Kanske apropå genusdebatten

Sv: Kanske apropå genusdebatten

Prislappen är därefter också... ;) Men visst, jag gillar dem också! Ytterkläder kör vi uteslutande POP eftersom jag anser dem ha den i särklass bästa kvaliten. :)

Jag köper alla barnkläder begagnat på tradera, men jag håller med, till nypris är de definitivt i dyraste laget, det är jag lite för snål för med tanke på hur snabbt barnet växer ur kläderna.:)

Jag köper alla barnkläder begagnat på tradera, men jag håller med, till nypris är de definitivt i dyraste laget, det är jag lite för snål för med tanke på hur snabbt barnet växer ur kläderna.:)

Sparar man så mycket på det egentligen? Jag satt där och tittade ett tag men tyckte det var helt sjuka priser, likadant i PoP-köpochsäljgrupper på FB och på PoPs egen köp-och säljsida på deras hemsida. Och sen är det ju oftast frakt på det.

Som nu t ex ligger det ute en skaljacka i strl 104, ledande bud 445 kr och det är 73 bud lagda och auktionen går ut om 1 dag och 7 timmar.

Det blir minst 445 kr och så 60 kr frakt på det om man inte hämtar men då får man räkna restiden också.

Jag köpte en sån (iofs i mindre strl) för 489 kr på rean för några månader sen.

Jo då men det krävs lite tur. Vi köpte en PoP skaljacka för 150 kr, näst intill oanvänd :)

Jo då men det krävs lite tur. Vi köpte en PoP skaljacka för 150 kr, näst intill oanvänd :)

Ja men köpte ni den på Tradera? Känns som att folk är otroligt "på" där.

Jag har märkt att blocket ofta är billigare på barnkläder men där går grejerna åt snabbare.

Jag har också gjort fynd men det har varit på loppis. Senast en randig pop-tröja (de där jubileumsränderna som folk är så obsessed med) i verkligen superfint skick för 15 kr. Och helt nya badkläder, också för 15 kr.

Sparar man så mycket på det egentligen? Jag satt där och tittade ett tag men tyckte det var helt sjuka priser, likadant i PoP-köpochsäljgrupper på FB och på PoPs egen köp-och säljsida på deras hemsida. Och sen är det ju oftast frakt på det.

Pop-ytterkläder i nyskick brukar gå för max halva nypriset, kan man tänka sig kläder som är hela och rena, men ser lite begagnade ut, så går jackorna för en hundring ungefär. Så jo, jag tycker man spar rätt mycket. Frakten brukar vara typ 40 kronor för en jacka, så det är ju inga stora pengar. Sen beror det förståss på vad man tycker är mycket att spara, men att betala 450 istället för 900 för en jacka gör skillnad för mig i alla fall, det hinner ju bli några jackor per år iom att småbarn växer så fort och årstiderna växlar. Plus att utbudet är mycket större på tradera, där finns ju inte bara ett års modeller, som i butiken, utan flera års samlade produktion.

Som nu t ex ligger det ute en skaljacka i strl 104, ledande bud 445 kr och det är 73 bud lagda och auktionen går ut om 1 dag och 7 timmar.

Det blir minst 445 kr och så 60 kr frakt på det om man inte hämtar men då får man räkna restiden också.

Jag köpte en sån (iofs i mindre strl) för 489 kr på rean för några månader sen.

Enskilda plagg kan skena iväg (oftast kläder av lite ovanlig modell i fantastiskt skick), såna auktioner brukar jag släppa, eftersom det blir för dyrt. Men nu till hösten har jag t ex köpt en skaljacka med tillhörande överdragsbyxor och matchande mössa i utmärkt skick (ser ut som nytt) för 500 kr. Det är ju ganska stor skillnad mot om jag köpt det nytt i butik. Man får lägga lite tid på att vänta in en auktion som har ett pris man är beredd att betala, så om man behöver en jacka nästa vecka är tradera inte bra. Man får vara lite förutseende och handla innan det är kris och barnet inte har något att ta på sig nästa dag.

Pops rea säger jag bara :D tycker också märkeskläder på tradera verkar ligga väldigt högt. Har stött på kläder som var dyrare/nära dyrare än nya i affären :p (antagligen ngt gammalt Molo mönster tex som inte fanns längre)

Tillgång och efterfrågan... Mycket ovanliga plagg kan såklart lätt bli dyra, om de är eftertraktade. Katvigs äppelmönster, t ex, de finns knappt längre och blir nästan alltid jättedyra om de är bra skick. Eller småfolks äppelmönster.

Men det är ju inget måste att köpa just de enstaka plagg som går för allramest pengar, det finns gott om annat också, märkeskläder inkluderat.

Rea i butik sammanfaller ju tyvärr sällan med att säsongen för det plagget inleds, det är ju nackdelen.

Sant, vi bunkrar mest t-shirts då. Byxor-jeans är super på HM så de blir billiga. (Märkesbyxorna lämnar inte så mycket bredd till vår lilla fyrkanting)

Vi har hittills aldrig köpt overall, det kanske blir dags i år (Snälla kollegan lämnade vidare en Pop overall och en Reima tec som hennes två barn använt. Reima tec var inte så vacker men jisses vad den hållit. :eek: Om vi köper en i år så blir det det!).

Reima-overallerna är jättebra! Hade en första året som ser helt ny ut fortfarande, och hittade en begagnad på tradera för typ 250 kronor förra året som också är i utmärkt skick fortfarande, de verkar i princip vara outslitliga. Och de är inte dyra på tradera heller.

Ytterkläder tycker jag är svårt att hitta nytt till ett bra pris, de stora kedjorna typ HM har ofta bara svart och rosa, och mitt barn passar inte i någotdera. Vill man ha någon annan färg får det bli de dyrare märkena.

Senast ändrad:

Kollegan igen :) vi har jättefin liten jacka från Zara, liten "oljerock" Zara är inte dyrt.

Pop-ytterkläder i nyskick brukar gå för max halva nypriset, kan man tänka sig kläder som är hela och rena, men ser lite begagnade ut, så går jackorna för en hundring ungefär. Så jo, jag tycker man spar rätt mycket. Frakten brukar vara typ 40 kronor för en jacka, så det är ju inga stora pengar. Sen beror det förståss på vad man tycker är mycket att spara, men att betala 450 istället för 900 för en jacka gör skillnad för mig i alla fall, det hinner ju bli några jackor per år iom att småbarn växer så fort och årstiderna växlar. Plus att utbudet är mycket större på tradera, där finns ju inte bara ett års modeller, som i butiken, utan flera års samlade produktion.

Ja men självklart är det jättestor skillnad mellan 900 och 450!

Jag antar att man kan göra fynd men jag tycker ofta att folk är helt besatta, det blir lite som en sekt!

Precis som Cattan har jag sett grejer som ligger ute på andra säljsidor för mer än reapriset, och jag får intryck av att folk köper på sig på rea för att sedan kränga vidare dyrt. Det verkar t ex vara en himla rundgång på Polarn o Pyrets jubileumsfiltar...

Det tar ju tid att sitta och leta också och jag antar att det är en fördel att man tycker att det är hyfsat kul också.

Jag köpte förresten ett par jättefina röda skalbyxor på Lindex för 149 kr, vet inte om de håller för bad i vattenpussar men funkar jättebra i sandlådan än så länge iaf. Tänkte bara som ett tips fall ditt barn passar i rött och han/hon inte redan har några.

När jag försökte ta reda på vad jubileumsränder från pop var för ngt (tydligen vanligt randigt) så snubblade jag över en tråd på familjeliv. Det var någon slags obegriplig modevisning av barn i randig Pop pyamas*. Jag tror jag förstår att saker kan gå dyrt om folk bryr sig så mycket om kläderna tex att kunna lägga upp Molos kanindesignbody på bebis i Molo familjelivstråden (i den mån det finns en).

H&M borde hänga på barnbildmodevisningstrådar och försöka räkna ut vad föräldrarna vill ha :p (vem vet det kanske de gör)

*Jag skulle begripit en tråd med -"oj titta vilka fina kläder jag hittade", eller "dagens outfit". Men "titta mina barn har också randig pyamas/vadsomhelst som vi råkade köpa just där", övergår mitt förstånd, alla vet ju vad de har för sortiment.

Senast ändrad:

Det var en statuspryl jag har missat helt - tror jag har sett det där mönstret i butikerna, och tänkt att "ja, det där var ju inte så fint". Fattade inte alls att det var något speciellt med dem. Men visst kan jag tänka mig att det blir lite jakt på särskilda mönster om man letar mycket bland begagnat, man lär sig ju vad som finns och vad man tycker är fint.

Ja, jag fattar inte heller! Jag får kränga sonens noppiga "jubileumskläder" vidare för dyra pengar sen när han växt ur dem!

;)

(jag är väldigt förtjust i dinosaurier, men de är alltid ritade arga och skissiga med boom och bang på killkläder. Fult och kladdigt tycker jag som föredrar Hello Kittys rena linjer. Vi kör på randigt, allt randigt. Alla tröjor med enkla rena mönster, fjärilar, blommor och djur har puffärm.)

Vi har ärvt väldigt mycket kläder (så mycket att vi har kunnat skänka vidare allt vi inte velat ha till kompisar och till klädinsamlingar). Eftersom vi inte behövt lägga några pengar alls på baskläder så har vi unnat oss att köpa tröjor från en tjej som syr upp på beställning, hon har kanonfina tyger och rätt mycket åt retrohållet som vi gillar!Vi hittar sällan något vi vill ha på de vanliga klädkedjorna av den anledningen du nämner, men det finns ju en del könsneutralt och "icke-kladdigt" på de lite dyrare V*llerv*lla och P*P osv.

Villervalla är inte alls min stil, det är för mjukis. Pop är ju det vi har, randigt... :p och från Lindex o Åhlens, randigt... (Ska nog försöka hitta ngt enfärgat att trycka en guldsnigel på helt enkelt.). Mini Rodini är det enda som sticker ut med snygga neutrala kläder med mönster som passar barn (inte pojkar eller flickor).

Vill du bara ha randigt borde ju katvig och geggamoja passa också. Sen tycker jag att det finns många fler än minirodini som har mönster och tryck som inte skriker pojke eller flicka, iofs.

*delvis kl*

Vi köper mest POP och en del Me & I, och så typ mysbyxor och sånt på HM. Och så Blixten McQueen då :)
Tycker att Me & I har en hel del unisex-plagg, vi gillar djur i den här familjen så det har blivit kläder med hundar och katter på. Favoriterna från dem är nog en blå tröja med rosa kantband och en stor tjock orange katt på magen samt en grön tröja med röda kantband och minst 101 dalmatiners.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 573
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 469
Senast: miumiu
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V