Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo det gör det ju.Ginne skrev:Fast egentligen så heter det dagbarn-vårdare...
Min minsta har gått på dagis med pedagoger.Bubbla skrev:Sen pedagog...jag kräks lite på det ordet, visst är det bra om barnen har en pedagogisk vistelse och allt,
Och ett bra dagis är suveränt för barn med stora behov av aktivitet och socialt liv.mimmipigg skrev:En bra dagmamma är suverän för barnen, speciellt de barn som behöver ett lugnare tempo för att utvecklas.
Snurrfian skrev:Fast en bra dagmamma ska väl vara just det... En extra mamma alltså. Det är ju en extrem skillnad på arbetssätt att jobba som dagmamma och som förskolelärare. Som dagmamma är du oftast helt själv med barnen och har inte så många alternativ. Barnen får lov att vara med när du lagar mat, plockar undan disken, fikar och går på toa om det skulle behövas.
Som förskolelärare kan du ju bara gå till personalrummet och ta en rast när det passar...
Men jag har även valt bort dagmamma just för det bara är en person och jag har dåliga erfarenheter av när det inte fungerar och jag vill inte prova med de som fanns att tillgå med Elin.
Men med det sagt så finns det även mycket svagheter och problem även på förskolorna. Så hade jag vetat om någon suverän dagmamma så hade jag kanske övervägt det oxå.
Men jag tror att du som förskolelärare kanske bör öppna dig lite mer för att se andras sätt att arbeta och lösa problem utan att bli allt för katagorisk.
Inte_Ung skrev:Men hur skall man som dagmamma lösa det hela då?
Låta barnen bli skrika hysteriskt och bli otrygga?
Det slår ju liksom tillbaka på dagmamman som då inte kan göra 2 händer lediga för att laga mat till alla barnen.
Och jo, en dagmamma skall vara en extra mamma.
Det heter ju så dag-MAMMA.
Och det blir personligt, det är bara att acceptera det.
Inte_Ung skrev:Min minsta har gått på dagis med pedagoger.
Och det blir annat än dagmamma.
Det är både för och nackdelar med det.
Nackdelen är ju t.ex. att han inte ser vare sig matlagning eller städning.
Det händer med magi på dagis.
Och att han vet att pedagogerna är där för honom.
Så han använder dem som servicenheter.
melindah910 skrev:Nej det heter inte Dag- MAMMA utan dagbarnvårdare! Det heter inte heller Dagis utan förskola! Detta ändrades för ett antal år sen!
melindah910 skrev:Nu blir jag faktiskt sur! Nej jag kan inte gå till personalrummet och ta rast när jag vill, på min förskola har vi inte ens rast utan vi är med barnen hela tiden! Och har du jobbat på förskola? Vet du hur öppna vi är för andras arbetssätt? Själv jobbar jag på en montessori förskola men vi inspireras även av andra pedagogiker som tex Reggio och Waldorf!
Snurrfian skrev:Om ni inte tar rast så är det antingen erat eget "problem" eller oxå får ni lov att ta upp det till diskussion med chef och fack...
Nej jag har aldrig jobbat på förskola, men däremot har jag mitt barn på förskola och jag har goda vänner som jobbar på förskola och jag har relativt bra inblick i hur det fungerar.
Har du själv jobbat som dagbarnvådare eftersom du inte verkar förstå hur det fungerar...
Och det var ingen kritik av dig som person utan just som förskolelärare. Och du skrev själv att barnen inte fick följa med in på toa för då kunde någon annnan personal ta hand om barnen och det är ju just det som inte finns hos en dagmamma. Ska hon låta bli att gå på toa medans hon har barn där som kan vara mellan halv sju på morgonen och sex på kvällen?
Jag är ledsen att du blev sur, men jag anser fortfarande att du kanske bör sätta dig in i hur man jobbar på olika ställen, eftersom du så tvärsäkert uttalar dig om hur det är...
Men förstår du inte varför dom bytte namn? Just för att föräldrar skulle förstå att det inte va samma sak att vara på förskola lr dagbarnvårdare som hemma. Det heter inte dagis lr dagmammma längre därför kallar man inte det för det... Om du ville kalla det du gör för hygientekniker får du självklart göra det jag skulle inte vara på dig om det om det nu heter så, varför ska du kalla dig för städare när det finns ett vettigare ord för det???Bubbla skrev:Du känner inte själv att det bara är ord? Det har ju hetat dagis/dagmamma så länge och det kommer det förmodligen att fortsätta att göra i folkmun, vad än någon högre upp väljer att kalla det för fina ord. Vad är jag då? Inte mamma utan barnvårdare. Och mitt hem är också en förskola, för nog sjutton är mina barn här före skolan...
Jag har själv jobbat som städare, eller lokalvårdare, eller hygientekniker, eller...ja strunt samma, städa var det jag gjorde.