Sv: Känsligt; om barn och uppfostran...
Det går inte att säga rätt över att förskolan utövar bättre pedagogik än vad man själv gör som förälder för jag anser att det beror på vem föräldern är och vilken kompetens personalen har som jobbar.
Fördelen med förskolan är ju oftast den att det finns personal med bredare underlag dvs man har mer "material" (om man nu väljer att benämna barnen som detta) att ta erfarenhet av.
Föräldern åt sin sida har oftast djupare kunskap om sitt barn.
Vanligtvis brukar det inte vara så stora skillnader på förskolebarn än barn som fått umgås med andra barn på andra sätt utan nackdelen med vårat samhälle är att det är så svårt att hitta tillräckligt med lekkamrater utanför förskolan.
Föräldrar har lättare att bli "hemmablinda" och har som sagt mycket smalare erfarenhet att gå på överlag när något är fel. Så länge som det inte är fel spelar det ingen större roll så länge som barnet har möjlighet att umgås med barn ändå.
Jag har jobbat i sk. pedagogisk verksamhet där pedagogiken lyser med sin frånvaro och jag har träffat på föräldrar som varit väldigt pedagogiska överlag. Det är vanligare idag med medveten pedagogisk uppfostran hos barn än det var förr.
Givetvis skall man inte ge anspelning att ha en annan utbildning än den man har. En barnskötare kan aldrig bli en pedagog om denna inte utbildar vidare sig.
Själv har jag aldrig utgett mig för att vara mer och inte stör det mig heller att vara "mindre". Jag har själv alltid jobbat med hjälp av min kompetens och inte min utbildning.
Sedan säger pedagog inte mig speciellt mycket mer än utbildningen och innebär (tyvärr) inte automatiskt att personen i fråga är duktig när det kommer till pedagogik.
Riktigt bra pedagogik är som att kunna spela bra på ett instrument, det krävs gehör. Det är inget som alla är begåvade med tyvärr.
Jag själv brukar hellre prata om kompetens eftersom kompetens handlar om vad man kan mer än vad man är utbildad inom. Kompetensen kan vara otroligt olika trots likvärdig utbildning och det är vad jag tycker är avgörande för bra förskola, bra skolgång osv.
Pedagogik är lika fint ord som grov- och finmotorik
Låter oftast mer avancerat än vad det egentligen är.