Distriktsveterinärernas journaler är allmänna handlingar. För dessa gäller bl.a. följande: En allmän handling är en handling som förvaras hos, inkommit till eller upprättats hos en myndighet. En allmän handling kan vara en offentlig handling om den ej innehåller några uppgifter som sekretessbelagts enligt offentlighets- och sekretesslagen. En offentlig handling ska, enligt offentlighetsprincipen, lämnas ut till den medborgare som så önskar. Medborgaren behöver inte uppge varför man skulle vilja ha ut handlingen.
/Lizzie
Det här tyckte jag lät så hårresande fel så jag kontaktade distriktsveterinärerna, centralt. Svaret jag fick är:
---
Hej!
Din hästs journaler är ingen allmän handling! Översiktligt beskrivs nedan uppdragssekretessen.
Distriktsveterinärernas personal får inte lämna ut uppgifter ur en journal utan uppdragsgivarens, dvs. beställarens, samtycke om uppgifterna har förts in i journalen som en följd av ett uppdrag, så kallad uppdragssekretess. Denna form av sekretess är mycket sträng och ger ett skydd åt uppgifterna som motsvarar det skydd som uppstår hos privata veterinärer.
Det saknar i detta fall betydelse vem som begär ut uppgifterna, inte ens Jordbruksverkets avdelning för djurskydd och hälsa, länsstyrelsen, polis, åklagare eller djurets ägare om denne är annan än uppdragsgivaren har rätt att få ut uppgifterna. Uppdragsverksamhetssekretessen går över GDPR.
Vid uppdragssekretess när en brottsutredning pågår är det möjligt att hänvisa åklagaren till tingsrätten. Åklagaren kan där begära att journalen lämnas ut (ett så kallat editionsföreläggande). Om tingsrätten beslutar att journalen ska lämnas ut bryter det sekretessen. Det innebär att Distriktsveterinärerna då ska lämna ut journalen.
Det är olyckligt att diskussionen inte kunde bemötas korrekt i forumet, men jag hoppas att du kan framföra ovan till deltagarna.
Behöver du ytterligare lagstöd/lagrum får du gärna återkomma till mig.
---
Catharina Schepens
Marknadschef
Affärsområdeschef Häst
-------------------------------
Dv Kungsbacka
Varlavägen 2
434 39 Kungsbacka
+46 70 280 2606
+46 10 122 8014
catharina.schepens@distriktsveterinarerna.se
Senast ändrad: