Jag har ingen åsikt egentligen om det här känner jag, men jag kan inte låta bli att fundera om det här egentligen är ett så stort problem idag? Det måste ju vara en oerhört liten promille av alla kvinnor som tävlar som är könskorrigerade från att vara män (eller för all del tvärtom)? Ts exempel är rankad som nummer 16 i världen, hon har alltså 15 kvinnor framför sig... Jag vet inte, jag kan se problemen definitivt, det finns totalitära stater där du definitivt får ett bättre liv som idrottshjälte och där detta kanske skulle kunna bli tvång att göra en könskorrigering till exempel om det blir så att all världens transkvinnor väljer att elitidrotta och gör det bra, men risken som jag ser det är näst intill obefintlig.
När jag spelade i allsvenskan var det ett lag där en tjej gjort en könskorrigering. Hon var bra, men det är ju liksom inget konstigt, vissa är ju bra i idrott oavsett kön liksom. Jag tycker det är lite storm i ett vattenglas just nu.
Med det sagt måste det givetvis finnas regler för när man får tävla som kvinna, det ska självklart inte räcka med att känna sig som en kvinna, utan det måste finnas tydligare regler. Jag håller inte med om att män och kvinnor tävlar eller idrottar på samma villkor, för inom de flesta sporter är faktiskt skillnaden markant, det är bara att se på rekorden där många gånger de sämsta elitidrottande männen som tas ut till OS etc faktiskt har betydligt bättre rekord än de allra bästa kvinnorna, det är självklart att det är en stor skillnad mellan män och kvinnor i idrott (finns undantag, men många är de inte på elitnivå). Avsaknad från testosteron är såklart en sak som kan finnas med i reglerna för vem som ska kunna tävla som kvinna, så är det även idag, kvinnliga elitidrottare får lämna testosteronprov och har man för hög testosteronhalt får man inte tävla. Men det behövs mer regler och forskning på området anser jag.