Kanske apropå genusdebatten

Sandra78

Trådstartare
Kom att tänka på en händelse när jag läser om genusdebatten... Dotterns (1½) stora favorit just nu är Blixten McQueen, dvs "huvudpersonen" i Cars. Hittade en tröja med Blixten på som hon hade på sig till dagis, och tydligen hade hon gått runt och visat upp den för kompisarna under dagen, stolt som en tupp :D

När jag kommer så möts jag av en femåring som undrar om M fått en ny tröja och berättar att hon hade gått runt och visat upp den. Jag håller med om att den är ny och berättar att M tycker väldigt mycket om Cars. Får till svar att "ja tjejer får faktiskt också gilla Cars och då ska man ha en sån tröja, det tycker jag är bra, alla ska ha det de gillar på sina kläder" :love:

Sv: Kanske apropå genusdebatten

Min dotter hade en keps, strumpor och ett par byxor med cars :). Men när hon upptäckte att kusinen (ett år yngre kille) också gillade cars gillade hon inte dem längre :D.

Här är det tvärtom, kusinen som är 3 som inspirerat till denna Cars-fanatism :laugh: Men han är för tillfället mer intresserad av grodor och nagellack så man vet väl vad nästa intresse blir :)

Haha... Min är inne på grodor och giraffer. Så poppar rosa prinsessor upp någon vecka eller två, sen är det giraffer igen. Jag önskar verkligen att könsrollerna inte skulle styra henne så mycket som det ändå gör. Typ, pappa kan ju inte äta på en ROSA tallrik, det är en tjejfärg! (tycker hon, pappa äter på rosa tallrikar iallafall ;) )

Jag har en dotter som blir 5 i år som älskar drakar och dinosaurier över allt annat. Får då köpa killkläder åt henne för att kunna hitta de motiven och det är väldigt irriterande eftersom hon samtidigt älskar rosa.
Varför ska det inte kunna finnas rosa kläder med tuffa motiv, inte alla tjejer vill ha kattungar, prinsessor och glitter.

Min snart fyra årige son ska spara lika långt hår som Rapunzel. Han har även en Rapunzel klänning som han gärna har på sig, ibland samtidigt som han leker med sina stora maskiner.

En av favoritfilmerna är Bratz babyz:)

Än har han inte "lärt" sig att det finns tjej och killsaker. Så vi blandar kläder i alla färger men just nu är rött favoriten.

Eller pojkkläder med glittriga fjärilar, sniglar och skalbaggar. :laugh:

(jag är väldigt förtjust i dinosaurier, men de är alltid ritade arga och skissiga med boom och bang på killkläder. Fult och kladdigt tycker jag som föredrar Hello Kittys rena linjer. Vi kör på randigt, allt randigt. Alla tröjor med enkla rena mönster, fjärilar, blommor och djur har puffärm.)

*KL*

Idag var vi på marknad och stod och tittade på barnmössor. Efter en stund så hittade E. en som han ville ha. En rosa med vita prickar på. Då frågar en av dom som säljer dom om han var en flicka eller pojke!

Självklart så köpte vi mössan!

Kan det inte vara så att försäljaren bara var nyfiken? Det måste väl inte ha något samband med att mössan var rosa och vit? :confused:

Googla Kameleont Design! Deras kläder är nästan unisex i färg och modell med en massa djur osv. Jag brukar passa på att titta in och köpa från deras fynd och sista setet-avdelning och andra reaor.

Vi hade varit där ett tag och tittat. När han hittade den rosa mössan så sa hon men är det en pojke eller flicka egentligen?

Så jag tror att det hade med färgen att göra...

Jag kanske bara är allmänt tjurig nu, men jag ser inte det fantastiska i detta. Jag hade snarare blivit lite irriterad över att någon kommenterat mitt barns kläder med att "ja tjejer får ju faktiskt också..." Varför skulle det ens behöva kommenteras? Det i sig visar ju bara att det ligger en tanke om vad som ska vara för tjejer och vad som ska vara för killar och lurar i bakhuvudet hos den som säger något sådant.

Min son gillar just nu bilar, hästar, blommor, traktorer, handväskor, tåg osv. utan någon inbördes ordning. Jag hoppas att ingen i hans närhet heller behöver lägga någon värdering i det oavsett om det är "det är klart killar ska gilla bilar" eller "det är klart killar också får gilla bilar".

Googla Kameleont Design! Deras kläder är nästan unisex i färg och modell med en massa djur osv. Jag brukar passa på att titta in och köpa från deras fynd och sista setet-avdelning och andra reaor.

Därifrån har vi också en hel del. Liksom från Villervalla. Det mesta är unisex och även det som är rosa känns inte "tjejigt", liksom att det blå inte känns "killigt".

Jättepraktiskt! Här ärver vi från höger och vänster från både tjejkusin och killkusin. Min svägerska har samma smak som jag... ;)

Jag tycker danskarna är snäppet vassare på roliga barnkläder, faktiskt, typ minymo, molo, småfolk, katvig eller ej sikke lej. Polarn och pyret har sina ljusa stunder också, och har mycket högre kvalitet än t ex villervalla i sina ytterkläder, tycker jag.

Jag kanske bara är allmänt tjurig nu, men jag ser inte det fantastiska i detta. Jag hade snarare blivit lite irriterad över att någon kommenterat mitt barns kläder med att "ja tjejer får ju faktiskt också..." Varför skulle det ens behöva kommenteras? Det i sig visar ju bara att det ligger en tanke om vad som ska vara för tjejer och vad som ska vara för killar och lurar i bakhuvudet hos den som säger något sådant.
Ja, du är nog lite tjurig. Barnet som kommenterade var 5 år gammal!! ;)

Jag tycker danskarna är snäppet vassare på roliga barnkläder, faktiskt, typ minymo, molo, småfolk, katvig eller ej sikke lej. Polarn och pyret har sina ljusa stunder också, och har mycket högre kvalitet än t ex villervalla i sina ytterkläder, tycker jag.

Prislappen är därefter också... ;) Men visst, jag gillar dem också! Ytterkläder kör vi uteslutande POP eftersom jag anser dem ha den i särklass bästa kvaliten. :)

Ja, du är nog lite tjurig. Barnet som kommenterade var 5 år gammal!! ;)

ah, jag ser det nu när jag läser en gång till.... läste för snabbt och fick för mig att det var dagisfröken som kommenterat. :o Skyller på att jag fått dela säng med en 19 månaders propeller i ett par nätter och således är ovanligt trött, tjurig och trögtänkt. ;)

Exakt! Dessutom en riktig "prinsess-tjej" med rosa och glitter själv, men hon tyckte ändå att M var fin i sin tröja.

Det är väl jag själv som är "skadad" som inte kunde läsa hela texten utan att bli irriterad... Ur perspektivet att det var en liten tjej och inte en vuxen så är det faktiskt gulligt. Sorry att jag gick in och tjurade till det helt i onödan i tråden. :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 573
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 469
Senast: miumiu
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30