Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Men shit! Vad bra det är med 4wd - vi bytte bil i höstas till det och idag kom första vinterväglaget - går som en dröm :love:.
Ja, men när det släpper har man tallat rejält på marginalerna redan och då kraschar man. Har man inga finesser så måste man köra på ett annat sätt och då finns det marginaler kvar att ta av. Bara det där med att koppla ur och styra eller bredåka när det släpper lite lagom kan man ju glömma med en bil som har alla finesser, då går det rätt ut i skogen om man försöker häva en sladd för det GÅR INTE! :eek:

Gassvets är det enda jag använt och jag var ensam i klassen om att kunna svetsa ihop riktigt tunn aluminium. Sen hade han inte någon svårare uppgift till mig innan jag bytte station :-)

Min egenägda bil har inte ABS ens, inte min förra heller. Kör mkt och håller mig på vägen ändå.

Jag tror också det är en fördel att kunna köra även utan bokstäver. Den som sambon körde i diket har alla bokstäver, hjälper inte när djupsnön väl suger tag i ett däck eller två.

*Knapplån*

Kan man få lite dagsfärsk rapportering hur det ser ut med väder/väglag under förmiddagen på vägsträckan Falun-Uppsala-Norrtälje-Solna

:)

Ja, men när det släpper har man tallat rejält på marginalerna redan och då kraschar man. Har man inga finesser så måste man köra på ett annat sätt och då finns det marginaler kvar att ta av. Bara det där med att koppla ur och styra eller bredåka när det släpper lite lagom kan man ju glömma med en bil som har alla finesser, då går det rätt ut i skogen om man försöker häva en sladd för det GÅR INTE! :eek:

Fast har du antispinn så släpper det ju inte. Det är ju det som är finessen..
Dessutom "kan" du inte sladda med fwd. Utan då har du kört som ett riktigt ägg, och det hade inte spelat nån roll alls vad du haft för bil det är skit bakom ratten oavsett..

Mjae det dröjer längre innan det släpper och då är det försent.

Dessutom hjälper inte alla bokstäver i världen om du åker runt på dåliga däck.

Som utflyttad från stan pendlar jag sedan över 10 år med bil och har inga problem att planera min körning och ligga i högerfilen, majoriteten väljer att frivilligt korka igen övriga filer helt i onödan. Om folk körde enligt lag skulle trafiken flyta bättre för alla, men jag ska som sagt inte klaga, jag kör gärna om i högerfilen när ni andra står stilla.

Kör du likadant vid tvåfiligt, ligger i vänsterfil för att du ska köra tre mil och det finns ett par påfarter under vägen? Ofta behöver man inte ens byta fil, det räcker med att anpassa hastigheten och oftast så väljer den bilisten sen att tränga in sig i mittfilen iaf så kan jag lugnt ligga kvar i min högerfil och hålla hastighetsbegränsningen och ändå passera alla andra. :D

Mjae det dröjer längre innan det släpper och då är det försent.

Dessutom hjälper inte alla bokstäver i världen om du åker runt på dåliga däck.

Fast det släpper ju fortfarande inte med Antispinn.
Antispinn motverkar ju att det drivande hjulparet (eller alla hjulen vid 4wd) inte roterar snabbare än vad bilen rör sig, vilket gör att bilen själv bromsar när den tenderar att börja spinna.
Därav att jag tex kopplar ut den på vår lilla grusväg då jag annars efter 200m i djupsnön har fått växla ner på 1an och knappt kommer framåt, just för att bilen bromsar INNAN det spinner loss.

Angående däck håller jag med dig. Men folk är ju rätt dumsnåla och tänker att "äääh, dom kan gå en säsong till"..

Tja när jag har åkt i tät trafik genom stan så är det iaf högerfilen som varit i princip stillastende, eller mest ryckig i hastighet.
I rusning är det inte riktigt läge att gå efter regler till punkt o pricka utan välja det som flyter på bäst.

Men nu var det väl iof vädret vi skulle diskutera här, kommer nog inte längre :D

Tja när jag har åkt i tät trafik genom stan så är det iaf högerfilen som varit i princip stillastende, eller mest ryckig i hastighet.
I rusning är det inte riktigt läge att gå efter regler till punkt o pricka utan välja det som flyter på bäst.

Men nu var det väl iof vädret vi skulle diskutera här, kommer nog inte längre :D

*1/4 Kr*
Nytt kaos på väg in lagom till julafton :love:

Förr kavade man runt med slitna sommardäck o ev. en sats kedjor i skuffen. Gick bra för det mesta.
En sexa eller en tung vinkel mellan framhjulen, automatlåda o bakhjulsdrift..men skoj var det.
Idag,haldex o tvåhjulsdrift (ingen diff)på den ena och riktig fyrhjulsdrift på pickuppen (diff elektrisk)

Kan inte hjälpa att man trots det saknar sjuttiotalets vintervägar. ;o)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 378
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 689
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar