Ursäkta va? Du menar alltså att en kvinna som råkar vara starkare än sina klasskamrater i skolan måste vara ickebinär? För det var det inlägget du citerade handlade om. Jag är fullt medveten om att det finns ickebinära, men låt då ickebinära definiera sig själva och inte kategoriseras så för att du eller någon annan inte tycker att de är kvinna nog.Inte alls.
Om man struntar i att se kön som något binärt.
Utifrån en glidande skala så kan man välja var man vill sätta gränsen för vad en man respektive en kvinna är.
De som finns mellan man och kvinna på skalan är då just det, mellan.
Det handlar bara om var man sätter definitionerna.
Och på alla sätt som är relevant för idrottsutövande så är transkvinnor som genomgått hormonbehandling kvinnor.Jag tycker att du missar att det inte alls är säkert att man måste känna sig som sitt kön.
Eller något kön alls för den delen.
Jag definieras som kvinna rent biologiskt och fysiologiskt.
Men jag känner mig faktiskt inte som något kön alls.
Jag känner mig som en människa.
Det är biologin som placerar mig i ett fack.
Visst, omvärlden har genom tiderna haft vissa problem med det. Men mina känslor har ju inget med indelningen i dam-idrott att göra. Biologiskt är jag ju en "dam".
Kanske gör detta att jag har svårt att förstå det enorma behovet av att vara antingen en man eller en kvinna. Jag känner ju inte så. Det är ett behov som jag saknar.
En kan vara trans och säga/göra transfobiska saker. Precis som att en kan vara kvinna och sexist, eller rasifierad och rasist.Och du verkar anse att du har någon form av tolkningsföreträde.
Nå, anser du fortfarande att jag är transfobisk?
Vad jag kan förstå så är jag nog snarare trans.
Är det kanske så att du tycker att jag talar för alla kvinnor för att jag är man och säger saker du inte håller med om? Måste alla kvinnor hålla med om något innan en man får uttala sig i frågan? Som sagt, jag talar inte för något annan, bara för mina åsikter.Nä, jag tycker ofta du väljer att prata för alla andra (kvinnor framförallt) och tala om hur de känner och reagerar, det är så jag uppfattar dig både här och i andra trådar, dejtingtråden till exempel men det finns även andra exempel. Säkert bara välvilja från din sida, men är man väldigt engagerad i en fråga blir det också svårt att se nyanser och de problem som faktiskt kan tillstöta. Det är inte, kan inte vara, självklart att transpersoner, framförallt kvinnor (män borde vara mindre problem med tanke på de fysiologiska fördelar som män faktiskt har kontra kvinnor inom många idrotter, men jag känner ingen transman som elitidrottar dock så det låter jag vara oklart) ska få elitidrotta med de problem som faktiskt kan tillkomma.
Jag ser inget problem med enskilda individer som identifierar sig som kvinnor som tävlar i elitnivå. Vi har haft en i allsvenskan i många år, men det är stor skillnad både i ekonomi och ära att tävla i allsvenskan och att delta i OS, och jag SER absolut möjligheten i ett kommande problem som totalitära stater kan använda sig av för homosexuella om det skulle bli vanligare. Att folk som tvingas genomgå ett könsbyte alltid mår dåligt som du skriver är egentligen ingen ursäkt. Det skiter en stat som till exempel Nordkorea (men det finns nog stater jag tror skulle kunna vara värre men Nordkorea är ju den stat som tagits upp av dig som exempel) i. De folk som inte följer regimen och det som bestäms åt dem och "mår dåligt" försvinner ju helt enkelt i en sådan stat, oavsett vad de gör uppror om. Som sagt, jag förutsätter att det är en riskbedömning gjord på det.
Frågan är svår. Jag känner bara en person som är trans och vill idrotta men inte får det, hon identifierar sig som kvinna men har inte gjort könskorrigering där nere så att säga (om hon går på hormoner etc vet jag inget om men jag antar det), där har förbundet stoppat eftersom hon inte gjort en total könskorrigering men ändå identifierar sig som kvinna (hon liksom den som Roheryn har följt har dock tidigare identifierat sig som man, det är en person jag växt upp med), rätt eller fel? Hon tycker det är fel såklart, att hon ska få tävla mot kvinnor. Det juridiska könet är ju trots allt kvinna, anser hon.
Så du menar att alla transkvinnor ska förbjudas från att tävla på elitnivå för att det finns en risk att kanske i framtiden utnyttjar totalitära stater att transkvinnor får tävla? Det är ju absurt. Stäng då istället av de länder som uppenbart bryter mot mänskliga rättigheter. För ja, det skulle snabbt bli uppenbart vad som skedde. Personligen tycker jag att länder som bryter mot mänskliga rättigheter inte ska få tävla alls i dagsläget, men det är en annan fråga.
Vad gäller effekterna av påtvingad transition leder det oftast till självmord, och många andra självdestruktiva beteenden. En totalitär stat må kunna tvinga någon att genomgå en transition, men de kan inte tvinga någon att må bra av det. Konsekvenserna skulle komma, och det skulle inte vara lätt att dölja. Men jag ser risken för detta som extremt liten i dagsläget eftersom de allra flesta totalitära stater har väldigt lite till övers för HBTQ-personer.
Jag ser faktiskt inte att frågan är svår. Har hon gått på hormonbehandling tillräckligt länge gör det absolut ingen skillnad om hon har gjort en nedre operation eller inte, och att tvinga någon att kastrera sig för att få tävla är fruktansvärt inhumant och borde vara förbjudet.
Ingen har sagt att det är endast det juridiska könet som avgör. Hormonbehandlingen ändrar kroppen, och är ett krav.Jag tycker ju att det är rätt. Det kan inte vara det juridiska könet som bestämmer vem man ska tävla mot. Endast det fysiska könet.