Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Jag var också en sväng i diket igår, får skylla mig själv lite för jag vet att den kurvan kan vara hal, men trodde inte att den skulle vara så hal att jag höll på att trilla när jag gick ut för att kolla om kofångaren satt kvar. Kom som tur var upp, bara lägga i 4x4 och backa, men det är ju inte alltid man har det flytet.

Så nu finns en fint upplogad parkeringsplats halvvägs genom kurvan. :P

Annars har "dödschockkaoset" tidningarna talar om uteblivit, men visst, en dag var det lite spårigt i stan. Här ute på landet? Perfekta vägar som vanligt.

Jag hade problem med att ta mig från gårdsplan inatt/imorse men annars inga problem. Sambo måste sparka igång traktorn...

Att stockholmarna är trevliga och snälla i trafiken. Då ska man ligga i höger körfält.

Att bygga ut vägarna runt sthlm med extra körfält till höger är meningslöst eftersom lokalbefolkningen inte använder dem

Tyvärr funkar det normalt sett inte att bygga ut åt vänster eftersom det finns mötande trafik där.

Hur menar du då? att alla ska ligga i höger körfält och lämna övriga tomma ;).

Där jag kör är 3-4 fält proppade med bilar. Lastbilarna + bilar som kör på och av vägen hänger mest i höger som därför i vissa fall kan gå lite snabbare, eller i andra stå tvärstilla. Ligger du i höger och vill köra i 110 måste du hela tiden köra om lastbilar och gå in i mittenfältet och tillbaka igen. (varannan/var tredje bil i höger körfält är lastbil eller långtradare)

Eftersom på och avfarter kommer några per milen och man är artig och släpper fram de som kör upp på vägen måste man också därför flytta ur höger körfält och in i mitten då och då, varpå man stör i mittenkörfältet iom att bilarna ligger ganska tätt där.

(Men alltså inte speciellt mycket tätare än i vänsterkörfältet som också är proppat med bilar. Det är lite hugget som stucket vilket av fälten som går snabbast av de tre. Men om det är lite glesare och inte kö, oftast vänster såklart. Där hänger jag eftersom jag råkar vilja köra i den hastigheten.)

Om vägen då och då är ganska tom spelar det ändå ingen större roll i vilket fält man kör. Då kan man lika gärna vara i mittfältet eftersom man då förenklar för de som ska köra på vägen i höger körfält och lastbilarna som ändå är där får lite plats.

Senast ändrad:

Precis!
Helt onödigt att ligga i högra filen om man inte ska köra av på länge. För där ligger oftast alla lastbilar och sedan ska bilar in i det körfältet från alla uppfarter.
För att få trafiken att flyta på så är det bättre att hålla sig till höger om man vet att man ska av snart eller kör långsamt. I mitten om man bara ska rakt fram i normal fart. Vänstra om man vi köra om/de som är stressade :D (gäller vid trefiligt).
Vid rusning så är det bara att välja en fil och sedan ligga där.. inte mkt mer man kan göra :p

Precis!
Helt onödigt att ligga i högra filen om man inte ska köra av på länge. För där ligger oftast alla lastbilar och sedan ska bilar in i det körfältet från alla uppfarter.
För att få trafiken att flyta på så är det bättre att hålla sig till höger om man vet att man ska av snart eller kör långsamt. I mitten om man bara ska rakt fram i normal fart. Vänstra om man vi köra om/de som är stressade :D (gäller vid trefiligt).
Vid rusning så är det bara att välja en fil och sedan ligga där.. inte mkt mer man kan göra :p
*kr*.
Nytt kaos på väg in nu i helgen:bump:

Oh jippie. Jag tror sambo får skjutsa till tåget i helgen när jag jobbar vettiga tider. Hu vad jag är less på att köra med dålig sikt.

Precis!

Nej, du ska ligga högra körfältet. Oavsett om du tycker det är det är långt till du ska köra av.

Man ska inte ligga i mitten för att det är bekvämt.

Hur menar du då? att alla ska ligga i höger körfält och lämna övriga tomma ;).

Där jag kör är 3-4 fält proppade med bilar. Lastbilarna + bilar som kör på och av vägen hänger mest i höger som därför i vissa fall kan gå lite snabbare, eller i andra stå tvärstilla. Ligger du i höger och vill köra i 110 måste du hela tiden köra om lastbilar och gå in i mittenfältet och tillbaka igen. (varannan/var tredje bil i höger körfält är lastbil eller långtradare)

Eftersom på och avfarter kommer några per milen och man är artig och släpper fram de som kör upp på vägen måste man också därför flytta ur höger körfält och in i mitten då och då, varpå man stör i mittenkörfältet iom att bilarna ligger ganska tätt där.

(Men alltså inte speciellt mycket tätare än i vänsterkörfältet som också är proppat med bilar. Det är lite hugget som stucket vilket av fälten som går snabbast av de tre. Men om det är lite glesare och inte kö, oftast vänster såklart. Där hänger jag eftersom jag råkar vilja köra i den hastigheten.)

Om vägen då och då är ganska tom spelar det ändå ingen större roll i vilket fält man kör. Då kan man lika gärna vara i mittfältet eftersom man då förenklar för de som ska köra på vägen i höger körfält och lastbilarna som ändå är där får lite plats.

Nej fram för allt inte om vägen är ganska tom. Om det i viss mån kan ursäktas när det är rätt fullt i höger filen.

Så finns det ingen anledning att inte ligga så långt till höger som möjligt när vägen är tom.

Har just kört mellan västerås o mariestad (E20) vägen helt ok om man uppmärksammar att man kör bakom en lastbil,vägen blänker våt men det stänker inte på framrutan :eek: :idea: ,men det snöade i örebro trakten och folk kör som svin......

*kl*

De har blivit rätt dåliga på det där med snöröjning i Norrland också :angel:

312800_10151222743959215_1576777530_n.jpg

Den voltade inte. Den stod upp men nere i diket, den gled ner vid ett möte. Den har inåtgående dörrar så jag fattar inte att de inte fick upp dörrarna eller så har UNT missuppfattat, som vanligt.

Titta, det fanns ju en bild i tråden redan...

*kl*
Inget snökaos men kaos på vägarna pga idioter som visst tror att det är sommarföre... En bekant blev påkörd idag i närheten av oss, hen körde lämplig hastighet för underlaget, den bakom gjorde inte det och kunde inte bromsa och körde rakt in i min bekantas bil som studsade på vajerräcket och in i en bil som stod still på en påfart. Tack och lov verkar det ändå ha gått relativt bra men hen är kvar på sjukhuset för observation över natten. :(

I går var det tre bilolyckor inom loppet av en timme på vägsträckan som går förbi oss... Några hade dock vägverket ansvaret för, det är inte så smart att göra en 90 graders avfart på 100 km/h väg, strax efter att två filer går ihop till en med vajerräcken...

:eek: Det vräker ner och blåsten gör det inte bättre...Skit oxå.
Bara man kommer hem å inte fastnar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve