Känner mig så sniken...

Fibusen

Trådstartare
Grannen ska under några tisdagar frammåt hyra min transport,hon frågade och jag sa ok.

Problemet är att det är jättebökigt att få in och ut transporten från våran gård,mitt i en kurvig backe,och man måste stå med bilen ute i vägen för att koppla på det,så vi har gjort så att vi flyttat över transporten till andra sidan av vägen sent på kvällen när det inte åker några bilar här knappt,och där det är en större grusplan,så dom kan koppla på och av i lugn och ro. Förra veckan flyttade vi över det sent på Måndag kväll,skulle hämta på Tisdag kl 16. Strax innan kl 16 får jag meddelande om att träningen är inställd,och dom behöver ej hyra det,helt OK för mig,vi bökade in det på gården igen,och jag ville inte ha några pengar för det.

Plus att jag hade inte tänkt köra något med det nu i vinter då jag bara har en 2-åring,och vi är ju inte iväg på något,och lastträna gör jag helst på barmark,så jag hade ju sommardäcken kvar på den,och bytte nu till vinterdäck enbart för att dom ville hyra det.

I dag så skulle grannen ha det igen,hämtar strax innan 16 som sagt,och är tillbaka redan strax efter 18,visade sig att hästen inte ville åka transport idag...

Jag känner mig jättesniken som vill ha hyran som vi sagt för i dag! Men vi lär ju som sagt böka lite,samt att vi gjorde det förra veckan också utan att ta något för det.

Grannen har absolut INTE protesterat mot att betala eller "surat" för det,utan det gör grannen såklart utan det minsta gnäll,men det är bara det att JAG känner mig dum för att ta ut hyran för nått dom inte kom iväg på! Så snälla,tolka det inte som om dom inte vill betala,för det gör dom!

Har satt ett fast pris på 0-6 timmar,och transporten var borta i ca 2,5 timmar,men känner mig så dum som "tvingar" dom betala fast dom inte kom iväg.

Hur skulle ni gjot? Låta dom slippa betala,eller skulle ni ta betalt som ni sagt?

Sv: Känner mig så sniken...

Jag skulle ta betalt. Både för besvär och för att man skulle ha varit utan den just då. Men visst håller jag med dig att det känns jobbigt.
Men om det var jag som hyrt hade jag betalt av samma anledning:)

Jag hade också tagit betalt. Kunde ju varit så att du nekat andra att hyra det just då pga grannarna. Att dom väljer att lämna tillbaka det tidigare är ju upp till dom.

Asch, det är väl klart de ska betala. De hyrde ju faktiskt släpet av dig, att sen hästen inte ville gå på har väl egentligen ingen betydelse överhuvudtaget. Hade de hyrt av nån de inte känner hade väl denne knappast ens brytt sig om att fråga om de kom iväg eller inte.

jag hade låtit dom böka med det själva, alltså jag hade inte kört fram det så som ni gör. Och då hade jag inte heller tagit betalt om dom inte kommer i väg som dom skulle.
Det som ni pysslar med nu låter bara jobbigt och slöseri med tid.

Jag hyr ju inte ut det nu igentligen då jag bara hade tänkt att det skulle stå på gården under vintern,men i höstas/tidig vinter när dom skulle åka iväg på nått så frågade dom mig,och då var det ok att dom fick hyra. Sen ville dom ha en gång i December,men då var det så fullt upp för mig med massa grejer,och jag hade inte tid/lust att byta däck bara för att dom skulle ha det en gång. Sen nu när det gällde några veckor så tänkte jag att jag slänger på vinterdäcken endå så får dom hyra det.

Att dom kom tillbaka tidigare spelar som sagt ingen roll,då jag tar en summa av dom för 0-6 timmar (200:-),dvs även om dom bara ska in och köpa spån och blir borta 45 minuter,eller om dom åker på träning,och vagnen blir borta i 6 timmar,utan nu kändes det ju bara så dumt iom att dom inte kom iväg öht med hästen...

Senast ändrad:

Grejen är den att vi lär endå böka om dom ska hämta där det står,för våran parkering är så trång,och det är svårt att backa in/köra ut när våra bägge bilar står på parkeringen,nu har vi dragbilen parkerad brevid transporten,och har då mer space att svänga på när vi flyttar den iom att vi lär använda bilen också..

Annars så lär vi iallafall ut och flytta på bilen liksom..

Det är inte särskillt tidskrävande att köra släpet över till andra sidan,handlar ju bara om en vägs bredd vi ska åka.

Men du skulle alltså inte ta betalt även om dom hämtade transporten,var borta med den i 2,5 timmar,och kommer tillbaka och säger att det inte vart nått för hästen ville inte åka?

Nja, jag vet inte riktigt. Kanske beror på vilken relation man har till den som ska hyra?
Sen har ni ju kört fram den åt dom osv, dessutom satt på vinterdäck för att dom ska kunna hyra den? Ni har ju bistått med god service får man ju säga så det är ju absolut värt 200 kr.

Deras pappa är nästan granne med oss några hundra meter bort,har några hus emellan,men eftersom vi inte bott här sådär jättelänge då är det ingen vi "känner",skulle inte ens veta vem det var om jag såg han typ,nu har hans vuxna döttrar flyttat dit deras hästar,men dom är alltså vuxna och bor inte här i byn,utan inne i centrum. Har pratat mest över datorn,har dom som vänner på facebook,och sen IRL när dom hyrde första gången och i dag... Så det är ju inga man "känner" direkt! Därför är det ju så svårt! Nu kanske jag blir känd som den snikna damen i byn! :eek::D

(Dock är dom jätte trevliga så skulle mer än gärna umgås lite med dom,då dom är i min ålder,för det vart ju tyvär lite så att man lämnade både stad och vänner när man flyttade hit... Eller ja,vännerna finns ju kvar,men det är ju inte alls samma sak att snacka i telefon en gång i veckan,mot att bara knacka på och bli inbjuden på fika! :p )

Har iallafall erbjudigt lite gratis lastträning,så då kanske det känns något bättre sen iallafall! :o Lite bomull för samvetet.

Senast ändrad:

Eftersom de hämtat transporten och åkt iväg med den hade jag nog inte funderat, varken om jag hyr eller hyr ut, utan ansett att det är självklart att de ska betala. Det spelar ju ingen större roll vad de gör när de är borta med släpet. Den här gången blev det lastträning ;)

Egentligen tycker jag gott att du kunde tagit betalt även när de avbokade sent, om du hade velat.

Tycker inte att du behöver bomull för samvetet men det kan ju vara en trevlig grej om du nu vill börja umgås med dem :D

Om de vill ha släpet för att köra spån, lastträna eller bara ha det hemma och glo på - får de betala hyra. Ska du börja ta betalt utifrån vad de gör kommer du att få det jobbigt.

Har de hämtat släpet ska de absolut betala. Om de inte ens hämtat det och det är grannar hade jag nog kanske varit snäll och låtit dem slippa betalning.

Senast ändrad:

Om det varit jag som hyrt hade jag tyckt det varit självklart att jag skulle betala!! Så jag hade inte ansett dig ett dugg sniken.

Du har ju redan haft så mycket extra jobb pga den som skall hyra så det hade varit självklart att betala tycker jag. Om det senare visar sig bli vanligt att hästen inte vill ut och åka när det är träning så transporten inte blir använd varje gång kan du ju då fundera på om du skall ta hyra varje gång men för den här gången, absolut! Du har lagt på vinterdäck och två ggr kört fram transporten. Så ja, att betala är skäligt.

Att dom kom tillbaka tidigare spelar som sagt ingen roll,då jag tar en summa av dom för 0-6 timmar (200:-),dvs även om dom bara ska in och köpa spån och blir borta 45 minuter,eller om dom åker på träning,och vagnen blir borta i 6 timmar,utan nu kändes det ju bara så dumt iom att dom inte kom iväg öht med hästen...

Men att dom inte kom iväg är ju inte ditt problem. Om dom
Hyr släpet för att lastträna, skulle du ta betalt då? I detta fall valde dom att ge upp och inte slutföra lastningen, men dom har ju fortfarande använt släpet.

I ditt fall tror jag nog jag hade lagt upp det lite annorlunda, men det kanske är lite sent påkommet nu.

Eftersom du inte själv använder släpet under tiden som dom ska hyra det och det dessutom är knöligt att köra in och ut släpet från er gård så skulle jag helt enkelt ha frågat om de inte ville ha det ståendes på sin gård under den perioden. Då får dom ju chans att lastträna också, vilket är toppen för dom. Ni slipper dra fram och tillbaka på vagnen och du slipper ha dåligt samvete för att dom betalat och inte kommit iväg.

200*4 för själva åkandet och en extra 200:- för att dom kan träna lastning hemma.
Betala i förskott och alla nöjda?! :laugh:

Sen kan du ju hjälpa dom med lastträning om du vill lära känna dom och ha lite koll på din transport.

Kanske ett upplägg till någon gång framöver??

Vet du, vill de inte betala dig (vilket de ju vill) så tycker jag de kan köpa ett eget släp. Så enkelt är det ju.

Hej!

När jag hyrt släp på macken har jag fått betala från när släpet är hämtat till när det är tillbaka igen, oavsett om jag kommer iväg med hästen eller ej. Däremot har jag bokat för säg 6 timmar och kommer tillbaka efter 4 har jag fått avdrag för de timmar jag inte utnyttjat, men då betalar jag/timme.

Jag kan inte tycka att du är sniken, du flyttar ju runt släpet åt som och hyr ut släpet (som de iaf andra gången hyrde). Hur hade du ställt dig till samma frågeställning om det gällde att de hyrde släpet för att lastträna??

/Lavinia

Eftersom du ändå inte ska använda släpet i vinter, kan det inte stå vid deras stall istället så slipper du allt bök? Du vet ju när det används och litar du inte på dom så lås släpet och så får dom hämta nyckeln hos dig när dom ska ut och åka. :idea:

I ditt fall tror jag nog jag hade lagt upp det lite annorlunda, men det kanske är lite sent påkommet nu.

Eftersom du inte själv använder släpet under tiden som dom ska hyra det och det dessutom är knöligt att köra in och ut släpet från er gård så skulle jag helt enkelt ha frågat om de inte ville ha det ståendes på sin gård under den perioden. Då får dom ju chans att lastträna också, vilket är toppen för dom. Ni slipper dra fram och tillbaka på vagnen och du slipper ha dåligt samvete för att dom betalat och inte kommit iväg.

200*4 för själva åkandet och en extra 200:- för att dom kan träna lastning hemma.
Betala i förskott och alla nöjda?! :laugh:

Sen kan du ju hjälpa dom med lastträning om du vill lära känna dom och ha lite koll på din transport.

Kanske ett upplägg till någon gång framöver??

I morgon är det Tisdag igen,och jag kände bara NEJ vad drygt,så nu har jag gett som förslag att transporten kan stå där,dom betalar mig 200:- dom gånger dom åker iväg med hästen eller hämtar tex spån/hö m.m,och vi har såklart rätt att använda transporten i första hand,och mot att den står där och tar upp plats så får dom lastträna gratis. Blir ju inget speciellt slitage på att bara lastträna,utan det mesta blir ju när man kör,så lastträna får dom göra gratis. Det blir en win-win situation. Jag har sagt att jag i sånt fall vill att den ska stå där Februari/Mars/April,sen kommer transportplatsen vara färdig i mitt stall så jag kan ha den där då sen. De skulle bli så himla mycket lättare,även för mig och sambon om vi ska ha den nån gång så slipper vi krångla här hemma på gården vi med. Jag litar såpass mycket på dom att dom betalar när dom åker så det är inget problem. Blir 100 ggr lättare för mig och sambon att hämta den hos dom i fall vi behöver.

Får se vad dom tycker om det,om dom öht har nån plats för den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar