resterande som jag inte vill ta ner i källaren är fastsurrat, värmeljus och ficklampor är redo med nya batterier :)
Så nu får det börja, fast det blåser redan lite och regnar så inibänken :)
Hoppas bara väggarna på uteplatsen står sig :)
Är inte speciellt orolig med andra ord.
Strömmen gick ju av att det bara regnade sist så jag har alltid ficklampor hängande på samma ställe :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar