Kan vi klampa i klaveret litegrann

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om vi nu ska dela upp sportutövande i kvinna/man kan jag inte se annat än att juridiskt kön ska vara det avgörande för de biologiska variationerna är så stora att människor alltid kommer falla utanför.

Andra alternativ är prestationsuppdelning, vikt, längd… Kön kanske inte alls är den självklara gränsen?

Jo, det finns kvinnor som producerar sperimer; transkvinnor. Detta kan ske även vid hormonbehandling även om det är ovanligt/låga antal. Och varken kromosomer eller reproduktionsförmåga ger en korrekt uppdelning i kvinna eller man, inte heller testosteronnivå. Det är mycket mer komplext än så, och det är något som vi inte kan låta gå ut över idrottares möjligheter att tävla.

Vad gäller sporter med tydlig skillnad mellan mäns och kvinnors förmåga vill jag se att även kvinnor med fysiska fördelar får tävla, oavsett om de är trans eller inte. Transkvinnor skall gå på hormonbehandling för att få tävla, tidsfristen där är jag öppen för att ändra i den mån forskningen visar, och det behövs mer forskning. Men som jag redan sagt är variationerna inom cis- och transkvinnor större än mellan dem, ergo, för mig rättvist att de tävlar mot varandra.
Det är skillnad på kön ur ett samhällsperspektiv och ur ett idrottsperspektiv.

Om vi nu skall ha idrott för damer så kan man inte låta kön vara valfritt.
Utan då så måste man definiera vad som är en kvinna ur ett idrottsligt perspektiv. Allt annat är en man.

Lite handlar det också om vilka idrotter det rör sig om. I sporter som har med kast att göra HAR en transkvinna en fördel pga sin längre underarm och bredare axlar. . Även de smalare höfterna är en fördel i löpgrenar - det är inte en slump att i stort sett alla verkligt framgångsrika kvinnliga löpare har smala höfter, de får också färre skador pga höfterna (ett mindre vridmoment). Män har också längre ben, i förhållande till sin längd, än kvinnor, samt ett grövre skelett som kan supporta mer muskler. Sen vet jag inte hur storleken på hjärta och lungor påverkas efter en hormonbehandling, men om en transkvinna bibehåller sin tidigare kapacitet där, är skillnaden enorm. Men det kan tänkas att det förändras efter en tid?

Så det känns ändå tänkbart att en transkvinna har fördelar som andra kvinnor saknar. MEN, och jag upprepar mig som en papegoja, det här är något som framtiden kommer att utvisa. Det är en spännande tid och många viktiga frågor, några är definitivt väldigt svåra att ge entydiga svar på.

Men vilken otrolig fantastivärld man måste leva i om man tror att det bara är att göra fler klasser för transpersoner inom sporter?

Transpersoner förföljs, misshandlas och slås ihjäl världen över.
Medellivslängden för en transperson är 30-35 år.
Antalet självmord är skyhög.

Och jag lovar er att uttalanden som att "kvinnor har inte testiklar", inte hjälper transpersoner ett endaste dugg.
Det här handlar inte om samhällsperspektivet utan om idrott. Inom idrott så måste begreppet kvinna definieras noga, annars blir konkurrensen sned.

Jag anser att Caster Semeneya är en kvinna och borde få tävla utan krav på medicinering. Avsaknad av Y-kromosom = klockren kvinna.
Om någon har en Y-kromosom så blir det knepigare.
Men det finns då andra sätt att mäta på.
Att mäta testosteron är en och att anse att avsaknad av testiklar avgör är en annan. Testiklar går att avlägsna vilket gör att även transkvinnor kan tävla som kvinnor.
Jag tycker att det är både generöst och rättvist.

Ja. Och transkvinnor klarar de kontrollerna.

Ja, och de kontrollerar åldern på deltagarna i de klasser som är åldersindelade, mankhöjden på ponnys, funktionsvariationen för paraidrottare osv. Det är en del av idrotten att man ska tävla i den klass man hör hemma. Problemet här är att folk är oeniga om var vissa grupper hör hemma. Jag tycker att IOK och de andra förbunden måste vara tydliga med att det inte är nån politisk korrekthet som styrt besluten utan vetenskaplig fakta.

Det här handlar inte om samhällsperspektivet utan om idrott. Inom idrott så måste begreppet kvinna definieras noga, annars blir konkurrensen sned.

Jag anser att Caster Semeneya är en kvinna och borde få tävla utan krav på medicinering. Avsaknad av Y-kromosom = klockren kvinna.
Att mäta testosteron är en och att anse att avsaknad av testiklar avgör är en annan. Testiklar går att avlägsna vilket gör att även transkvinnor kan tävla som kvinnor.

Jag håller, förutom biten om testiklar. Om en man tvingas operera bort sina testiklar av medicinska skäl t.ex. cancer är han ju fortfarande en man och om han skulle tävla skulle han tävla med männen, inte kvinnorna.

Hur menar du då? En som dopats före 14 års ålder? Jag vet inte om det är möjligt att på konstgjord väg förändra skelettets uppbyggnad...?

Sen finns det många som menar att en idrottare (oavsett kön) som dopat sig under lång tid men sen blivit "ren", för alltid kommer att ha ett visst försprång.
Ja i ett land där man vill skapa idrottskvinnor som vinner tävlingar så är testosteron-behandling av talanger under uppväxten definitivt ett alternativ.
Det är ju något som man gärna vill förhindra.

Jag håller, förutom biten om testiklar. Om en man tvingas operera bort sina testiklar av medicinska skäl t.ex. cancer är han ju fortfarande en man och om han skulle tävla skulle han tävla med männen, inte kvinnorna.
Jag har aldrig påstått att en man måste ha testiklar för att vara man utan bara att en kvinna inte har testiklar.
Om man ser till biologin då.
Och det är ju just de fysiska förutsättningarna som skall bedömas när det kommer till idrott.

Ja i ett land där man vill skapa idrottskvinnor som vinner tävlingar så är testosteron-behandling av talanger under uppväxten definitivt ett alternativ.
Det är ju något som man gärna vill förhindra.
Det var bl.a. därför damidrotten gjorde såna extrema framsteg till en början; det förekom enormt mycket doping med testosteron. Även idag, kan jag tänka mig, även om det förhoppningsvis avtagit. Jag hoppas att inga föräldrar idag skulle gå med på en sån plan för sina barn.

Det var bl.a. därför damidrotten gjorde såna extrema framsteg till en början; det förekom enormt mycket doping med testosteron. Även idag, kan jag tänka mig, även om det förhoppningsvis avtagit. Jag hoppas att inga föräldrar idag skulle gå med på en sån plan för sina barn.
Jodå, det beror ju på var i världen som du bor.

Jag tror att Damidrotten skulle dö om den kom att domineras av transkvinnor.
Det blir liksom lönlöst för vanliga kvinnor att träna och tävla då.

Det är skillnad på kön ur ett samhällsperspektiv och ur ett idrottsperspektiv.

Om vi nu skall ha idrott för damer så kan man inte låta kön vara valfritt.
Utan då så måste man definiera vad som är en kvinna ur ett idrottsligt perspektiv. Allt annat är en man.

Jag har aldrig påstått att en man måste ha testiklar för att vara man utan bara att en kvinna inte har testiklar.
Om man ser till biologin då.
Och det är ju just de fysiska förutsättningarna som skall bedömas när det kommer till idrott.
Det finns cismän utan Y-kromosomer, kvinnor (både cis och trans) med testiklar, och en uppsjö av andra variationer. Samt då att transkvinnor kan ha testiklarna kvar och ändå ha samma hormonnivåer som ciskvinnor.

Det är de fysiska förutsättningarna som bedöms idag. Och bedömningen är att transkvinnor inte har statistiskt signifikanta fördelar mot ciskvinnor.
Ja, och de kontrollerar åldern på deltagarna i de klasser som är åldersindelade, mankhöjden på ponnys, funktionsvariationen för paraidrottare osv. Det är en del av idrotten att man ska tävla i den klass man hör hemma. Problemet här är att folk är oeniga om var vissa grupper hör hemma. Jag tycker att IOK och de andra förbunden måste vara tydliga med att det inte är nån politisk korrekthet som styrt besluten utan vetenskaplig fakta.
Jag tycker att IOK har varit mycket tydliga med det, men att dålig mediarapportering och människors egna troanden och tyckanden tagit framsätet i debatten på många ställen.
Lite handlar det också om vilka idrotter det rör sig om. I sporter som har med kast att göra HAR en transkvinna en fördel pga sin längre underarm och bredare axlar. . Även de smalare höfterna är en fördel i löpgrenar - det är inte en slump att i stort sett alla verkligt framgångsrika kvinnliga löpare har smala höfter, de får också färre skador pga höfterna (ett mindre vridmoment). Män har också längre ben, i förhållande till sin längd, än kvinnor, samt ett grövre skelett som kan supporta mer muskler. Sen vet jag inte hur storleken på hjärta och lungor påverkas efter en hormonbehandling, men om en transkvinna bibehåller sin tidigare kapacitet där, är skillnaden enorm. Men det kan tänkas att det förändras efter en tid?

Så det känns ändå tänkbart att en transkvinna har fördelar som andra kvinnor saknar. MEN, och jag upprepar mig som en papegoja, det här är något som framtiden kommer att utvisa. Det är en spännande tid och många viktiga frågor, några är definitivt väldigt svåra att ge entydiga svar på.
Det är ju ändå så att det finns ciskvinnor med smalare höfter, länge underarmar, längre ben, bättre lungkapacitet och allt annat du kan tänka dig. Mänsklig variation är enorm! Så du säger att en transkvinna har en fördel, men det beror ju på vilken ciskvinna hon möter, och inte är det så underligt om de ciskvinnor med bäst förutsättningar för utövande av en viss sport också ligger i framkant i den sporten; det skriver du ju själv. Så jag upprepar mig igen; variationen inom grupperna är större än mellan grupperna.

Och där kom det! Transkvinnor är vanliga kvinnor. De representerar hela kvinnligheten. De representerar även ciskvinnor.

Med det sagt; hade transkvinnor varit så överlägsna i sport hade de redan stått på prispallarna överallt. De gör ju inte det.

Och där kom det! Transkvinnor är vanliga kvinnor. De representerar hela kvinnligheten. De representerar även ciskvinnor.

Med det sagt; hade transkvinnor varit så överlägsna i sport hade de redan stått på prispallarna överallt. De gör ju inte det.

Fast det kan du inte bestämma åt alla cis-kvinnor. Jag känner inte alls att transkvinnorna representerar mig som du skriver. De växte upp med de fysiska fördelarna det ger att ha en manlig kropp (även om de inte tyckte om det eller kände att det var rätt kropp för dem). Jag växte upp med en skolgympa där killarna konstant tacklades, trängdes, var starkare och snabbare. Oavsett vad jag gjorde så kunde jag inte konkurrera med killarna i klassen på skolgympan. Jag hade helt enkelt inte de förutsättningarna eftersom jag är född kvinna (och inte speciellt storvuxen sådan). Tidigt i skolåldern kände man att killarna drog iväg fysiskt. Jag kände de få gångerna vi på skolgympan delades upp i killar och tjejer att helt plötsligt var det mycket roligare med skolgympa för då hade jag helt plötsligt en chans att konkurrera på mer lika villkor. Där är min bakgrund i den här frågeställningen. Och sitter du där och skriver att människor som växte upp med manliga fysiska fördelar representerar mig!? Lämna det åt var och en att bestämma vem som representerar dem och vem som inte gör det.

Jag tror verkligen inte att det är någon överhängande risk... det är inte så många av den totala populationen varje år som gör könsbekräftande kirurgi. Lägg sedan till att alla som gör det inte är kvinnor. Till sist är det heller inte alla av de kvinnorna som tävlingsidrottar (pga ointresse då, inte för att de hindras att göra det).

Fast det kan du inte bestämma åt alla cis-kvinnor. Jag känner inte alls att transkvinnorna representerar mig som du skriver. De växte upp med de fysiska fördelarna det ger att ha en manlig kropp (även om de inte tyckte om det eller kände att det var rätt kropp för dem). Jag växte upp med en skolgympa där killarna konstant tacklades, trängdes, var starkare och snabbare. Oavsett vad jag gjorde så kunde jag inte konkurrera med killarna i klassen på skolgympan. Jag hade helt enkelt inte de förutsättningarna eftersom jag är född kvinna (och inte speciellt storvuxen sådan). Tidigt i skolåldern kände man att killarna drog iväg fysiskt. Jag kände de få gångerna vi på skolgympan delades upp i killar och tjejer att helt plötsligt var det mycket roligare med skolgympa för då hade jag helt plötsligt en chans att konkurrera på mer lika villkor. Där är min bakgrund i den här frågeställningen. Och sitter du där och skriver att människor som växte upp med manliga fysiska fördelar representerar mig!? Lämna det åt var och en att bestämma vem som representerar dem och vem som inte gör det.
Och jag spöade alla, även killarna, i längdskidåkning, även upp i högstadiet. Jag var lika duktig som de i simning och basket men sög i fotboll och hockey.
Jag är tjej. Rätt medelmåttig i det mesta i övrigt och dopade mig aldrig. Däremot har jag alltid legat lågt i fett och högt i muskelmassa, helt naturligt.

Ska vi dra ditt resonemang till sin spets så måste vi ge alla en egen klass - för vi kan ju inte avgöra om de representerar någon annan.

Jag är inte direkt väl insatt vad gäller transpersoner... men jag förstår att för många av dem är tillvaron skitjobbig. Eftersom jag är bekväm som ciskvinna född kvinna så har jag helt ärligt svårt att förstå hur en transperson känner sig. Det betyder också att jag tänker verkligen inte sitta och säga hur de ska inordnas i fack hit och dit (om det ens ska göras)! Jag är ödmjuk inför min okunskap och att det är något så väldigt fjärran från vad jag har erfarenhet av.

Skulle de visa sig att transkvinnor är överlägsna inom damsport får vi ta det då. Idag finns det inget statistiskt säkerställt underlag för att säga vare sig bu eller bä. Har de testosteronnivåer som är rimliga för en kvinna ska de få tävla som kvinna (och ja, jag anser att Caster Semenya ska få tävla omedicinerad).

Det fanns en tid med Ryska Kulstöterskor.
Det blev inte bra.
Därför så måste man vara mycket vaksam på när konkurrensen blir skev.
Just nu så slår regeln om testosteron-nivåerna fel då genetiska kvinnor blir tvugna att medicinera för att klara reglerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka