Som vi tidigare avhandlat i tråden är det verkligen inte så enkelt att någon som har XY och testiklar är "biologiskt man". Det finns alltså ciskvinnor som har både XY och testiklar (ja, CISkvinnor) och det finns cismän som har XX och äggstockar. Det finns även flera variationer där emellan. Det finns regler. Reglerna säger att hormonnivåer (vilket är det som avgör hur kroppen fungerar och utvecklas) ska vara rätt. Genetiken och könsorganen är inte relevanta.
Jag har inte någonstans i tråden försökt definiera varken dig eller någon annan. Det var du som svarade på något jag skrivit som en öppen fråga, inte ett konstaterande. Jag vet att ickebinära också är transpersoner, och du passar in eftersom jag verkligen har noll mall för vad en kvinna eller man eller ickebinär ska vara. (Detta då separat från idrottens kategorier, som vi nog båda kan vara överens om måste ha gränser.) Det var det som var poängen med hela mitt resonemang, att ingen annan kan kategorisera vad en man, kvinna, ickebinära, intersex, etc skall vara.
Jag har inte sagt att det inte ska diskuteras. Det är klart att det ska. Jag har uppfattat dig som att du uttryckt att transkvinnor ska kastreras innan de tillåts att tävla, eller att de inte ska få tävla alls. Det är det jag argumenterat mot.
En undersökning som görs redan, och forskning pågår för att förfina bedömningarna/eventuellt ändra restriktionerna. Så att argumentera för att transkvinnor inte ska få tävla i nuläget är i min mening fel, eftersom vetenskapen och etiken inte stödjer det. Men du kanske inte har argumenterat för det alls?
Men alltså va. Tillåt mig att skratta. Kastrationsångest för att jag inte vill att kvinnor ska tvingas kastreras? För att jag vill att rättigheten att själv bestämma över sin kropp och reproduktionsförmåga skall finnas för alla kvinnor? Varken du eller jag eller Olympiska Kommittén har eller skall ha rätten att bestämma vad någon annan har mellan benen. Särskilt inte när det är totalt irrelevant för prestationsförmågan inom idrotten.