Kantarellsök??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare marielen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 972
M

marielen

Någon som använder sin hund till detta??
Min BC/Labradorkorsning grejar det, men han har dock missat, (läs matte har missat) att säga till när han har hittat dem!!!:rofl:

Hade ju stora planer på att den lille råttan hemma (BC´n) skulle bli en utomordentlig kantarelljycke....:rofl:

Vi har skilda åsikter han och jag!!!:rofl:
Får nog träna vidare!!

Sv: Kantarellsök??

Vill oxå börja träna med min på kantareller :rofl:

Försökte lära min att - söka efter kantarellen - hitta den - sitt, stanna.

Men vad gör han istället - söker - hittar - Gräver sönder kantarellen. . ÅH hur har han lärt sig det egentligen, har inte precis ställt mig på svampen när jag lärde honom.. Typiskt !

Min tycker de är skit tråkit o bara springer förbi dom :rofl:

Men allvarligt!
Hur gjorde ni när ni lärde in det.
Man lär ju ha kantareller hemma:laugh:

Du låter hunden få nosa på en lagom stor kantarell sen säger du...

Söök kantarell upprepande gånger, så har ja fått lärt mig, o hittar du svamp så visa hunden o låt den nosa på det.... :grin:

Du låter hunden få nosa på en lagom stor kantarell sen säger du...

Söök kantarell upprepande gånger, så har ja fått lärt mig, o hittar du svamp så visa hunden o låt den nosa på det.... :grin:

Bara nosa? min hugger in på den direkt :crazy: men jag har lirkat ur den ur munnen och bytt den mot en godis medans hon undrar var hennes goda svamp tog vägen:D

Min mamma känner en som brukar anordna sådana kurser och ska vara med på en nu i höst med våran cavalier Ludde.

Min mors Bc korsning är en exemplarisk Kantarell hund hon vissar alla ställen.

:grin:

Jag funderar på att försöka lära min DP-hane att söka kantareller. Vore en kul och god grej! :D

Det lättaste tycker jag är att klicka in svampen.

I början håller du bara upp kantarellen och klickar när hunden nosar. Du avancerar sedan mer och mer, t ex slänger iväg den och säger "leta kantareller". Sedan gör du det i svårare terräng, t ex gräs där hunden inte kan se den. Gömmer den inomhus. Till slut är hunden redo att du lägger kantareller under mossa i ett skogsområde.

Var noga med att alltid klicka så fort hunden nosar på svampen.
Efter hand kan du lära in markering, men det är ett senare steg.
Och hunden kommer säkerligen markera av sig själv när den hittar svamp; vända på sig och säga "jag känner lukten av svamp, var är mitt klick och godis?"

Senast ändrad:

Anledningen till att hunden inte tycker det är kul är att h*n säkerligen inte förstår vad den ska göra.

AA värt att försöka! men då gäller det att hitta svamp först som jag kan öva på:p Men dom kanske har färsk svamp på ica snart...

Var ute med våran schäferhane i skogen för ett tag sen och jag hittade några kantareller som jag lät honom nosa på och sen skickade jag iväg honom och sa LEETA.
Han spårar då, men några kantareller hittade han dock inte.
Tror han spårar för spårandets skull. Men han fattade nog dock inte riktigt vad han skulle leta efter.:p Knastroll!:D

Lillråttan har bestämt sej för att ALLT ska smakas på....:eek:

ÄÄÄÄÄÄÄCKLIGT!!!!:eek:

Jag var på Scandinavium för många herrans år sedan, och då hade Dennis Hallberg (djurpsykolog) kurser i kantarellsök för HÄST!!:D

Det skulle vara skithäftigt!!:D

Jag kämpar på med råttan här hemma...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 816
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 322
Senast: Hermelin
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
766
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka