Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Sambo har kört min bil i diket. Rejält. Tur att han har elva timmar på sig att få loss den... Och att det var på väg hem efter att ha kört mig till tåget.

D60DCCBB-313C-43B2-9946-5EDC46B7B21C-11392-0000115A56BD729F.jpg

Sambo har kört min bil i diket. Rejält. Tur att han har elva timmar på sig att få loss den... Och att det var på väg hem efter att ha kört mig till tåget.

D60DCCBB-313C-43B2-9946-5EDC46B7B21C-11392-0000115A56BD729F.jpg

Se där ja, rakt in i trät :D. Tänk att det ska vara så svårt att anpassa hastigheten :cool:

Det är så snorhalt hos oss. Trots jättebra Hakkadäck glider jag vid korsningar både när jag stannar och spinner när jag ska iväg. Jag känner att det småsläpper lite när jag kör också. Lite lössnö på det och det blir kalas att köra!!

Jag är så trött på Norrland vs södra Sverige och lite snö. Jag har kört bil ungefär lika länge i Norrland Norrland som här nere och den halkan som finns här finns inte norrut. Dessutom är det skillnad på 4 dm snö när det är -15 och -2. Densiteten och egenskaperna blir helt annorlunda på snön.

Men jag upplever det som att luftfuktigheten går ner allt eftersom vintern fortskrider och då blir det inte dessa halkproblem. Jag har till och med suttit på en stillastående buss som bara gled över vägbanan. Jag lovar att jag aldrig varit med om det under mina 30 år i Norrland.

Någon annan som minns den enorma halkan vintern 2006/2007? Det var helt galet. Jag hoppade till slut av bussen och gick hem. Vi skulle ha kvällsmöte på jobbet men stod över.

Det är så snorhalt hos oss. Trots jättebra Hakkadäck glider jag vid korsningar både när jag stannar och spinner när jag ska iväg. Jag känner att det småsläpper lite när jag kör också. Lite lössnö på det och det blir kalas att köra!!

Jag är så trött på Norrland vs södra Sverige och lite snö. Jag har kört bil ungefär lika länge i Norrland Norrland som här nere och den halkan som finns här finns inte norrut. Dessutom är det skillnad på 4 dm snö när det är -15 och -2. Densiteten och egenskaperna blir helt annorlunda på snön.

Men jag upplever det som att luftfuktigheten går ner allt eftersom vintern fortskrider och då blir det inte dessa halkproblem. Jag har till och med suttit på en stillastående buss som bara gled över vägbanan. Jag lovar att jag aldrig varit med om det under mina 30 år i Norrland.

Någon annan som minns den enorma halkan vintern 2006/2007? Det var helt galet. Jag hoppade till slut av bussen och gick hem. Vi skulle ha kvällsmöte på jobbet men stod över.
Så då är det kaos hos dig då :). Här har det nu börjat blåsa upp halv storm o snart kommer snökaoset :crazy:

Men det där var väl dumt? Jaja, har man inte jobb ändå så skaffar man sig det. :p

Här är det pusgrader och all snö smälter som 17. Inte alls kul för det nästan fryser genast verkar det som. På ena trappan har all snö tinat och nu när jag gick där var det halt och isigt..... Skitkul!

Jag blev dock förvånad i dag när jag kikade ut och såg PLOGAREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Han plogade bort all snö som föll i natt!!!! Så snabb har han aldrig varit! Han kanske ska på fest hos någon här i kväll...??

Men var är kaosvädret?? Jag ser inte det, jag bor trots allt i Sverige, så om det gäller hela landet borde jag vara drabbad :p

*kl*

I norrland (Norr- och västerbotten) har vi blivit avrådda från att bege oss ut på vägarna idag. Mest p.g.a snörök som gör sikten så gott som obefintöig. Allt blir vitt och det blir svårt att orientera sig i allt det vita.. Då kör jag hellre när det är mörkt ute, för med lite tur så ser man åtminstone reflexpinnarna vid vägkanterna ;)

Här började jag med att ploga verandan med ytterdörren :eek: (blåst från fel håll)
Och skotta framför garaget och sen konstatera att jag får inte bilen upp för backen utan blev tvingad att glida ner igen o invänta plogen.
Japp,så är det att bo mitt i en backe :o

Jag ligger i mitten för att det flyter på bättre då.
Nej, man gör som golit säger och ligger i högerkörfältet oavsett om det är 2, 3 eller 4 och fler filer. Det flyter inte bättre annat än för möjligen mig som ligger i höger fil och kör om alla felfilare. Så mycket filbyten behöver man inte göra för att underlätta påfart på motorväg att det är ett problem, problemet är alla nötter som ligger i fel fil och inte kommer ihåg trafikreglerna.

När vi flyttade ut från tullarna gled vi fram så fint med hästtransporten i högerfilen i snökaoset, det var mer eller mindre tvärstopp i mitt- och vänsterfil, så tack alla den gången som inte kan trafikreglerna, vi hann köra många vändor med transporten innan vi tömt allt och flyttade in i huset. :bow:

Nej, man gör som golit säger och ligger i högerkörfältet oavsett om det är 2, 3 eller 4 och fler filer. Det flyter inte bättre annat än för möjligen mig som ligger i höger fil och kör om alla felfilare. Så mycket filbyten behöver man inte göra för att underlätta påfart på motorväg att det är ett problem, problemet är alla nötter som ligger i fel fil och inte kommer ihåg trafikreglerna.

När vi flyttade ut från tullarna gled vi fram så fint med hästtransporten i högerfilen i snökaoset, det var mer eller mindre tvärstopp i mitt- och vänsterfil, så tack alla den gången som inte kan trafikreglerna, vi hann köra många vändor med transporten innan vi tömt allt och flyttade in i huset. :bow:

*Kr*
Nu har det börja snöa här o kaoset är i full gång. Man avråder folk från att ge sig ut på vägarna :crazy:

Nej, du ska ligga högra körfältet. Oavsett om du tycker det är det är långt till du ska köra av.

Man ska inte ligga i mitten för att det är bekvämt.

Om alla ska ligga i hoger korfalt vad har man da de i mitten till?

<snip>
Dessutom är det skillnad på 4 dm snö när det är -15 och -2. Densiteten och egenskaperna blir helt annorlunda på snön.

<snip>

Det ar inte alls lika "hal" sno overallt. I alperna var det i och for sig halt, men den torra snon gjorde det ganska lattkort anda. I Colorado hade vi ofta, flera ganger varje vinter, svart blank-is pa vagarna. Isen var sa blank att man latt hade kunnat aka skridskor pa den:crazy: och det varsta att kora pa.

Har var det frost i graset i morse:eek: men vi forvantar oss 15-20*C i dag.:grin:

Kaos är väl att ta i ändå.

6B3413FA-CCB0-4D8E-99A8-32667805A4D1-11672-0000118A062D5D10.jpg

Min bil är kaputt :cry: så nu blir det volvo i säkert ett par månader. Bah.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve