Hur menar du då? att alla ska ligga i höger körfält och lämna övriga tomma
.
Där jag kör är 3-4 fält proppade med bilar. Lastbilarna + bilar som kör på och av vägen hänger mest i höger som därför i vissa fall kan gå lite snabbare, eller i andra stå tvärstilla. Ligger du i höger och vill köra i 110 måste du hela tiden köra om lastbilar och gå in i mittenfältet och tillbaka igen. (varannan/var tredje bil i höger körfält är lastbil eller långtradare)
Eftersom på och avfarter kommer några per milen och man är artig och släpper fram de som kör upp på vägen måste man också därför flytta ur höger körfält och in i mitten då och då, varpå man stör i mittenkörfältet iom att bilarna ligger ganska tätt där.
(Men alltså inte speciellt mycket tätare än i vänsterkörfältet som också är proppat med bilar. Det är lite hugget som stucket vilket av fälten som går snabbast av de tre. Men om det är lite glesare och inte kö, oftast vänster såklart. Där hänger jag eftersom jag råkar vilja köra i den hastigheten.)
Om vägen då och då är ganska tom spelar det ändå ingen större roll i vilket fält man kör. Då kan man lika gärna vara i mittfältet eftersom man då förenklar för de som ska köra på vägen i höger körfält och lastbilarna som ändå är där får lite plats.