Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Men det är ju hela kvällen o natten kvar så det riktiga kaoset hinner nog uppstå ändå. Men det verkar ju vara på G iaf :bump:

Vi blev snuvade på kaoset :mad: Här vaknade man i tron att hela Sydskåne skulle vara översnöat, men icke. "Det värsta snökaoset uteblev", skriver Sydsvenskan idag - och ja, tidningsbilen hade lyckats ta sig ut till oss tidigt i morse.

Själv körde jag fast ett par gånger i några rejäla snövallar (typ 50 meter hemifrån). Snälle grannen fick bistå med grävaren. Högra körfältet var igensnöat på lilla landsvägen hemmavid, så det fick bli vänstertrafik de första kilometrarna.

Och väl ute på E65:an så fick jag sällskap med dem - apropå ditt allra första inlägg - långtradarna .... nyss utspottade från Polenfärjan i Ystad ... på sommardäck ...

Jag har haft glädjen att vara bosatt i Stockholm under den tiden det senast var sk "snökaos" och det ända jag såg som ett litet problem är dessa jävla miljömuppar som förbjuder att man dumpar snön i vattnet så det blir ett större problem att få undan all snö till speciella platser. Om nu snön är förorenad är det väl fan så mycket bättre det späds ut i vattnet än att förorena dagvattnet som vi senare ska dricka. Var fan är folks jävla förnuft i detta sammanhang??

Fast snön dumpas ju i vattnet. Inne i stan dumpas det i Riddarfjärden, Stadsgården, Nybroviken och Värtan. Något år var det någon som roade sig med att räkna ut att motsvarande 13 fotbollsplaner med en meter hårt packad snö hade dumpats i Riddarfjärden vid Norrmälarstrand det aktuella året.

Fast snön dumpas ju i vattnet. Inne i stan dumpas det i Riddarfjärden, Stadsgården, Nybroviken och Värtan. Något år var det någon som roade sig med att räkna ut att motsvarande 13 fotbollsplaner med en meter hårt packad snö hade dumpats i Riddarfjärden vid Norrmälarstrand det aktuella året.

Kan det bero på hur och när snön dumpas? Snö som nyss fallit är ju vit och ren och fin. Väntar man några dagar och det är i stadsmiljö så är ju snön istället miljöfarligt avfall.

Jag var i Stockholm förra veckan och märker att mina skor blivit illa åtgågna. Hur mycket salt används egentligen där? Det var dessutom saltat trots att det var kallt och snön var en grynig hal massa som bara gled under fötterna. Tur att jag inte planerat ett löppass!

Vi blev snuvade på kaoset :mad: Här vaknade man i tron att hela Sydskåne skulle vara översnöat, men icke. "Det värsta snökaoset uteblev", skriver Sydsvenskan idag - och ja, tidningsbilen hade lyckats ta sig ut till oss tidigt i morse.

Själv körde jag fast ett par gånger i några rejäla snövallar (typ 50 meter hemifrån). Snälle grannen fick bistå med grävaren. Högra körfältet var igensnöat på lilla landsvägen hemmavid, så det fick bli vänstertrafik de första kilometrarna.

Och väl ute på E65:an så fick jag sällskap med dem - apropå ditt allra första inlägg - långtradarna .... nyss utspottade från Polenfärjan i Ystad ... på sommardäck ...
Ja jösses, i går var väl ingenting... Framåt kvällen kom det lite mer och det blåste över lite mer, men fullt framkomligt med vår bil än så länge. Men nu under morgonen här så snöar det och har snöat och blåst mycket mer. NU är det väl det dära "kaoset" det snackats om :p

Men JAG är insnöad i alla fall. Ingen är förvånad, för jag är insnöad när alla andra inte är det också ibland, just för att de inte plogar som de ska och jag ibland vägrar gå flera km i knähögt (på mig) med snö med mina tre barn som alla är korta i rocken.... I dag är jag dock väldigt insnöad.

kl

Jag är lite besviken... Åkte tåg mellan Linköping och Lund igår kväll, och hade förberett mig på signalfel, informationsbrist och stora förseningar. Vad får jag? Tidig ankomst, trevlig personal och inte ett problem så långt ögat kunde nå. TROTS snön! Jag som hade lagt in Aftonbladets tipsnummer i mobilen för att kunna ringa och berätta hur kränkt jag var... :cry:

Kan det bero på hur och när snön dumpas? Snö som nyss fallit är ju vit och ren och fin. Väntar man några dagar och det är i stadsmiljö så är ju snön istället miljöfarligt avfall.

Jag var i Stockholm förra veckan och märker att mina skor blivit illa åtgågna. Hur mycket salt används egentligen där? Det var dessutom saltat trots att det var kallt och snön var en grynig hal massa som bara gled under fötterna. Tur att jag inte planerat ett löppass!

Det blir alltid liggande ett tag innan snön dumpas, så det är ingen ren snö som dumpas. Mer ingående snöröjning och bortforsling av snö som ligger på gatorna utförs den veckodag som respektive gata har städdag på. I övrig sker bara grovplogning. På min gata har t.ex. inte trottoaren ännu inte plogats efter förra veckans snöfall. Det kommer att ske först i morgon.

Gissningsvis är det av pragmatiska skäl som Naturvårdsverket trots allt ger dispens. Någonstans måste snön ta vägen om det ska gå att parkera på gatorna och fordon måste kunna ta sig fram.

Jag vet faktiskt inte hur mycket salt man använder, men det är nog en hel del med tanke på att de lyckas förvandla fint hårt packad torr snö till en vidrigt moddig massa. Jag ser även på hundarnas tassar att det saltas rejält.

Du skulle ha åkt norrut från Linköping istället. :laugh: Jag fick ett inställt tåg som ersattes med en iskall bussresa som någonstans mellan Nyköping och Södertälje var en riktigt snöig och slirig historia. Som grädde på moset blev jag även 50 minuter försenad till min slutdestination.

Det var bara mina förfrusna fingrar som hindrade mig från att skriva ett klago-SMS till Aftonbladet. ;)

Någonstans måste snön ta vägen
Något för framtida stadsplanering att ta tag i. Snödeponeringsutrymme. Skulle man inte kunna använda snön till nåt bra istället? Nån slags återvinning. Jag ser en enorm potential för framtida forskning inom området. :p

Något för framtida stadsplanering att ta tag i. Snödeponeringsutrymme. Skulle man inte kunna använda snön till nåt bra istället? Nån slags återvinning. Jag ser en enorm potential för framtida forskning inom området. :p

Man kan använda lagrad snö till att producera fjärrkyla tex.

KL

Såg just att nästan hela sträckan jag ska åka imorgon omfattas av klass 1 & 2 varningar (Södermanland, Östergötland, Kalmar län, åker E22 till Kalmar). Verkar främst gälla för idag men varningar för mer snö och snökanoner under natten.

Should I stay or should I go?

Hur ser det ut hos er? Är det svårframkomligt nu med tanke på det lilla vita som trillar ner :confused:. Borde man inte förbjuda långtradare att köra i snöväder eftersom det är dom som proppar igen vägarna :cool:

Har varit hårt några dagar . Bara man tar det lugnt är det inga problem men ibland undrar man hur vissa medtrafikanter tänker när dom är ute på vägarna. Kör 30 på 70 väg där man lugnt kan hålla 50, bar en ren trafikfara . Eller långtradare som kommer dundrande på småvägarna utan att tänka på hastigheten m.m.

...

Här kunde tidningsbilen komma för snön kom efter den. :laugh: Sen 5-tiden har vi fått 4 dm.
Att det sedan blåste friskt, och då bor vi ändå i skogskanten i NÖ Skåne, gjorde att vi hade drivor på en meter. När dessutom vägverket körde i diket och lastbilen gick sönder så blev inte vägen körd förrän vid 12-tiden idag, ja då fick jag jobba hemifrån.

Var nog den enda på mitt jobb som inte kom dit och då driver min man ett företag som har 10 fordon igång i snöröjningen. :p Så högt prioriterade är hemmaplan. :angel: Dottern fick köra gårdsplanen här hemma men eftersom vägen till stora vägen inte var körbar så hjälpte ju inte det. Mannen kom hem vid 16 och ska nu sova till nattskiftet drar igång vid midnatt.

Så vi är mitt i ett kaos som är ganska fridfullt, vi har ju ström.

Här kunde tidningsbilen komma för snön kom efter den. :laugh: Sen 5-tiden har vi fått 4 dm.
Att det sedan blåste friskt, och då bor vi ändå i skogskanten i NÖ Skåne, gjorde att vi hade drivor på en meter. När dessutom vägverket körde i diket och lastbilen gick sönder så blev inte vägen körd förrän vid 12-tiden idag, ja då fick jag jobba hemifrån.

Var nog den enda på mitt jobb som inte kom dit och då driver min man ett företag som har 10 fordon igång i snöröjningen. :p Så högt prioriterade är hemmaplan. :angel: Dottern fick köra gårdsplanen här hemma men eftersom vägen till stora vägen inte var körbar så hjälpte ju inte det. Mannen kom hem vid 16 och ska nu sova till nattskiftet drar igång vid midnatt.

Så vi är mitt i ett kaos som är ganska fridfullt, vi har ju ström.

Ja precis, ovädret har ju kommet efter tidningen (jag som inte har tidning fick visst en sådan i natt ändå, får det ibland :) ) så i går var inget att tala om! Nu har de i alla fall plogat här så i alla fall NU går det att köra här :) Hoppas det funkar fint i morgon också :)

Kommit MKT snö här inatt:o
En klass 2 varning är utfärdad och gäller hela tisdagen. Verkar som det ska snöa hela dagen+ blåsa.

Men :confused:..........det var ju utfärdat klass 2 med fara för statens egendom :cool:. Nåja då är vi bäst på kaoset så här långt. Nu har man utlovat nytt snökaos i kväll o imorgon här :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve